Dagelijks aanbevolen dosis glucosamine en ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Dagelijks aanbevolen dosis glucosamine en ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 21:40

Hallo.

Zoals de titel zegt ben ik opzoek naar wat de juiste dosering glucosamine per 100 kilo paard/pony is.
Het wisselt erg qua dosis in de supplementen, en ik hou niet van meer voeren van iets als dan nodig is.
Volgens pharmahorse, puur glucosaminesulfaat is de dosis 2 gram per 100 kilo.
Maar ik zoek vooral goede info waar duidelijk staat waarom die dosis zo is.
Verder vraag ik me af of de volledige dosis persé nodig is.
Ik begin ergens volgende week met glucosamine bij mijn pony van 16.
Hij heeft laatste tijd een schijnt heel onschuldig tikje in een been, en ik ben benieuwd of dit tikje verdwijnt met glucosamine.
Ik heb voor 25 euro een halve kilo glucosaminesulfaat besteld bij myprotein, de moeite van het proberen waard. :)
Rontgenfoto's vind ik nutteloos op zijn leeftijd, hij heeft geen klachten verder.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:50

Meestal staat dat toch wel aangegeven
Ik heb ze van phytonics daar staat op wat ze mogen
De mijne mag een half schepje

En anders vraag je het op waar je het gekocht heb

troi

Re: Dagelijks aanbevolen dosis glucosamine en ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:53

Er is nog nooit aangetoond dat glucosamine ook maar iets uithaald dus is er ook geen basis voor een aanbevolen dosis. Helaas..

De fabrikanten bedenken simpelweg een dosis die wel logisch lijkt voor de klanten.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:57

Ik heb gehoord van mijn trainer (dus geen dierenarts, ik zou de info dubbelchecken) dat je gerust in het begin de volledige dosis mag geven of zelfs iets meer (al doe ik dat zelf niet) omdat het even duurt voor het werkzaam is en het geen kwaad zou kunnen. Daarna kan je onderhoudend blijven geven.

Als ik jou was zou ik dus wel een periode de aanbevolen dosis geven en dan na bv 2 maanden wat minder als je dat zelf graag wilt, maar ik ben allesbehalve expert.

De mijne krijgt het ook omdat mijn trainer gelooft dat het sportpaarden ondersteunt, hij krijgt gewoon die van pharmahorse in de aanbevolen hoeveelheid.

Waarom wil je minder geven? Omdat het je wat duur is op termijn of omdat je je zorgen maakt over gezondheidsissues?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 22:18

troi schreef:
Er is nog nooit aangetoond dat glucosamine ook maar iets uithaald dus is er ook geen basis voor een aanbevolen dosis. Helaas..

De fabrikanten bedenken simpelweg een dosis die wel logisch lijkt voor de klanten.

Dat is niet geheel waar... Er zijn inmiddels wel wat RCTs die een significant effect vinden voor glucosamine, maar wel i.c.m. chondroitine. (En die combinatie wordt ook wel echt benadrukt als werkzamer). Er wordt betwijfeld hoeveel effect het heeft op het kraakbeen, de werkzaamheid lijkt vooral voort te komen uit het pijnstillende/ontstekingsremmende effect.

En daarnaast blijkt dat het effect wel pas zichtbaar is bij hoge dosissen. In deze studie werd een supplement gebruikt met gluco en chondro (respectievelijk 99 en 95% zuiver) en werd er een dosis van zo'n 6 mg per 100 kg aangehouden. (>500 kg kreeg 30 gram supplement).

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 615.x/epdf

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 23:52

SinneJ schreef:
Ik heb gehoord van mijn trainer (dus geen dierenarts, ik zou de info dubbelchecken) dat je gerust in het begin de volledige dosis mag geven of zelfs iets meer (al doe ik dat zelf niet) omdat het even duurt voor het werkzaam is en het geen kwaad zou kunnen. Daarna kan je onderhoudend blijven geven.

Als ik jou was zou ik dus wel een periode de aanbevolen dosis geven en dan na bv 2 maanden wat minder als je dat zelf graag wilt, maar ik ben allesbehalve expert.

De mijne krijgt het ook omdat mijn trainer gelooft dat het sportpaarden ondersteunt, hij krijgt gewoon die van pharmahorse in de aanbevolen hoeveelheid.

Waarom wil je minder geven? Omdat het je wat duur is op termijn of omdat je je zorgen maakt over gezondheidsissues?

Ik wil inderdaad na een tijdje kijken of de dosis wat omlaag kan, als het effect hetzelfde blijft zie ik geen reden om de max aan te houden.
Met vitamine E had hij ook niet de max dosis nodig. :)
Reden om het te geven is een omdat ik goede resultaten ken met glucosamine, en omdat ik hem sinds ik hem opgepakt heb wat stijf vind met opstarten.
Het kan ook zijn rug zijn hoor, hij zit wat vast na zijn lange pauze.
Ook het ondersteunen van de gewrichten nav het sportpaarden verhaal is een reden.
Nu is hij ook uit conditie en wat dik, maar om die reden wil ik het proberen!
Ik ken mijn pony behoorlijk goed dus als het niets doet ga ik er ook niet mee door.
Nu is hij niet zielig hoor, en hij wordt alweer steeds soepeler maar voor 25 euro vind ik het gewoon het proberen waard.
Het kan ook zijn dat hij door het conditieloze gewoon wat minder lenig is nu, ik zat zelf met twee ontstoken achillespezen.
Echt een kloteblessure en kon dus absoluut niet longeren of extra lopen op stal.
Dit duurde echt lang, ik snap nu het gezeik met peesblessures wel, pfffff!
Inmiddels gaat dat weer goed, maar hij is dus uitgezakt, net als ik. :+
Hij heeft trouwens zijn oog gestoten en heeft daarom nu een paar dagen metacam.
Dus dat vond ik een inkoppertje, ik heb natuurlijk gelijk gekeken of hij anders loopt op de metacam maar dat is dus niet zo.

Conclusie: die pony is hartstikke fit verder, maar ik wil graag uitsluiten dat hij misschien baat heeft bij glucosamine met zijn leeftijd. :)
Hij moet bij voorkeur nog tot zijn 35ste voor de wagen kunnen, mijn blije ei. :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:10

Uit de wetenschappelijke literatuur lijken lage doses vrij onzinnig... Dan kan je net zo goed niks geven. En er wordt aangeraden een supplement te nemen met glucosamine én chondroitine. Alleen gluco werkt gewoon een stuk minder goed (tot helemaal niet zelfs). Dus als je het wil proberen, zou ik een tijdje de 'full package' proberen.

Gluco + Chondro en dan een dosis zoals in ieder geval 'bewezen' is. Voor een pony zit je dan op 20 mg per dag bij 95 tot 99% zuiverheid van het supplement. Met name glucosamine wordt na orale toediening heel slecht opgenomen door het lichaam... Vandaar dat een lage dosis dus echt vrij nutteloos is...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 00:29

Chondro erbij is wel te regelen hoor.
Ik heb sowieso glucosaminesulfaat zonder verdere vulstoffen, de chondro moet dat dan ook zijn. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:30

Focussed schreef:
troi schreef:

Dat is niet geheel waar... Er zijn inmiddels wel wat RCTs die een significant effect vinden voor glucosamine, maar wel i.c.m. chondroitine. (En die combinatie wordt ook wel echt benadrukt als werkzamer). Er wordt betwijfeld hoeveel effect het heeft op het kraakbeen, de werkzaamheid lijkt vooral voort te komen uit het pijnstillende/ontstekingsremmende effect.

En daarnaast blijkt dat het effect wel pas zichtbaar is bij hoge dosissen. In deze studie werd een supplement gebruikt met gluco en chondro (respectievelijk 99 en 95% zuiver) en werd er een dosis van zo'n 6 mg per 100 kg aangehouden. (>500 kg kreeg 30 gram supplement).

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 615.x/epdf

Interessant! Bedankt voor de link.

Anoniem

Re: Dagelijks aanbevolen dosis glucosamine en ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:14

Interessant. Ik voer ook glucosamine met msm en vraag me ook wel af of het wat doet.
Geef 12 gram ( pharmahorse ) nu bijna 3 weken geloof ik..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:56

Ik heb die van horseflex en voer het nu een jaar of 2.
Ik ben begonnen met alleen de winters maar inds dit jaar voer ik het ook in de zomer.
Mijn paard is 25 en beweegt hiermee wat makkelijker en vooral het gaan liggen om te rollen gaat wat makkelijker.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:45

Ik denk dat de hoeveelheid ook erg ligt aan welke andere werkzame stoffen er eventueel nog bij zitten !
Als je alleen glucosamine geeft is de aanbevolen hoeveelheid meer dan als je er ook msm en/of chondrotine bij geeft ( omdat deze stoffen ervoor zorgen dat de glucosamine beter wordt opgenomen ).
Joint comp van Phytonics wordt heel laag aanbevolen qua hoeveeheid, maar heeft naast glucosamine en msm nog andere werkzame stoffen die ook hun werk goed doen.

Voor een paard gaan ze er op meerdere engelse sites van uit dat 10 gram glucosamine goed zijn zijn qua hoeveelheid. 2 gram per 100 kg lichaamsgewicht kwam ik idd ook tegen op meerdere (engelse sites.
Joint comp van phytonics hoef je maar 7 gram per dag van te geven en is echt niet allemaal glucosamine. Voor mijn paard werkte het super goed ....

Het is ook, denk ik, meer het goede supplement voor je paard dat je moet vinden dat de goede hoeveelheid glucosamine.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:23

Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat de glucosamine met MSM van Horseflex weldegelijk wat doet bij mijn pony.
Was er vorig jaar een poos mee gestopt omdat ik ook twijfelde aan het effect.

Pony werd wat chagrijniger, had minder zin om te lopen en was gewoon in z'n geheel wat minder fit.
Na een week of 5 kreeg ik commentaar van m'n bijrijdster dat Jip toch wel wat oud werd.
Was mij ook al opgevallen, dus nog maar weer een pot glucosamine besteld. Binnen een week of 2 dat ik weer was begonnen begon Jip ook weer zin in ritjes te hebben, kreeg blije berichtjes van mijn bijrijdster en ook berichtjes van stalgenoten die het opviel hoe vrolijk Jip weer door de wei heen banjeren en sprintjes trok, dat had hij al een tijdje niet meer zo gedaan.

En aangezien ik altijd zelf voer, wisten zowel mijn bijrijdster als mijn stalgenoten niet dat ik een tijdje gestopt en daarna weer begonnen was met de glucosamine.
Hun waarnemingen waren dus objectief alleen door Jip te observeren.

En behalve het stoppen en weer beginnen met de glucosamine met MSM was er niets in het management veranderd.

Of het dan wetenschappelijk bewezen is of niet, dat zal dan wel.
Hij doet het hier goed op en dat laat ik zo.

Kwa dosering hou ik me ongeveer aan het voorschrift van de verpakking. Ik voer 1,5 schepje, 1 schepje is voor pony's, 2 voor paarden. Ik heb een haflinger die daar wat mij betreft tussenin zit en ik doseer er dus ook tussenin.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 18-12-16 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 19:50

Dan is je paard duidelijk he?
Ik heb dat met vitamine E bij mijn pony.
Bij aankoop al was hij na een lichte training echt 2 dagen hartstikke stijf en ook gewoon sjaggerijnig en moe.
Ik slik zelf ook vitamine E als ik sport, anders voel ik me ook zoals hij dan. :+
Ik herkende het dus gelijk, en twee weken aangekeken.
Daarna vitamine E gaan geven en binnen 3 dagen had ik een totaal andere pony zonder erg moe, zuur en spierpijn! +:)+
Hij krijgt ook maar de halve dosis, en dat werkt perfect.
De volle dosis had ook geen meerwaarde bij mijn pony.
Later nog afgebouwd over een week, maar in no time was hij weer zó zuur en stijf.
Volgens stalgenoten was hij gewoon zo van karakter en mankeerde hij heus niks.
Mijn gevoel zei wat anders, een pony die op de poetsplaats slaapt van ellende de dag na een training voelt zich niet fijn.
Niet trainen was een vrolijke pony op de poetsplaats, dus dat was vrij duidelijk.

Het liefst laat ik anderen idd oordelen zonder wat erbij te melden.
Ik voer ook niks zomaar door, zijn kamille was op.
Hij krijgt 5 gram, hij kan zich wat lastig concentreren en is een enorme grapjas wat hij maar wat graag tegen je gebruikt op een hilarische wijze. :')
Nou vandaag ging ik erachteraan de bak door, ik weet weer waarom hij normaal zijn 'bloemetjes' krijgt haha.
Echt geen 5 seconden kon hij zich bij zijn werk houden. :')

Zijn glucosamine blijft mogelijk nog even dicht trouwens.
Hij is met wat meer voer zo soepel als wat bleek vandaag, dus ik kijk het nog even aan over iets langere termijn. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 18-12-16 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:53

Sommige paarden (waaronder mijn paard ) worden erg druk door glucosamine ! Misschien omdat het een suikerverbinding is ???? Daarom ben ik uiteindelijk overgestapt op Joint comp, omdat je daar minder van hoeft te voeren. En nee, ik heb geen aandelen in phytonics :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:14

Dat wordt wat met die van mij haha.
Ik geef altijd bewust supplementen zonder suiker toegevoegd.
Hij kreeg op medisch advies biozin, biotine is dat.
Maar dan moest ik 1,5 koffieschep druivensuiker per dag voeren en hij leek daar van te gaan schuren.
Hij schuurde dus vanaf de dag dat ik ermee gestopt ben nooit meer, terwijl hij toen structureel kriebel had die periode.
Echter was de situatie toen zo ernstig dat die jeuk soms maar even moest, hij had schimmel in vier hoeven en heel ernstig helaas.
Niet een situatie om een risico te nemen, hij had elke millimeter hoef nodig.
Nu krijgt hij Subli biotine, daar zit veel minder vulstof in.
Zonder vulstof gaat niet met biotine, anders had ik dat nog gedaan.
Zelfs nog capsules voor mensen overwogen, maar dat had qua vulstoffen weinig verschil gemaakt zag ik in de verhoudingen.
Hij krijgt zoveel mogelijk pure supplementen, ik heb deze besteld:

http://nl.myprotein.com/sports-nutritio ... 30309.html

Dikke aanrader die site, ook magnesiumcitraat is daar echt niet duur en hetzelfde als bijvoorbeeld pharmahorse.
Ik was voor 500 gram magnesiumcitraat en 500 gram glucosamine 40 euro kwijt.
Het zit alleen niet in dure emmertjes en er staat geen paard op. :)
Verzenden kost ook maar een euro en ze leveren vlot vind ik.
Er zit ook altijd een maatschepje bij, echt keurig allemaal.
Het enige is dat er geen dosis op de zak staat voor een paard, maar dat pik ik altijd van de site van pharmahorse omdat het hetzelfde product is. :o
Ze hebben ook zeer geregeld 25% korting, dan betaal je voor een halve kilo glucosamine 25 euro, wat bij pharmahorse 40 euro is.
Het enige is dat echt grote verpakkingen bestellen daar niet kan, voor een mens is een halve kilo natuurlijk megaveel. :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:39

Ik betaal bij horseflex voor 550 gram glucosamine 19,95. Dit is dan een navul verpakking.
En voor een kilo is dat 37,95. Ook navul verpakking. Nog goedkoper dus.
Gratis verzenden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 18:02

Voor mij heeft horseflex geen voordeel, de magnesium is daar 9 euro duurder per halve kilo, dan is die 5 euro goedkoper op de glucosamine gelijk weer weg.
Ik bestel graag zo dat het een keer au is, in één pakket en ik er dan voorlopig van af ben.
Medisch moet ik nogal vaak bestellen, en dat is bij meerdere bedrijven en dus ook veel te vaak pakketten dan ik zou willen.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:27

Heb eerder goede ervaringen gehad met artisport ( http://www.newpharma.nl/global-medics/2 ... 2-7kg.html ) maar is zo schreeuwend duur.

Ik heb een beetje aan de hand van de grammen per dag van dat product en speurwerk een zelfverzonnen mix gemaakt van van glucosamine 10gr, magnesium 5gr en collageen 10gr. Uit mijn zoekwerk kwam vitella webshop als goedkoopste. Paard gebruikt het nu een maand of 3 en doet het er goed op!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:34

Ik ben nog even wezen sommen tijdens de kerstdagen :D

Myprotein:

Glucosaminesulfaat 500 gram: 32,49
Magnesium 500 gram: 21,49
Totaal: 53,98 euro

Horseflex:

Glucosaminesulfaat 550 gram: (dus 10% meer dan bij myprotein) 19,95
Magnesiumcitraat 500 gram: 23,95
Totaal: 43,90

Horseflex is dus is meer dan 10 euro goedkoper dan myprotein en je krijgt 10% meer glucosamine.
dus wellicht dat dit nog belang speelt in je keuze?
Tevens krijg je die navul verpakking gewoon in de brievenbus...dus je hebt het altijd in huis. Hoef je niet je pakje op te halen bij het postafhaal punt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 23:59

Myprotein is altijd erg vlot gelukkig, ook gewoon zakken idd.
Ik heb de zak staan maar geef het niet, het bleek niet nodig gelukkig.
Als test heb ik eerst zijn vitaminekorrel 2 dagen fors opgehoogd, zo van als het van energiegebrek is moet je het dan goed doen en zo niet is er iets.
En dat deed hij dus ook, net een vierjarige, zo soepel als wat.
Ik denk een combi van net te weinig voer met stiekem liever iets lui als moe.
Het idiote is dat het niet eens een heel groot verschil was, maarja dat spul is hartstikke geconcentreerd dat besef ik ook wel.
Maar dat bleek dus het issue, nu geef ik iets meer en hij gaat hartstikke goed.
Hij is erg soepel, en ik verbaas me weer over hoeveel hij verbetert in korte tijd, echt onwijs gaaf gewoon en zeker voor een pony van 16, een alleskunner gewoon.
Maar ik maakte me toen ik dit topic opende wel zorgen, het was niet zoals ik mijn pony ken en dat baarde me wel serieus zorgen.
Overigens over myprotein, ik bestel daar ook niet alleen magnesium maar ook zo nu en dan iets voor mezelf.
Het is dus handig om het mee te bestellen.
Hier mag de glucosamine voorlopig de kast in, een heel erg fijn gevoel. *\o/*
Het had overigens wel wat gek geweest als hij inderdaad niet goed was geweest als je kijkt naar zijn ouders.
Paps is met 28 jaar nog hartstikke fit overleden aan koliek, en zijn moeder is 24 en lijkt qua lopen en doen nog een vierjarige.
Ofwel taaie beestjes. *\o/*

Het was wel awkward hoor. :')
Ik ga longeren na de voerwijziging, ik had hem aan de hand ingestapt en klik de dubbele longe vast zoals altijd.
Daarop zei ik: hup, lopen jij.
Zonder verder zweepgebruik ofzo, gewoon kijken wat hij zou doen zoals altijd.
Nou wat denk je?
Hij draaft als een malle vanuit stilstand weg met een hele ruime soepele draf en loopt binnen twee rondjes volledig nageeflijk en actief om me heen te dansen. >;)
En ik stond 2 dagen daarvoor nog te klooien en te denken omdat ik toch echt vermoedde dat het mogelijk niet goed zat. B-)