Mijn kleine, hard werkende menpony is vrij doods (altijd wel al geweest hoor) en vind ik zijn vacht ook nooit zo mooi in de winter (geschoren maar het blijft beschadigd haar als je snapt wat ik bedoel....), doffig en vaak aan de schijt..... In zomer seizoen (gras) zit ie duidelijk veel beter in zijn vel. Wordt wel snel dik (welsh he...)
Wat moet ik hem nu voeren naast zo goed als onbeperkt ruw?
En de andere is een bijna 2 jarige hengst die wat schraal was, nu niet meer, maar hij kreeg dan ook echt heeeeel veeeel (mais, slobber, luzerne en meusli, hele emmer vol; op aanraden stalbaas)
Nu alleen nog maar luzerne en wat muesli, hij ziet er nu prachtig uit. Glimmend, goed op gewicht, blij, druk, helemaal top.
Maar ik wil graag dat hij alle kans krijgt om zo groot mogelijk uit te groeien, hij is wat aan de kleine kant namelijk, ik wil graag dat ie echt zo groot en breed wordt als mogelijk, breed qua bot natuurlijk niet in vet
Hem vet mesten gaat zn groei eerder stoppen dan bevorderen, maar hij moet wel echt alle nodige bouwstenen binnen krijgen.Ik ga van stal veranderen en hier is de luzerne het 'stalvoer' dus dat gaat eruit. Of moet ik dat bij blijven voeren? Ik hoorde dat luzerne ook veel negatieve kanten heeft (scherp) en verhoudingen niet goed zijn ofzo? Ik ben echt niet bekend in de wereld van bijvoeren....