Voeding: ik weet het niet meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Voeding: ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 22:28

Tot nu toe deden de paarden en pony's die ik gehad heb het prima op (vrijwel onbeperkt) ruwvoer en paar handjes simpele 'biksjes', echter ik zit nu toch wel met wat vragen.

Mijn kleine, hard werkende menpony is vrij doods (altijd wel al geweest hoor) en vind ik zijn vacht ook nooit zo mooi in de winter (geschoren maar het blijft beschadigd haar als je snapt wat ik bedoel....), doffig en vaak aan de schijt..... In zomer seizoen (gras) zit ie duidelijk veel beter in zijn vel. Wordt wel snel dik (welsh he...)

Wat moet ik hem nu voeren naast zo goed als onbeperkt ruw?

En de andere is een bijna 2 jarige hengst die wat schraal was, nu niet meer, maar hij kreeg dan ook echt heeeeel veeeel (mais, slobber, luzerne en meusli, hele emmer vol; op aanraden stalbaas)
Nu alleen nog maar luzerne en wat muesli, hij ziet er nu prachtig uit. Glimmend, goed op gewicht, blij, druk, helemaal top.
Maar ik wil graag dat hij alle kans krijgt om zo groot mogelijk uit te groeien, hij is wat aan de kleine kant namelijk, ik wil graag dat ie echt zo groot en breed wordt als mogelijk, breed qua bot natuurlijk niet in vet ;-) Hem vet mesten gaat zn groei eerder stoppen dan bevorderen, maar hij moet wel echt alle nodige bouwstenen binnen krijgen.

Ik ga van stal veranderen en hier is de luzerne het 'stalvoer' dus dat gaat eruit. Of moet ik dat bij blijven voeren? Ik hoorde dat luzerne ook veel negatieve kanten heeft (scherp) en verhoudingen niet goed zijn ofzo? Ik ben echt niet bekend in de wereld van bijvoeren....

Newallure

Re: Voeding: ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:32

Wat is nu je vraag ? :?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:38

Voor pony 1: Ligt eraan hoeveel arbeid hij verricht. Mankeert hij verder niets ivm de natte mest?

Voor 2 jarige:
Van voer worden ze niet 'groter', dat is genetisch bepaald. Ik vind bovendien dat jouw 2 jarige vrij veel krijgt. Voer is geen pokon.

Hoeveel ruwvoer krijgen ze allebei?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:56

Ik zou eerst de kwaliteit van mn ruwvoer gaan bepalen en de hoeveelheid echt gaan meten. Als paarden toch te weinig krijgen of te lang zonder staan, geeft dat al problemen.

Pas als je weet of en welke tekorten er zijn, kun je goed bijvoeren.

Ik ga er vanuit dat de tanden oke zijn en ze geen wormen hebben. Test je wel op zand?

Als hij het op gras beter doet, kun je dus al aan tekorten gaan denken.

Pony 2 is pas 2. Groeien doen ze door 24/7 vrij te bewegen en veel goed ruwvoer te eten. Eventueel aangevuld met een goede opfok brok. Mais en muesli zijn veel granen en zou nooit mn keus zijn. Al lijkt het nu goed te gaan, juist in de groei kunnen de problemen later nog wel om de hoek komen. Mais laat je dan al weg, maar heeft hij wel gekregen. Lucerne vind ik bij een 2 jarige ook niet echt nodig. Zoveel mogelijk basis houden.

Ik zou pony 1 misschien wiesencobs geven met een vitamine brokje en lijnzaad. Wiesencobs zijn grassen.

Slechte vacht na scheren, kan ook aan het scheren liggen, of het moment waarop er is geschoren. Maar meestal hersteld het wel binnen enkele weken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:57

Nou genetisch bepaald.... Er kan wel degelijk een groeiachterstand ontstaan door tekorten. Maar een paard wat genetisch gezien klein zou blijven voer je inderdaad niet groter.

Het is dus wel van belang dat er goed gevoerd wordt. De juiste vitamine en minerale en vooral voor een jong paard ook eiwitten. Ik zou kiezen voor een vitaminebrok als Vitalbix met in de winter wat lucerne er bij. Als ze volop in het gras staan zomers kun je de luzerne weglaten. Als je paard wat schraal is kun je kiezen om nog verder aan te vullen met bietenpulp, eventueel mengen met zemelen voor de juiste verhoudingen. (2 delen pulp en 1 deel zemelen)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:04

Ik zou bij pony 1 beginnen met een bloedonderzoek om te kijken of hij tekorten heeft. Een algemeen bloedonderzoek met daarbij magnesium, selenium, zink en koper zal een behoorlijk beeld geven. Ik verwacht dat daar het probleem zit. Afhankelijk van wat daar uit komt kan je dan kiezen voor het ene danwel het andere supplement. Vitalbix, victorious secret 200 of Marstall Force staan op dit moment bovenaan mijn lijstje voor paarden die gevoelig zijn voor overgewicht (resp. 65, 30 en 15g per 100kg paard).

Voor de jaarling zou ik gaan voor vitalbix of pure feed, afhankelijk van zijn conditie. Kijkend wat er bij de menpony uit het bloedonderzoek komt of je iets specifieks moet supplementeren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 02:12

Ik ga eens opzoek naar informatie over die vitalbix en weisencobs en dierenarts benaderen voor bloedonderzoek voor kyano.

Dus luzerne in de winter bijvoeren is niet zo raar? In de zomer luzerne voor jonkie wordt sowieso lastig want dan gaat ie met de groep gewoon het grote land op, dus bijvoeren wordt dan best lastig. Het gaat voor hem alleen om die wintermaanden dat ze niet op gras komen.
Jonkie kreeg veel, ivm graatmager toen ik hem kocht in september. Nu krijgt ie alleen maar luzerne met handje krachtvoer en issie qua gewicht perfect en ook super mooie vacht.

Menpony was ik vergeten te zeggen maar die lust geen luzerne. Die vist de rest er beetje tussen uit en laat dat staan. Slobber bijvoeren werd ie alleen moddervet van en veranderde weinig verder. Kentucky lite heb ik tijdje gevoerd en dat veranderde niets. Die krijgt nu dus niets bij. Gewicht is prima, bespiering ook, alleen pony is qua vacht en gedrag dof.

Ze zijn wormen vrij, gebitten zijn netjes etc. Ik zorg ervoor dat ze altijd ruwvoer hebben, dus vul het aan voordat het op is. Ruwvoer wordt nooit vanaf de grond gevoerd (bakken en netten) en omdat ze nooit leeg zijn laten ze restjes op de grond liggen, dat schep ik naar de mesthoop. Zand verwacht ik geen punt te zijn.

En nee, hij zal heus niet groter worden dan bedoeld, maaaaar ze kunnen wel degelijk kleiner blijven bij slecht voerbeleid. En ik wil deze echt alle kans geven zo groot mogelijk te worden, wat ie genetisch doet is sowieso een verassing, gezien het een A x E pony is.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 07:33

Is het een optie om eens een bloedje te laten trekken om na te gaan of er ergens tekorten zitten. Dan kan je dat wat gerichter aanpakken.
Daarnaast heb ik goede resultaten gezien door het bijvoeren van wat haver maar paarden kunnen er nogal verschillend op reageren dus wel langzaam opbouwen en kijken wat het doet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 07:34

Als je twijfelf, bloedonderzoek laten doen
Dan weet je het zeker :j

Ik ben een tijd geleden na een tip over gestapt naar de vitaminekorrel van lexa.
Die hebben veel verschillende, en ik ben er erg tevreden over,
Je kunt ook kijken of je marstall force kunt bij geven, daar hoor ik ook wel goede berichten over