Met/zonder dek staan: verschil in hoeveelheid voer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met/zonder dek staan: verschil in hoeveelheid voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:42

Tot deze week stond [***] gewoon bloot buiten met een schuilstal waar hij nooit in staat en een op zich prima wintervacht. Helaas blijken zijn spieren dat niet aan te kunnen en dus moet hij nu 24/7 onder een dek. Hij had als buitenpaard tot nu toe wel flink wat extra voer nodig om zichzelf warm te stoken. Nu met dek wordt er voor hem gestookt 8-) dus lijkt het me logisch dat hij weer wat minder extra bijgevoerd hoeft te worden. Hoe passen anderen het voerbeleid aan wel of niet met dek staan (of voor mijn part wel of niet op stal staan) aan?

Martje80

Re: Met/zonder dek staan: verschil in hoeveelheid voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:47

Simpel, zonder deken, hoe kouder Hoe meer hooi..
Nu 4 plakjes daags en onbeperkt stro. Bij kouder weer schroef ik het op.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:49

Hier blijft pony vrij schraal ook met deken en veel voer. Ga daar dus zeker niet minder in stoppen.

Op zich snap ik je punt maar ik zou het niet te veel afbouwen om mee te beginnen.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:50

Hier ook een paard dat zich verkrampt met koud weer --> dus een dek.
Ik merk dat ze met koudere temperaturen (vriesweer) toch ook meer hooi eet dan wanneer het warmere dagen zijn. Vorig jaar stond ze zonder dek en kreeg ze evenveel als nu , de hooibalen gaan even snel de deur uit.
Nu ik kan het moeilijk meten, ze krijgen hier onbeperkt, maar met kouder weer is er wel duidelijk meer weg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:09

Wat hier bloot staat heeft genoeg winterspek, als die wat afvallen zou het mooi zijn, die krijgen dus ongeveer evenveel tenzij het echt koud wordt en eventueel afvallen dus te hard zou gaan. Oudste voer ik flink bij naast deken en zolang die gelijk blijft/dikker wordt ben ik tevreden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:51

Niets anders of meer. Mijn paarden hebben hetzelfde rantsoen als zomers op een paar uur grazen na. (in de winter kan ik ze geen gras bieden) Ze hebben bijna doorlopend hooi en hun normale portie voer, 2x daags.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:35

Kijk het even aan. :) Als je vindt dat hij met dezelfde hoeveelheid echt snel dik word kun je minder geven. Persoonlijk zou ik dan beginnen met minder brok/muesli/snoepjes o.i.d. En hooi afbouwen echt als laatste optie zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:39

Hooi gaat hier ook nooit afgebouwd worden, het gaat meer om de extra's die hij tot nu toe kreeg om in de herfst/winter zonder dek genoeg energie voor meer spiermassa over te houden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 04:34

Over wat voor hoeveelheden praten we dan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:23

xyzutu2 schreef:
Hooi gaat hier ook nooit afgebouwd worden, het gaat meer om de extra's die hij tot nu toe kreeg om in de herfst/winter zonder dek genoeg energie voor meer spiermassa over te houden.

Dat had ik begrepen :j

Hier gaat er even goed tot een kilo pulp en een kilo lucernebrok in elke dag naast het onbeperkte ruwvoer. Merk in mijn geval weinig verschil tussen met of zonder deken.