Wanneer is er sprake van vitamine "bij voeren"

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

No_No

Wanneer is er sprake van vitamine "bij voeren"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-16 17:26

Beetje een vage titel..

Ik vraag me af vanaf welke "dosis" je echt aan het bijvoeren bent van vitamines.
Normaliteit geef je je paard de voorgeschreven hoeveelheid voor de dagelijkse behoeftes. Welk krachtvoer of vitamine korrel je ook voert.

Mijn pony krijgt bijvoorbeeld revormin forte plus (zo uit het hoofd) met een beetje vibra. Hij heeft vooral extra vitamine E nodig. Maar in eens vroeg ik mij af "ben ik nu wel aan het bij voeren of alleen aan het aanvullen van dagelijkse behoefte?"
Wanneer spreek je dus van extra aanvullen?
Moet mijn pony theoretisch extra vitamine E bijgevoerd krijgen om het te verhogen?

Fleur ❤️

LOLLYYwood

Re: Wanneer is er sprake van vitamine "bij voeren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:43

Als je pony/paard kwalitatief voer en hooi krijgt, waarom dan vitamine bij geven?

Die van mij krijgt nu een supplement voor de lever en vitamine E bij, dit omdat er bloed genomen is en daaruit bleek dat ze een tekort had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:48

Ik voer geen kilo's krachtvoer en geef dus vitamine korrel.
Omdat ik niet geloof dat er in alleen ruwvoer en een schrale weide genoeg te vinden is.
Geef gewoon de dagelijkse hoeveelheid, niet meer dan dat.
Merk wisselt nog wel eens.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-16 17:54

Die van krijgt ook de aanbevolen hoeveelheid van de vitamine korrel. Deze korrel zou meer vitamine E bevatten, dat moet mijn pony hebben van de dierenarts.

Fleur ❤️

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:03

LOLLYYwood schreef:
Als je pony/paard kwalitatief voer en hooi krijgt, waarom dan vitamine bij geven?

Die van mij krijgt nu een supplement voor de lever en vitamine E bij, dit omdat er bloed genomen is en daaruit bleek dat ze een tekort had.

Omdat enkel kwalitatief hoog hooi en gras niet voldoende vitamines en mineralen bevat om een paard op en top gezond te houden. Met het bijvoeren van een kwalitatief goede vitamine brok kan je een hoop problemen voorkomen op de lange termijn. Daarnaast nog veel meer vitamines bijvoeren zal niet zoveel zin hebben aangezien die voor het grootste deel gewoon weer uitgeplast worden.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:09

Ik voer de helft van de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer. Wel voer dat volgens de fabrikant hoog in vit. en mineralen is.
bij bloedonderzoek bij de pony's bleek dat alle waardes voldoende tot meer dan voldoende waren.
behalve vit E. Die was erg laag. Ondanks dat er "extra" vit E in het voer zou zitten.
nu voer ik dus standaard vit E bij. Wel de natuurlijke variant. (Syntetische vorm wordt slecht opgenomen), en zonder selenium, want die waarde was hoog genoeg.

wil je zeker weten of je paard wat te kort komt , doe een keer bloedonderzoek.
dan voer je niet iets bij waar de bloedwaardes misschien al hoog van zijn, of je weet wat hij wel tekort komt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-16 18:15

En wanneer spreek je dan van extra aanvullen? Door nog een apart supplement bij te geven naast de vitamine korrel toch?

Niet alle vitamines zullen uit geplast worden overigens.

Dingogirl, bedankt voor je antwoord. Van het bloedonderzoek weet ik ;)

Fleur ❤️

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie