Voergezond. Ervaringen gezocht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Voergezond. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 20:10

Ik ben pas begonnen met het voeren van de normaalbrok van voergezond.

Het zit hier in de buurt, en het verhaal erbij klinkt goed.

Maar nu lees ik op bokt nogal hele verschillende verhalen, maar geen echte recente ervaringen of topics.

Vooral die verhalen over slokdarmverstopping vind ik griezelig. Gezien mijn paard dit vorig jaar met muesli gehad heeft.

Vandaar dat ik dit topic geplaatst heb.

Ik geef het nu nog gemengd met haar "oude" brok. (pavo condition)
Maar merk wel dat ze eerst dr gewone brok samen met de lucerne mix (lucerne,timothee en een lijnzaad brok) opeet. En daarna pas de brokken van voergezond (hoezo selectief eten)

Graag hoor ik jullie ervaringen met dit voer.

ZusJacobs

Re: Voergezond. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:13

Ik voer het nu 1,5 jaar en ben er heel blij mee. Mijn pony met ZE doet het erg goed op de weideplus, zit beter in haar vacht! Ze leggen volgens mij ook duidelijk uit dat paarden dit brok moeten leren eten omdat er duidelijk minder suiker/melasse in zit en dus minder zoet smaakt. Ze doen er dan ook wat langzamer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:27

De mijne deed het er redelijk op.
Kreeg wel wat rare plekjes wondjes enzo.
Toch weinig vitamines die erin zitten.
Wn ook hij kreeg slokdarm verstopping.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:19

Ik voer ook de normaalbrok.
Al een jaar of 3. Pony's doen het er prima op. Ze glanzen , zijn in goede conditie en eten het graag.
ze moeten wel weer leren kauwen omdat deze brok veel harder is dan de geperste standaardbrok.
sommige paarden kunnen zich dan nog wel eens verslikken. Ik doe er altijd een scheut omega olie over heen.
als ze deze brok gewend zijn eten ze ook rustiger en kauwen goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:26

De mijne at het maanden rustig en toch opeens mis.
Vind jij de vitaminen en mineralen wel genoeg?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:33

Ik heb een lijst opgevraagd met wat er in zit aan vit. en mineralen en vind dat er per kg voer (veel) meer in zit dan de gemiddelde brok of muesli.
niet altijd genoeg energie voor als ze extra moeten werken, maar dan voer ik een handje haver bij.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:36

Ik heb deze brok naar tevredenheid gevoerd tot mijn paardjes het niet meer lustten. Geen last gehad van verstoppingen o.i.d., maar ik deed er lijnzaadolie overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:03

Ik dacht dat de slokdarmverstoppingen alleen bij hun grasbrok speelde?

Ik heb de grasbrok van Voergezond een paar maanden gevoerd en vantevoren een mailtje aan de fabrikant gestuurd met de vraag of deze ook droog gevoerd kon worden. Antwoord: ja.
Helemaal top, want ik wilde ze ook gebruiken als voedselbeloning. Als voedselbeloningen kreeg hij ze dus droog en dat ging prima, ander voer kreeg hij ook gewoon droog in zijn bak maar de bak grasbrok weekte ik wel altijd, behalve als het niet uitkwam, maar dan bleef ik er wel bij voor de zekerheid. In precies die omstandigheden heeft hij dus (heel rustig etend zonder stress of schrokken) ook een slokdarmverstopping gekregen. Bij hem zat de prop alleen zo hoog dat hij door een neusgat helemaal niet meer kon ademen en het andere nog maar een heel klein beetje. Hij heeft nog een paar keer geprobeerd om het met rollen weg te krijgen, maar omdat hij geen lucht meer kreeg zakte hij uiteindelijk gewoon door zijn knieen en lag plat op de grond. Af en toe probeerde hij om rechtop te liggen, maar zakte dan weer weg. Zo heeft hij 20 minuten gelegen terwijl de dierenarts naar ons toe racete en net toen ik over de weg de auto van de DA zag sprong [***] overeind, liep naar zijn hooi en begon te eten. Dat heb ik dus heeeeel snel weggehaald, maar blijkbaar was de prop op eigen kracht zover opgelost dat hij hem weg kon slikken en is de prop ook nog eens de goede kant op gegaan (niet richting de longen). Dus dan heb je de dierenartskosten (het was natuurlijk nacht) plus spierverslappers, antibiotica en alle rompslomp, de hele nacht door elke twee uur controleren en de volgende dag nog een check up van de dierenarts, en dat allemaal voor een zak voer die droog te voeren zou zijn. Dat was dus meteen ook onze laatste.

Een andere pony die ik ken kreeg de Voergezond grasbrokken ook een paar maand geweekt, maar leek daar niet zoveel uit te kunnen halen qua vitamines/mineralen en eiwitten en bleef schraal qua bespiering, dus die is hij daar weer afgehaald.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:31

Voer het al zeker 5 jaar, wil niet anders meer!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:01

Ik voer dit ongeveer anderhalf haar, de superplusbrok. Ik ben een fanatieke ruiter met een Fries type diesel. Het duurde lang voordat ze "aan" ging en de hoeveelheid brok werd steeds verder opgevoerd. Sinds twee maanden weer de aanbevolen hoeveelheid brok plus dezelfde hoeveelheid havermengeling. De combinatie doet het super. Ze is meer in haar bespiering gegroeid en heeft een fijne werkwillige en zeer voorwaartse houding. Zonder haver at ze eerst wel een paar happen hooi voordat ze aan het brok begon. Nooit problemen gehad met droog voeren. De brok alleen was te weinig voor haar in combinatie met het frequente rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:04

Iemand ervaring met dit voeren tesamen met wat anders?
Bv vitaminekorrel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:28

Niemand?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:34

Ja ik met lijnzaadolie en onze stalbrokjes... Maar zoals je weet: ze blieften het niet (meer). :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:35

Haha weet je eens hoe het is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:36

Anoniem schreef:

Grapje he

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:44

Anoniem schreef:

_-:( ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:37

Ik ga de superbrok voeren.
Kijken hoe t nu gaat.
Pony had destijds op de brok wel goede mest en was niet meer opgeblazen dus an sich geloof ik wel erg in dit voer.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 01:01

Waarom was je toen ook alweer gestopt? Ik kan het me niet meer herinneren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:39

Ik vond hem teruglopen in bespiering.
Maar achteraf durf ik te twijfelen of dat door hij kwam, aangezien hij nu spier beter opbouwt sinds hij in zijnhouding wordt ondersteund door de ijzers en soepeler beweegt.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:54

Ik overweeg om toch te stoppen met de Healthy herbs brokken. Ik voer het wel al langere tijd (ruim een jaar) maar steeds met ups en downs met eten. Ik weet dat ze zeggen dat het paard eet wat ze nodig heeft, maar zo sta ik iedere keer voer weg te gooien omdat ze eroverheen loopt te zeveren met water. - Daarna wordt de brok week en blieft ze het niet meer. Ik voerde deze brok vanwege mok en dat het daar eigenlijk goed mee te controleren was, maar ook dat is nu niet meer constant. Voor de energie kreeg ze al een granenmix bij.
Als het plaatje klopte en ze zat goed in haar energie en at ook alles op dan is het mij dat geld wel waard. Nu vind ik het erg duur worden dus ben aan het kijken voor een sportbrok met gelijkwaardige inhoud.
De granenmix die ik voer zou een volledig voer moeten zijn, maar is eiwitarm. Ik wil dus een brok bijvoegen met eiwitten en dan samen met de granenmix geven.
Ze krijgt nu Subli granenmix en ik overweeg ook van Subli de prestatiebrok te geven. Ze krijgt nu de superplusbrok van HH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:26

En als je stopt met de granenmix?
Hoe is t dan met de mok?

Ik heb vandaag de zak opgehaald.
Alvast wat handjes gevoerd, hij vond t lekker.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:41

De mok was erger dan nu met de granen erbij dus dat lijkt niet veel te doen, ik heb nu bijna twee zakken haver opgevoerd en de mok is duidelijk afgenomen. Ik heb nu de Subli prestatie brok gehaald. Wordt dan de vervanger van de HH en de haver. Ze vindt het héél erg lekker. Nu goed observeren hoe ze het er op doet.

Fijn dat je paard het lekker vindt!