Lijnzaadolie vs Zonnebloemolie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lijnzaadolie vs Zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:23

Welke geven jullie en waarom?
En vooral: wat zou voor mijn pony het beste zijn?

Ik heb interessante dingen gelezen in deze topics:
[VS] Olie, olie en nog eens olie
[VS] Lijnzaadolie of zonnebloemolie?

Maar nu weet ik het nog niet goed...
Zonnebloemolie is goedkoper, maar als lijnzaadolie zoveel beter is is dat natuurlijk te verantwoorden ;)

Pony in kwestie krijgt een scheut olie samen met zijn vitamine E supplement, voor betere opname. Ondanks supplement blijven we met de resultaten kwakkelen (is een ander topic over voor wie wil: [MD] Pony neemt geen vitamine E op? ). In zonnebloemolie zit meer vitamine E in dan in lijnzaadolie, vandaar dat ik deze geef, maar blijkbaar ook meer omega 6 wat zorgt voor een slechtere 3/6 verhouding wat dus weer voor andere dingen zorgt.

Wat is wijsheid in dit geval?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:40

Zonnebloemolie is sowieso erg slecht, je maakt je paard er erg ontstekingsgevoelig van door de slechte verhouding van de omega's.

Ik geef nu pure lijnzaad maar olijfolie of kokosolie schijnt ook beter te zijn. Dit heb ik zelf nog niet gevoerd.

No_No

Re: Lijnzaadolie vs Zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:47

Kokosolie is niet vloeibaar dus erg lastig te doseren.

Wat geef je nog meer behalve olie? Krijgt je paard ook seleen en vitamine E supplement? Hoe zijn de seleenwaardes in het bloed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:06

Hij krijgt een vitamine e supplement :j Zonder selenium want seleniumwaardes in het bloed zijn steeds normaal. Maar uitgebreide info daarover staat in het topic ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:12

Zonnebloemolie zou ik niet doen, vroeger ook gegeven, pony had toen te laag selenium wat zou kunnen komen van ontsteking in de darm of slecht werkende dunne darm wat weer zou kunnen komen door de zonnebloemolie die ik gaf.
Dus tja..ik ben er toen in elk geval mee gestopt

Kokosolie word ook al afgeraden hoorde ik al. Heb alleen niet onthouden waarom.
,en kom vaker tegen dat chia olie erg gezond zou zijn..is hoger i omega 3 dan lijzaadolie...ook prijzig denk ik!
Rijstolie zou ook nog kunnen.

Ik geef helemaal geen olie,wel gedaan,maar werd me ook weer afgeraden omdat teveel olie de opname van vitamines zou belemmeren

De vitamine e kun je ook mengen met je gewone voer, als er graan in zit dan zou dat al voldoende zijn voor de opname van de vitamine e
Denk dat je sowieso moet kijken wat er allemaal binnenkomt aan vitamines en mineralen ?

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:09

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:41

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:45

rensju schreef:
Zonnebloemolie is sowieso erg slecht, je maakt je paard er erg ontstekingsgevoelig van door de slechte verhouding van de omega's.

Ik geef nu pure lijnzaad maar olijfolie of kokosolie schijnt ook beter te zijn. Dit heb ik zelf nog niet gevoerd.

Kokosolie is niet beter. Vergeleken met lijnzaadolie zit in kokosolie meer omega 3 in verhouding tot omega 6 maar dat maakt het niet beter. Voor paarden zijn de verhoudingen aan vetzuren in lijnzaadolie optimaal.

Overigens krijgen mijn paardjes wel kokosolie, maar dat is maar minimaal. Ze krijgen ook lijnzaadolie, dat gaat gewoon als olie over het voer heen met de bedoeling om ze de juiste vetzuren in de juiste verhoudingen te geven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:23

Hennepzaadolie?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:27

Hier krijgt paard al bijna 4 jaar een klein scheutje zonnebloemolie door haar eten.
Bij ons op stal doet bijna iedereen dat geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:28

tinker_sally schreef:
Hier krijgt paard al bijna 4 jaar een klein scheutje zonnebloemolie door haar eten.

Dat maakt 't nog niet gezond :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:35

Bedankt voor de reacties allemaal, ga de linkjes zsm bekijken.

Ik ben niet echt op zoek naar een olie, hij krijgt nu een scheut zonnebloemolie maar kwam er ergens bij dat lijnzaadolie erg goed was en met wat rondzoeken zag ik dat zonnebloemolie eigenlijk niet zo goed was.. Allerlei andere soorten waar ik het bestaan nog niet van afweet (haha) helpen mij op dit moment niet verder, het is zo al moeilijk genoeg :=

Heb ondertussen wel nog een andere optie ontdekt, waardoor olie op zich misschien niet eens meer nodig is (nog makkelijker ;) ) maar voor wie interesse heeft staat dit in het vitamine E topic, daarin staat ook de huidige stand van zaken en heel het verleden, voor wie wil. Het olie-gedeelte is maar een klein stukje in het grote geheel natuurlijk :)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:36

Koper schreef:
tinker_sally schreef:

Dat maakt 't nog niet gezond :+

Ik lees even mee ik kreeg van mijn da het advies om bij het krachtvoer en senior priores, juist zonnebloemolie bij te voeren.. (mager paard)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:54

Van oudsher werd het altijd aanbevolen, maisolie werd ook veel aangeraden
Maar er zijn inmiddels zoveel andere olie soorten op de markt gekomen at de zonnebloemolie eigenlijk wel wat achterhaald is denk ik

Alleen weten de meeste veeartsen dat blijkbaar nog niet en geven nog steeds als advies om zonnebloemolie te geven.?
Ik weet ook niet in hoeverre een veearts zich er in gaat verdiepen welke olie soort beter zou zijn

Er zijn dus andere olie soorten die beter zijn.
Overigens zou ik voor een mager paard andere alternatieven gaan zoeken.
In de eerste post staan ook linkes naar de topics over welke olie het beste zou zijn, dn kijk in het centrale topic voor dunne paarden,daar staan veel tips in :j

Sabine, ik ga in je topic kijken,ben wel benieuwd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:58

Zou kunnen ellepel. Of ze krijgen steeds te horen van klanten dat lijnzaadolie duurder is en om gezeur te voorkomen roepen ze dan maar wat de klant wil horen: dat wat goedkoper is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:00

Ik heb geen idee, de eerst volgende keer als ik een veearts zie dan ga ik het vragen hoe dat nou zit :D

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:00

Ik geef de lijnzaadolie van Vitalbix. De verhouding omega 3/6 is goed en er is extra vitamine E aan toegevoeg.
Beide paarden krijgen heel het jaar door een scheutje.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:08

@Flitz Niet te veel olie geven, een paard kan er niet zoveel van verwerken. Twee eetlepels ongeveer kan hij opnemen, de rest geeft glibberige mest.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:28

2 x per dag 20 ml lijnzaadolie voor een volwassen paard, aldus mijn DA. Mag je opvoeren bij een dier dat mager is of anders mager word. Mijn B pony kreeg zelfs een tijdje 200 ml per dag. Geen glibberige mest.

Wat voor vit e sup geef je? Mijn DA heeft uitgelegd dat de vit e in sup vervliegt zodra er zonlicht op komt. Daarom raad hij chevivit aan. B pony van hierboven bleek achteraf zo sneu te zijn omdat ze een giga tekort aan vit e en selenium had, spierwaarden waren tig keer over de kop. Binnen een paar maanden van dit sup was alles weer oké. Ze leek bijna 30 toen we begonnen en nu gelooft niemand meer dat ze de 20 net gepasseerd is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:09

Het is ook inderdaad niet nodig om er heel veel van te voeren. Die van mij krijgen 2x daags 15 ml. in de winter (in de zomer 2 x 10). Het verteringsstelsel is niet ingericht op zo veel olie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:23

Ivm vitamine E staat alles in het andere topic, denk dat het handiger is om het daar samen te houden ;) Chevivit is in ieder geval geen optie hier, maar ook dat vind je in het andere topic :)

Bikkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:16

Mij is ook afgeraden om een scheutje zonnebloem olie te geven ivm verkeerde verhoudingen omega oid.
mijn paard is erg dun en niet dik te krijgen moest olie geven maar werd niet geadviseerd welke olie dat moest zijn. omdat het nogal tegenstrijdig was heb ik een app naar de paardendrogist gestuurd, kreeg een bericht terug met de uitleg en geef nu wel de olie maar met hun eigen merk vit E erbij. pony doet het goed en mijn dochter vindt ook dat ze nu lekkerder loopt.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 07:29

Op aanraden van de kliniek Utrecht krijgt mijn D pony dagelijks 50-80 ml lijnzaadolie door zijn voer. Geen glibberige mest hoor, hij staat er juist erg goed bij.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 07:38

Ik ben nog niet begonnen met olie bij te voeren. (en nu ik dit lees begin ik er ook niet aan) Normaal gesproken voer ik paarden die wat mager zijn een maisvlok of gerstevlok bij en dat is wat ik nu ook doe. Heb het paard erg mager gekocht en omdat de da haar moest enten heb ik gewoon gevraagd wat ik nog extra bij kon voeren bij mijn krachtvoer en senior priores..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 07:51