bietenpulp vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

bietenpulp vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 19:16

Omdat mijn paard al een hele lange tijd kampt met vage problemen ben ik een hele lijst/schema aan het opstellen voor mijn DA om te kijken of we zo iets kunnen ontdekken.

Tijdens het opschrijven schoot mij ineens het Calcium/fosfor te binnen.

Ik voer 1/4 van zo'n standaard voerschep aan bietenpulp en laat dit weken.
Hierbij krijgt hij hooi van vogeltjes land, stro en ong 100 gr Marstall force.

Moet ik naast de pulp nog wat geven of geeft 1/4 van de schep geen problemen.
En kan een scheve verhouding klachten geven zoals, futloosheid, bleek tandvlees (niet altijd erg wisselend) slecht herstel na arbeid.

Paard eet verder goed en drinkt poept en plast ook goed.

MightyJoe

Re: bietenpulp vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:19

Volgens mijn dierenarts kon dit pas problemen geven als je echt grote hoeveelheden bietenpulp voert. 1/4 lijkt me dan niet echt een probleem. Mocht je het toch niet vertrouwen kan je altijd zemelen bijvoeren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 19:24

Betreft trouwens de pulp van de Welkoop (huismerk). Mocht dat nog iets veranderen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:49

Heb je enig idee van de kalk-fosforverhouding van je hooi? Kan goed zijn dat het juist mooi rechttrekt door dat beetje bietenpulp.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:57

Hoe zou je deze scheve verhouding kunnen verhelpen dan?
Mijn paard krijgt in de ochtend en avond drie geweekte scheppen daarbij ruim voldoende ruwvoer.
Door de pulp gaat nog een schep brok met muesli.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:17

met zulke kleine hoeveelheid maakt het niet ui, pas als je echt veel gaat voeren moet je er zemelen bij geven

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:27

keeyzie schreef:
Hoe zou je deze scheve verhouding kunnen verhelpen dan?

2 delen droge pulp op 1 deel zemelen. Per volume dus, want het simpelste in het voerhok. Het kan ook per gewicht, maar dan zit je weer met weegschalen wat niet handig is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:48

De symptomen die je opnoemt wijzen meer in de richting van bloedarmoede.. :=
Laat je DA ook de vitamines een na trekken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 21:20

Casarell schreef:
De symptomen die je opnoemt wijzen meer in de richting van bloedarmoede.. :=
Laat je DA ook de vitamines een na trekken.

Je wilt niet weten wat ik allemaal op papier heb staan.
4 jaar geleden diagnose leverbot gekregen en sindsdien alleen maar problemen. Al diverse testen en onderzoeken gehad maar nog steeds geen duidelijkheid. Zo stond hij 1,5 week geleden ineens met 40+ koorts.

Wil nu nog 1x alles onder de loep hebben(heb ik al afgesproken toen de DA er was voor die koorts) maar dus ook het een en ander op papier om te kijken waar het eventueel zou kunnen zitten.

Paard is moe maar ik inmiddels ook. Ik zie het op dit moment erg somber in en wil graag een diagnose om een beslissing te kunnen nemen...doorgaan of stoppen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:46

Misschien al lang in je hoofd voorbij gekomen, maar weleens aan lyme gedacht?

Als hij bijv vit/min gebrek heeft, is het soms niet heel moeilijk om op te lossen en kun je snel resultaat zien.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:58

Met die kleine hoeveelheid hoef je niet recht te trekken. Al gedacht aan eiwit tekort? Mijn paard had ook van die vage klachten.
Zo liep hij op een gegeven moment naast me
Afbeelding

Hij was toen ook sterk vermagerd. Na een week luzerne kwam hij al bij!
Afbeelding

En zo is hij nu bijna 2 maanden na dat ik begonnen ben met meer eiwitten voeren.

Afbeelding

Afbeelding

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:19

Probeer eens redcell, te bestellen bij elke paardendrogist. Mijn paard is hier heeel erg van opgeknapt. Hd de zelfde symptomen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 23:53

Ik vind heel lief dat jullie allemaal meedenken(net als iedereen in mijn omgeving) maar al die opties maken het zo verwarrend en zijn allemaal bij mij al de revue gepasseerd.
Maar ik zal ze erbij zetten.

Op dit moment loopt het gewoon ook een beetje over en weet ik het gewoon niet meer.
Daarom volgende week een afspraak met de da maken voor een goed en uitgebreid gesprek hoe verder.
Hij is 18 en soms worden paarden ook maar 18 -O- . Mijn andere is bijna 26 en niet dood te knuppelen 8)7 :D .

Ik kan in ieder geval de pulp wel afstrepen als eventuele oorzaak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 01:13

Dan zou ik sowieso een uitgebreid bloedonderzoek laten doen en de lyme ook meepakken.

18 vind ik niet oud. Hebben er 1 van 6, 1 van 17, 2 van 18 en eentje van 23. Ik zou niet teveel naar het getal kijken. Heb ook wel een 8 jarige moeten laten inslapen.

Natuurlijk wordt niet elk paard 30, maar soms is het heel simpel. Een goede veearts denkt met je mee. Als het lastig is, heb je niet altijd snel antwoorden. Soms begint een veearts heel rustig met simpele dingen uit te sluiten of te proberen.

Het weer is bijv ook vreemd. Staat je paard op goed en voldoende ruwvoer? Is hij/zij geschoren of staat ie bloot of met dekens? Is er wat verandert in de kudde? Ik zie om me heen best wel wat problemen die vaak in een totaal andere hoek worden gezocht dan het werkelijke probleem.

Je doet je best. Neem de tijd en schrijf alles voor jezelf goed op. Ik noteer alles in mn agenda en heb er nog nooit eentje weggegooid. Kan alles zo terugvinden.