wat als aanvulling op ruwvoer

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kady1

wat als aanvulling op ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-16 10:36

Normaal gesproken heb ik alle paarden in eigen beheer en voer ik onbeperkt ruwvoer. Echter heb ik net een nieuw paard en deze kwam van een hele luxe dressuur stal waar ze vrijwel nooit buiten kwam. Omdat ik de overgang in de winter van altijd binnen naar natuurlijke stalling te groot vond heb ik haar op een pension stalling gezet. Hier staat ze van 8 uur smorgens tot 10 uur savonds buiten. S nachts op stal.
Nu vind ik persoonlijk dat ze wat te weinig ruwvoer binnen krijgt. Het is niet dat ze mager is maar ik vind voor haar maag dat ze wat meer vulling mag hebben ( ze krijgen buiten 2x daags hooi en s nachts op stal)
Extra hooi via de stalling is niet mogelijk. Nu geef ik haar na het rijden een ruwvoerslobber.
Zat zelf te denken om bij de brok ook nog lucerne bij te gaan voeren. Maar miss hebben jullie nog meer tips wat handig is.
Hooi van thuis mee nemen zat ik ook al aan te denken maar het probleem is dat ik thuis kuil heb van de hele andere leverancier en het heel ander spul is en ze best diaree gevoelig is dus twee soorten geven lijkt me niet handig.

Jasmijn159

Re: wat als aanvulling op ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:40

Luzerne is een goeie!
En ik denk als je de kuil langzaam opbouwt, dat het dan ook prima moet kunnen hoor!

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:27

Appels! Heel simpel en gezond.

I'm a bitch and a boss, I'ma shine like gloss

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:58

Appels? Wat een raar advies. Lekker veel suikers... En nou niet bepaald ruwvoer

Heb je echt kuil of voordroog? Kuil is sowieso niet echt geschikt voor paarden. Anders kun je het natuurlijk langzaam opbouwen.

Ik geef zelf grasbrok geweekt en grasmix als extra erbij.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:08

Ik zou ook mengen met je eigen kuil en dan naar verloop van tijd een hooikussen of hooinet ophangen met je eigen kuil als extra. Heb je een mooi slowfeedeffect erbij, doet ze er nog langer mee.

Goeie netten en kussens vind je bij equiculinair.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 07:56

We hebben voordroog en ze krijgt op de pension stal ook voordroog alleen van een compleet andere leverancier en kwaliteit. Ik zeg niet dat de kwaliteit van een van de twee soorten beter of slechter is maar wel heel verschillend qua structuur / kleur / geur enz.

Appels ga ik niet aan beginnen. Miss een xtje als tractatie maar niet als aanvulling ruwvoer. Grasbrok zal ik ook eens naar kijken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 08:11

Waarom is meer ruwvoer via die stal niet mogelijk????
Jij betaald toch voor voeding op die stal, en als jouw paard iets meer moet dan moeten ze dat toch geven?
Sorry, ik lees het vaker,kan me er vreselijk over opwinden als ik lees dat dat niet kan -O-
, je betaald er toch voor, vind dat echt onzin en zou meteen een andere stal zoeken waar wel tegemoetgekomen word aan de wensen van het paard.

Wil je dat niet, toch gewoon hooi kopen, desnoods betaald je je huidige stalhouder meer,en anders paar losse pakjes hooi kopen en dat bij gaan voeren

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:10

Speedibeet van Pavo is ook fijn spul.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:16

ellepel schreef:
Waarom is meer ruwvoer via die stal niet mogelijk????
Jij betaald toch voor voeding op die stal, en als jouw paard iets meer moet dan moeten ze dat toch geven?
Sorry, ik lees het vaker,kan me er vreselijk over opwinden als ik lees dat dat niet kan -O-
, je betaald er toch voor, vind dat echt onzin en zou meteen een andere stal zoeken waar wel tegemoetgekomen word aan de wensen van het paard.

Wil je dat niet, toch gewoon hooi kopen, desnoods betaald je je huidige stalhouder meer,en anders paar losse pakjes hooi kopen en dat bij gaan voeren

Veel pensionstallen hanteren een bepaalde hoeveelheid ruwvoer/brok/strooisel in de prijs.
dit is meegenomen in de prijs..

bij ons geven ze naar mijn zin net te weinig ruwvoer + mijn pony heeft momenteel s avonds ook nog een extra voerbeurt nodig.. Ik heb daarom gewoon eigen hooi ingekocht, dit heb ik apart opgeslagen staan op stal (er is altijd wel ergens een hoekje over).. Ik ga tussen 21.30 en 22.15 iedere avond even naar stal om nog een laatste voerbeurt te geven.. zo krijgen ze net even wat meer en op een tijdstip dat ik graag wil dat ze nog een keer gevoerd worden (ik mag ook na sluit van het bedrijf gewoon er nog komen om te voeren).. als ik een keer niet kan, dan geven zij nog een portie als ik erom vraag en geef ik ze een halve baal terug wanneer ik er weer ben..

is een kwestie van geven en nemen.. waarom zou je een andere stal gaan zoeken als alles verder goed is, maar je het beter vind dat je paard meer krijgt dan waar de stal in voorziet? zelf extra aanleveren en laten voeren, bijbetalen voor extra voer, of zelf aanleveren en zelf voeren zijn allemaal opties waarmee je het zelf kunt oplossen toch?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 21:41

Ja dat vind ik ook. ik ben verder super tevreden over de stal, zo vind je ze niet veel.

Ik ga in iedergeval lucerne aanschaffen zodat ze wat langer over haar brokken doet. Blijf door gaan met de slobber na het rijden. En ga even bespreken wat de mogelijkheden zijn als ik zelf ook nog wat hooi / ruwvoer aanlever.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:42

Ik heb het gewoon nooit mee gemaakt,en lees het herhaaldelijk hier op bokt, vind het echt ook erg raar.
Je betaald toch voor de verzorging van je paard, echt maf dat een stalhouder dan dus een paard blijkbaar te weinig ruwvoer kan geven,

betaal je dan voor iets van 8 kilo per dag en wil je meer dan moet je zelf halen?
Hoe is dat bij jou geregeld dan

Zeker als je kijkt naar de prijzen die voor sommige stallingen betaald worden vind ik dat ze zich moeten schamen als jij als eigenaar er wat plakjes hooi er bij wilt dat ze dit dan weigeren en je zelf dingen moet regelen.

Krachtvoer zelf regelen,snap ik helemaal ,maar een paard wat een beetje hooi er bij moet hebben die moet dat toch gewoon hebben?
Wat dat betreft ben ik blij dat dat bij ons gewoon wel kan, en dat zit gewoon bij de prijs in :D

En sorry het gaat off topic, ik bemoei me er verder niet mee

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 21:53

Maakt niet uit hoor.
Ze hebben inderdaad inkoop berekend met zoveel paarden doen we er zo lang over voor het op is dit kost een X bedrag. Met brokken precies het zelfde. De mijne krijgt qua brok iets meer dan in het stal geld zit, aangezien ze van heeeel veel brok kwam op de stal waar ze vandaan kwam en bijna niet liep wilde we niet in een keer ineens naar werken en veel minder brok en hebben we het werk opgebouwd en de brok afgebouwd. Ik betaal dus ook bij voor mijn brokken.

De prijs van het stalgeld is komt prima overeen met de hoeveelheid voer e.d

Het paard is niet te mager, maar ook zeker niet te dik en ik denk dat ze beter meer ruwvoer kan hebben om afbouwen brok te ondersteunen, ze zal toch iets vetjes moeten hebben om weer om te zetten naar spier.
plus ik heb qua voer gewoon een hele erge "natural" instelling (ookal ben ik dressuurmuts) naar mijn mening moet een paard gewoon onbeperkt toegang hebben tot ruwvoer maar dat gaat op deze stal helaas niet.
Van de zomer komt ze naar huis en dan kan ik het helemaal zelf in de hand hebben wat ze krijgt. Nu is het met goed overleg het voerbeleid zoveel mogelijk naar mijn zin maken maar ook zo dat het kan voor de pension stalling.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:35

ellepel schreef:
Ik heb het gewoon nooit mee gemaakt,en lees het herhaaldelijk hier op bokt, vind het echt ook erg raar.
Je betaald toch voor de verzorging van je paard, echt maf dat een stalhouder dan dus een paard blijkbaar te weinig ruwvoer kan geven,

betaal je dan voor iets van 8 kilo per dag en wil je meer dan moet je zelf halen?
Hoe is dat bij jou geregeld dan

Zeker als je kijkt naar de prijzen die voor sommige stallingen betaald worden vind ik dat ze zich moeten schamen als jij als eigenaar er wat plakjes hooi er bij wilt dat ze dit dan weigeren en je zelf dingen moet regelen.

Krachtvoer zelf regelen,snap ik helemaal ,maar een paard wat een beetje hooi er bij moet hebben die moet dat toch gewoon hebben?
Wat dat betreft ben ik blij dat dat bij ons gewoon wel kan, en dat zit gewoon bij de prijs in :D

En sorry het gaat off topic, ik bemoei me er verder niet mee

die van ons krijgen gemiddeld genomen zo'n 10 kilo per voerbeurt met z'n tweeen.. ze krijgen 2.5 voerbeurt per dag ongeveer (smorgens en s avonds volwaardig en tussendoor nog een kleiner portie).

mijn pony kun je echter doodgooien met voer voor je gevoel en dan valt hij nog flink af.. dus ik geef hem s avonds laat nog een flinke portie slobber (dan hebben ze hun avondportie net een uurtje op ongeveer) en mik nog zo'n 7.5 kilo hooi extra in de bak..

wij betalen geen overdreven stalgeld, dus ik ga ook niet verlangen dat ze nog eens 1.5 per dag x 30 dagen per maand aan hooi extra gaan geven..

ik kan ook kiezen om 30 euro per maand meer te geven, maar dan krijgen ze hun avond portie een uur eerder.. de stal gaat namelijk dicht om ongeveer 22.00 uur en dan zouden ze best nog een rondje willen voeren, maar dat zal dan zeker niet tussen 21.30 en 22.00 uur zijn, maar een stukje eerder.. zodat zij ook op tijd weg kunnen..

dus heel redelijk is dan hier om te zeggen, stalgeld is zoals het is, en ik regel zelf het extra portie.. niet omdat het ruwvoer perse te weinig is (vind het krap aan voldoende, maar liever wat meer) maar het laatste tijdstip van voeren is mij gewoon te vroeg.. ik houd de dertig euro op zak en haal daar zelf hooi van en voer het zelf.

hier is in principe 2 ruwvoerbeurten en 2x per dag tot een kilo brok..
ik betaal iets minder en lever zelf mijn meusli gemengd met daily plus aan wat zij dan voeren.
maar de mijne gewoon ook een emmer slobber nodig en nog een late voerbeurt.
Je hoeft er als pensionhouder toch niet zelf op bij te gaan leggen, of voor 1.50 per uur je zaak een uur langer te bemannen?

Dustyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:10

Ik zie liever veel hooi dan veel brokken. Als je paard nu al meer brokken krijgt dan eigenlijk in de prijs is opgenomen, dan zou ik juist vragen om het andersom te doen...meer hooi en minder brokken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:13

Waffer is een mooie en handige aanvulling.
Bietenpulp kan ook.

Horses are like shoes, you need one in every color!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:17

Inderdaad brokken hoef je niet af te bouwen. En helemaal nooit meer dan 2 kilo per keer geven want dat is puur slecht voor de paardenmaag. Ik zou stoppen en als je toch elke dag gaat van je eigen voer extra menemen een paard kan ook aan hooi en gras samen wennen dus ook heel goed aan 2 soorten hooi samen. Misschien dat de spijsvertering ook wel verbeterd zonder de brok.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 12:50

Brok helemaal stop zetten ga ik niet doen. Het gaat om een sport paard wat vijf a zed dagen per week loopt.
De brokken hebben we wel afgebouwd omdat ze erg veel kreeg en weinige werkte we hebben de brok afgebouwd en de training opgebouwd.
Ze krijgt 0,5 schep meer per dag dan in het stalgeld. Ze krijgt in totaal over de hele dag nu nog 2,5 kg verdeelt over twee x ze kwam van het dubbele per dag verdeeld over 4 voerbeurten (maar bij die stal kwam ze bijna niet buiten)
Meer betalen voor meer hooi gaat niet ivm de inkoop die deze stal heeft.
Ze krijgt nu slobber bestaande uit ruwvoer , luzerne bij en langzaam opbouwen twee verschillende voordrogen
Ze heeft trouwens prima drollen en is helemaal happy met haar van 8 tot 22 uur buitenspeel tijd

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:03

Geef je paard voor het rijden in ieder geval wat ruwvoer zodat ze niet met een lege maag aan de slag moet dat is ter bescherming van haar maag. Slobber zou kunnen maar dan moet je denken aan bietenpulp en dat zul je toch lang moeten weken. Speedibeet kan ook dan heb je veel minder voor veel meer geld. Hoeveel kilo hooi krijg je paard per dag in totaal op de stal en hoe zwaar is je paard?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-16 13:05

Hoeveel hooi ze krijgt kwa kilo zou ik niet weten ze krijgen drie voerbeurten twee buiten en eentje op stal voor de nacht.
Het gaat om een kwpner met een chique bouw van 1,68
De slobber die ik geef moet idd best een eind weken. Gewoon op tijd klaar zetten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:10

Laten we zeggen dat je paard 650 kilo weegt dan is 6 1/2 kilo hooi het minimum aan hooi wat hij zeker moet hebben, ondergrens dus. Is het kuil dus wat vochtiger dan moet je op 9 kilo zitten minimaal. Met een urnster en een hooinet kun je dat wegen. Voer je minder hooi dan gaat het ten koste van de gezondheid van je paard. Daarnaast kun je brok voeren, max 2 kilo per keer en altjid na het hooi eten de brok voeren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:13

Gewoon een biet in zijn geheel?
Vinden ze enorm lekkerzit niet zo heel veel in,maar is ook leuk qua tijdsverdrijf,want tegen dat ze een volledig exemplaar opgepeuzeld hebben,zijn ze ff bezig

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:58

Carli- Wafer is fijn om bij te geven. Moeten ze goed lang op kauwen. Makkelijk te geven ook.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie