Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:51

Hai,

Ik ben heel erg benieuwd of er meer mensen zijn waarvan de paarden koliek kregen na het voeren van slobber, ondanks opbouwen.

Wij zijn op zondag 6 November gestart met het bijvoeren van Slobber mash (Pavo) met daarbij 2 handjes SpeediBeet (ook Pavo).
Dit zijn we rustig op gaan bouwen naar 2x daags 2/2,5 schep slobber met 2 handjes Speedibeet en uiteraard voldoende water.
Paard was er helemaal gek op en de eerste dagen was er niks aan de hand.

De vrijdag erop, dus 5 volle dagen later, stond het paard met krampkoliek in de stal, compleet bezweet.
In overleg met de dierenarts aangekeken, Colosan erin en binnen een half uur was het goed tot rust gekomen.
De zaterdag was er niks aan de hand, maar zondagavond was het weer mis.
We waren er snel bij, Colosan erin en weer binnen een half uur over.

Ook maandag weer een aanval, zelfde verloop, en omdat zowel wij als de dierenarts nergens een oorzaak in konden vinden (geen zand/geen verdraaiing/geen verstopping/geen wormen/bloedonderzoek goed/geen koorts ook niet tijdens aanval/geen dracht), zijn we op dinsdag gestopt met het voeren van de slobber met Speedibeet.
Ook al leek het de dierenarts heel onwaarschijnlijk dat het daaraan zou liggen.

Gisteren, donderdagochtend, heeft het paard nog een lichte aanval gehad, maar dit trok zonder Colosan weer weg.
Ook vanochtend weer een klein beetje getrek met de buik, maar ook weer vanzelf over.

Ons vermoeden is nu wel dat het tóch aan de slobber ligt en ik kan werkelijk geen enkele ervaring vinden via Bokt of Google.
Omdat het me toch aan het denken heeft gezet, zou ik graag willen weten of er iemand is die dit herkent.

Groetjes, [naam]

Apple

Re: Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:53

Slobber heb ik nog nooit iets van gehoord vwb koliek, speedibeet daarentegen......

De hoeveelheid water nodig voor speedibeet is echt enorm. Best kans dat het daar in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:55

Ik voer al drie maand om de dag de slobber mash. Ook hier 2,5 schep en voldoende water, voor een c pony. Nog nooit last gehad!

Ik voer geen speedibeet, gok dat t m daar in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:56

Wij hebben bij de Speedibeet ruim voldoende water gedaan, zelfs iets meer nog dan nodig was, juist omdat ik het gevaar daarvan ken.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:59

Hier voeren we al jaren speedibeet. uiteraard goed geweekt.
Nooit problemen gehad. Ook oude of zieke paarden.
Kan het zijn dat het betreffende paard overgevoelig is voor een bestanddeel van de slobber?

Edit; wanneer slobber of pulp te lang blijft staan gast het gisten. Maar ik neem aan dat je dat weet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:01

Dat laatste is mijn vraag, maar welke dan? En zijn er meer mensen die dit dus herkennen?
Want ik kan me haast niet voorstellen dat alleen ons paard hier last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:01

Op je toevoeging: Dat weet ik inderdaad. :j
We hebben het 10-15 minuten laten staan voor we het gaven.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:12

Misschien teveel water waardoor ze met eten teveel lucht hapt en daardoor last krijgt?

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:16

Die van mij krijgt elke dag 2 x best wat speedibeet maar dat maak ik 's avonds aan voor de volgende dag voor beide voerbeurten. Het staat dan vanaf ong 22:00 uur tot ong 8:00/8:30 en dan in een flinke hoeveelheid water dus wellicht is 10-15 minuten voor jou paard te kort? Je kunt ook even op de zak kijken welke ingrediënten erin zitten, wellicht kun je op die ingrediënten nog googlen. Toen mijn paard vage klachten had qua buik/maag heb ik een osteopaat laten komen, wellicht kun je daar ook nog overnadenken? Mijn paard krijgt daarnaast luzerne om vol te worden en op dit moment ook te blijven.
Laatst bijgewerkt door ElineThera op 18-11-16 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:17

Wat dan in mij opkomt nav de reactie van Melissa: kan het zijn dat desbetreffende paard de slobber dusdanig lekker vind dat hij/zij gaat schrokken en veel te gehaast eet? Dat daardoor inderdaad teveel lucht naar binnen komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:18

Ook niet, maar bedankt voor het meedenken. :)

ElineThera, het heeft niet te kort gestaan, in ieder geval niet volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Ik zal morgen de ingrediënten inderdaad nog even allemaal bij langs gaan en gaan googelen. :j

Bedankt voor de tip over de Luzerne!

Apple, ze vrat wel zowat mijn handen erbij op als ik de bak gaf.
Wel zou ik dan denken dat er gaskoliek zou ontstaan in plaats van krampkoliek.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:22

Apple schreef:
Wat dan in mij opkomt nav de reactie van Melissa: kan het zijn dat desbetreffende paard de slobber dusdanig lekker vind dat hij/zij gaat schrokken en veel te gehaast eet? Dat daardoor inderdaad teveel lucht naar binnen komt?

Dat bedoelde ik inderdaad ook. :j

Hopelijk vind je snel de oorzaak KBK! En knapt Kim snel helemaal op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:23

Het lijkt nu inderdaad weer goed af te nemen. :j
Uit bloed is ook niks gekomen en alle mogelijke onderzoeken zijn gedaan.

Nog even het schema'tje dat ik heb gemaakt.

Zondag begonnen met bijvoeren.
Maandag: niks
Dinsdag: niks
Woensdag: niks
Donderdag: niks

Aanvallen:

Vrijdagavond
Zondagavond
Maandagochtend
Dinsdagavond (s'ochtends gestopt met Slobber/SpeediBeet)
Woensdagochtend
Donderdagochtend (zonder Colosan opgelost)
Vrijdagochtend (heel licht, zonder colosan)

Tijdens de aanvallen geen koorts of verhoging.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:25

wat raar joh, en alleen bij een paard? kan het ook vocht onttrekken aan je paard als het misschien ondanks de verpakking toch te kort gestaan heeft. tis maar een idee. maar de reactie is wel apart

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:26

KoudbloedKim schreef:

Doe je het met koud of met heet water?
Met koud water duurt het 20 tot 30 minuten.
Met heet water is het idd met 10 minuten wel klaar. Maar dan nog staat het bij mij al snel een half uur.

Wat ik ook doe is het ondertussen nog even door roeren. Omdat het uitzet ligt het bovenste laagje wel eens boven het water en zuigt het zich niet goed vol.
Mijn paard was de laatste dagen ook wat vol in de buik en ik denk dat pulp niet helemaal goed geweekt heeft. Nu doe ik nog meer water en voel ik door de hele bak of er geen harde stukjes meer inzitten.

Schrokken en teveel lucht naar binnen vind ik een beetje raar klinken. Daar geloof ik zelf niet zo in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:28

Ja, zij was ook de enige die het kreeg hoor, en ons veulentje en de jaarling likten de restjes uit de bak.
Die hadden beide nergens last van qua koliek.

We hebben er echt veel water bij gedaan, ruim voldoende en ook gewacht tot dit volledig was opgenomen.

Cowgirl, nagenoeg heet water. :j
Ik heb elke keer voor het geven met mijn hand in het midden van de bak gevoeld en het was voldoende afgekoeld.
En inderdaad, meerdere keren doorgeroerd om de reden die je noemt.

Bij schrokken/teveel lucht denk ik ook eerder aan gaskoliek dan aan krampkoliek.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:59

Mijn merrie mocht uiteindelijk zelfs bijna alleen nog maar slobber omdat ze letterlijk overal koliek van kreeg haha. Dus vreemd is het inderdaad wel.. heb ook altijd Pavo gegeven.

Mijn eerste gedachten was ook of het met heet of koud water is bereid. Fries die ik voorheen heb gereden heeft wél een keer koliek gehad van Pavo slobber maar dat was hem koud en niet goed geweekt gegeven. Dan gaat het uitzetten in de maag en dat is heel gevaarlijk. Dus wellicht toch langer laten trekken dan wat er op de zak staat? Bij mij was dat meestal toch wel 30-60 minuten met kokend water.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:46

Als het zo snel koud word (10-15min) Doe je het dan met hand warm water of echt met gekookt water? Met gekookt water duurt het langer om het eetbaar warm te krijgen als met hand warm water :)

Misschien toch langer laten weken en met gekookt water?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 07:50

Uit ervaring weet ik dat dat de hoeveelheid water die op de verpakking van de Speedibeet staat te weinig is. Ooit hebben we een aantal testzakjes gekregen. We hebben (uit mijn hoofd) 5 keer zoveel water erbij gedaan als op de verpakking stond en nog steeds werd alles opgenomen (nadat het een poosje stond).
Nou is dit al wel twee jaar geleden. Maar wellicht voor jullie ook eens handig om te testen. Gooi er ieder half uur gewoon 500 mL oid bij en laat het een poosje staan.
Hetzelfde trouwens met Pavo Seniores Priores. Ook daar kon veel meer water bij dan op de verpakking staat. Daar heb ik wel een kolieker van gezien. Kwam echt door de te snel gevoerde en te droge slobber.

Het klinkt allemaal leuk, die snel uitzettende slobbers, maar ik geloof er gewoon niet in. De Pavo Slobbermash ook ooit gekregen als cadeautje van iemand. Ook die kon veel en veel meer water gebruiken.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:00

KoudbloedKim schreef:

Das wel erg kort, ik geef t pas na 3uren, Het welt vrij lang na!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:04

Koliek met slobber nog nooit van gehoord.
Maar met speedibeet daar in tegen hier ook problemen mee gehadof ik nou een klein beetje gaf of 1 schep ze kregen last van kramp.

Mischien optie omdat weg te laten. En alleen slobber te geven?
Slobber word juist vaak gevoerd bij paarden die koliek gevoelig zijn en ook naar koliek operaties

En belangrijk is best lang te laten staan. Ik maak het half uur van te voren aan slobber met warm water zet nog lang uit.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:27

Is hij niet gevoelig voor 1 van de ingrediënten? Die van mij is bijvoorbeeld gevoelig voor Luzerne.
Anders misschien toch te weinig water. Ik doe bij de speedibeet altijd op zicht, maar ik gok dat ik meer water gebruik dan aan gegeven. Ik laat het eerst weken met genoeg water wanneer alles opgenomen is extra water erbij en roeren en dan weer wachten. Ik heb altijd water over aan de bovenkant en de speedibeet is helemaal uit elkaar opgelost.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:38

Ik herken het niet. Maar het is nu wel een periode dat veel paarden last hebben van koliek.

Nemen meer zand op dan je denkt op dit moment.

Het kan dus toeval dat het nu samen met de slobber plaatsvind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:49

Dat dus. :j
Naar mijn weten werd het ook gegeven aan paarden die juist niks 'zwaars' mochten hebben.

Wij hebben er inderdaad ook meer water bij gedaan dan op de zak stond, inderdaad omdat het anders echt nog te droog bleef en ook te hard.
We hebben echt gezorgd dat het vloeibaar was, brinta-achtig.

Als het echt zo lang moet staan (het waren letterlijk 2 kleine handjes he) en wij al ruim meer water hebben toegevoegd dan op de zak staat, dan mogen ze dat weleens aanpassen van Pavo. :=

Zand is uitgesloten. :)

Toeval geloof ik niet in.
Ze heeft letterlijk een week lang koliek gehad en net na opbouw begint het en na afbouw neemt het af.
Is een oersterk paard, nooit ziek op 1 rasgebonden aandoening na.

Ik durf het nu eigenlijk ook niet op te bouwen zonder de Speedibeet. :o

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:51

Probeer eens gewoon bietenpulp te weken met heel veel warm water en niet te koud geven. Koude plomp in de maag kan ook koliek geven. Ik voer altijd gewoon bietenpulp ik vind die speedybeet maar heel duur voor veel "lucht". Gewone bietenpulp kun je ook wel geven na een aantal uren staan je kunt het wel voelen of het helemaal zacht is of dat er nog harde stukjes in zitten. En ja inderdaad voldoende water natuurlijk. Daarnaast zemelen geven omdat anders de kalk/fosfor verhouding niet meer klopt in het voer