voordroog en eiwitten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flode

voordroog en eiwitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 16:28

Hallo allemaal...
De winter is weer aan gebroken, weinig voeding dus in het gras. Vorig jaar is onze Appaloosa vrij veel afgevallen en stond ze er aan het eind van de winter erg sloom bij. Vitaminentekort helaas. Met de nodige supplementen kregen we haar er bovenop en stond ze weer mooi in haar vel! :)
Dit jaar willen we hetzelfde verhaal dus vermijden.

Even een kleine schets van de merrie. Ze is 16 jaar en er wordt recreatief meegereden.
Ze krijgt onbeperkt hooi en sinds kort 1.8 kilo Pavo 18 plus per dag. Ze staat goed, maar we zien dat ze een beetje invalt aan de flanken... niet veel maar toch...

Nu willen we dus voordroog bij geven, naast het hooi...Maar we hebben maar twee paarden en voordroog schimmelt erg snel. Als we een groot pak kopen, is dat na twee, drie dagen slecht en kunnen we hem weggooien, geen optie. Kleine pakjes zijn hier in de buurt uitverkocht. Maar de boer in ons buurt heeft er wel nog, en we zouden mogen langsgaan voor een kleine hoeveelheid per keer! Ideaal eigenlijk, ware het niet dat het in principe voordroog is voor koeien....
Nu ben ik wat bang voor teveel eiwitten, alhoewel we echt niet zoveel bij geven...
Wat denken jullie?
Het laatste wat we willen is een hoefbevangen paard...
Graag jullie raad! Alvast dikke merci!
Groetjes, Charlotte

ClaudiaHS

Re: voordroog en eiwitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:40

Hoe droog zijn de grote balen voordroog?
Ik had vorig jaar 450 kilo balen die voor zeker 85% droog waren, dus bijna hooi.
1 paard en 2 mini's deed ik bijna een maand met zo'n grote baal.
Deze bleef bij mij echt wel goed.

Flode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 16:59

tja, op zicht is dat moeilijk te zeggen. We hebben al balen gehad die al beschimmeld waren toen we ze open deden, dus nog veel te nat, maar weg gedaan dan. En we hebben er gehad, die na een week beginnen te stinken. Allicht te nat dus...

De voordroog van de koeienboer ziet er perfect uit en ruikt goed fris, daar mogen we elke keer om een kruiwagen gaan om de dag, maar ik heb alleen schrik voor teveel aan eiwitten. 1ste snee en bedoeld voor koeien oorspronkelijk...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:20

Voordroog van de koeienboer is meestal niet geschikt voor paarden te veel suiker en veel te veel eiwit. Bij de koeienboeren hier in de buurt gebruiken ze een hoog productief grasras (engels raai) en is zwaar bemest waardoor ze wel 4 snedes er af halen.

Ik heb zelf baaltjes van 100 kilo en dat ligt met 1 paard en 1 mini ruim een week voordat het op is. Het rot niet omdat het heel droog de baal is ingegaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:55

Als je bang bent voor vitaminetekort, is het dan geen idee om gewoon een vitaminekorrel bij te voeren, en verder gewoon veel/onbeperkt hooi?

Koeienkuil is niet alleen ongeschikt vanwege de suikers, maar vooral ook omdat het (gas)koliek kan veroorzaken vanwege de gisting van het gras.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:01

Ik voer hier grote pakken voordroog en kan het gerust een maand open laten liggen zonder schimmel.
Het gaat wel zo droog als hooi de pak in.
Dus kun je een adres vinden met echt droge voordroog kan het wel.

Maar ik denk niet dat droge voordroog perse voedzamer is. Krijgt ze nu wel onbeperkt hooi?

Flode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 10:12

Voor de vitamines geef ik nu Pavo 18 plus. Daar zit veel meer in dan in ons vorige voer, van een plaatselijk veevoeder bedrijf van in de buurt? Ik schakelde pas een week geleden over, dus kan nog niet zeggen of ze daarvan beter af is. Van het vorige voer moest ik drie kilo geven en toch was het resultaat niet waauw... Van Pavo 18 plus moet ik minder geven, wat me beter lijkt voor haar gevoelige maag en zit er veel meer voedingsstoffen in. Ze krijgt zeker continue hooi, ik had me laten wijsmaken dat voordroog voedzamer was, mis dus!
bedankt voor de tips alvast!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:17

bruintje123 schreef:
Maar ik denk niet dat droge voordroog perse voedzamer is. Krijgt ze nu wel onbeperkt hooi?

Meten is weten :D Ik heb nu voordroog van een grasmengeling zonder engels raai. Super lang en grof, laag in eiwit en suiker. Dus voordroog is inderdaad niet perse voedzamer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:42

Je kan ook bietenpulp of maismeel/maisvlokken proberen naast je 18+. Dat wordt vaak gebruikt om paarden op gewicht te houden. Ik zou zeker geen koeienkuil gaan voeren tenzij je het vooraf last testen en precies weet wat erin zit

Flode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 12:59

Hallo, ...
Soms heb ik de indruk dat er met kuil in ons kleine Belgenland en Nederland iets anders bedoeld word.
Kuil is bij ons de restanten van de maïs ( allemaal kleine pulp brokjes precies) die in een put gedaan word en nadien gevoerd wordt aan koeien. Dat geef ik zeker niet. Inderdaad ongezond voor paarden.
Voordroog is bij ons gras dat minder lang gedroogd is dan gewoon hooi....

Allee kwestie van op dezelfde golflengte te zitten he... :o
Maar jullie hebben gelijk. Best eens stalen binnen steken van hooi en voordroog en zien wat dat zegt.
Anders ga ik blijven twijfelen! En we willen natuurlijk niet dat ze ziek zou worden...

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:05

Als ruwvoervervanger zonder energie en amper suiker: bietenpulp (altijd weken!). Kan je opbouwen tot 2kg (droog gemeten). Doet aanzetten dus ideale vervanger voor hooi/gras.

Met krachtvoer moet je vaak veel voeren om voldoende vitamines en mineralen te kunnen geven. Dan kan je eventueel met een vit en min supplement werken waardoor je minder krachtvoer hoeft te geven.

Flode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 10:10

OK, ik weet wat me te doen staat! Bedankt allemaal voor de fijne tips!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:32

Ook in nederland worden er verschillende benamingen gebruikt.

Voor mij is kuilgras gras dat letterlijk in de kuil zit.
Dat wordt gemaaid en vaak de dag erop opgedaan in grote opraapwagen om dan in de kuil te doen.
Waar later een stuk plastic overheen gespannen wordt
Afbeelding

Voordroog alle soorten gras die op het land in plastic folie gewikkeld wordt.
Dat kan koeien voordroog zijn die weinig gedroogt heeft.
Dat kan paarden voordroog zijn die erg droog de pak in gaat.
Afbeelding

En dan heb je hooi.
Het gras zonder plastic.
Dat kunnen de kleine handzame baaltjes zijn van ongeveer 20/25 kilo.
Maar ook grote rollen of vierkante pakken.
Afbeelding

En dan heb je nog snijmais.
Dat heeft natuurlijk niets met gras te maken
Snijmais wordt bij de koeieboeren in een kuil bewaart maar wordt voor de kleinafnemer ook wel in zakken of van dezelfde soort plastich pakken als voordroog verpakt.
http://boktimg.nl/sites/default/files/f ... 3858a0.JPG

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:44

echte koeienkuil is echt veel te zurig voor paarden en ruikt heel sterk. De boer in de buurt raadde het echt af voor paarden. De pakken voordroog die hij had, waren vrij nat, maar ngo net te doen voor paarden. Maar dragen ook niet mijn voorkeur.

Maar ik begin te denken dat jij gewoon heel slechte pakken voordroog hebt. Wij kunnen inde winter een groto pak voordroog makkelijk een week tot soms zelfs 2 weken goed houden zonder schimmel of broei.

Flode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 19:15

@ Bruintje
Das pas duidelijk! ;-)
@ petitparis dat weet ik wel heel zeker want de balen hebben enorm veel verschil in gewicht.En hebben teveel witte plekken (bij opendoen zelfs al.) Zou absoluut niet mogen! Weggesmeten geld. We hebben er de stal dan maar mee gestrooid daar ze er toch niet meer van willen eten... Die van bij de boer komt ook uit balen en die zet er veel droger uit!

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:23

Vraag aan de boer of hij een analyse heeft van die kuil.
Dan weet je alle gehaltes.Een melkveehouder laat altijd een kuilanalyse maken zodat hij een optimaal voermengsel kan maken waar een koe van kan produceren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:28

Voordroog is vaak wat voedzamer omdat het vaak van de eerste snede is. Dus meer voorjaarsgras en dus meer eiwitten en suikers. Maar als je hooi geeft van de eerste snede, dan is dat net zo voedzaam.

Voor vitaminen en mineralen geef je nu al pavo 18+, dat zal inderdaad meer vit en min geven ( en goede eiwitten ).

Als je paard toch nog terugvalt bij onbeperkt hooi en voldoende vit.min en eiwitten, dan is er misschien wat anders aan de hand ? Weet je zeker dat je paard geen wormen heeft ? En gebit helemaal in orde ?
Bevat het hooi wel genoeg energie ?

Flode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 20:21

Tanden zijn net voor de winter gecheckt omdat ik zeker wou zijn en die zijn in orde. Ontworming gekregen in bloed tegen bloedwormen. De keer daarvoor gewone ontworming. Wordt netjes om drie a vier maand gedaan.
Dus ofwel is ze wat gevoeliger voor de kou, maar voorlopig wil ik nog geen deken opleggen boven de -5 daar ze heel mooie wintervacht aangemaakt heeft. Ze hebben een inloopstal dus kunnen schuilen of buiten wanneer ze willen. Ofwel pakken we het deze keer wel goed aan, want voorlopig blijft ze vrij goed staan. Ze mist wat bespiering maar voor de rest ca va!Ofwel zal ze binnen de kortste keren weer invallen. Maar laat ons voor de eerste optie gaan!

Flode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 20:23

Afbeelding

Dit is ze... mijn appaloosaake

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:33

als ze bespiering mist kan ze een eiwit te kort hebben. je kan haar dan ook lucerne voeren. of soja scroot daar zit ook veel eiwit in.
hoeveel hooi geef je nu. en van welke kwaliteit is het.
meestal is wat grof stengelig spul wat armer en wat meer blad rijk hooi rijker

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:35

wij zelf voeren overigens kleine ronde balen kuil. droog spul en dat gaat goed kwa bewaren ik kan er met 2 paarden een week van voeren...onbeperkt

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:54

Voordroog kan je prima voeren, als het goed is heeft de boer een analyse van het voer, daar kan je de gehaltes in terug vinden. Eiwitten zijn het probleem niet bij paarden, suikers wel. Echt kuilgras zou ik nooit voeren aan een paard. En hooi wat al met witte plekken uit het pak komt moet je nooit maar dan ook nooit voeren, aangezien de hele baal al besmet is als er zulke plekken op zitten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:13

Voordroog is niet perse rijker, het is gewoon gras alleen gefermenteerd in plaats van gedroogd.
Wil je weten wat er in zit dan moet je een analyse laten doen.

Voor een oud paard zou ik zelf eerder kiezen voor goed hooi, eventueel met bietenpulp, luzerne of Subli Senior Priores. Vitaminekorrel er bij, eventueel een scheut olie en je hebt een mooi, voedzaam dieet.