Stressgevoelig na verhuis, wat voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Stressgevoelig na verhuis, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 13:41

Het gaat om een 5jarige ruin met een dominant en typisch warmbloed karakter. Wanneer hij het begrijpt, kan je er alles mee. Maar zodra stress opkomt is zeer consequent handelen echt nodig.

Gekocht sept 2015
Winter mager uitgekomen door stress, verhuis, nieuwe vrienden en meer km's.
Op advies DA: veel meer ruwvoer (2kg bietenpulp en 1kg luzerne en, 10kg hooi), beperkt krachtvoer (max 1.5kg per dag, olie- en vezelrijk en laag s&zgehalte), vit E, olie en vitaminekorrel. Hij kwam geleidelijk opnieuw op gewicht, geen stijve spieren, mentaal rustig en voorwaarts.

Vorige maand (begin oktober): verhuist naar 24/7 weide met 5 andere paarden. Momenteel kale weide, ze worden binnenkort verhuisd naar hoger gelegen weide.

De eerste week: paniek. Rodeo bij vastzetten, brullen, schrikken bij minste beweging, niet stiltaan, heel onrustig. Net zoals verhuis vorig jaar. We staan hier nu 5 weken. Zolang er weinig beweging is op stal, is hij rustig. Helaas treedt stress op zodra hij wordt overprikkeld oa gisteren door zadelmaakster die ons zadel kwam nakijken. En dat uit zich ook ohz. Vooruit vooruit vooruit. Stappen is onmogelijk, draven wordt al snel galop.

Verder is zijn voeding amper veranderd
Hooi krijgt hij niet meer maar staat wel op weide. Wanneer ze verhuisd worden krijgen ze daar wel hooi bijgevoerd. Verder krijgt hij dezelfde voeding maar dezelfde hoeveelheid verdeeld over 2 of 3 dagen.

Wat kan ik doen om hem te helpen deze stress te verwerken? Voer aanpassen? Magnesium toevoegen?
Ik wil hem zeker niet lichamelijk opsluiten in zijn stress maar net het pittige er afhalen zodat het voor ons beide aangenaam blijft. Rekeninghoudend dat hij moeilijk op gewicht blijft en 4/5x gereden wordt.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:55

Magnesium kan wel helpen bij stressgevoelige paarden. Echter zou training en leiderschap ook een rol kunnen spelen.

Pumpkins

Re: Stressgevoelig na verhuis, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:00

staat er nog wel gras op de weide? Ik zou wel hooi bijvoeren. als hij een lege maag houdt en zo stresgevoelig is zijn maagzweren snel ontwikkeld.

Klinkt wel alsof je paard erg moet wennen aan de nieuwe situatie, misschien is de overgang te groot voor hem en kan je het opbouwen?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 17:42

Leiderschap is nodig en dat doen we ook. Bij aankomst op deze stal heb ik hem noodzakelijk streng maar vriendelijk gecorrigeerd. Hierdoor blijft de stress aanwezig maar respecteert hij wel mijn ruimte en leiding. Maar nu zoals gisteren met zadelmaakster, kon ik hem echt achter het behang plakken :') Als zadelmaakster zadel op hem wil leggen, wil ik ook gewoon dat hij 80% stil blijft staan |o

De weide is inderdaad kaal en ik ben mij heel bewust van risico's van een lege maag. Daarom voer ik hem ook bij met bietenpulp en luzerne. Ideaal is het niet maar gezien ze binnenkort worden overgezet (en daar wel hooi bijvoeren) naar de andere weide, is het een kwestie van tijd.

Ik ben ondertussen ook gaan lezen op internet. Zou het kunnen dat hij teveel calcium binnenkrijgt? Bietenpulp en luzerne hebben een scheve Calcium/phosfor verhouding. Voor de verhuis gaf ik er telkens een schep zemelen bij, dat is nu weggevallen. (dacht eigenlijk dat het maar iets banaal was, miscchien toch niet?)

Ik las het volgende:
Citaat:
Wanneer de calciumspiegel in het bloed hoog genoeg is zullen de nieren meer calcium gaan uitscheiden, en omdat ze geen onderscheid kunnen maken tussen magnesium en calcium wordt hiermee ook het magnesium weggespoeld.

Het ligt volgens mij niet aan teveel energie want tijdens longeren en rustige momenten op stal is hij ook rustig. Wanneer hij tijdens het rijden spanning opbouwt, mag ik bij wijze van 1uur galoperen waarna hij nog steeds niet rustig zal stappen. Vandaar mijn redenering naar overprikkeling van zenuwstelsel.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:56

Niet alleen de calcium-phosphor verhouding maar ook Magnesium tot calcium moet in verhouding zijn. De nieren maken nl. geen onderscheid tussen Mg en Ca zoals in het citaat aangegeven. Als je veel bietenpulp bijvoert is het zeker van belang om deze in verhouding recht te trekken met bv. zemelen. Vergeet daarbij niet dat ook Luzerne veel calcium bevat.

Besef wel dat bietenpulp je ruwvoer niet compleet kan vervangen en je paard ook geen 24 uur doet met bietenpulp en Luzerne. zoals je zegt geen ideale situatie. Kan je geen hooibaal naar de wei brengen? Je paard heft toch echt meer nodig dan een paar emmers bietenpulp.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:25

Ik denk dat de eerste stap is dat ze gewoon voldoende hooi bijkrijgen als ze op een kale weide staan. Een paard heeft het '' volle buik-gevoel '' nodig om tot rust te komen, maar ook om zich lichamelijk gezond te houden. Binnenkort overzetten en dan pas hooi gaan voeren, lijkt mij een zeer slecht plan. Wat doen ze dan de komende dagen de overige 23u als de luzerne en pulp op is ?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:26

Voldoende hooi en genoeg tijd om zn plekkie te vinden. Niet direct naar supplementen grijpen,... Geef hem een eerlijke kans.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 15:34

Ik begrijp jullie standpunt ivm hooi. Ik ga het nog eens aankaarten bij staleigenaar. Of ze eventueel al niet kunnen verhuizen nar de nieuwe weide.
Maar meer/voldoende hooi gaat echt geen/amper verschil maken. Op vorige stal kreeg hij onbeperkt hooi en daar was hij de eerste maanden ook zo hyper alert en gestressed.

Veel van mijn stalgenoten geloven me amper wanneer ik vertel dat dit lammetje zo kan reageren op nieuwe impulsen. Daar was hij na enkele maanden heel rustig, dominant maar geen paniek. Paniek kwam tevoorschijn bij bezoek van onbekende da/smid of nieuw paard op stal.

Het is dan ook een kunst om een consequente leider te zijn voor hem. Daar wordt hij duidelijk rustiger van. Ik verwoord het steeds als 'je grote zus die je hand neemt op nieuwe school, volg me ik ken de weg'.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 17:55

Gisterenavond met staleigenaar kunnen praten. Ze verhuizen volgende week :) Daar hebben ze nog maandje voldoende oud/gedroogd gras. Erna wordt hooi bijgevoerd. Ik zal er naast ook nog ruwvoer en vitamines aanbieden.

Gisteren en vandaag was hij weer een lammetje, er was dan ook weinig beweging op stal dus geen nieuwe indrukken.