Effecten van (witte) haver voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindaN9

Effecten van (witte) haver voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 19:08

Hoi!

Ik heb sinds een klein poosje een nieuw 6 jarig paard, voorheen stond hij maar enkele uren per dag in de paddock maar nu hij bij mij in Brabant staat eigenlijk zolang het licht is, en vooral in de wei. Nu merk ik dat tijdens de (voornamelijk spring-) trainingen het aan trekken op de sprong minder wordt, en hij gewoon minder looplust heeft, ligt verder niet aan de conditie of het echt geen zin hebben, echt gewoon te weinig temperament in zijn lijf.

Mijn instructeur gaf als tip hem wat haver bij te voeren, maar mijn vraag is hoeveel witte haver moet ik ongeveer op een halve kilo brok voeren? En zijn de effecten van haver wel echt dat hij meer looplust gaat krijgen, of eerder dat hij zich sterk gaat maken en lastig doen? Wat zijn jullie ervaringen met het voeren van witte haver?

Alvast bedankt!! :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Effecten van (witte) haver voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:12

Allereerst welkom op bokt.
Aangezien deze vraag beter op [VS]Voeding en supplementen gesteld kan worden verplaats ik dit topic daar naartoe.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:28

Mijn paardjes krijgen sinds een jaar of twee witte haver (ongeplet). De ene is helemaal niet veranderd, de ander weet ik niet want ze heeft bij mij vrijwel vanaf het begin haver gehad. Energie hebben die van mij volop, lastig doen ze allerminst. Het is wel een ander type paard dan het jouwe (IJslander en shetlandpony).

Waar ik aan zit te denken: je paard is nog erg jong, je hebt hem nog maar pas en zijn ritme is erg veranderd. Dat kost veel energie. Denk zomaar dat hij daardoor wat matter is. Als je er gewoon op een eerlijke manier mee aan de slag gaat en hij niks lichamelijks mankeert denk ik dat hij ook zonder haver over een tijdje wel bijtrekt :) En anders iets van lijnzaadolie gaan voeren als je dat niet al doet? Haver levert snelle energie, lijnzaadolie (= vetten) levert langzame energie. Geen zonnebloemolie gebruiken, de verhoudingen tussen de omegazuren in zonnebloemolie zijn niet geschikt voor een paard.

LindaN9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 12:53

Koper schreef:
Mijn paardjes krijgen sinds een jaar of twee witte haver (ongeplet). De ene is helemaal niet veranderd, de ander weet ik niet want ze heeft bij mij vrijwel vanaf het begin haver gehad. Energie hebben die van mij volop, lastig doen ze allerminst. Het is wel een ander type paard dan het jouwe (IJslander en shetlandpony).

Waar ik aan zit te denken: je paard is nog erg jong, je hebt hem nog maar pas en zijn ritme is erg veranderd. Dat kost veel energie. Denk zomaar dat hij daardoor wat matter is. Als je er gewoon op een eerlijke manier mee aan de slag gaat en hij niks lichamelijks mankeert denk ik dat hij ook zonder haver over een tijdje wel bijtrekt :) En anders iets van lijnzaadolie gaan voeren als je dat niet al doet? Haver levert snelle energie, lijnzaadolie (= vetten) levert langzame energie. Geen zonnebloemolie gebruiken, de verhoudingen tussen de omegazuren in zonnebloemolie zijn niet geschikt voor een paard.

Bedankt voor je antwoord, we kijken het inderdaad eerst ook nog even aan. Was vooral benieuwd of haver een paard/pony daadwerkelijk sneller maakt.. Hoeveel gram haver geef jij ze op een halve kilo brok?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:58

Mijn paard kreeg totaal geen extra energie van haver, ik ben er dus mee gestopt. Ik geef nu 2x per dag 1 kg sportbrok, daar krijgt ze veel meer energie van.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:14

Mijn pony kreeg bij haar vorige eigenaren (toen was ik nog verzorgster) altijd haver. Ik merkte hiervan dat ze soms best fel was met rijden, maar na een poosje werd ze daarna ineens wat lui en traag.
Ik ben nu gestopt met het voeren van haver, en geef haar nu pavo sportsfit. Hier doet ze het heel goed op! In plaats van dat ze kort heel veel energie had, heeft ze nu constant precies genoeg energie

LindaN9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 14:35

Larissajulia schreef:
Mijn pony kreeg bij haar vorige eigenaren (toen was ik nog verzorgster) altijd haver. Ik merkte hiervan dat ze soms best fel was met rijden, maar na een poosje werd ze daarna ineens wat lui en traag.
Ik ben nu gestopt met het voeren van haver, en geef haar nu pavo sportsfit. Hier doet ze het heel goed op! In plaats van dat ze kort heel veel energie had, heeft ze nu constant precies genoeg energie

Gebruikte jij witte haver of geplette haver? van geplette haver heb ik namelijk wel gehoord dat het maar voor korte energie 'stoten' zorgde..
Voerde jij alleen haver of in combinatie met brok? En weet je toevallig hoeveel haver jij voerde?

LindaN9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 14:38

Princesj schreef:
Mijn paard kreeg totaal geen extra energie van haver, ik ben er dus mee gestopt. Ik geef nu 2x per dag 1 kg sportbrok, daar krijgt ze veel meer energie van.

Sportbrok voeren wij onze paarden standaard.. Lijkt mijne nu een beetje aan 'gewend' te zijn en de energie zwakt een beetje af. Dus vandaar dat haver bij voeren bij ons op kwam...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:42

Heb je er wel eens aan gedacht dat een halve kilo brok gewoon te weinig is voor wat je traint?

LindaN9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 15:23

Liselot schreef:
Heb je er wel eens aan gedacht dat een halve kilo brok gewoon te weinig is voor wat je traint?

Ja zeker, echter kreeg hij bij de oude eigenaar na elke training (die echt niet minder intensief waren als die van mij) alleen een handje muesli als 'beloning' en verder geen krachtvoer. Een halve kilo brok,die we uiteraard hebben opgebouwd, is dus al heel wat voor hem.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:32

Maar toch heeft hij er schijnbaar niet genoeg aan

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:37

LindaN9 schreef:
Princesj schreef:

Sportbrok voeren wij onze paarden standaard.. Lijkt mijne nu een beetje aan 'gewend' te zijn en de energie zwakt een beetje af. Dus vandaar dat haver bij voeren bij ons op kwam...

Die van mij komt ook van een halfje per dag af, dan is ze inderdaad een tamme. Maar op 2kg is het een heel ander verhaal, in mijn geval positief!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:47

Tja, nu de hele dag in het land is ook nog al een verandering, hij krijgt in ieder geval meer suiker binnen door het gras dus ook dat kan meespelen.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:52

Mijn paard stond voorheen redelijk veel binnen, vooral bij slecht weer. Hij was sloom, zomer en winter. Ben hem haver bij gaan voeren, maakte nul verschil. Paardje was toen 5/6 jaar. Nu is hij 8 en staat van 8 tot 5 buiten en krijgt basis brok. De training is heel afwisselend en een lekker energie en looplust dat hij heeft!! Nog wel dagen dat hij geen zin heeft. Maar door hem anders te trainen en te blijven triggeren is hij actiever geworden. Op voer reageerde hij gewoon niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:00

LindaN9 schreef:
Hoeveel gram haver geef jij ze op een halve kilo brok?

Geen flauw idee. Ze krijgen 2x per dag een handje door een prutje heen om het prutje wat smakelijker te maken. En een halve kilo brok? Joh :') De één krijgt 100 en de ander 50 gram Vitalbix per keer.

Witte haver is overigens niet persé iets anders dan geplette/gerolde haver. Witte haver kan gepunt (gewoon de hele korrel) of geplet/gerold (bewerkt) zijn. En dan heb je ook nog zwarte haver. Die dan weer donkerder van kleur is dan witte.

LindaN9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 19:40

Liselot schreef:

Jij zou er voor kiezen het paard van de een op de andere dag 3 kilo sportbrok te voeren, ipv een handje muesli per dag? Lijkt mij ook niet echt dé oplossing ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:30

LindaN9 schreef:
Liselot schreef:

Jij zou er voor kiezen het paard van de een op de andere dag 3 kilo sportbrok te voeren, ipv een handje muesli per dag? Lijkt mij ook niet echt dé oplossing ;)

Zeg ik dat dan? Voer moet je sowieso langzaamaan opvoeren. Maar het lijkt mij veel zinniger om een halfje brok er bij te geven dan haver

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:55

ik zou ook niet perse meer brokken gaan voeren.
ik voer als ik mijn pony's wat wakkerder wil hebben zo'n 2 tot 3 handjes haver bij. soms iets meer voor lange ritten of zwaar werk.
daar worden ze fijn voorwaarts van maar niet gek of kijkerig.
op dagen dat ik niet rijdt krijgen ze hun gewone voer. ( pavo care4life) en hooi uiteraard.

LindaN9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 18:51

Citaat:
Zeg ik dat dan? Voer moet je sowieso langzaamaan opvoeren. Maar het lijkt mij veel zinniger om een halfje brok er bij te geven dan haver

Dat is dus, als je mijn vraag goed had gelezen, wat we aan het doen zijn. Langzaam steeds een beetje het aantal kilo's brok opbouwen.

Voor de duidelijkheid, mijn vraag is; Zou het effect hebben op de energie, als ik naast gewone brok haver zou bijvoeren? Zodat voor we op het gewenste aant. kilo brok zitten, we nog steeds kunnen genieten van een energievol paard. :)
Laatst bijgewerkt door LindaN9 op 10-11-16 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

LindaN9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 18:54

dingogirl schreef:
ik zou ook niet perse meer brokken gaan voeren.
ik voer als ik mijn pony's wat wakkerder wil hebben zo'n 2 tot 3 handjes haver bij. soms iets meer voor lange ritten of zwaar werk.
daar worden ze fijn voorwaarts van maar niet gek of kijkerig.
op dagen dat ik niet rijdt krijgen ze hun gewone voer. ( pavo care4life) en hooi uiteraard.

Bedankt voor je antwoord (dat ook daadwerkelijk antwoord geeft op mijn vraag) heb ik wat aan! *D
Ik denk dat het gezien de verschillende ervaringen nog al ligt aan het paard of de haver effect heeft.. We zullen het dus zien!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:53

Bij mij is mijn pony koppiger sinds hij op haver staat en de haver werkt alleen daadwerkelijk als ik het vlak van te voren geef. Als ik m twee handjes geef voordat hij de trailer opgaat naar de les, merk ik dat hij in de les iets vlotter wordt. Ik geef geplette haver. Hij krijgt tijdens elke voerbeurt drie handjes en ik voer het nog te kort om veel verschillen te merken. Maar ik ben zelf van mening dat hij ook langdurige energie nodig heeft, daarom heb ik nu ook een liter energy oil van liquihorse bestelt om uit te proberen, hij mag ook wel iets meer spek op de ribben kweken en olie werkt daar ook aan mee.