Slowfeeder..

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

sienemien

Slowfeeder..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 21:51

Allereerst mijn excuses voor als er al een soort onderwerp is.. Ik vind niet direct een antwoord op mijn vraag: hier komt ie dan

Ik zoek een slowfeeder, aangezien mijn paard veel te snel eet en zo ook het eten van de andere paarden gaat opeten voordat deze gedaan hebben.
Heb nu deze aangeschaft van agradi: https://www.agradi.nl/horka-hooizak-zwart.htm

Nu zat ik wat te googlen en las ik toch wel veel mensen die net zoals ik bezorgd zijn over de hals- en rugspieren van het paard..

Kan dit kwaad, ook al krijgen ze maar 2x per dag hooi?
En is een soort bak met net erover gezonder voor de nek- en rugspieren?
Wat is jullie mening?

Azmay

Re: Slowfeeder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:56

Ze zullen toch wel meer hooi hebben dan een paar uur per dag?

Maar er is hier een centraal topic voor met veel info, op zich kan de houding niet zo veel kwaad als honger hebben denk ik.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 22:01

ze hebben hier ook nog een beetje gras op de weide, vandaar maar 2x.. Als het echt gaat winteren en de wei kaal is, dan krijgen ze vaker eten ;)

Ja heb zitten neuzen in het centraal thema, maar ik vond maar niet of het nu echt gezonder was als ze van de grond eten, maar dan toch nog door een net uit..

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:03

Ik heb er nog nooit van gehoord... En anders kan he afwisselen - hooinetten hier, bakken met slowfeeders aan de muur en bakken op de grond met slowfeeders.
Zo kunnen ze zelf kiezen wat fijner is.

HARTniek’s ART is the creative, chill and yogic place to go....

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 22:04

Anniek22 schreef:
Ik heb er nog nooit van gehoord...

Bedoel je de nek- en rugklachten?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:13

Een paard moet idd in een natuurlijke houding eten. Hooinet wat je laag hangt kunnen ze in gaan staan en wat je hoger hangt is slecht voor rug en nek en tanden (slijten verkeerd af) en nog een heleboel dingen.
Wij hebben idd bakken, met een rooster erover.

Kijk ook uit met de mazen. Bokt promoot vaak hoe kleiner hoe beter, maar dit kan ontzettend frustrerend zijn voor je paard. Evenals een net wat heen en weer bengelt (tussen twee palen bijvoorbeeld) een paard kan zo niet goed en ontspannen eten.
Hele grote gaten is ook niet handig omdat ze erin kunnen komen met hun hoeven.

Een gezamenlijke slowfeeder garandeert niet dat het eten eerlijker verdeeld wordt. Dit kan je alleen beïnvloeden als je paarden af en toe apart staan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:19

Wij hebben bakken met netten erin. Idd om een graashouding te bevorderen en nekproblemen te voorkomen. Nou eten paarden in de natuur ook niet constant met hun hoofd naar beneden; ze knagen ook aan struikjes en boomtakken/blaadjes in allerlei mogelijke houdingen. Dus hangen wij af en toe ook een hooinet op waar ze lekker mee mogen knutselen.

Overigens geeft mijn osteopaat aan dat paarden die alleen hooi uit hangende hooinetten krijgen regelmatig een blokkade in de nek hebben. Of het echt een verband heeft, kun je natuurlijk niet aantonen, maar het viel haar wel op.

Oy with the poodles, already

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:21

Ja maar aan boomtakken knabbelen ze meestal geen lange tijd achter elkaar. Terwijl een slowfeeder nou juist wel bedoeld is om er lang over te doen. Ook is het hooi meestal het basisvoer en zijn boomtakken een aanvulling.

Ik denk dat her niet toevallig is dat je osteopaat dit opmerkt.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 23:10

sienemien schreef:
Anniek22 schreef:
Ik heb er nog nooit van gehoord...

Bedoel je de nek- en rugklachten?

Ja ;)

HARTniek’s ART is the creative, chill and yogic place to go....

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 23:32

Nikass schreef:
Een paard moet idd in een natuurlijke houding eten. Hooinet wat je laag hangt kunnen ze in gaan staan en wat je hoger hangt is slecht voor rug en nek en tanden (slijten verkeerd af) en nog een heleboel dingen.
Wij hebben idd bakken, met een rooster erover.

Kijk ook uit met de mazen. Bokt promoot vaak hoe kleiner hoe beter, maar dit kan ontzettend frustrerend zijn voor je paard. Evenals een net wat heen en weer bengelt (tussen twee palen bijvoorbeeld) een paard kan zo niet goed en ontspannen eten.
Hele grote gaten is ook niet handig omdat ze erin kunnen komen met hun hoeven.

Een gezamenlijke slowfeeder garandeert niet dat het eten eerlijker verdeeld wordt. Dit kan je alleen beïnvloeden als je paarden af en toe apart staan.

Bedankt voor de info.. Wij hebben eigenlijk het probleem dat 1 van de paarden ontzettend traag eet (die van mijn zus) en 1 die ontzettend snel eet (die van mij :Y) )
Bedoeling is dus dat die van mij een slowfeeder in haar stal krijgt zodat ze ongeveer op hetzelfde tijdstip gedaan hebben met eten.. Maarja heb dan geen zin in rug en nekklachten.

Maar dus bakken met een rooster/net erover is een pak beter voor de gezondheid?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 00:03

Mijn merrie gaat nu de derde winter in met 3 hooinetten ophangend in haar stal.
En heeft nergens last van.
Overdag staan ze zolang het kan op de wei of krijgen uit een bak hooi te eten n
Met heel slecht weer blijven ze op stal staan

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 00:05

Bakken met een rooster erover is weer slecht voor de tanden omdat die er over schrapen ofzo heb ik wel eens gelezen.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-16 14:59

Gisteren die hooizak getest, en 3x raden, hij is al kapot :+
Ik had het eigenlijk wel kunnen weten :D

Beste is dus een bak met een net over, minste kans op nekproblemen en weinig slijtage aan de tanden. Het is ook niet constant dat ze eraan moet zitten trekken natuurlijk..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 15:09

Als ik het goed begrijp kan jouw paard ook bij het eten van de andere paarden komen?
Is jouw paard dan niet zo slim om maar lekker bij de andere te gaan eten, aangezien dat een stuk gemakkelijker is dan uit een net?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:48

tinker_sally schreef:
Bakken met een rooster erover is weer slecht voor de tanden omdat die er over schrapen ofzo heb ik wel eens gelezen.

Dat is idd iets waar wij nog naar kijken en ook hoe de roosters zich houden met vorst. Als er problemen komen zullen we de roosters vervangen door netten. Vooralsnog lijkt het mee te vallen, de mazen zijn 7,5 dus ze kunnen erg goed bij.

Ik heb vroeger ook met hooinetten gewerkt, mijn paard is erg voorzichtig en dus durfde ik hem wel laag te hangen. Maar onderzoek (Duitsland) heeft wel degelijk uitgewezen dat er veel problemen zijn met hooinetten.

Dat je niet direct iets merkt aan je paard wil natuurlijk niet zeggen dat er niks is. Het kan zijn dat een paard heel lang geen symptomen laat zien en pas als er zeer grote problemen zijn ontstaan.
Daarnaast, legio eigenaren merken niet dat hun paard scheef is, stijf, vast zit of kreupel loopt. Er zijn zelfs paarden die van de jury winstpunten krijgen terwijl ze kreupel lopen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:49

Muts wordt ieder half jaar gecontroleerd door osteopaat en dierenarts is jaarlijks.
Staleigenaresse heeft haar paardje al 10 jaar en werkt zolang iedere winter met hooinetten.
Door haar ben ik er ook mee begonnen.
Muts loopt los hooi zo door haar stal dat ze niets meer eet en een bak naast haar waterton straks in de winter is haar stal te klein voor.
Tot nu toe is dit de oplossing die voor ons het beste werkt.

Maar vindt wel dat je per paard moet kijken. Niet ieder paard doet het goed met hooinetten.
Zo is er op stal een die echt nijdig en chagrijnig wordt van netten die heeft een zo'n schuin rek voor aan de muur.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-16 23:00

Grit schreef:
Als ik het goed begrijp kan jouw paard ook bij het eten van de andere paarden komen?
Is jouw paard dan niet zo slim om maar lekker bij de andere te gaan eten, aangezien dat een stuk gemakkelijker is dan uit een net?

Inderdaad, Ik heb ook nog maar 1x een net kunnen testen bij haar. Gisteren had ze het in ieder geval niet door.. Misschien zal ze het binnen een aantal tijd doorhebben, alhoewel, ze is zo obsessief bezig met haar eten op het moment dat ze er niet meer aan denkt om het bij de buren gaan halen.. totdat het op is, dan gaat ze wel bij de rest.

Aangezien mijn hooizak nu om zeep geholpen is, ga ik maar eens aan de slag met een grote bak met een net over of iets in die aard.. Lijkt me toch nog steeds de beste oplossing :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:19

In stal een laaghangend hooinet (mijn gebitsverzorger/da én osteopaat/da) hebben na 2 a 3 behandelingen in de afgelopen twee jaar geen afwijkingen/slijtages gevonden of blokkades die hierbij zouden kunnen horen. Mijn paard haalt het eruit en eet op de grond verder.
Buiten stal eten ze uit een bak. Dit komt naar mijn idee dichter bij de natuurlijke houding en dat kan alleen maar beter zijn.
Maar goed, op mediscg gebied aan mijn paard nooit wat gemerkt.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 22:48

Jotoma schreef:
In stal een laaghangend hooinet (mijn gebitsverzorger/da én osteopaat/da) hebben na 2 a 3 behandelingen in de afgelopen twee jaar geen afwijkingen/slijtages gevonden of blokkades die hierbij zouden kunnen horen. Mijn paard haalt het eruit en eet op de grond verder.
Buiten stal eten ze uit een bak. Dit komt naar mijn idee dichter bij de natuurlijke houding en dat kan alleen maar beter zijn.
Maar goed, op mediscg gebied aan mijn paard nooit wat gemerkt.

Wel een slim paard, het er eerst uithalen en dan verder op de grond eten ;) zo verkiest hij/zij duidelijk al de natuurlijke eethouding ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:43

Nou niet helemaal, alleen als t uit t net komt eet hij een paar hapjes, dan laat hij de rest liggenn en gaat eerst weer stoeien met t net :D

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-16 19:25

Jotoma schreef:
Nou niet helemaal, alleen als t uit t net komt eet hij een paar hapjes, dan laat hij de rest liggenn en gaat eerst weer stoeien met t net :D

Haha, dan toch! Typisch :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:10

Ik ben nog steeds zeer tevreden gebruiker van de equiculinair netten. 3x3. Inmiddels de voorraad netten behoorlijk aangevuld.
Ik heb er inmiddels 12, zodat ik maar twee keer in de week netten klaar hoef te leggen (3 per dag).

Maar mijn dilemma: ik weeg de netten af (3,5 kilo hooi per net), is 10 kilo voor een paard van 600 kilo. Daarmee houd ik hem mooi op gewicht.
Maar mijn paard heeft een net binnen een half uur leeg. -O-
Oftewel, het slowfeed niet meer. En er zit dus veel te lang tussen voordat hij een nieuwe portie krijgt.
Ik heb van alles geprobeerd van dubbele netten tot los op de grond. Maar mijn vreetschuurtje draait zn hoef er niet voor om.

Onbeperkt op hooi kan helaas niet ivm IR en bij een eerdere poging bleek dat hij gewoon niet stopt met eten. En met IR moet je dat gewoon niet willen.
Meer dan drie keer voeren op een dag is qua netten niet haalbaar en ook weet ik niet of de pensioneigenaar dit ziet zitten.
Volgende week komt er wel graszaadhooi binnen, misschien zijn daar nog mogelijkheden mee. Omdat daar vrij weinig in zit.

Wie heeft er nog een goeie tip voor mij om op een andere manier te zorgen dat hij langer over hooi doet?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:34

Kun je een hooisoort voeren waar minder voedingsstoffen in zitten? Dan kun je meer voeren en doet hij er ook langer mee. Dubbele netten helpt bij ons wel iets, maar scheelt geen uren. Wij gebruiken de dubbele netten dan ook meer tegen het knoeien dan om te slowen.

Mengen met stro is wellicht een optie? Graszaadhooi ben ik niet zo'n fan van. Wij hebben het een week geprobeerd (rustig opgebouwd), maar onze Shet kreeg koliek en de andere twee pony's hadden ook wat last van hun buik.

Oy with the poodles, already

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:28

Wat vervelend dat ze er bij jullie niet goed op reageerden. Van wat ik begrijp zijn er nog weer verschillende soorten graszaadhooi, het wordt sowieso aan de tinkers gegeven, als die er niet op reageren kan ik t altijd nog proberen.

Stro doe ik liever niet. Mijn paard is stofgevoelig en het gaat net goed met hooi wat ik niet meer nat hoef te voeren. Maar met stro in de omgeving gaat dat elke keer weer mis.

20513

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:45

Fijn mazig hooinet? Wij hebben een xl fijnmazig Hooinet in een bak liggen, daar zijn ze een redelijke tijd mee bezig om op te krijgen. Ze kunnen maar kleine hapjes eten, meer past er niet door het gaatje..