een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 17:36

Die olie heb ik al geprobeerd maar zet helemaal geen zoden aan de dijk helaas.
Ik moet eerst die vit.e omhoog krijgen.
Morgen start ik ook een kuurtje met Hetaren dat zal de lever vast goed doen.

Nyncke
Berichten: 133
Geregistreerd: 23-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:12

Even los van de vitamine-E/selenium-kwestie, de kwaliteit van het product of de noodzaak van het toevoegen van suikers, ga ik even terug naar de essentie van je vraag:

funnyhorses schreef:
Maar die toegevoegde dextroses geven mij enorme twijfel of dit wel zo gezond zal zijn?


Het supplement bestaat ongeveer voor de helft uit de genoemde suikers. Een dagdosering poeder is 10 g, waarvan 5 g suiker. Om het visueel te maken: dat is een theelepeltje.

Ter vergelijking, de gemiddelde appel bestaat voor zo'n 10% uit suikers en geef je je paard een appel (100 g waarvan 10 g suikers), dan geef je dus al twee keer zo veel. Ook met een klein gebleven wortel (100 g waarvan 7 g suikers) kom je al gauw over die hoeveelheid heen.

Kortom, op het totale rantsoen van je paard is het onwaarschijnlijk dat het problemen oplevert voor zijn gezondheid. Tenzij je paard extreem gevoelig is voor suikers, maar dat maak ik niet op uit je verhaal.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 18:24

Nyncke schreef:
Even los van de vitamine-E/selenium-kwestie, de kwaliteit van het product of de noodzaak van het toevoegen van suikers, ga ik even terug naar de essentie van je vraag:

funnyhorses schreef:
Maar die toegevoegde dextroses geven mij enorme twijfel of dit wel zo gezond zal zijn?


Het supplement bestaat ongeveer voor de helft uit de genoemde suikers. Een dagdosering poeder is 10 g, waarvan 5 g suiker. Om het visueel te maken: dat is een theelepeltje.

Ter vergelijking, de gemiddelde appel bestaat voor zo'n 10% uit suikers en geef je je paard een appel (100 g waarvan 10 g suikers), dan geef je dus al twee keer zo veel. Ook met een klein gebleven wortel (100 g waarvan 7 g suikers) kom je al gauw over die hoeveelheid heen.

Kortom, op het totale rantsoen van je paard is het onwaarschijnlijk dat het problemen oplevert voor zijn gezondheid. Tenzij je paard extreem gevoelig is voor suikers, maar dat maak ik niet op uit je verhaal.



Dankjewel voor je antwoord +:)+
Dat zat ik me idd ook te bedenken dus ik ben gerustgesteld.
Heb ook een pb'tje van iemand die ook groot succes heeft geboekt met hetzelfde supplement en dezelfde ellende bij het paard dus ik zie het voor nu even helemaal zitten.

Ik ben al 3 jaar aan het dokteren, geen arts/kliniek kon me zeggen wat ze mankeert terwijl ik altijd heb gezegd dat die vitamine e veelste laag is.
Dat werd dan afgewimpeld want volgens de bloeduitslag viel het (maar net) binnen de norm.

Ben nu overgestapt naar een d.a. uit belgie en die toond 1000x meer interesse dan al die anderen.
Heb nu eens adviezen gekregen de anderen lieten me maar aan mn lot over maar de dikke rekeningen mocht ik wel snel betalen haha.

Morgen komt de vit.e binnen als het goed is ook de Hetaren heb ik ontvangen dus ik kan een start maken.
Over een maand weer bloed trekken en hopelijk nu eindelijk betere waarden voor mn paardje.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 01:22

Hier ook iemand die capsules gaf, de kruidvat versie.
Overigens geef ik nu pharmahorse vitamine E omdat dat goedkoper is.
Maar bij mijn pony werkte enkel vitamine E prima, bij aankoop was hij de dag na lichte training behoorlijk sjaggo en moe, ook echt stijf.
Zelf heb ik als ik sport ook echt extra vitamine E nodig anders verga ik van de spierpijn, zelfs na lichte training die ik gewend ben.
Dus ik die pot meegenomen naar stal, 2 capsules per dag kreeg meneer, 800 iu.
Nou hop een hele andere pony die niet meer sjaggo was en niet meer moe de dag erna, niet meer stijf ook.
Nog enkele keren geprobeerd te stoppen maar hij heeft het echt nodig.
Gaat perfect zo, stop ik heb ik weer een erg mopperige pony die niet meer los laat in zijn lijf, zelfs bij heel rustig afbouwen.

Nu al lang overgestapt op pharmahorse vit E excellent, halve dosis per dag.
Dit schijnt een chemische vorm te zijn maar mijn pony doet het er goed op.
Ik wil ook zo min mogelijk vulstoffen geven.
Voer zelf ook metazoa, en bewust melassevrije luzerne, zo goed mogelijk.
Hij krijgt magnesium, vitamine E/selenium en biotine.

De eerste twee vulstofvrij en de biotine helaas wel dextrose, kon nergens anders een goed alternatief vinden.
Het is zonder vulstof ook niet te doseren.
Hij krijgt wel de hoogst gedoseerde die ik kon vinden, subli hoefmix.
Voor de biotine wil ik pure biotine eigenlijk, en zelf mengen met iets tot het redelijk doseerbaar is maar biotine puur is gewoon best duur en niet in NL te koop..
Vermoed dat er daarom ook zo megaveel vulstof in biotine supplementen zit, dan lijkt die kilo veel terwijl het in feite 85% suiker is. -O-
Vind twee koffieschepjes vol, waarvan ca 85% suiker echt idioot voor 40 mg!! biotine.
Snap dus je probleem met de vitamine E, ik zou capsules doen maar er is recent een topuc geweest met dit onderwerp.

[VS] Gezocht: de beste vitamine E in een potje

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 12:51

Inmiddels ook nog een antwoord ontvangen van Equipharma zelf.......

Equi Vit E is de natuurlijke d alpha tocopherol gebonden op Soya lecithine volgens een speciaal Amerikaans procedé Covitol E 700 .

Dit impliceert dat er in onze poeder per gram 500 mg of 700 I.U. zuivere Vit E zit .

De meeste andere mengelingenzijn racemisch of DL,synthetische Vit E .

Dus per kg zit 500 gr zuivere E waar anderen per kg 300 gr DL vit E of 150 gr D alpha tocopherol en 150 gr L alpha tocopherol ( ballast ).

Per maatje van 10 gr Equi Vit E zit er dus 5 gr zuivere E , pot van 300 gr is voldoende voor 30 dagen.

Dus 50 % Vit E olie verwerkt op 50% lecithine.

Hopend U hiermee van antwoord te helpen .

Vriendelijke groeten ,



Hoe dan ook, ik laat me eens verrassen of het dat doet wat er beloofd word. ;)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:07

Wat een vaag verhaal zeg. Niks over de dextrose/maltodextrine, en op de pot staat geen sojalecithine. Lijkt me toch niet onbelangrijk om te vermelden.

Het gemiddelde (humane) supplement uit de winkel is duidelijker over de ingrediënten. Misschien hebben die wat dat betreft ook meer verplichtingen dan supplementen die alleen als medicijn via de DA verkrijgbaar zijn.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 13:11

Vind ik ook LindyH maar ik wil het een kans geven gezien ze het echt wel nodig heeft die d- alfa tocoferol.
De meesten zijn te laag gedoseerd dus eer het lichaam het op kan nemen is het alweer foetsie.
De volgende bloeduitslag zal het antwoord geven, als het gestegen is dan is dat echt de eerste keer in de drie jaar dat we aan het dokteren zijn.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:33

funnyhorses schreef:
Die olie heb ik al geprobeerd maar zet helemaal geen zoden aan de dijk helaas.
Ik moet eerst die vit.e omhoog krijgen.
Morgen start ik ook een kuurtje met Hetaren dat zal de lever vast goed doen.


Hier 3 paarden met ernstige leverproblemen vanwege een vergiftiging door onkruidbestrijdingsmiddelen.

Bloedonderzoek wees uit dat er een Vit E tekort aanwezig was maar het Seleniumgehalte was prima.

Het vit. E probleem kan dus best ontstaan door de leverproblematiek bij jouw paard.

Ik geef nu al een paar jaar dagelijks gemalen Mariadistelzaad bij voor de lever en de leverwaardes zijn opmerkelijk verbeterd.

Vit E gehalte heeft zich vanzelf hersteld.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 13:48

@Henny_W dat met de leverwerking klopt mijn paardje heeft ook steeds verhoogde leverwaardes maar niet zo hoog dat het super ernstig is (volgens de artsen)

Ik zal even de afwijkende waarden van het laatste bloedonderzoek neerzetten (belgisch lab)

*MCHC* 37 MOET ZIJN TUSSEN 33 - 36 g/dL
*SEGMENTEN TOTAAL* 6.7 MOET ZIJN TUSSEN 2.5 - 5.9 1000/uL
*KALIUM* 6.4 MOET ZIJN TUSSEN 3.2 - 5.1 mEq/L
*CK* 989 MOET ZIJN ONDER DE 500U/L
*BILIRUBINE* 2.48 MOET ZIJN TUSSEN 0.5 - 2.0 mg/dL
*AST(GOT)* 425 MOET ZIJN ONDER DE 385U/L
*LDH* 897 MOET ZIJN ONDER DE 600U/L
*GAMMA GLOBULINE* 26.0 MOET ZIJN TUSSEN 11 - 22 %

*VITAMINE E* 2.9 MOET ZIJN TUSSEN DE 2 - 8 mg/L
*selenium* 163 moet zijn tussen de 67 - 186 ug/L


Heb de pot net binnen gekregen, heb ervan geproeft haha maar het is een hele neutrale smaak ik proef echt niks zoets erin.

**edit***

Ik heb inmiddels ook mariadistelzaad de gemalen versie om daarmee door te gaan als de kuur Hetaren klaar is.
Het is allemaal gokwerk want is ze spierbevangen (geweest) door gebrek aan vit.e en zijn daardoor de leverwaardes hoger of heeft ze gebrek aan vit.e omdat haar lever niet 100% werkt?
Beetje kip-ei verhaal %)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 00:06

Mag ik vragen wat de aangeraden dosis van Mariadistelzaad is voor paarden?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 00:15

De een zegt 15gr per dag en de ander zegt 10gr per 100kg lichaamsgewicht.

Persoonlijk denk ik dat 15gr wat weinig is voor een paard vanaf 500kg
Voof mijn tinker van ruim 500kg zou ik zo'n 30gr per dag geven en als nodig nog wat opbouwen.

Maar een echte richtlijn vind ik nergens.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 03:18

Oke, dankje. Ik ga daar ook maar eens naar kijken als dat blijkbaar zo'n invloed heeft op de beschikbaarheid van vitamine E.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:10

LindyH schreef:
Mag ik vragen wat de aangeraden dosis van Mariadistelzaad is voor paarden?


Ik heb eerder het advies gekregen van 10 tot 15 gram per dag.
Hier krijgen ze 15 gram per dag. De paarden wegen tussen de 530 en 580 kilo.

Met deze dosis verbeterde hun leverwaardes aanmerkelijk.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 11:05

@Henny_w wat vind jij van de bloeduitslag van mn Tinker?

Leverprobleem of spierbevangenheid?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:34

wegens veel te laag vit.E gehalte bij een bloedonderzoek geef ik mijn paard vit.E capsules. met 1000 IE ( natuurlijke) vit e. per capsule. er zitten geen suikers, soja en andere onnodige toevoegingen in.
te koop bij purepaardenvoeding.nl
en dit is alleen vit.e. dus zonder selenium. omdat die gehaltes meer dan voldoende waren wil ik geen selenium extra bij voeren.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:43

funnyhorses schreef:
@Henny_w wat vind jij van de bloeduitslag van mn Tinker?

Leverprobleem of spierbevangenheid?


Ik ben er niet goed genoeg in om er een duidelijk antwoord in te geven.

Maar bij het paard met de slechtste leverwaardes hier was de AST(GOT) ongeveer gelijk als bij jouw paard.
De LDH waarde was rond de 1000 en de Vit.E onder de 2
De CK zat op een gegeven moment zelfs op 1400.
De toxicoloog van de GD Deventer gaf aan dat de AST(GOT) en LDH belangrijke indicaties zijn voor een leverprobleem maar hij kijkt dan gelijk ook naar meer waardes. Ik meen o.a. eiwitgehalte en dat was goed.
De CK kan vrij snel even flink verhogen terwijl er niet echt iets aan de hand is. Maakte het paard zich even druk vlak voordat het bloed geprikt werd etc.

Als je verder niets merkt van stramheid, stijfheid en wat donkerder gekleurde urine dan is er wat CK verhoging meestal niets ernstigs aan de hand.
Echter zie je deze symptomen wel dan is er wel degelijk wat aan de hand.
Toen onze merrie naar een AST(GOT) van ruim 1200 ging en een CK van 1400 adviseerde de toxicoloog het paard 2 maand helemaal op rust te zetten. Met de woorden: "Als het een mens geweest was had ik gezegd, kruip minstens 2 maanden onder de wol en vooral blijven liggen"

Ook gaf hij aan dat een paard eigenlijk een overcapaciteit van de lever heeft. Dat houd in dat een lever die nog maar voor de helft werkt nog steeds voldoende voor het paard is om vrij normaal te kunnen functioneren.
Ik geef de Mariadistel dus bij ter ondersteuning van de lever en merk ook duidelijk dat ze het nodig hebben.
Als ik stop met Mariadistel krijgen de vergiftigde paarden binnen 1,5 week urine die diep blauwpaars wordt van kleur zodra ze met de buitenlucht in aanraking komt. Je weet echt niet wat je ziet. Net of er blauwpaarse verf doorgemengd is.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 15:02

Ohhh wat apart joh!!
Mijn paard plast bruine urine gisteravond weer gezien.
Er zit dan ook een gelige laag schuim op de plas dus dat komt door de bilirubine.

Ze staat al drie jaar "op rust" tot nu toe nog geen stijgende lijn pffff die bruine pies is zo naar om te zien.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 15:04

dingogirl schreef:
wegens veel te laag vit.E gehalte bij een bloedonderzoek geef ik mijn paard vit.E capsules. met 1000 IE ( natuurlijke) vit e. per capsule. er zitten geen suikers, soja en andere onnodige toevoegingen in.
te koop bij purepaardenvoeding.nl
en dit is alleen vit.e. dus zonder selenium. omdat die gehaltes meer dan voldoende waren wil ik geen selenium extra bij voeren.


Slaan ze aan?
Hier dus niet omdat er 4 verschillende tocoferolen inzitten en paarden zijn het meest gebaat bij d- alfa- tocoferol.

Ik heb een site waar je ze veel goedkoper krijgt incl verzendkosten.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:55

funnyhorses schreef:
Slaan ze aan?
Hier dus niet omdat er 4 verschillende tocoferolen inzitten en paarden zijn het meest gebaat bij d- alfa- tocoferol.

Ik heb een site waar je ze veel goedkoper krijgt incl verzendkosten.


Heb je een link voor me van die site?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 11:33


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:57

ik merk nu na 4 weken duidelijk verschil. van een rustig paard naar weer opgewekt en springerig. loopt ook weer beter.
ik blijf gewoon 1 capsule per dag voeren.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 13:49

dingogirl schreef:
ik merk nu na 4 weken duidelijk verschil. van een rustig paard naar weer opgewekt en springerig. loopt ook weer beter.
ik blijf gewoon 1 capsule per dag voeren.


Als het werkt is dat super! De capsules zijn ook niet slecht in tegendeel maar bij de mijne geven ze net niet genoeg a-tocoferol.
Wellicht als de vit.e in het bloed uit de rode cijfers is dat die capsules dan wel hun werk doen, zou fijn zijn want het is een stuk prijsgunstiger!

Wel fijn dat jouw paard er zo zichtbaar van opknapt *\o/*

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 13:54

Ben nu sinds maandag de a-tocoferol aant geven, 1 schepje per dag en ik zie ook een verbetering ze is ineens een stuk alerter vanmorgen sprong ze als een jong (debiel *\%/* ) ree door de paddock hahaha
Zou het zo snel kunnen aanslaan? :?

Ik juich nog maar niet te vroeg want ik heb al zo vaak gezegd dat het beter gaat en dan is er plots weer donkere urine.
Maar ik zie verandering in dr blik, haar ogen staan heel helder en open echt een blije gup om te zien :)) hihi

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:04

Van die capsules kun je toch gewoon zoveel geven als nodig is? Ik geef er 10 van 400 IU per dag.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 14:16

Kun je dan niet beter die van 1000ie geven LindyH?
Lijkt me prijsgunstiger voor je?