Aanvulling ruwvoer. Bietenpulp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Aanvulling ruwvoer. Bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 00:53

Dan is het hooi niet van goede kwaliteit of je paard krijgt te weinig vrije beweging. Dat is echt een groot probleem op stallen.

De problemen van zolang zonder goed ruwvoer zijn niet echt met iets anders op te lossen. Je kan alleen slowfeeders gebruiken en stro bij geven.

Snap de problemen van stallen niet als je aanbied om dingen zelf te doen. Kost tijd en geld, maar je moet wat.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:10

knollentuin schreef:
PartoutZ schreef:
Hij staat overigens geen 10u zonder eten hoor. Er zit 10u tussen een voerbeurt. Dan krijgt hij wel een hele berg hooi waar hij een uur tot twee uur mee doet. Dus zeg 8 uur niets, behalve de restjes en op het moment de blaadjes in z'n uitloop. Maar dat vind ik ook lang, daarom zoek ik iets...


Een berg hooi die na 1 uur op is is niet genoeg, ik ga er verder niks meer op zeggen want ik ben ervan overtuigd dat je paard te weinig krijgt
Ze worden niet dik van hooi, ze worden dik van junk food- krachtvoer, dat is goedkoper voor pensionstalhouder om te geven dan hooi


Nou nou nou, misschien wil je eens met mijn paard in gesprek gaan en hem vertellen dat het niet klopt dat hij dik wordt van hooi 8-)
Moet altijd zo lachen om dit soort kort-door-de-bocht opmerkingen :')[/quote]
En zolang jij hierom lacht en dit een kort door de bocht opmerking noemt geef je te kennen dat je het niet snapt wat ik zeg, je paard krijgt te weinig hooi. Twee maal daags een uur hooi eten is veel te weinig. Heb je wel eens gewogen hoeveel hij daadwerkelijk krijgt?
En weet je welke kwaliteit?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Aanvulling ruwvoer. Bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:18

@superpony: ik denk dat je het probleem van TS nu toepast op mijn paard. Ik heb nergens gezegd dat mijn paard lang zonder ruwvoer staat, te weinig beweging krijgt of de ruwvoer niet van goeie kwaliteit is. Dat zijn aannames van jouw kant :)

@knollentuin: voor jou geldt hetzelfde. Ik ben niet ts he? Twee maal daags een uur hooi is niet op mijn paard van toepassing.

Voor mij geldt simpelweg de vraag wat bijgevoerd kan worden, wat puur als buikvulling geldt. Zullen we verdere aannames buiten beschouwing laten? Zijn voor dit topic niet relevant.
Zoals gezegd: ik ga weer in de meeleesstand :D

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Aanvulling ruwvoer. Bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:10

Ik heb een net met stro hangen wat ik, voordat ik het ophang in de stal, even grondig nat maak met de sproeier..... zo is er buiten het hooi een knabbel zonder stof.
Stro of graszaadhooi nat geven zijn de enige alternatieven die er zijn eigenlijk......

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:14

Hooi is een dikmaker, dat ligt aan hoe het bemest is en hoeveel suiker er in zit.

Een maag mag maximaal 4 uur leeg zijn ivm maagzweervorming en te hoge hoeveelheid maagzuur omdat de maagzuur produktie doorgaat.

Er is speciale gehakselde voederstro die in pakke zitten...dit kan je voeren aan je paard, is ruwe vezel en erg goed voor de spijsvertering..wordt voor koeien gebruikt, maar is van kwaliteit dat het voor paarden ook geschikt is. Dit is stofvrij..

Koop een fijnmazig hooinet en hang die aan je deur, de bovenkant is open en heel makkelijk te vullen door je stalbaas en daarna gooit hij hem over de deur heen, zit vast met touwtjes aan de deur...easy, piece of cake, dan doet hij er dubbel zo lang over als op een berg.

Voer wat ruw langstelig graszaadhooi bij, daar zit amper voeding in, vaak vinden ze het niet zo lekker, maar als er behoefte is tot knabbelen dan eten ze het zeker wel..zeker als er te lang tussen een voerbeurt zit.

Als paarden maagpijn krijgen. Eten ze zelfs het hooi waar amper smaak aan zit, maar om de maag te sussen.

Overigens heb ik nog een trailer lading vol met graszaadhooi wat voor een zacht prijsje weg mag. Omdat mijn paard nu door ander voerbeleid dit niet meer nodig heeft.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Aanvulling ruwvoer. Bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:09

Jotomo,je schrijft dat hij niet op onbeperkt hooi kan, dat is 1. Daarna schrijf je dat hij 's nachts op vlas staat,dat is 2.

Wij hebben 4 totaal verschillende paarden en alle 4 op onbeperkt hooi. De oude ruin is heel snel te dik. Is hb geweest en ir. Hij staat niet in het werk vanwege blessure.

Wij hebben GOED hooi dus kunnen onbeperkt voeren. Maar we moeten daar zelf moeite voor doen en halen ong elke week/10dg 25 balen.

Paarden die te lang zonder staan, vreten meer. In het begin op onbeperkt zeker,maar dat houdt op. Tenzij ze tekorten hebben.

Ze worden dik van verkeerd ruwvoer en te weinig vrije beweging, dus op stal staan. Daar komen sws de meeste problemen vandaan.
Helaas zijn stallen slecht en zoeken mensen oplossingen in supplementen ed. Of er zijn vele smoesjes. Het meest erge is dat het paard de schuld krijgt van gedrag door de problemen die niet erkend worden.

Begin bij de basis.