Ik ben in het bezit van zo´n paard waar je wel van moet houden, ze doet alles, geeft alles en we zijn samen zo gegroeid.

Het begon met haedshaken, heel ernstig headshaken onder het zadel en aan de longe. Tandarts, zadel, osteopathie en nog meer uitprobeersels. En uiteindelijk leek er iets te helpen: namelijk het rechtrichten. Daar zijn we fanatiek mee bezig en we kunnen rijden zonder al te veel problemen, het longeren gaat nog steeds niet zo goed. Maar het knaagt..wat waarom zijn er dan die andere (kleine) gekke dingen:
-Ze is zooo ontzettend scheef, ze wil maar niet recht worden.
-Alle spieren zitten vast in haar lijf, vooral haar rug en hals blijven steeds weer terugkomen.
-Na een korte massage was ze weer helemaal van het padje.
-Ze wil haar rug maar niet gebruiken, hoofd omhoog doet ze het liefst.
-Haar benen onder de massa zetten is veeel te moeilijk voor haar.
-Bij hals strekken lijkt wel of er iets op slot zit, als ze strekt komt ze met een schok vaak weer omhoog.
-Na twee jaar kan ze nog geen rondje fatsoenlijk aan de longe. Wat we ook trainen en lessen, ze kan niet haar hals dragen en wil of haar hoofd heel hoog, of met de neus over de grond. Als ze gaat zoeken naar een goede houding rolt ze vaak haar oog weg en maakt rare bewegingen met de mond.
-Zowieso doet ze vaak erg raar met haar mond/kaak
-Nu heeft ze weer iets nieuws. Ze doet alsof er ergens een vlieg op haar borst is: rilt met huid en trekt voorbeen op. Daarna gaat ze hoofdschudden.
En iedereen zegt maar: ze heeft geen balans, ze moet leren haar lijf goed te gebruiken. Geef het veel tijd, je moet in jaren denken bij zo´n paard...Maar ik denk steeds: Wat als ze dat niet kan, wat als er iets is? Ik twijfel nog het meest over de hals en misschien ook de rug.
Dus ik heb de knoop doorgehakt. We gaan voor foto´s. Zowieso de hals, rug en benen.
Maar zijn foto´s dan voldoende of moet ik nog iets anders doen op de kliniek?
Iemand tips en ervaringen?
Ik ben erg zenuwachtig hoe dat gaat en natuurlijk of er iets uitkomt.
Zijn er ook mensen die een paard kennen die maar scheef bleef en die niets ernstig heeft, maar gewoon moet leren ´zijn lijf te gebruiken?´
Ik heb les van een super-instructeur die het hele lijf erbij pakt en ons super helpt, maar hij heeft tenslotte ook geen rongtenogen.
Edit: titel aangepast, zie dat er een topic loopt van iemand die ook naar de kliniek gaat en anders krijgen we misschien verwarring.