ik heb de zoekfunctie gebruikt maar krijg hier toch niet helemaal de antwoorden op die ik nodig heb.
het betreft het bijvoeren van mijn 20 jarige haflinger ruin nik (maart 21) nik staat 24 uur per dag op de weide, met in de winter de beschikking over onbeperkt hooi of voordroog. nikje doet wisselend arbeid, soms loopt hij 3 weken achter elkaar 5 uur in de week en soms staat hij weer weken stil. deze winter gaat hij weer wat meer aan het lopen omdat ik dan weer een keer in de week ga lessen. de afgelopen periode heeft hij veel stilgestaan en dit is goed te merken: hij had niet alleen een flinke grasbuik (wat ik geen probleem vind) maar hij kreeg ook een dikke manenkam. daarnaast is hij erg futloos, sloom en stijfjes. ik kwam tot de conclusie dat ik mijn grote paardenvriend toch een beetje te veel verwaarloosd had en ben even heel actief om mijn vriend weer wat beter in zijn vel te krijgen. ik rijd hem weer meer, heb afspraak bij osteopaat gemaakt en houd hem even wat beter in de gaten. nik is normaal gesproken voor zijn leeftijd heel energievol, bijna als een veulentje. toch merk ik de afgelopen tijd dus zeker wel verschil.
to the point: nik is momenteel dik, maar nik is wel ouder aan het worden. ik wil hem graag toch een beetje helpen omdat hij in de winter buiten staat (dekenloos en spijtig genoeg zonder schuilstal) ik ben totaal niet in het bijvoeren van krachtvoer. eerder kreeg nik in de winter een halve kilo pavo 18 + en bietenpulp en in de zomer krijgt hij niks.
ik heb mijn huiswerk gedaan op voervergelijk en dit waren mijn ontdekkingen:
het beste voor een sober ras als nik:
lage energiewaarde, laag eiwitgehalte, weinig zetmeel, lage suikerwaarde, hoog vitaminegehalte
en bij de oude paarden wordt dit aangeraden:
eitwitgehalte hoog, veel zetmeel, veel extra vitamines: zink, koper, selerium, vitamine c, vitamine b, vitamine k gehalte hoog
met andere woorden: dit is bijzonder tegenstrijdig

nu is mijn vraag aan degene die dit leest: wat raad jij mij aan? en voornamelijk ook WAAROM?

en als je in een vergelijkbare situatie zit, wat voer jij? welk merk, en soort? en geef jij je oudere paard ook supplementen? vooral de waarom achter de dingen wil ik graag weten.
ik wil in elk geval niet zomaar klakkenloos pavo 18 + in mijn paard gooien als dit wellicht niet goed voor hem is.