Wormen in de mest na ontwormingskuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Wormen in de mest na ontwormingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 11:55

Hoi bokkers!

Gister hebben we de paarden ontwormd, en nu vond ik een hoop mest met dode wormen. Na wat research denk ik dat het spoelwormen of aarswormen zijn. Ik vraag me nu af of het slim is om binnenkort nog een wormenspuit moet gaan geven ivm de uitgekomen eitjes.. Morgen ga ik sowieso wel langs de dierenarts om de foto te laten zien en het alsnog na te vragen, maar ik wil ook graag van anderen ervaringen horen.. :)

Afbeelding

hetty007

Re: Wormen in de mest na ontwormingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:59

Volgens mij is dat de bedoeling van de wormkuur. De kuur verlamd de worm en komt met de mest mee naar buiten. Ik zal over een maand een mestonderzoek laten doen voordat je weer gaat ontworpen. Mochten er eitjes gevonden worden in de mest, dan kun je ook gericht ontwormen

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:07

met 4 weken nog een keer ontwormen met hetzelfde middel en dan weer kijken.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 12:22

Ik zat er zelf ook aan te denken om het over 2 a 6 weken te herhalen..

Ik heb ooit een mestonderzoek gedaan met meerdere paarden en het paard waarvan we dachten dat deze juist wormen had werd uitgesloten. De rest kreeg wel allemaal een kuur mee.. Achteraf bleek het paard toch ook een flinke wormeninfectie te hebben. Ben daarom niet echt van de onderzoeken..

Kan iemand concluderen welke wormen dit zijn?

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:33

Ik dat het spoelwormen zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:34

Het lijken inderdaad spoelwormen maar er zijn nog twee soorten die er zeer sterk op lijken, moeilijk te zeggen zo vanaf de foto. Grote strongyliden of wormen van de aarsmade kunnen het ook zijn. Heeft het paard ook flink zijn kont geschuurd ?? Zo nee dan zijn wormen van de aarsmade al wat minder waarschijnlijk.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:35

Joanieke schreef:

Ik heb ooit een mestonderzoek gedaan met meerdere paarden en het paard waarvan we dachten dat deze juist wormen had werd uitgesloten. De rest kreeg wel allemaal een kuur mee.. Achteraf bleek het paard toch ook een flinke wormeninfectie te hebben. Ben daarom niet echt van de onderzoeken..

De mest laten testen geeft niet een duidelijke uitslag vind ik persoonlijk. Niet altijd zijn wormen of eitjes te vinden omdat die wel binnen blijven zitten. Das meer gokken op puur geluk. Blijkbaar helpt de kuur die je nu geeft dus zou die gewoon herhalen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:37

Als ze op taugé lijken aarsworm. Spoelworm is veel langer.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:48

Joanieke schreef:

2 a 6 weken is nogal een ruim begrip.. Je kunt het beste de DA vragen of even in de beschrijving van de wormenkuur kijken, daar moet in staan na hoeveel tijd je het moet herhalen.

En idd de onderzoeken zijn niet betrouwbaar genoeg! Soms worden eitjes niet gezien of zijn ze nog te klein. Sommige wormen komen helemaal niet naar voren..
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 08-05-16 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:49

Melissa1996 schreef:
Joanieke schreef:

2 a 6 weken is nogal een ruim begrip.. Je kunt het beste de DA vragen of even in de beschrijving van de wormenkuur kijken, daar moet in staan na hoeveel tijd je het moet herhalen.

Ik heb zelf in februari wormen in de mest gehad bij mij was het 4 weken. Ligt er aan hoelang het duurt voor eventuele eitjes uitkomen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 14:48

2 tot 6 is inderdaad een ruim begrip, maar dit lijkt mij dus afhankelijk te zijn van de soort worm.
Ik hoop dat ik een extra spuit kan krijgen, ga morgen de dierenarts in ieder geval even langs :)

Bedankt voor alle informatie!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:11

Inderdaan even overleggen met de da welke wormen het zijn en of het al aan te raden is zo kort op elkaar weer te ontwormen.

Als het goed is zijn de meeste volwassen wormen nu dood en zal je de komende 4-6-8 weken geen of weinig eitjes uitgescheiden worden. Dat is pas weer als de larve en de eitjes die nu opgegeten worden zich ontwikkeld hebben. Tenzij de besmetting dusdanig groot was dat er nog voldoende volwassen wormen aanwezig zijn, dan valt het herhalen op korte termijn aan te raden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:17

Melissa1996 schreef:
Joanieke schreef:

En idd de onderzoeken zijn niet betrouwbaar genoeg! Soms worden eitjes niet gezien of zijn ze nog te klein. Sommige wormen komen helemaal niet naar voren..

Eitjes die te klein zijn voor microscopisch onderzoek kom je niet tegen, over het hoofd zien van eitjes komt ook nauwelijks voor, zijn makkelijk te onderscheiden van luchtbellen of plantenresten. Tis wel zo dat sommige soorten intimiderend uitscheiden, maar in het voorjaar haal je ze er meestal wel uit.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:19

Denk dat dit spoelwormen zijn, met welk middel heb je ontwormd? Aarswormen merk je meestal wel als je paard dat heeft, dan schuurt die z'n staart stuk. Denk dat je ook wel wat mest mee kunt nemen morgen :)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:11

Aarsmade leggen s nachts hun eitjes op de anus van het paard. Als je elke morgen met een babydoekje het poepgatje schoonmaakt, kan je voorkomen dat dez eitjes op de grond vallen, in het hooi, op de voerbak of waterbak geschuurd worden. Dan sla je al een hele slag voor herbesmetting.
Deze eitjes vind je niet bij wormeitelling.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 10:38

Ik ben net bij de da geweest, heb 2 spuiten gekregen voor over 3 weken. (Voor beide paarden 1)

ik ben er nu wel achter dat alleen mijn merrie de wormen heeft/had. Heb vanochtend op stal de keutels nog nagekeken. Het vreemde bij mijn merrie is dat ze normaal rond deze tijd haar staart gaat schuren vanwege het warme weer. Dit doet ze nu echter juist niet.

Wat ze nu wél heeft en normaal niet is dat ze nu naast haar anus schale billen heeft gekregen.

Al met al ben ik er daardoor alsnog niet echt uit welke wormen dit zijn... Ben wel benieuwd hoeveel wormen er over 3 weken uit gaan komen in vergelijking met nu :+

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 12:50

Ik wil dit topic helaas nog even omhoog gooien...

Intussen had ik mijn paard 28 mei weer ontwormd met ivermectine. Nu ben ik er 13 juli achter gekomen dat er weer wormen bij haar anus zaten. Ik ben toen naar de dierenarts gegaan en heb haar 14 juli weer een spuit met ivermectine gegeven. Hier kwam niks meer mee uit met de mest.
Week daarna weer naar de DA gegaan omdat ik toen één levende worm in de mest had gevonden (zie foto). Ik heb toen de zware kuur equist pramox met moxidectine en Praziquantel. Na die kuur op 21 juli heb ik een enkele halve (of kleine) worm ontdekt.
Nu vandaag, 9 dagen na de kuur, heeft iemand van stal enorm veel LEVENDE wormen in haar mest ontdekt. Het ware lange witte wormen en kleine van ongeveer 1 cm.
Ondertussen ben ik vanaf de 21e deze maand continu haar stal schoon aan t houden met dettol..

Afbeelding

Nu vraag ik me af.. Kan ik er vanuit gaan dat de kuur na 9! dagen pas heeft gewerkt of...?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:54

Ivermectine werkt niet/slecht tegen spoelwormen en aarsmaden, daarvoor heb je pyrantel (dus niet praziquantel) of fenbendazol nodig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:58

Als de kuur werkt, gaan de wormen dood. Levende wormen zou je dus niet zo veel moeten kunnen vinden na het ontwormen. En 9 dagen is relatief lang, ook al schijnt de equest in vetcellen opgeslagen te kunnen worden om later (14 dgn) vrij gegeven te worden..
Wat er aan de hand is en waarom er zo veel levende wormen uit komen weet ik niet.. Ik zou hier met mijn DA even voor gaan zitten, om een strak schema op te stellen zodat dit aangepakt kan worden.

Deelt het paard ook de weide met andere paarden?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 13:06

Ja, ze staat met één ander paard in de weide, maar die heeft nog niks laten blijken dat deze wormen heeft. Heeft ook de kuren gehad op de laatste na. De mest wordt met de hand uit de stallen gehaald zonder greep dus het zou wel opvallen mocht er wel wat inzitten.
Dit is de eerste dag dat er ook zo veel wormen mee gaan met de mest, maar wel inderdaad levende...

Schematisch wil de DA niet ontwormen helaas. Ben nu ook al naar een andere DA geweest maar ook die willen van te voren steeds weer een mestonderzoek bij iedere spuit. Ikzelf ben daar niet zo over te spreken gezien ik aarsmaden vermoed en deze eitjes bijna niet in de mest te vinden zijn.. Vorig jaar waren de paarden ook gecheckt met een mestonderzoek en zij was de enige zonder wormen zeiden ze, en achteraf had ze die dus ook gewoon...
Dat nieuwe systeem met die mestonderzoeken werkt niet echt mee..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 13:16

tamary schreef:
Ivermectine werkt niet/slecht tegen spoelwormen en aarsmaden, daarvoor heb je pyrantel (dus niet praziquantel) of fenbendazol nodig.

Zou deze spuit moeten werken? Dan bestel ik er namelijk 2 van...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:19

Dat is niet het schema wat ik bedoel ;) Als er nu al telkens wormen uit komen is er toch een beste besmetting zou je denken. Het is jammer dat de da dat niet op pakt en samen een intensief schema op stelt die alle wormen aan pakt, dus ook de aarswormen.
Vaak is zo'n schema intensief ontwormen over een x aantal weken met bepaalde ontwormingsmiddelen. En daarna kan je weer een 'normaal' schema oppakken wanneer je paard zo ver vrij is van de besmetting.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:19

Joanieke schreef:

Intussen had ik mijn paard 28 mei weer ontwormd met ivermectine. Nu ben ik er 13 juli achter gekomen dat er weer wormen bij haar anus zaten. Ik ben toen naar de dierenarts gegaan en heb haar 14 juli weer een spuit met ivermectine gegeven. Hier kwam niks meer mee uit met de mest.
Week daarna weer naar de DA gegaan omdat ik toen één levende worm in de mest had gevonden (zie foto). Ik heb toen de zware kuur equist pramox met moxidectine en Praziquantel. Na die kuur op 21 juli heb ik een enkele halve (of kleine) worm ontdekt.
Nu vandaag, 9 dagen na de kuur, heeft iemand van stal enorm veel LEVENDE wormen in haar mest ontdekt. Het ware lange witte wormen en kleine van ongeveer 1 cm.
Ondertussen ben ik vanaf de 21e deze maand continu haar stal schoon aan t houden met dettol..

[ [url=m/e75UTh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu vraag ik me af.. Kan ik er vanuit gaan dat de kuur na 9! dagen pas heeft gewerkt of...?

stuur deze foto naar het woud. Ik had ook keer wormen in de mest en herkende de worm niet. Aan de hand van de foto heeft die onderzoeker vast gesteld welke worm het was en me het juiste ontwormmiddel voor geschreven :)

http://wormbestrijding.nl/

Hoefde dus alleen maar de wormen spuit bij hun te bestellen. Ze rekende geen kosten voor het vast stellen van de worm. En je krijgt de ontworming dan via de brievenbuspost

Edit: deze wormen lijken op aarsmaden. Heeft het woud een goed middel voor. Mijn pony had die namelijk ook

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 13:22

Kimmiee_D schreef:
Joanieke schreef:

[ [url=m/e75UTh.jpg]Afbeelding[/url] ]

stuur deze foto naar het woud. Ik had ook keer wormen in de mest en herkende de worm niet. Aan de hand van de foto heeft die onderzoeker vast gesteld welke worm het was en me het juiste ontwormmiddel voor geschreven :)

http://wormbestrijding.nl/

Hoefde dus alleen maar de wormen spuit bij hun te bestellen. Ze rekende geen kosten voor het vast stellen van de worm. En je krijgt de ontworming dan via de brievenbuspost

Edit: deze wormen lijken op aarsmaden. Heeft het woud een goed middel voor. Mijn pony had die namelijk ook

Bedankt! Dan ga ik dat eens doen :)

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:24

Tegen spoelworm moet je pyrantel gebruiken. Ik heb ook een hardnekkige besmetting bij een merrie met veulen, het veulen ontworm ik elke maand op advies van de veearts met pyrantel en de merrie geef ik elke 6 weken een kuur.
Als je niet aan ontworming kan komen via de dierenarts dan kan je het gewoon in Engeland of Ierland bestellen. Dat doe ik ook, ik koop altijd heel veel in en mijn veearts weet ervan.