Ik zal even uitleggen waarom ik dit vraag. Nederland is echt een 'brokkenland', brokken voeren aan je paard is eigenlijk standaard. Zo heb ik ook altijd brokken gevoerd. Nu heb ik wat rond gezocht en uit meerdere onderzoeken blijkt dat brokken eigenlijk helemaal niet zo goed zijn voor een paard. Om een brok te kunnen persen wordt er veel melasse en zetmeel gebruikt, wat beide niet goed is voor een paard. De darmen van een paard zijn zelfs niet gemaakt om zetmeel te verteren, veel ervan wordt weer uitgepoept en het kan zorgen voor stress rondom de buik. Daarbij gaan er bij het persen van de granen die in brok zitten veel voedingsstoffen verloren. Mijn conclusie: ik wil mijn paarden geen brok meer voeren, maar alleen nog maar granen en dan het liefst onbewerkt. In onbewerkte granen zitten veruit de meeste voedingsstoffen en ruwe celstof, wat weer goed is voor de darmflora.
Nu heb ik mijn paarden momenteel staan op een mix van haver (60%), onbewerkte granen (maïs, gerst, tarwe, zo'n 20%) en lucerne-mix voor de vitaminen, mineralen en sporenelementen(20%). Maar ze worden duidelijk wat schraal hiervan. Daarbij vraag ik me af of ze genoeg vitaminen, mineralen en sporenelementen binnen krijgen. Even in het kort over de paarden:
- 10 jarige KWPN merrie, wordt op M1/M2 niveau getraind.
- 4 jarige Welsh ruin, wordt op B/L1 niveau getraind en is nog in de groei.
Ik kreeg de tip om eens te kijken, naar het krachtvoer van Bio-Ron en dan met name de granen mix: http://duurzaamdier.nl/product/bio-granen-mix/. Best prijzig en er wordt niets vermeldt over vitaminen of mineralen. Dus mijn vraag aan jullie, welk krachtvoer bestaande uit enkel granen voeren jullie sportpaarden en waarom? En hoe zorg je dat ze genoeg vitaminen, mineralen en sporenelementen binnen krijgen?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen