Pony drink niet na het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chevellaenik

Pony drink niet na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:53

Hi
mijn verzorgpaardje drink niet goed vind ik. Het is nu heel warm buiten en ze staan in de wei. Ze was helemaal bezweet toen ik haar uit de wei haalde dus ik zet haar even op stal daar staat ze uit de zon en haar drinkbak is daar. Maar ze drinkt niet ook niet als ik het vul met water. Ze wil wel graag zout van de liksteen. En als ik heb gereden dan drinkt ze ook nooi meteen eerst eet ze hooi terwijl ik haar afzadel . Ze doet wel eerst een plas als de singel los gaat en gaat mesten als het zadel er af is. Pas als ze zo 15min in stal staat gaat ze pas wat drinken. Dan is ze ook niet zo warm meer.

Sorry dat het zo langdraadig is
Maar mijn vraag is: is dat wel goed en moet ik haar geen electrode geven. Of iets anders
Ze drink wel gewoon in de sloot op de wei
W

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:09

Als ze verder gewoon drinkt geen zorgen maken ;) Die van mij drinkt ook nooit direct na het rijden, niks mis mee want verder drinkt ze normaal, is absoluut niet uitgedroogd. Je kan d'r moeilijk dwingen te drinken zodra jij dat wilt ;) Als ze gewoon water tot d'r beschikking heeft kan ze prima zelf bepalen wanneer ze wilt drinken, wat de dus ook doet :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-16 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Re: Pony drink niet na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:10

Belangrijker dan jouw drink verhaal vind ik de vraag, heb je haar wel eens zien plassen en hoe plast ze en hoe ziet haar plas eruit?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:14

Neem aan dat je electrolyten bedoelt? Dat is een optie ja, zeker als ze veel gezweet heeft.

Wat het drinken betreft, als ze uiteindelijk genoeg binnen krijgt, is het heus niet erg dat ze niet direct na het werk gaat drinken.

Maak je je echt ernstig zorgen dat het te weinig is (wordt ze lusteloos, is de urine donkerder/sterker van geur dan anders?) dan kun je meten wat ze precies binnenkrijgt door alleen nog water te geven uit emmers met een maatstreepje.

En overleg uiteraard even met de eigenaar over het geven van electrolyten of laten komen van de dierenarts.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:18

Electrode lijkt me sowieso bijzonder. Je zult elektrolyten bedoelen denk ik?

Als ze zelf gebruik maakt van haar zoutblok? na een kwartier wel drinkt en niet uitgredroogd toont zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Ik zie mijn paard haast nooit drinken. Die is inmiddels ruim 22.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:44

Ik zou me er geen zorgen om maken. De hoeveelheid water die een paard nodig heeft verschilt van paard tot paard. Bovendien zijn er altijd paarden die liever op een bepaalde plek drinken, dus bijvoorbeeld liever uit de sloot als op stal. Zolang de urine niet donker is of heel erg stinkt (lekker ruiken doet het nergens ;) ) en het paard gewoon normaal actief is is er waarschijnlijk niets aan de hand.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 18:18

Ze plast gewoon en kleur is gewoon. Dus ik hoef me niet druk te maken. Oke fijn. En als ze afgekoelt is dan drinkt ze wel gewoon. Ja ik maak me nog al snel zorgen het is echt mijn schatje mijn baby. Bedankt voor de info!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:02

Waar moet ze uit drinken en met hoeveel paarden deelt ze dat?

Als je twijfelt over het drinken, kun je bijv op stal een emmer vullen en kijken hoeveel ze daaruit drinkt. Als ze buiten met meerdere paarden staat, is dat lastig.

Je kan wel eventueel elektrolyten aanvullen als ze erg gezweet heeft. Dus na een werkje een slobbertje of iets van wiesencobs of bietenpulp maken en daar elektrolyten door. Er zijn ook kant en klare slobbers zoals die van Cavalor met elektrolyten, maar daat zitten wel granen in.

Als het water overal schoon is, van goede kwaliteit en ze heeft een zoutblok tot haar beschrikking is het in principe wel voldoende. Als het water erg vies is of de bak waar je het in aanbiedt, moet je daar eens naar kijken. Toch geloof ik dat een paard uiteindelijk alles wel drinkt als het echt dorst heeft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:34

Denk dat jij een heel verstandig paardje hebt!
Gelijk een hoop koud drinken als je zelf (paard ;) ) warm bent, kan leiden tot koliek, dus ze wacht netjes tot ze wat is afgekoeld.
Slim beestje :j

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:05

Geen zorgen maken, paardje lijkt zelf goed te kunnen beslissen wanneer ze water nodig heeft

NuevaAtalaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:12

Als ze verder gewoon goed drinkt zou je je er inderdaad geen zorgen om hoeven te maken. De meeste paarden drinken niet gelijk nadat ze gereden hebben. Zeker als ze gewoon goed plast en ze een kwartiertje later wel gewoon drinkt is er niks raars aan