Moeilijke eter, wie heeft de gouden tip?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluisje1998

Moeilijke eter, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 09:01

Hoi bokt,

Ik heb een 21-jarige merrie, een lief en heel slim paard, heel fijn in het werk, helaas minder fijn als het aankomt op voer. Medicijnen, supplementen, bepaalde soorten voer, het gaat er bij haar niet in. Daarbij heeft ze ook nog eens cushing, dus staat ze op een suikerarm dieet.

Nu heb ik een aanvullend supplement gekocht, zodat ze naast haar hooi alles wat ze nodig heeft binnen krijgt. Zeker nu de winter eraan komt, heeft ze de extra ondersteuning nodig. Ivm haar slechte longen heb ik gekozen voor een supplement in brokvorm. Helaas heeft mevrouw besloten dat dit niet goed genoeg is voor haar en weigert ze het te eten. Poeders al geprobeerd, dat stofte teveel, en met olie of water eet ze dat niet.

Dit is niet de eerste keer dat dit voorkomt. Een eerder supplement at ze slecht, de medicatie die ze voor haar longen kreeg was drama. Voor haar cushing medicijn moeten we steeds nieuwe truucjes bedenken. Ze is totaal niet zo gericht op eten, ik kan ook niets bedenken wat ze graag eet. Wortel, fruit, brok, als ze ook maar denkt dat er iets vreemds inzit taalt ze er niet naar.

Enkel slobber van pavo, maar ivm de cushing mag ze dat helaas niet meer. Muesli's laat ze staan als er wat inzit. Momenteel is mijn grootste probleem het supplement. Ik ga nog proberen om slobber t maken van de 18+ ookal is dat in het verleden nooit een succes geweest.

Weet iemand hier wat ik nog kan doen? Mijn trukendoos is leeg.

llora

Re: Moeilijke eter, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:14

Ik heb ook een,cushing paardje en niet altijd de gemakkelijkste eter. Voor medicatie gebruik ik meestal de slobber Irish mash van st hyppolyt. Ik vind hem niet goed ruiken. Maar de paarden zijn er hier gek op. Zij krijgt dit regelmatig bij in de winterperiode.en dan wordt de bak helemaal leeggelikt.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:15

Heb je Marstall voer (muesli) wel eens geprobeerd? weinig suiker en zoveel verschillende soorten.
Ik heb de vertegenwoordiger om advies gevraagd en hij heeft ons prima geholpen (echt mee gedacht).
Het kost €14,- 20kg.
Ons paard vindt het heerlijk, en heeft weer meer energie, zonder dat hij explosief wordt.
Mijn tip vraag advies.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:18

Ik heb geen cushing paard, maar wel 1 die gevoelig is op suikers en snel dik wordt. Én een enorm lastige eter.
Ik geef nu Agrobs Alpengrün Muesli en de Agrobs Alpengrün Mash. Na heel lang voer proberen, zakken weggooien, enz, gaat dit al een half jaar goed. Hij eet het allebei met smaak, ook met medicijnen. En er zit niks in, is eigenlijk gehakseld ruwvoer met kruiden. Is graanvrij en laag in zetmeel, suikers en eiwitten.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:20

De merken die amanda hierboven schrijft zijn ook heel,goed. Die gaan er meestal ook goed in. Alleen hier bij ons moeilijk verkrijgbaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:31

Ja hier ook niet. Maar ik bestel ze via internet en dan wordt het thuis bezorgd. Equiculinair en René Wielens hebben het. Het is wat duurder, maar ik doe er langer van dan bijvoorbeeld Marstall Vito of Faser Light. Dus per saldo kost het net zoveel.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 09:33

Ik ga eens kijken waar ik deze merken hier in de buurt kan verkrijgen, ik weet iig wel dat onze voerleverancier de merken niet levert. Ik heb wel muesli die ze eet, de ellende is dat ze het supplement erbij dus niet eet. Ik moet dus iets vinden waarin ik het supplement kan verstoppen. Die irish mash klinkt wel interessant.

Het advies wat ik van de verkoper van het supplement was, om het te voeren met pulp of muesli. Pulp eet ze echt niet, muesli eet ze om de supplement brokjes heen, ze spuugt ze gewoon weer uit. Medicatie ging uiteindelijk met een spuit maar om een supplement ga ik haar die stress niet aandoen.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:34

Soms helpt het om de supplementen door een beetje appelmoes te roeren?

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 09:35

Is appelmoes niet te veel suiker voor een cushing paard? Ze is nog nooit bevangen geweest en dat wil ik graag zo houden, dus ben daar heel voorzichtig mee.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:36

Ik dacht al aan banaan of olvarit maar dat zit je ook met de suikers

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:58

Agrobs alpengrun muesli! Dat is ruw-en krachtvoer ineen. Mijn import-tinkermerrie met achterstallig onderhoud is daar heel erg mooi van opgeknapt, daarbij ook een moeilijke eter.ze bleek daarnaast ook nog drachtig, dus veel te jong gedekt (op ong. 2) dus moest van alle kanten bijkomen maar dit voer heeft het geklaard *\o/*

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:00

Lust ze geen pepermunt?
HIer veruit favoriet bij elke pony!

Wat olie over haar voer waarin het middel zit verstopt en wie weet lebbert ze het zo op!

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:08

Ik heb ook een paard dat suikervrij staat en erg kieskeurig is als het aankomt op supplementen en medicatie innemen.

Ik mix dat nu door de Bergwiesen Mash van Marstall ( 12,5KG // € 19,95)

Dit is een granenvrije, suiker arme slobber van ( zoals ik het noem) een alpenweitje.

Voordeel hiervan is dat je deze slobber ook kan maken met koud water, wat de smaak van het supplement / medicijn niet extra naar boven haalt ( dat doet warm water wel)

Ik maak eerst de slobber, mix er daarna de medicatie doorheen en geeft het dan direct.

Hij is er dol op.

Succes!

Twiggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:12

Ik lees even mee. Ik heb ook zo'n moeilijke eter :o

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:55

Krijgt je pony prascend? Dit kan de eetlust verminderen. Mijn pony die normaal zo'n beetje alles eet wat los en vast zit ging steeds slechter eten tijdens het geven van prascend ( zelfs met aangepaste dosering)

Je zou kunnen proberen om de link tussen eten en medicijnen weg te halen. Dus medicijnen via een spuit of los van het voermoment geven.

Pavo Care4life bijvoorbeeld is zeer laag in suiker en zetmeel, dit kun je met of zonder water geven. Als je er water bij doet zou ik kiezen voor warm water, dit zorgt ervoor dat de geur van de kruiden wat omhoog komt.

Op voervergelijk kun je gemakkelijk zoeken naar voeders die laag in suiker en zetmeel zijn. De meeste hebben vast wel proefverpakkingen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:49

Is het niet goed genoeg voor mevrouw of heb je juist een he slim paard en is het niet goed voor je paard.

Ik heb voor weet ik hoeveel vit min gekocht voor mijn drie jarige ze moet het allemaal niet. Iemand zei me dat het wel eens te heftig voor haar kan zijn. Ik ben nu anders gaan inkopen en heb zeolyte gekocht en dat eet ze zo uit de hand. Ik meng het met probiotica, ik ben er van overtuigd dat eerst de werking van de darmen beter moet voor ik weet aan die andere supplementen kan denken.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:54

Je zegt dat ze de 18+ wel mag en lekker vindt.
Is het dan een idee om wat pulp met 18+ te mengen en daar een soort van slobber van te maken, waarin je het supplement stopt?
Die van mij eet pulp ook niet zo, maar met een beetje slobber er doorheen of wat muesli erdoor wil hij het wel. Dus misschien is dat een oplossing?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:55

Feral Horse Care Heeft nu een nieuw product op de markt als aanvulling op Vitalbix. Nutrismash is een slobbervorm zonder toegevoegde suikers.
Je kunt meer info vinden op hun website en op hun Facebook pagina.
Je kunt ook op Facebook contact opnemen met Simone Pottegieter.
Of via bokt met bokker Pottegieter.
Zij is de producent van Vitalbix.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:10

Mijn moeilijke pony eter eet het beste de sportmix zero van aveve. Hij wordt er totaal niet hevig van en is heel laag in suikers en zetmelen. En eet het heel graag. Is ook de enige mengel die hij Wilt eten. Voor de rest gaat kruidenslobbers er hier enorm goed in.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 17:47

Gisteren at ze het met een mix van 18+ en care for life. Ging alleen niet van harte. Vraag is hoe lang ze dat blijft doen. Ik denk dat ik met een hele kleine dosering ga beginnen, 50 g ipv 150 g, en dat pas omhoog ga brengen als ze het een paar dagen achter elkaar goed eet.

@Kitty_ Het moeilijk eten is al sinds ik haar heb, voor de prascend gestart werd. Tis echt een karakter trek van haar, er zijn ook snoepjes die ze niet eet. Buiten de prascend om krijgt ze eigenlijk geen medicatie. Sporadisch voor de longen. Een spuit begin ik niet meer aan. Is heel veel stress voor haar en gevaarlijk voor mij, ze is bijna 1.70 en doet er alles aan om spuiten te vermijden.

@lailapri dit werd mij door de da aangeraden, het is speciaal om de weerstand wat te helpen. Dat kan ze altijd wel gebruiken in de herfst/winter. Probiotica zit erbij in, een van de redenen waarom ik dit heb gekozen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:14

Ik heb ook van die door de dierenarts aangeraden dingen liggen. Ik heb dit voorjaar er supplement aan oudje gevoerd ze wilde het niet zo dus heb het door de slobber gemixt. Binnen vijf weken onverklaarbaar diarree, jeuk, spieratrofie, duf, dof en niet door haar komen. Ook gevoelige hoeven oftewel ze neigde aardig naar cushing paard. Nu niet meer. Ik ben gestopt met dat spul. En alleen nog ruwvoer. In bloed gezond enkel selenium laag en wormen.

Wat ik bedoel te zeggen is niet dat alles fout is wat paard niet wil eten maar ik denk altijd even twee keer na tegenwoordig.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 07:33

En als je een poeder mengt met water en het via een spuit toedient? Net zoals bij een wormenkuur?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:02

Hier smullen ze van lijnzaadolie of omegaolie over het voer.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:19

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:33