En het is nu tijd om me daar meer in te verdiepen! 
Deze week komt mijn nieuwe paard naar ons toe en we willen haar graag wat bijvoeren naast het onbeperkt kuil/hooi. Ze is een 5 jarige Tinker merrie en moet nog ingereden worden (wel zadelmak). Nu krijgt ze een handje Pavo Liga na het 'werken' bij haar huidige eigenaresse.
Maar ik was benieuwd of dat ook past bij haar en de doeleinden die we voor ogen hebben. Voorlopig nog lekker grondwerken, aan elkaar en aan de omgeving wennen etc. Naderhand wil ik het rijden gaan oppakken en haar dagelijks beweging gaan geven. Later zal dit bestaan uit buitenritjes, dressuurwerk, een sprongetje, longeren en grondwerk. Wat zou hier het best bij passen en vooral wat past het best bij haar? Ik wil wel laag in de suikers blijven. Na wat snuffelen op de site van Pavo kwam ik hier op uit:
Pavo Liga
Sobere paardenrassen hebben weinig krachtvoer nodig, maar de behoefte aan vitamines en mineralen is hoog. Speciaal daarvoor is Pavo Liga ontwikkeld. Pavo Liga bevat weinig energie en eiwit, maar 2 maal zoveel vitamines en mineralen als ander laag energetisch krachtvoer. Kijk maar eens naar de gehaltes aan vitamines, koper, zink, selenium en niet te vergeten biotine. De spoorelementen in dit product zijn organisch gebonden voor een extra goede verteerbaarheid (* zie www.pavo.net voor uitleg over voordelen van organisch gebonden). Pavo Liga is alles wat sobere paarden nodig hebben voor een goede gezondheid, een glanzende vacht en sterke hoeven.
Pavo Nature’s Best
Pavo Nature's Best heeft een volledig nieuw recept naar de allerlaatste inzichten voor een gezond paard!In het nieuwe recept is het aandeel granen verlaagd en Timothee is als nieuwe grondstof ingezet. Het is een vezelrijke grasplant met een heerlijke kruidenachtige geur. In vergelijking met grassoorten als Engels Raaigras heeft Timothee een laag suikergehalte. Met name de fructanen zijn relatief laag.
Door deze aanpassingen in het recept heeft Nature's Best meer stuctuur gekregen, goed voor een gezonde darmwerking. En het aandeel zetmeel is verlaagd van 24% naar 16%. Het suikergehalte blijft 2%.De derde aanpassing is dat de vitaminering is aangepast naar de laatste inzichten en gebaseerd op de gemiddelde waarden in het hedendaagse ruwvoer. Pavo Nature's Best is een heerlijke, gezonde, structuurrijke muesli, speciaal ontwikkeld voor recreatie- en sportpaarden die lichte arbeid verrichten. Het bevat Spelt, Luzerne, Timothee, sojavlokken en geëxtrudeerd lijnzaad voor meer glans.
Pavo Condition
Pavo Condition is de meest gebruikte brok in het assortiment van Pavo. Heb je een nieuw paard waarvan je niet precies weet wat hij nodig heeft, of begin je met training van een jong paard, dan is Pavo Condition een goede keuze. Het lage eiwitgehalte maakt dit voer geschikt voor paarden en pony's die gemiddelde arbeid verrichten. Daarnaast bevat Pavo Condition geen haver. Het verhoogde aandeel Biotine zorgt voor gezonde hoeven en een glanzende vacht. De grondstoffen zijn geëxpandeerd om de energie beter beschikbaar te maken. Dit stimuleert een optimale vertering en een gezond maag- en darmkanaal.
Wie kan mij verder helpen? Of heeft zelfs aanvullingen op dit lijstje van mogelijkheden?