Tinker word dik.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel123

Tinker word dik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 18:07

Hallo,

Mijn tinker was toen ze bij mij kwam mager, nu is ze weer helemaal op gewicht maar er komt nog meer gewicht bij.
Zij krijg nu 3 keer hooi per dag en 3 keer 1/4 brok. Ze staat 2 uur per dag buiten op een schrale paddock, ( geen comentaar hierop graag, is zo door het pension geregeld zit in een vast schema).

Zij is 1.44 en ik werk 5 keer per week intensief met haar, ze krijgt geen appels of wortels bijgevoerd en ook weinig tot bijna geen snoepjes.

Ik wil graag weten wat jullie je tinker voeren en wat ik kan minderen of vervangen, het hooi laat ik liever zo.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:10

Ik weet niet wat voor brok je voert, maar misschien over gaan op een mineralen brokje? Dat hoef je maar heel weinig te geven en worden ze niet dik van. Verder toch minderen op het hooi en dan niet zozeer de hoeveelheid, maar de voedingswaarde. Armer hooi voeren dus. Daarnaast natuurlijk veel meer naar buiten, lopen ze ongemerkt ook veel meters. Dat dat niet kan is onzin, je hebt immers zelf voor die stal gekozen.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 02-09-16 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:11

Hoeveel hooi geef je dan??
Van dat beetje brok word je dier niet dik, je zou het kunnen weglaten en een vitaminebrokje geven.

Maar als je teveel hooi voert...tja dan word je dier dik :j
Dus toch even wegen en kijken hoeveel het krijgt

karuna
Drukke kabouter

Re: Tinker word dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:12

Hoe lang is ze nu van jou en waar komt ze vandaan? Heb je een foto van haar?

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 20:54

Ja, ik heb inderdaad zelf voor de stal gekozen. Maar ze hebben ook een beperkt aantal paddocks, heb al overlegt of ze langer/meer buiten mag staan maar dat kan niet.

Ze krijgt ongeveer 1/4 kruiwagen per keer en dat dan 3 keer per dag, ze eet trouwens ook haar stalbedekking op als er opgestrooid is.

Afbeelding

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 20:54

Dit is al van een maand geleden, ze heeft nu meer een buikje en heeft meer bespiering.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:19

Wat voor soort hooi is het ? Van de eerste snee van dit jaar ?

2 keer brok geven en minder hooi.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:09

ellepel schreef:
Maar als je teveel hooi voert...tja dan word je dier dik :j
Dus toch even wegen en kijken hoeveel het krijgt

Je kunt nooit teveel ruwvoer voeren. Hooguit te rijk ruwvoer en in dat geval zou je armer hooi kunnen geven of vermengen met stro.
Nooit minderen. Heb je straks een slank paard met dikke maagzweer.

Wat vind jij intensief rijden?

Edit: vind haar op foto niet dik overkomen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:13

Als je de buik dik vindt is buikspieren trainen effectiever. Is dat het enige of vind je haar verder ook echt te vet? Ik kan het op die foto niet goed beoordelen. Een dikke buik is geen goede graadmeter. Mijn fjord staat nu een tijdje op rust en heeft echt een dikke buik, maar ze is geen grammetje te vet; ze is vetter geweest met spieren en dan was de buik echt een stuk minder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:19

Weet je zeker dat het vet is, en niet gewoon gevulde darmen, of zelfs iets als wormen?
Een gewone hooibuik kan geen kwaad natuurlijk.
Als het echt vet is dan zou ik idd de brok vervangen door een vitaminebrok.
Krijgt ze echt droog hooi, of is het ingepakt hooi?

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:32

Hoelang heb je haar al? En komt ze toevallig uit ierland of iets dergelijks? Als dat zo is zou ik kijken of het mogelijk is dat ze drachtig zou zijn.
ik zag namelijk voorbij komen dat ze uit het buitenland kwam.
in Ierland lopen merries en hengsten regelmatig in dezelfde kudde waardoor het goed mogelijk zou kunnen zijn.

Het lijkt mij verstandig dit in je overweging mee te nemen voordat je haar terug zet in het voer. Verder zijn tinkers sobere paarden die niet te veel nodig hebben aan suplementen dus goed hooi en misschien een handje brokken of vitaminekorrel moet genoeg zijn lijkt me.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 09:23

Ik heb haar nu 4 maanden. Met intensief rijden bedoel ik 1 uurtje dressuurmatig trainen ( op dit moment vooral tempo en inbuigen) of 1-2 uur een duinrit.

Het hooi is droog en is niet ingepakt geweest.

Ze is een inport tinker uit ierland. ( Mac cloud stal )
Dat sobere dacht ik ook als aan, het lieft heb ik haar overdag buiten en snachts binnen. Helaas zijn er geen pensionstallen in de buurd die dit hebben. Anders zou ik 24/7 in het weiland willen, maar ook die mogelijk heid is er niet. We zijn alle kleinschalige stallen tot echte pensionstallen langs geweest in die buurt tot 20 km verder.

Op de foto is ze inderdaad nog niet dik, maar elke maand komen der nog steeds vetjes bij.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:27

Ik zou eens gaan scannen op dracht.. Ik gok zo dat er een veulen in zit als ze alleen kaar dikker blijft worden..

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:01

nine1987 schreef:
Ik zou eens gaan scannen op dracht.. Ik gok zo dat er een veulen in zit als ze alleen kaar dikker blijft worden..

Geen gek idee..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:04

Mijn linkermerrie kwam ook drachtig uit Ierland. Helaas een tweeling en beide dood geboren.

Zou me niet verbazen als ze drachtig is. In Ierland lopen de hengsten gewoon tussen de merries in de kudde.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:05

Oooo bij Mac Cloud weg..... nooit minderen met hooi, paard word niet dik van goed ruwvoer een tinker hoeft helemaal geen krachtvoer, hoogstens wat vitaminebrok.

Ik denk ook dat de kans groot is dat ze drachtig is

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:06

Dimple schreef:
Mijn linkermerrie kwam ook drachtig uit Ierland. Helaas een tweeling en beide dood geboren.

Zou me niet verbazen als ze drachtig is. In Ierland lopen de hengsten gewoon tussen de merries in de kudde.

Heb je ook een rechtermerrie dan? :') :+

Haha, sorry, zonder ongein; TS, ik denk inderdaad dat het een goede optie is om dat te checken. Je zou niet de eerste zijn die ineens zo'n verrassing te wachten staat :j

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:09

Ellebel123 schreef:
Ik heb haar nu 4 maanden. Met intensief rijden bedoel ik 1 uurtje dressuurmatig trainen ( op dit moment vooral tempo en inbuigen) of 1-2 uur een duinrit.

Het hooi is droog en is niet ingepakt geweest.

Ze is een inport tinker uit ierland. ( Mac cloud stal )
Dat sobere dacht ik ook als aan, het lieft heb ik haar overdag buiten en snachts binnen. Helaas zijn er geen pensionstallen in de buurd die dit hebben. Anders zou ik 24/7 in het weiland willen, maar ook die mogelijk heid is er niet. We zijn alle kleinschalige stallen tot echte pensionstallen langs geweest in die buurt tot 20 km verder.

Op de foto is ze inderdaad nog niet dik, maar elke maand komen der nog steeds vetjes bij.

In de omgeving van Egmond/Heiloo zijn volgens mij legio stallen die weidegang bieden. Stal Cobra bijv, die heeft overdag wei en snachts binnen.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 10:12

Ze was laatst nog wel hengstig toen er een hengst in de bak aan het rijden was, kan dat ook als ze drachtig is?
Verder besteeds ze geen aandacht aan ruinen en bijt van zich af als zij aan haar ruiken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:13

Met eem scan weet je t zeker.. En t is t geld niet.. Ik heb 25.- betaals bij bodegraven op de kliniek..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:04

Tigress, ja zeker heb je ook rechter merries hoor! Die gaan alleen rechtsom en die van mij dus alleen linksom :')

Autocorrectie op de mac :P

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:09

Dimple schreef:
Tigress, ja zeker heb je ook rechter merries hoor! Die gaan alleen rechtsom en die van mij dus alleen linksom :')

Autocorrectie op de mac :P

Je hebt me smakelijk kunnen laten lachen vanmorgen, bedankt daar nog voor _O_ :)) (nu ook weer trouwens :') )

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:23

Een dracht zou goed kunnen inderdaad. En wat gezegd word over stallen, lijkt me sterk want de duinrand is in Egmond en voor mij is overvloed aan keuze voor stalling in die omgeving, met welke denkbare faciliteiten je maar wilt.

Maar dat opzich, moet je zelf weten maar als je meer informatie wilt over verschillende stallen mag je mij pb'en

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:39