Marstall Force

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Marstall Force

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 07:03

He allemaal,

Ik ben op zoek naar ervaringen met de vitaminebrok van Marstall, Force.

Even een korte intro:
Mijn bijrijdpaard Brownie is in april verhuist naar een nieuwe stal, op die nieuwe stal kreeg hij de Marstall Force voor de extra vitamines. Echter sinds die tijd is hij erg vervelend en erg rillerig met rijden. Voorheen was dit nooit het geval. Omdat we verhuisd zijn, dachten we in eerste instantie dat het aan de omgeving en wellicht wat stress van de verhuizing lag. Echter zijn we nu zeker 4 maand verder en het rillerige is nog steeds erg heftig aanwezig.

Een ander paard bij ons op stal krijgt sinds een paar weken ook Marstall Force. Dit paard was een heerlijk braaf dier, op 2 pinken te rijden en vrijwel niet gek doen. Nu is hij ook extreem rillerig en de eigenaresse kan er op t moment helemaal niets mee, zo vervelend is hij.

Heel toevallig zijn er dus nu twee paarden die extreem rillerig zijn geworden na het voeren van Marstall Force, en mijn vraag is of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Worden paarden echt energieker van deze brok of is dit gewoon puur toeval?

Overigens staan de paarden de hele dag op de wei en 's avonds en 's nachts staan ze op stal. Het gaat om een kleine stal van 7 paarden, waar de paarden in twee koppels in de wei staan.

ChevalNoir

Re: Marstall Force

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:08

Hoeveel geef je van de vitaminebrok? Ik heb het een keer gewogen, maar de aanbevolen hoeveelheid is heel weinig.

Ik heb deze ervaring niet. Ik voer na het werk vaak nog een muesli bij.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 07:14

Hij krijg zo'n 3 kwart bekertje dat erbij zit, dus zo'n 75 gram. We gaan hem nu iets minder geven om te kijken of dat effect geeft. Maar het is zo toevallig dat het andere paard ook ineens zo rillerig is sindsdien hij ook Marstall Force krijgt...

Het paard krijgt verder eigenlijk geen extra brokken. Hij krijgt een speciale muesli zonder suikers (speciaal voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid). Daarvan krijgt hij 1/6 maatschep, dus ook erg weinig. En onbeperkt hooi in een slowfeeder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:16

Geen ervaring met Force. Ik voer Marstall Faser Light, paard doet het er goed op maar wil het niet erg graag eten helaas.

Maar waarom haal je hem niet van de Force af voor een aantal weken en kijk je of dit verbetering geeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:17

Zou ik ook doen, stop er mee en kijk wat er gebeurd?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 07:20

Ja dat is ook onze volgende stap, we willen eerst proberen om iets minder te geven en als dat niet helpt een paar weken helemaal stoppen.

Maar ik was toch benieuwd of anderen hier ook ervaring mee hadden, wij hadden het in eerste instantie ook helemaal niet in de brokjes gezocht, maar omdat dat andere paard van stal ook ineens heel vervelend en druk en rillerig is, zagen we ineens een link.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:41

Wij voeren onze beide paarden ook Marstall Force, maar wat jij beschrijft nog nooit gehad bij hun. Hun bleven gewoon 'normaal' om het zo maar te zeggen.

Wij geven ze 60 gram, gaat om IJslanders van rond de 350 kilo :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:43

Bij mij op stal krijgen een aantal paarden dit ook,maar ik zie bij hen geen verandering in gedrag.
Die krijgen een vol maatsbekertje per dag :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:46

Ik gaf juist de Marstall Force omdat dat een van de weinige vitaminebrokjes was waar die van mij niet rillerig van werd. Die van mij kreeg een half maatbekertje per dag, samen met wat muesli en nog wat andere dingen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 07:49

Hm wel bijzonder...het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn. En dan dit in combinatie met de verhuizing.
Het is ook geen energiebrokje, dus eigenlijk zou het ook niet zo moeten werken natuurlijk...

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:53

Mijn tinker krijgt ze ook..
Merk tot nu toe geen verschil, het jammere is inderdaad dat ze ze niet graag eten. De vorige pony ook niet.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:09

Mijn shetlander krijgen het ook al een jaar of 2, maar wat je beschrijft herken ik ook niet

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:10

Kimley schreef:
Merk tot nu toe geen verschil, het jammere is inderdaad dat ze ze niet graag eten. De vorige pony ook niet.

Die van mij at het na een paar maanden ook niet meer, ik meng het nu met een beetje slobber en gaat nu weer gelukkig allemaal naar binnen :=

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:18

Mijn paard en die van een stalgenootje krijgen het ook maar ik herken het ook niet.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:31

Drico schreef:
Kimley schreef:

Die van mij at het na een paar maanden ook niet meer, ik meng het nu met een beetje slobber en gaat nu weer gelukkig allemaal naar binnen :=

Ja.. nou ze doet het er maar mee :')

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:36

Is er niet meer veranderd dan alleen voeren van Force?

Staan ze meer binnen? Minder daglicht etc? Dat hij daardoor rillerig is?

Ander voer behalve de Force? Wat krijgen ze verder?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:38

Wij voeren het ook al een aantal jaar en merkten geen verschil in de overgang van bekertje muesli naar de Force. Onze paarden zijn van zichzelf energiek ook al kregen ze in een zomerperiode niets bijgevoerd.

Wel doet verhuizen een hoop voor mijn paard. Die is ook erg alert en rillerig op de nieuwe stal, terwijl de andere heel snel relaxed was. Ik weet uit ervaring dat zij wel een jaar nodig heeft om echt op d'r gemak te zijn op de nieuwe stal, dus kan me voorstellen dat jouw paard hier ook last van kan hebben.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 10:41

Ze staan juist meer buiten. In eerste instantie dachten wij ook meer in de zin van verhuizing, is toch een grote verandering voor zo'n dier. Maar omdat een ander paard na het krijgen van marstall ook ineens rillerig werd, dachten we dat het hier aan zou kunnen liggen. Maar ik hoor dat niemand anders hier last van heeft, dus ik weet dan ook niet waar het aan kan liggen...

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:12

Andere stal is ander ruwvoer, ander gras, meer/minder suiker en zetmeel er in. Ik zou het eerder daar in zoeken dan in dat beetje Force.
Maar inderdaad, gewoon een weekje mee stoppen en je weet het.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:53

Ik heb jaren Force gevoerd aan 4 paarden en nooit verschil in gedrag.

Ik denk ook dat je moet kijken naar bijvoorbeeld je ruwvoer. Dat is neem ik aan anders en kan enorm verschillen. Aantal uren buiten/binnen staan kan ook meetellen. Zelf merk ik het ook als er ''verkeerde'' mensen met ze lopen met buiten en binnen zetten bijvoorbeeld.

Weet je ook zeker dat ze niks anders bij krijgen? Extraatjes van de buren, standaard schep biks die niet is afgesproken?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 07:29

Nee mijn bijrijdpaard krijgt echt niets, we hebben een kleine stal en iedereen weet van zijn gevoeligheid voor hoefbevangenheid af. Hij krijgt dus ook nooit een appeltje mee met de rest.

Het blijft gewoon bijzonder, maar we gaan nu maar eerst eens proberen af te bouwen/stoppen en dan kijken we wel verder. Verhuizing kan inderdaad wel een grote invloed hebben gehad, en daarbij is de bak op de stal erg onrustig, een wand is volledig met bosjes en daarachter gebeurt altijd wel iets. Maar je zou verwachten dat een paard na 4 maand er wel aan went, maar helaas :P

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:44

Ik gebruik het sindskort.. Ga der alleen weer mee stoppen omdat mijn paard het niet lust..
In begin at hij het zo uit de hand en nu Spuugt hij alles uit!

Kan dus niet zeggen of het effect heeft

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:03

Hier ook geen last van de marstall force. Mijn tinker en trekpaard krijgen het, en vooral de tinker kan nogal eens explosief zijn, maar dat ligt bij hem zeker niet aan de force gelukkig.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:05

Ik geef het nu een week aan mijn merrie en die is niet meer vooruit te branden.
Kan ook ergens anders aan liggen maar ik kijk het nog even aan.....

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:22

De hoeveelheid die je geeft is prima, dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk toch ook dat het de verhuizing is. Ik heb ook de ervaring dat het ruwvoer heel veel uitmaakt. Voordroog bevat bijvoorbeeld heel veel energie.

"Een ander paard bij ons op stal krijgt sinds een paar weken ook Marstall Force. Dit paard was een heerlijk braaf dier, op 2 pinken te rijden en vrijwel niet gek doen. Nu is hij ook extreem rillerig en de eigenaresse kan er op t moment helemaal niets mee, zo vervelend is hij."

Die zou ik er dan direct weer afhalen. Dan maar wat minder 'goede vitamines'.

Ik heb helaas ook de ervaring dat ze het slecht eten. Ik had een moeilijke eter, daarbij deed ik het door de slobber. Dat terwijl ik haar juist alleen maar de Force wou geven :( En ik merk bij mijn huidige paard (die overal gek op is) dat hij het ook laat liggen af en toe. Dat vind ik wel een minpunt... (Maar wel logisch, gezien bijna alle andere voer suiker/zetmeel/ ander lekkers bevat).