Goed voeradvies nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Goed voeradvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 19:50

Goedeavond!

Sinds ongeveer een week ben ik uit huis gegaan. Mijn pony staat nu aan huis.

Voor haar is er nogal iets veranderd. Ik heb haar nu 6 jaar, en in die 6 jaar heeft ze altijd in een kleine kudde 24/7 op het land gestaan. 's Zomers kregen ze niets extra, 's winters kregen ze zo'n beetje onbeperkt hooi en voerde we ze Seniores Priores.

Nu staat ze wel altijd buiten, maar er is maar een klein weilandje. Het grootste gedeelte van de dag staan ze in de paddock/bak. Hier krijgen ze dus ook iedere dag hooi, gelukkig, maar niet onbeperkt.

Mijn vraag nu: is het nodig om haar een beetje bij te voeren, en zo ja, wat is dan de beste keuze?

De pony is 23. Ze heeft wat overgewicht, als ik haar bij ga voeren, het liefste dus niet een dikmaker. Krachtvoer heeft ze niet per sé nodig, in mijn ogen, heb ik het liefste iets wat gewoon even wat extra voedingsstoffen heeft. Ik geef haar magnesium en glucosamine, dit meng ik meestal door een hand brok momenteel met wat olie zodat het aan het voer plakt. Ze is verder nog heel piep voor haar leeftijd. Wel vallen haar manen de laatste tijd wat uit en lijkt ze af en toe wat vitamine tekort te hebben.

Ik ben zelf een student, dus ik zet haar niet iedere periode hard aan het werk. Energie heeft ze zonder krachtvoer genoeg. Ze heeft een temperament en ik zou hier graag ook niet extra aan toevoegen haha. Het ligt er ook maar net aan hoe druk ik het heb in een periode.

Wat vinden jullie? Ik wil graag het beste voor haar nu ze niet altijd kan grazen of hooi ter beschikking heeft.

tanjaatjuhh

Re: Goed voeradvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:52

Wat arm / normaal hooi aangezien ze al aan de dikke kant is moet afdoende zijn. Plus een goede vitaminekorrel

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:01

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:05

Je mengt je supplementen door een handje brok, brok is al krachtvoer he.
Welk merk geef je? En hoeveel is een handje?

Als het nu goed gaat zou ik het eerst zo houden.
De uitval van manen kan ook komen door dat andere paarden er in kriebelen natuurlijk.
Een bloedonderzoek kan meer duidelijkheid geven over tekorten.

Ik geef mijn pony van 24 die ook 24/7 buiten loopt een vitamine korrel van lexa en dat bevalt erg goed.
Ik meng het bij hem door een halve schep subli dieetmix
Op dezs site staan er meer
http://www.kifrahorse.nl/webshop/-lexa- ... plementen/

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 20:15

ellepel schreef:
Je mengt je supplementen door een handje brok, brok is al krachtvoer he.
Welk merk geef je? En hoeveel is een handje?

Als het nu goed gaat zou ik het eerst zo houden.
De uitval van manen kan ook komen door dat andere paarden er in kriebelen natuurlijk.
Een bloedonderzoek kan meer duidelijkheid geven over tekorten.

Ik geef mijn pony van 24 die ook 24/7 buiten loopt een vitamine korrel van lexa en dat bevalt erg goed.
Ik meng het bij hem door een halve schep subli dieetmix
Op dezs site staan er meer
http://www.kifrahorse.nl/webshop/-lexa- ... plementen/

Niet ieder brok is krachtvoer. :) dit "brok" is speciaal voor paarden die juist niet aan krachtvoer moeten en alleen een aanvulling naast het ruwvoer nodig hebben. Zover ik uit mijn hoofd ken zit er vooral vitamine, magnesium, ijzer en dat soort dingen in. Dit meng ik dus met de supplementen en wat zonnebloemolie zodat ze er niet omheen kan, maar het is absoluut géén krachtvoer. Ik heb tijdelijk Pavo gehaald, maar meer was er even op de korte termijn niet beschikbaar. Ik ben dus rustig aan het rond kijken of ik iets beters kan vinden maar ik kijk uiteraard even aan hoe het met dit gaat.

Een handje is bij mij weinig, ik heb namelijk piepkleine kindermaat handen. Vandaar dat ik meestal een royaal handje pak, anders is het meer supplement dan eten en eet ze het niet op :o

Andere paarden erin kriebelen kan niet, ze is namelijk totaal nog niet in de groep opgenomen en rent voor ieder paard in stress weg omdat ze het allemaal op haar gemunt hebben. Het enige kroelen op het moment wat ze doet is met mij. Helaas betekent dit ook dat ze niet altijd even veel mee kan eten met het ruwvoer, aangezien ze steeds weggestuurd wordt als ze eenmaal begint te eten.

Ik zal Lexa even bekijken, dankjewel :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:09

Oke, dus dan geef je al een vitaminekorrel als je geen krachtvoer geeft?
Snap ik het zo goed? Als het geen krachtvoer is,dan dus een vitaminebrokje :)
Maar je weet geen naam van dat brokje wat je geeft?

Nou ja,als daar al alle vitamines in zitten, dan hoef je verder toch niks te veranderen, dan zou je dier genoeg binnen moeten krijgen naast hooi en je olie en de rest :j

Hopelijk kan je pony wel normaal eten binnenkort, is niet fijn als andere paarden haar steeds wegjagen.
Maar je hebt haar aan huis zeg je,dus kun je ook iets maken waardoor ze wel genoeg voeding binnenkrijgt toch?

Waar veel info staat is deze site
http://Www.voervergelijk.nl

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 21:23

het is vitaminekorrel van Pavo. ik weet wel wat ze krijgt alleen heb ik zelf nog nooit zoveel goede ervaringen met Pavo gehad helaas, vandaar dat ik niet zeker weet of ik dit blijf voeren.

ze staat wel aan huis maar alle paarden staan gewoon samen en krijgen ook samen hun ruwvoer :) de enige manier zou zijn om haar dan steeds apart te voeren, maar A geeft dat extra werk voor de eigenaren van het erf (ik ga binnenkort natuurlijk weer naar school, dus ik kan er dan overdag niet zelf bij blijven) en B vrees ik dat dit alleen maar meer frustraties bij de andere paarden geeft als ze merken dat zij "speciaal" behandeld wordt. er liggen altijd meerdere hoopjes hooi of gras maar toch blijven ze haar weg sturen. ik zou verder niet zo goed weten wat ik zou kunnen doen zodat ze gewoon rustig haar hooi op kan eten.. zeker tijdens schooldagen ^^ haar vitaminebrok krijgt ze in ieder geval wel apart, dit doe ik meestal als ik haar aan het poetsen ben of na het poetsen na rijden.

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:30

Mijn Haf die 24/7 buiten staat, voer ik Vitalbix bij. Is hierboven ook al genoemd dacht ik.
Hij doet het hier heel erg goed op, heel tevreden met dit voer :j

Daarnaast gewoon lekker grasjes en hooi, moet voldoende zijn, mits ze een beetje bij het hooi kan natuurlijk..