Lijnzaad koken, bewaren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Lijnzaad koken, bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 09:44

Ik wil graag een grote zak lijnzaad kopen, heb nu slechts kleine zakjes van de supermarkt l. (als iemand een goede site of winkel weet!?)

Ik zou het graag koken om dan maandelijks een week lang dagelijks wat te voeren. Met psyliumvezel erdoor heen. Kan dat?

Het gaat om een Haflinger:

Nog een paar vraagjes:
- hoeveel gram lijnzaadjes dagelijks?
- hoeveel water moet er bij dit x aantal gram voor het koken?
- Hoelang koken?
- Hoe kun je het bewaren? Is het mogelijk om een hoeveelheid voor een week te koken of moet je dagelijks vers koken?
- Hoeveel gram psylium vezel dagelijks door de lijnzaad?

Alvast bedankt !

BrankaZ

Re: Lijnzaad koken, bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:51

Een week lang dagelijks gekookt lijnzaad geven heb ik nooit gedaan. Mij te omslachtig. 1x per week hooguit. Gaf dan een kopje lijnzaad (is ongeveer 100 gram). Psylium vezels heb ik nog nooit gegeven omdat ik heb begrepen dat het ongeveer dezelfde werking heeft, maar duurder is.

Lijnzaad kan je in zakken van 5 kg kopen bij de Welkoop. Ligt bij het vogelvoer. Denk dat je het ook wel bij veel tuincentra kan vinden bij het vogelvoer.

Geef zelf in de winter gemalen lijnzaad voor de omege3-vetten die helpen bij de opname van bepaalde vitamines. Je kan ook lijnzaadolie geven, maar gemalen lijnzaad is een stuk goedkoper.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:08

Lijnzaad koken hoeft niet per sé. Ik werk als nanny bij een internationale springruiter en als we op concours zijn krijg ik regelmatig de vraag of ik het lijnzaad voor de paarden klaar wil maken. Eerst altijd braaf gekookt, totdat de ruiter aangaf dat heet water uit de waterkoker ook prima voldeed. Het scheelt heel veel gedoe en vieze afwas en inderdaad komt het lijnzaad er net zo goed uit te zien als wanneer je het gaat koken.

Lijn zaad moet je dagelijks vers klaarmaken, anders gaat het schimmelen.

Zeboki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:15

Lijnzaad is te koop in 25 kg. zakken. Iedere Havens voerleverancier kan het gewoon bestellen.
Lijnzaad niet vtv klaarmaken. Dan worden de goede vetten, slechte vetten!
Mijn voorkeur gaat uit naar gewoon even koken. Er zit blauwzuur in dat vrijkomt bij koken het 10 minuten laten doorkoken. Mijn keuze liever safe en lijnzaad doorkoken.
Dan kan je ook die 100 gram (of meer) geven. Ongekookt geloof ik maar handje!
Let op paarden moeten aan vetvertering wennen. Begin met beetje.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:52

Het kleine beetje blauwzuur dat er in zit is al vervlogen zodra je het gemalen hebt. Mijn paard heeft afgelopen winter dagelijks 100 gram gemalen lijnzaad gekregen en doet het nog steeds prima ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:08

BrankaZ schreef:
Het kleine beetje blauwzuur dat er in zit is al vervlogen zodra je het gemalen hebt. Mijn paard heeft afgelopen winter dagelijks 100 gram gemalen lijnzaad gekregen en doet het nog steeds prima ;)

Yep, hier net zo. Gewoon gemalen door de slobber en klaar :-)

Dutch_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:49

Lijnzaad wordt ook vaak bij hengelsportwinkels verkocht in grotere hoeveelheden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:52

Niet gekookt bewaren, binnen no time zit er schimmel op!!!

Wil je het perse toch koken, kan dat ook heel simpel in de magnetron in b.v. een plastic maatbeker van de Action (goedkope dus). Scheelt een verpeste pan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:55

Dat blauwzuurverhaal blijft leuk. Als er voldoende blauwzuur in zou zitten om een paard te doden, dan zou je toch thuis achter je fornuis dood neervallen bij het koken? Als je gaat koken komt het als gas vrij. Ooit ook maar íets geroken (ruikt naar amandelen)?
Ik kook het overigens wel, maar dat is vanwege de 'snotjes' die je dan krijgt. Dat is wat je wilt als je lijnzaad voert ipv psyllium. Je wilt dan nl zand weghalen.
Voer je lijnzaad vanwege de vacht, kan je het rustig droog voeren.