Paard zoekt voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Paard zoekt voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:54

Hoi hoi,

Ik zit met een 'probleempje'.

Mijn fjord (10) staat samen met een Andalusiër (8) op een paddock paradise. Nu staan ze wel op de weide, maar gaan savonds terug op het pad en hebben daar goed hooi. In de winter en na het werk geef ik ongeveer 0.5 - 1kg voer. (Dit is dus niet per dag, in de winter gemiddeld 4x per week, nu eigenlijk gewoon niet).

Tot nu stonden ze op Mijten Quattro(: http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... tro-mijten) maar de eigenares van de Andalusiër wil graag iets zonder toevoegingen zoals suiker (mais) of vitaminen. Dus gewoon zo puur mogelijk.
Ik wil wel graag dat de paarden, ook in de winter, voldoende vitaminen en mineralen binnen hebben, ben zelf wel tevreden over Mijten omdat het volgens mij best 'eerlijk' is.

Maar goed, we gaan op zoek naar iets anders. De Andalusiër wordt nog niet gereden, wel grondwerk.
Mijn fjord wordt meestal 2x per week gewerkt (wandel, piste, koets).
Ze hebben altijd vers water, hooi, vaak een aantal uren gras en een liksteen ter beschikking.

Wat koop je daar nu voor? Dus iets met zo min mogelijk toevoegingen maar toch voldoende om de paarden alles te bieden.

Of denken we verkeerd?

Maureen95

Re: Paard zoekt voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:55

Metazoa :j
Is voer waar alle vitamines en mineralen in zit die een paard nodig heeft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:02

Heeft het dier ook extra energie/calorieën nodig of gaat het puur om de vitaminen/ mineralen.

In het eerste geval zou ik havens natural balance aanraden, is een sportvoer met behoorlijk wat energie maar zonder suiker en andere toevoegingen, hoog in vit/min. In het tweede geval zou ik gaan voor een vitaminekorrel. Die bestaan van een aantal merken zoals wat maureen aangeeft maar ook van bijv pavo (zit wel suiker in) of marstall.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:04

Subli dieetmix dan?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:04

Vitalbix is ook een optie, of misschien Fibra.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:05

Idd vitalbix. Er is ook luzerne van

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:09

En waarom verander jij dan ook van voer als mijten goed bevalt? Ik zou dan niet gaan wisselen.. Dan maar even bij de paarden blijven staan tot ze het op hebben.

Anders marstal of vital vitamine brokjes maar dat zal ze vast ook niet willen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 21:11

Bedankt voor de sneller reacties.

Troi: Pavo ben ik geen fan van. Ik denk niet dat ze energie nodig hebben, aangezien ze beide niet echt veel/hard werken en wel goed hooi krijgen.
Vrees dat de Andalusiër anders ook wat vervelend kan gaan doen met teveel energie.

Maureen, Metazoa ken ik niet, zal ik even opzoeken!

Ellepel, wat is het voordeel van een dieetmix? Gaat dat wel als 'recup' na inspanning? (Dus geen zware inspanning)

Tennan en Revjenn, zijn dat van die koeken? Want die geef ik liever niet. Fibra lijkt me ook wel wat :j maar opnieuw mais wel...

No_no, aangezien samen aankopen goedkoper is en we beperkte ruimte hebben.
En ik zelf nu ook weer aan het twijfelen ben of ik de goede keuze maak.
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 25-08-16 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:12

Welke toevoegingen wil ze niet dan? Want geen toevoegingen maar wel alle vit / min bieden betekent... lucht voeren?
Als je wel vit / min wil in een goede verhouding, zonder veel suiker / zetmeel: wij voeren de Balancer van Je Paard Gezond En Fit. Dure brok, maar wel afgestemd op de gemiddelde gehalten van Nederlands ruwvoer, én geen ijzer toegevoegd (zoals bij Metazoa wel).

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:13

Vitalbix zijn gewoon bixjes, dus niet in koekvorm :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 21:17

Hilary, vooral suiker. Dus melasse sowieso niet, maar ook geen mais (maar ik vraag mij af of mais zo erg is :o? )
Was mijn reactie ook een beetje, maar ik wil dus wel even weer uitspitten hoe en wat omtrend voer (vroeger kende ik er meer van, je vergeet veel als je er niet meer mee bezig bent := ).

Marit, ah oke, dan zet ik dat ook op de lijst, dankje!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:20

Nou ja, ik heb een pony met diverse allergieën en de dieetmix is het enige voer waar hij tegen kan.
weinig tot geen graan, en wel hoog in de vitamines.
Dat vind ik dan wel fijn :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 21:22

Oke dankje, dan kijk ik even wat ik kan vinden. De Nova van mijten is voor zomer allergie/eczeem paarden, dus misschien is dat ongeveer hetzelfde (kan ik bij de leverancier blijven :Y) )

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:29

Ik zie dat je ook van West-Vlaanderen bent, dus zal es aanvullen met hetgeen hier makkelijk te vinden is: Equifyt is zonder toegevoegde vitamines/mineralen. Vitalbix is hier idd ook makkelijk verkrijgbaar, maar bevatte naar mijn zin teveel ijzer, hier is de bodem (en dus ook het gras/hooi) erg ijzerhoudend, wat dan weer belastend is voor de lever, maar dat is in jouw regio wss anders.

Zelf heb ik wel graag toegevoegde vitamines/mineralen, moeilijk namelijk om in te schatten of je hooi voldoet (was hier niet het geval, zelfs voor paarden die niet of nauwelijks werkten). Ben sinds enkele jaren erg tevreden over de Sport Mix Zero van Aveve: zeer laag in suikers en zetmeel, veel vetten dus een glanzend paard, en behoorlijk wat vitamines en mineralen. Ik voeder wel veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 21:49

Hier zit ook teveel ijzer in de grond :j we kunnen het grondwater dan ook niet gebruiken voor de paarden.

Aangezien het sport is, worden ze daar dan niet heet van? Voor mijn fjord ben ik niet bang, die is gewoon blij met eten, maar de andere willen we niet heftig hebben.

Ik geloof dat de andere eigenares voer gevonden had met minder dan 4%suiker. Bio Ron müslie. Maar dat ken ik van huid nog haar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:17

Suikergehalte is leuk, maar zetmeel wiedt omgezet in suiker en moet je dus ook meerekenen.
Zo roept Pavo dat hun 18+ muesli geschikt is voor hb'ers en eczemers, omdat er weinig suiker in zit. Tel je de zetmeel erbij op, wordt het ineens een heel ander verhaal

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:19

Dan raad ik metazoa ook ten zeerste af geZien het ijzergehalte daar in heel hoog is.
Er is een vitaminekorrel voor geen ijzer in zit. Balancer is dan beter.

Als je bij mijten kan blijven zou ik dat gewoon doen. Het voer is prima. Je kan met de leverancier altijd nog even contact opnemen en daar de vraag neerleggen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:35

troi schreef:
Heeft het dier ook extra energie/calorieën nodig of gaat het puur om de vitaminen/ mineralen.

In het eerste geval zou ik havens natural balance aanraden, is een sportvoer met behoorlijk wat energie maar zonder suiker en andere toevoegingen, hoog in vit/min. In het tweede geval zou ik gaan voor een vitaminekorrel. Die bestaan van een aantal merken zoals wat maureen aangeeft maar ook van bijv pavo (zit wel suiker in) of marstall.

Havens Natural Balance heeft een laag suikergehalte, maar er zit 36,7% zetmeel, dus totaal bijna 40% aan suiker/zetmeel. Niet echt laag te noemen dus.

Ik geef die van mij sinds een tijdje Vitalbix en moet zeggen dat ik er niet ontevreden over ben, hij glimt en heeft energie en niet onbelangrijk is dat hij het eet. (hij is nogal kieskeurig :D )

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 08:08

Hm ja dat zetmeel gehalte is dan ook weer iets...

Mijn fjord staat snel dik (het eeuwige probleem) dus iets al lucerne lijkt mij ook niet ideaal om naast goed hooi bij te geven. Dus voer met dat er in valt voor mij dan weer af.

Ik zal toch nogmaals bespreken met haar wat ze dan precies wil/slecht vind. Aangezien bij voeren uiteraard gewoon artificeel is en het wel de bedoeling is te korten aan te vullen.

De Vitalbix (oja bix, ik moet aan koekjes denken maar bedenk me net dat dat ook gewoon korrels zijn :Y) ) haal ik dan even door de analyse.

En volgend jullie heb ik dan toch geen slechte keuze gemaakt met de Mijten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:14

flappie28 schreef:
troi schreef:

Havens Natural Balance heeft een laag suikergehalte, maar er zit 36,7% zetmeel, dus totaal bijna 40% aan suiker/zetmeel. Niet echt laag te noemen dus.
)

Dan moet je ook wel lezen, ik geef aan dat het een sportvoer is met flink wat energie. Die energie moet natuurlijk wel ergens wegkomen. Met vet kom je een stukje, en dat zit er ook flink in, maar om goed energie te geven ontkom je niet aan ook flink wat (complexe) koolhydraten.

TS geeft aan niet perse flink wat energie te willen voeren, dus moet dat dan niet doen. Optie 2 is mineraalvoeren, zoals (pavo) vitalbix, al zit daar juist weer wel enkelvoudige suiker in. Vandaar ook dat het vaak goed gegeten wordt trouwens. Dan is bijv marstall force een stuk gezonder, maar dat wordt wel moeilijker gegeten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 08:30

Die van mij zal alles wel zo'n beetje eten zo lang het in een voer bak zit :')

Dus die marstall is eigenlijk hetzelfde als de Vitalbix?

Zie dat de Bio Ron müslie ook luzerne bevat wat ik niet top vind met een snel te dikke fjord. Ook geen toegevoegde vitaminen, wel spelt etc en ook mais, maar waarom zou ik iets geven zonder vitaminen, dan geef ik beter niets denk ik...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:07

Aria_zz schreef:
Dus die marstall is eigenlijk hetzelfde als de Vitalbix?
.

Ja en nee.. Tis beide vit/min supplement maar ze verschillen. Er is een woud aan supp die allemaal net een beetje anders zijn, en zichzelf allemaal de beste vinden..

Er zijn verzameltopicd hierover.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:26

Equifyt zupa slobber is volledog graan vrij, heel laag in suiker ook. Enige slobber die oude tinker mag hebben. Zitten wel alle vitamines in die ze nodig hebben. Verder verkopen zowel zij als agrobs veel voeding zonder overbodige toevoegingenl scheelt dat je van belgie bent. Daar is het goed verkrijgbaar. Ik moet voor de zupa naar belgie rijden om het te kunnen kopen. De producent zit wel in jou hoek. Zuid westelijk van Gent.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:42

Hugho!

Als er ergens géén zooi in zit, dan is het wel in dit voer.
Zelfs de chemische/fabrieksmatige vitamines zijn niet toegevoegd, chemische dingen kan een paard erg in de weg zitten namelijk. Puur natuur en goed over nagedacht door de maker ervan.

En nee, ik heb geen aandelen :D

Even toegevoegd: van dit voer heb je ook echt geen schep brok per dag nodig. Ikzelf heb een grote tinker en zij krijgt op advies van de maker van dit voer nog geen 1/5 schep per dag. Het lijkt dus een dure zak (ik geloof 26 euro) maar de voedingsstoffen zijn zo effectief dat je er maar weinig van nodig hebt en er dus lang mee doet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 12:58

Karuna, dankje, paardje staat vlakbij Gent, dus dat is misschien wel handig! Equifit was hier inderdaad al genoemd, wist niet dat ze zo dichtbij zaten :Y)

Hugho, is dat dan niet erg lokaal te verkrijgen?