Pony stoned/high van muesli?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Pony stoned/high van muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 18:03

Heaven haar weidegenootje krijgt elke dag een bak met muesli, daarvan krijgen Heaven en hun andere weidegenootje beide ook een handje. Nu heeft ze sinds vorige week Havens Natural Balance muesli, met o.a. aardig wat knoflook. Heaven kreeg dan ook vorige week vrijdag een hapje muesli, we waren net bezig geweest in de bak. Ze eet het op en ik wil met haar weglopen, tot ze uitbundig begint te flehmen. Vervolgens zakt ze bijna door haar knieën, ze weet niet hoe snel ze moet gaan liggen en gaan al flehmend liggen rollen. Uiteindelijk heb ik haar weer in de benen gekregen, want als het aan haar lag zou ze daar nog een uur hebben gelegen volgens mij. Toen ze eenmaal weer stond was ze eigenlijk compleet van de wereld, achteraf gezien (ik was op het moment lichtelijk in paniek) leek ze gewoon knettertje stoned! Darmgeluiden waren normaal, ze had niks vast zitten in haar slokdarm e.d.. Ze nam geen snoepjes meer aan, terwijl ze normaal graag een snoepje krijgt. We zijn uiteindelijk maar weer naar de wei gelopen, waar ze langzaam weer bij kennis kwam. Ze is later gewoon weer gaan grazen of was er niks aan de hand.

Gisteren kreeg haar weidegenootje wederom het voer, maar Heaven maar niks gegeven, omdat we wel door hebben dat het door het voer moet komen. Heaven rook het voer, begon te flehmen en ging wederom liggen (hoezo paarden onthouden niks? ;) ). Ze is wel snel weer opgestaan en omdat ze er niks van heeft gegeten was er niks aan de hand.

Heb al even een berichtje gestuurd naar de producent, ben heel benieuwd hoe dit verklaard kan worden. Ik kan over de werking van knoflook zo 1,2,3, niks vinden, dan moet het een ander bestandsdeel zijn. Het is wel voer wat aangeraden wordt voor nerveuze/drukke paarden, maar of dit het gewenste effect is? >;)

faunty

Re: Pony stoned/high van muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:04

Miss gevoelig voor knoflook ?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:22

Kan best zijn dat er een stukje is blijven haken in haar keel..Ik heb dat hier wel eens gehad met rozebottels door het voer..Een hele milde slokdarmverstopping..Maar die natural balance bevat naar mijn idee ook smaakstoffen en zowiezo conserveringsmiddelen,dus misschien ook gevoelig daardoor..Mijn oudste paard kreeg er behoorlijk diaree van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:26

Knoflook is sowieso giftig voor paarden. Snap nooit dat mensen dat überhaupt voeren.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:28

Ja maar niet in die mate dat ze er meteen dood bij neer vallen..

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:38

Ja het kan idd de knoflook zijn, hoewel dit wel een hele gekke reactie is daarop..
ik gaf eerder ook wel knoflook aan mijn paarden, tot ik er achter kwam dat het juist helemaal niet goed is voor paarden. Dus niet meer.
Maar voor 't zelfde is het iets anders in dat voer, heel gek dat het van 1 handje is en zo'n snelle reactie ook.. je zou zeggen dat er dan nog niks kan zijn opgenomen van evt stofjes die zo'n reactie geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:03

ik heb dit ook een keer meegemaakt,niet met dat spul maar met ander voer.Paard kreeg gewoon een koliek aanval,na het eten.Later bleek dat ze stikvol bloedwormen zat.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 16:23

Bedankt voor jullie reacties. Blijft voorlopig een raadsel. Havens kon ook niks zinnigs er over zeggen en kende geen andere gevallen.

Uiteraard weet ik dat knoflook in grote hoeveelheden niet goed is voor een paard, zelfs niet voor een mens. De hoeveelheid in paardenvoer is qua giftigheid niet gevaarlijk.

Ze krijgt nu weer de vertrouwde muesli, Havens komt er vanzelfsprekend niet meer in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:38

Ik denk ook lichte slokdarmversropping hoor, heb het wel gezien bij een jonge ruin.
Die deed hetzelfde bij wat brokken, flehmen, soms liggen en soms ook wat apatisch staan met het hoofd naat beneden
, even later kwam hij dan bij en ging ook weer verder met grazen :j
Denk dat dat komt door de schrikreactie die ze hebben van het verslikken,
Eerste keer dacht ik ook van wat gebeurd er, maar naar mijn idee had het dus met het voer te maken dus waarschijnlijk toch verslikken doordat hij wat gulzig was :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:40

Wat apart zeg, misschien inderdaad een allergische reactie op 1 vd bestandsdelen?
Ik voer al een behoorlijke tijd natural balance van havens (net als meerdere hier op stal) en nooit wat mee gehad, sterker nog mijn paard heeft het nog nooit zo goed gedaan sinds ik hem dit geef, ook mijn stadgenoten zijn zeer tevreden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:28

Ik ga ook voor slokdarm verstopping. Zelfde symptomen als pony hier.