Hoe houd je je paard dun op een 24/7 wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmylhh

Hoe houd je je paard dun op een 24/7 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:29

Hoi!
Ik heb even een vraagje aan iedereen die hun paarden op een 24/7 wei hebben staan want ik wil het liefst mijn paard ook op een 24/7 wei zetten, maar ik wil niet dat hij te dik wordt omdat hij dan natuurlijk de hele tijd gras kan eten. Hoe houden jullie je paarden dun? Is gewoon elke dag rijden/wandelen/longeren genoeg (met 1 keer in de week natuurlijk vrij)? Ik wil het liefst geen grasmasker gebruiken omdat ik dit toch een beetje zielig vind...
Alvast bedankt! :j

Hilary

Re: Hoe houd je je paard dun op een 24/7 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:34

Wij hebben vrij arm, langstengelig gras. De paarden moeten daar goed op kauwen en er zitten niet zo vreselijk veel voedingsstoffen in als heel rijk, kort gras.
Verder hebben onze paarden in de wei overdag te veel last van dazen om daar lang te vertoeven. Ze gaan dan zelf in de schuilstal staan, maar moeten om daar te komen wel zo'n 300 meter lopen. Als ze tussendoor 'even' naar de wei willen, moeten ze dus weer 300 meter lopen (om er na 10 minuten achter te komen dat er toch te veel dazen zitten en dan dus weer 300 meter terug).

Qua beweging die wij geven: 2 à 3 dagen per week geven we ze beweging. Meestal is dat één keer een flinke bosrit, één keer een flinke boswandeling en één keer in de bak dressuren.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:36

Wij doen zelf aan strook begrazing dat werkt hier erg goed.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:38

Elegance_ schreef:
Wij doen zelf aan strook begrazing dat werkt hier erg goed.

Dat vergat ik er nog bij te zetten. Wij doen dat ook, maar houden flinke stroken aan en hebben een vrij hoog voertempo. Ze kunnen dus op een vorige week gegeven strook nu nog steeds prima grazen. We doen meer om strookbegrazing om het mesten voor ons makkelijker te maken 8-)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:45

Ik zag je titel en moest gelijk lachen! Want in mijn geval is het: "hoe houd ik mijn paard 'dik' met 24/7 weidegang :'). Mijn volbloed heeft echt meer nodig dan alleen gras, anders zie je gelijk zijn ribben weer... Gek he, hoe paarden kunnen verschillen.

Maargoed, ik dacht misschien een grasmasker? En inderdaad stroken afzetten. Succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:48

Meer rijden :-)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:56

Die van mij is behoorlijk gevuld tijdens dit eerste weideseizoen dat ik hem heb. Hij is er begin mei op gegaan en was vooral in de eerste maanden te dik. Nu er minder voedingsstoffen in het gras zitten, zie ik hem weer slinken. Ik voer hem nu overigens wel een handje suikerarm muesli bij met aanvullende vitamines voor de weerstand, het weer vergt toch wat van ze. Het is amper maagvulling maar wel een belangrijke aanvulling.
Hij is nog niet onder het zadel dus het werken was beperkt met longeren en wandelen, wandelen uiteindelijk door de dazen ook minimaal. Volgend jaar hoop ik hem beter op gewicht te houden door ook een paar keer per week te kunnen rijden, beweging is echt de sleutel m.i.
Of strookbegrazing, maar dat is bij ons op stal niet van toepassing.

Graasmaskers ben ik geen voorstander van, ik vind het belangrijk dat hij zijn sociale bezigheden met de kudde kan uitvoeren en een graasmasker beperkt hem daar in. Daarbij vermoed ik dat ze hem toch wel afslopen :)) dat gebeurt met mijn vliegenmasker ook.

Het voordeel van 24/7 buiten is dat ze niet maar doorvreten. Als ik overdag kom staan ze zelden te grazen, in de avond vrijwel altijd. Ik heb het idee dat er echt graasperiodes zijn op een dag. Paarden die alleen overdag buiten staan, zie ik vrijwel altijd grazend. Mooi om dat verschil te zien (daarmee zeg ik niet dat het ene beter is dan het andere! Dat vind ik namelijk niet persé. Ik wil míjn paard 24/7 buiten maar dat is een persoonlijke keuze).

Maar dat gewicht vind ik wel een dingetje. Beweging is het sleutelwoord in mijn ogen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:58

Mijn pony word altijd wel dik als ze deels wei en deels paddock/stal staat. Nu ze 24/7 buiten staat (alleen s zomers helaas) stopt ze met eten. Heb het idee dat ze denkt, ach ja, straks staat jet gras er ook nog :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:59

hangt af van je weiland (grootte, type gras), het aantal paarden erop en het paard in kwestie.

bv ik moet mijn paard bijvoederen, maar mijn vriendin moet haar paard niet bijvoeren en juist extra werken of ze lijkt op een drachtige merrie die een maand voor veulenen is.

Als je paard zich vol blijft en kan vreten, dan is strook begrazing een oplossing

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:30

Gewoon.... Rijden... Km maken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:25

Niet. :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:55

Arabesk schreef:
Meer rijden :-)

Idd..
Vorig jaar flink gereden. 5x per week 10 km dagelijks draven. Mooie slanke fjord.
Nu 1-2 per week lalala ritjes enten dikke fjord..