Vers stro voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Vers stro voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 11:02

Wij Voeren onze paarden al jaren stro zonder problemen. Zijn dit dus uitstekend gewend, dat zal het probleem niet zijn.

Nu is het stro van vorig jaar bijna op en het nieuwe stro is er nog niet.. Stro van vorig jaar is bijna niet meer te verkrijg hier

Moet stro net als hooi eerst nog 6 weken fermenteren?

Of kan vers stro gewoon gegeven worden.

Wat ik hier op bokt lees is dat het geen probleem is maar dit waren topics van 2008

petitparis

Re: Vers stro voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:17

alleen gewikkeld hooi fermenteerd.
Voor gewoon hooi geldt de 6-8 weken regel omdat op de meeste hooilanden ook andere planten groeien, sommige gunstig en andere minder gunstig, bv boterbloem. "vers" herkend een paard dit en zal het dit zoveel mogelijk vermijden, maar gedroogd niet meer. Echter bevat dit "giftige stoffen", die in grote hoeveelheden schadelijk zijn voor je paard. Deze giftige stoffen zijn niet stabiel en breken af na verloop van tijd. Na 6-8 weken zijn ze uit het hooi verdwenen en kan je met en gerust hart voeren (uitz jacobs kruiskruid).
Op een tarweveld groeit volgens mij veel minder andere zaken en is de 6 weken regel niet of in mindere mate van toepassing.

Martje80

Re: Vers stro voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:46

Boterbloem is gedroogd niet giftig. Vers wel.

Stro kan net als hooi veel suiker bevatten. Ik weet niet of het ook moet "besterven" net als stro.

Denk dat het gevaar mn zit in over eten en koliek. Omdat nieuw stro lekkerder is