Alternatief voor luzerne?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Alternatief voor luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 22:31

Als je je pony graag meer eiwitten wilt voeren maar hij kan niet zo goed tegen luzerne(gaat aan de dunne), wat zijn dan alternatieven?
Ik kan niet echt iets vinden hiervoor.

Kan het dat het wel goed kan gaan met ander merk? Nu geprobeerd met havens mix.

Anoniem

Re: Alternatief voor luzerne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:36

Meer hooi? Of anders grasbrok. In gras (en hooi) zitten ook een hoop eiwitten.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:36

Waarom wil je meer eiwit voeren,is dan de vraag. Luzerne bevat goed verteerbare eiwitten. Heb je de soort zonder melasse? Dat wil wel eens schelen in de dunne mest. Meestal wordt de mest juist mooi vast van luzerne, is mijn ervaring. Ik gebruik ook havens mix. Bevalt goed hier. Mijn paard krijgt er maar weinig van.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 23:00

Jetta: ja havens mix is zonder melasse

Xzyzutu: zitten er in grasbrok dezelfde hoge kwaliteit eiwitten als in luzerne?

Hij staat nu hele dagen op het gras in de winter niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 01:22

Volgens Voervergelijk zit er gemiddeld 16% ruwe eiwit in lucerne.
In Havens grasbrok (97% gras en 3% melasse) zit ook op 16% ruwe eiwit. Als je alle andere merken grasbrok afgaat zul je vast andere getallen tegenkomen, maar als je pony dikker moet en hij staat nu ook al 24/7 op gras (dus niet gevoelig voor hoefbevangenheid) dan kan die 3% melasse uit deze grasbrok ook niet zoveel kwaad en heb je wel veel eiwit. :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 07:00

Dankje! Ik had het gisteren opgezocht, vergelijkbare eiwit produkten. Ik zag nu pas dat je ook op ruwvoer kon zoeken, lekker suf van me -O-

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:38

en compactgras van hartog?

of anders een supplement zoals muscle impulse van power horse, bevat ook hoogwaardige eiwitten.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:07

Van Luzerne is bekend dat er paarden, vaak koudbloeden, soms niet goed op reageren.
Ik heb mijn Tinker heel lang Safe&Sound van Dodson&Horrell gegeven. Heel fijn voer met weinig suiker/zetmeel en op basis van gras en strohaksel.

* speciaal ontwikkeld in samenwerking met Laminitus Fund *

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 21:41

Bedankt Nouvel en Mara

Safe and Sound ken ik van naam maar na onderzoek blijkt er niet veel eiwit in te zitten dus valt af.

Ik heb nu wel iets gevonden waar ook veel eiwit in zit: Agrobs Fetura. Grassen en kruiden.

Ik denk dat ik eerst ga kijken hoe hij gaat reageren op de luzerne van Feral Horsecare (van de Vitalbix). Ik denk het niet maar misschien reageert hij daar wel goed op (op de Havens Mix niet helaas)Mocht dat niet lukken ga ik denk ik de Fetura proberen.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:49

Mijn paard heeft het ook met Lucerne maar niet met de grasmix van lucerne. Heel fijn spul

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 11:42

Sanneloes schreef:
Mijn paard heeft het ook met Lucerne maar niet met de grasmix van lucerne. Heel fijn spul

Sanneloes, bedoel je dat jouw paard ook dunne mest krijgt? Van welke grasmix niet?

Ik heb vanochtend een zak Luzerne gehaald van Feral Horsecare (vd Vitalbix). Kijken hoe dat gaat.
In het ergste geval was het een duur proefzakje :-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:47

even een bedenking: te veel eiwit kan ook dunnere mest veroorzaken, dus mss kan jou paard/pony helemaal niet tegen te veel eiwitten...
heb een tijdje sojaschroot gevoerd voor extra eiwit, maar daar zeiden ze onmiddellijk van: "max een handvol of ze krijgen diarree"

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:56

speedy beet ?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 11:56

petitparis schreef:
even een bedenking: te veel eiwit kan ook dunnere mest veroorzaken, dus mss kan jou paard/pony helemaal niet tegen te veel eiwitten...
heb een tijdje sojaschroot gevoerd voor extra eiwit, maar daar zeiden ze onmiddellijk van: "max een handvol of ze krijgen diarree"

Heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Maar in 1 handje zit natuurlijk wel minder eiwit dan een hele dag gras in het land lijkt me en dat gaat wel goed. Maar we zullen het snel genoeg zien. Dankjewel!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:05

Subli atleet of eggersman aminoral..Ik ken het beide en het is het enige waar mijn oudere paard een vollere bovenlijn van krijgt..Er zit wel soja in,maar ze reageert er goed op dus ben er blij mee..En geen dunne mest..

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:13

Mijn paard deed kreeg ook dunne ontlasting na het eten van de Havens Luzerne. Ik heb nu die van Hartog en geen problemen mee, ook die van Subli ging goed.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 13:21

Nathalie84 schreef:
Mijn paard deed kreeg ook dunne ontlasting na het eten van de Havens Luzerne. Ik heb nu die van Hartog en geen problemen mee, ook die van Subli ging goed.

Oh echt, de havens mix ook?

Pony krijgt nu een weekje de luzerne van Feral Horsecare en so far so good!Slechts een handje maar dat ging bij havens al niet goed.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:44

ik doe ook altijd een handje over de muesli, maar zelfs dat was teveel. Paard had nooit last van dunne ontlasting, en nu opeens wel. Toen ik stopte met voeren van die luzerne was het ook direct over. Toen ik weer terug ging op Hartog was het over.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:01

fiberforce. zit weinig suiker in en blijven goed op gewicht