De link tussen darmen en huid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

De link tussen darmen en huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 10:44

Ik merk vaak dat probiotica en andere darm ondersteunende supplementen ook uitwerking hebben op de huid. Gister sprak ik de dierenarts en die vroeg of mijn veulens dit jaar ook meer jeuk hadden als vorig jaar. Dat was ook zo en ik vertelde dat probiotica goed hielp en dat vond ze raar. Na even nadenken vertelde ze dat idd een ander veulen van een andere klant er ook baat bij had gehad. Ik dacht zelf altijd dat huid, darmen en longen met elkaar in verbinding stonden kwa gezondheid en ziekte, volgens haar alleen longen en darmen. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd, wij kwamen niet verder als beter werkende darmen is betere opname voeding is gezonder dier. Wie kan hier meer over vertellen?

Woogy

Re: De link tussen darmen en huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:46

Er komen diverse bacteriën in de darmen voor die veroorzaken schimmels/mok/regenrot/rap/iets wat op eczeem lijkt etc. Als je de darmen reinigt, voorziet van zo min mogelijk suikers, trekken de huidproblemen ook weg.

Vind het jammer dat de reguliere veeartserij weinig beleerd is in de samen hang van alle organen :(

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 10:49

Nou de mijne wil er wel meer over weten en heeft er ook echt overna zitten denken. Ik zAl het ook zeker terug koppelen naar haar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:56

Woogy schreef:
Vind het jammer dat de reguliere veeartserij weinig beleerd is in de samen hang van alle organen :(

Inderdaad, verbijsterend.
Ik heb zelfs gehoord dat er in hun opleiding geen enkele aandacht wordt geschonken aan auralezen, Reiki of homeopathische behandelingen. Schandalig!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:00

Ik sprak eens een veearts die een fokmerrie behandelde die een enorme rare uitslag kreeg op haar vulva streek. 'verbrand door de zon, zal nog glijmiddel op gezeten hebben'. Die was al ruim een week eerder opgevoeld dan de uitslag er was. Ik had kort ervoor een paard met candida bacterie gehad en kaartte dit aan haar aan 'Candida is lariekoek, zijn Erik Laarakker praktijken en dat is allemaal onzin'.

In elke vorm van 'alternatieve' en holistische geneeskunde is het klaar als een klontje. Maag, milt en lever werken heel nauw samen. Raakt echter de milt over belast, kunnen lever en nieren hun werk niet meer goed doen. Nieren die hun best niet doen, maken het de blaas en lever weer heel zwaar. Paarden met darm problemen, krijgen last van de longen en andersom.

Bij zaken als de acupunctuur kom je het ook al tegen.

Bij mensen is het ook zo dat voedselallergiën zit uiten in eczeem en dergelijke nare zaken. Huidvlekken, bultjes etc.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:02

Kuggur schreef:
Woogy schreef:

Inderdaad, verbijsterend.
Ik heb zelfs gehoord dat er in hun opleiding geen enkele aandacht wordt geschonken aan auralezen, Reiki of homeopathische behandelingen. Schandalig!

Jij bent altijd erg sarcastisch en staat absoluut niet open van alles wat niet regulier is. Maar...de samenhang van organen heeft al helemaal niets te maken met de zaken die jij noemt.
De samenhang van organen is namelijk een gegeven

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:11

Woogy schreef:
Ik sprak eens een veearts die een fokmerrie behandelde die een enorme rare uitslag kreeg op haar vulva streek. 'verbrand door de zon, zal nog glijmiddel op gezeten hebben'. Die was al ruim een week eerder opgevoeld dan de uitslag er was. Ik had kort ervoor een paard met candida bacterie gehad en kaartte dit aan haar aan 'Candida is lariekoek, zijn Erik Laarakker praktijken en dat is allemaal onzin'.

In elke vorm van 'alternatieve' en holistische geneeskunde is het klaar als een klontje. Maag, milt en lever werken heel nauw samen. Raakt echter de milt over belast, kunnen lever en nieren hun werk niet meer goed doen. Nieren die hun best niet doen, maken het de blaas en lever weer heel zwaar. Paarden met darm problemen, krijgen last van de longen en andersom.

Bij zaken als de acupunctuur kom je het ook al tegen.

Bij mensen is het ook zo dat voedselallergiën zit uiten in eczeem en dergelijke nare zaken. Huidvlekken, bultjes etc.

Helemaal mee eens! Ik heb regelmatig een 'alternatieve' bij mn paard en dit fenomeen is daar gewoon een feit..

Problemen met spijsvertering kunnen ook weer zorgen voor bewegingsproblemen bijvoorbeeld

Mijn paard had laatst een wormbesmetting opgelopen en ging daarvan hoesten.. Na een wormbehandeling was het hoesten ook meteen over..

Alles staat met elkaar in verbinding en heeft effect op elkaar :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:22

Het is heel logisch, het lichaam, de orgaansystemen etc moeten samenwerken om in hun geheel gezond te blijven. Daarom heeft invloed op de een altijd invloed op de ander, zeer minimaal tot maximaal maar altijd aanwezig.
Een slecht gebit kan bijvoorbeeld voortkomen uit een slecht immuunsysteem. Zo kunnen huidschimmels voorkomen door een overdaad aan suikers. Etc.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:29

De darmen hebben vrijwel overal effect op, ook vrij direct op de hersenen. Is mij verteld door mijn eigen neuro-bioloog/ psychiater. Het blijft gek dat dierenartsen soms niet verder willen kijken dan een specifiek lichaamsdeel of orgaan, het zit immers allemaal aan elkaar vast.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:29

Er is wat mij betreft absoluut een link. Ik weet het zo niet van dieren, maar kan het uit eigen ervaring bevestigen. Ik kan niet zo goed tegen gluten, en als ik dat wel eet, dan zie ik dat heel snel terug in mijn huid!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:35

Er is maar één link tussen darmen en huid, en dat is het embryologische gegeven dat ze uit hetzelfde kiemblad ontstaan. Embryologisch is darmepitheel dus verwant aan huidepitheel. Maar daaruit volgt totaal niet dat klachten van de huid via de darmen zijn te behandelen of omgekeerd, of dat huidklachten darmklachten tot gevolg hebben of omgekeerd.

Alle inwendige organen ontstaan óók uit hetzelfde kiemblad, en je kunt ook het hart niet via de lever behandelen, of de nieren via de longen.

De enige keer dat je huidklachten op eten kunt terugvoeren is als er een allergie of overgevoeligheid is. Die zich net zo goed via de longen of de gewrichten kan uiten, dat hangt er maar net van af.

Dat alle organen goed/normaal moeten functioneren om gezond te zijn, is duidelijk.
Omdat hart en longen samen voor de zuurstoftoevoer zorgen, betekent het dat minder zuurstofopname tot gevolg heeft dat het hart harder moet werken. De behoefte aan zuurstof blijft nl hetzelfde, dus gaat het hart harder pompen om dat voor elkaar te krijgen. Dat is gewoon een kwestie van oorzaak en gevolg.

Maar een slechte nierfunctie heeft veel minder tot geen effect op de lever, omdat die beide ieder een hele andere functionele 'loop' hebben.
De link tussen darmfunctie en longen ontgaat me al helemaal. Hooguit krijg je in de eindfase van longinsufficientie dat er uberhaupt geen zuurstof meer naar de darmen gaat, omdat het weinige dat beschikbaar is naar de hersenen en het hart gaat.
En reguliere dierenartsen weten dat prima.

Alternatieve 'therapeuten' (arts mogen ze zich over het algemeen niet noemen) verzinnen er echter van alles bij waar geen basis voor is, en dan krijgen de reguliere artsen het verwijt dat ze er geen verstand van hebben := . Jammer wel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:43

Tsja, verklaar mij dan, wanneer mijn paard het verkeerde dieet krijgt, de groene klodders uit z'n neus komen...Ik kan dan zijn hoest en snot behandelen, maar dat is eindeloos gebed. Terwijl als ik zijn dieet aanpas, het hoesten direct stopt...

In de tijden van de Grieken was de conclusie al getrokken dat alle organen samen werken. Zodra het lichaam als 1 geheel wordt behandeld, kun je veel meer ziektes oplossen.
Je geeft zelf al aan dat hart en longen samen werken, omdat die beide gedijen op zuurstof...De milt zuivert het bloed, als het ergens vervuilt raakt, gaat de milt functie omhoog, raakt de lever over belast gezien die eveneens bezig is met bloedzuiveren. Moet het hart harder werken, moeten de longen harder werken. Dan ineens kan het wel?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:45

horsies5 schreef:
Mijn paard had laatst een wormbesmetting opgelopen en ging daarvan hoesten.. Na een wormbehandeling was het hoesten ook meteen over..

Alles staat met elkaar in verbinding en heeft effect op elkaar :j

Dit is dus typisch; als je enige echte kennis van parasitologie zou hebben zou je weten wat de reden is voor het hoesten van paarden met een worminfectie ( zoek de levenscycli van de meest voorkomende wormen maar eens op).

In plaats daarvan zie je er de bevestiging in van je eigen mystieke ideeën over paardengeneeskunde. Je had mijn punt niet beter kunnen illustreren.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:51

Citaat:
Bijzonder netwerk in het menselijk lichaam
Hoewel elk orgaan een eigen functie heeft, hebben ze zonder meer effect op elkaar. Als het ene orgaan niet goed functioneert, zal dat gevolgen hebben voor andere organen in het lichaam. Professor Sophia de Rooij is internist en verbonden aan het UMCG te Groningen. Behalve internist-ouderengeneeskundige is zij klinisch geriater. Zij is sinds een aantal jaren voorzitter van de Nederlandse Internisten Vereniging (NIV). “Een mens is geen optelsom van zijn organen”, stelt ze. “Het gaat juist om de samenhang. Onze organen hebben elkaar hard nodig.”

https://www.mijngezondheidsgids.nl/het- ... n-organen/

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:58

Ik heb er ook geen verstand van kugger.. heb mijn opleiding in een hele andere richting gedaan dan dierengeneeskunde..

Hoesten bij een wormbesmetting heeft vast nog andere verklaarbare redenen waar ik geen weet van heb..

Maar voor mij is het echt zo klaar als een klontje dat het lichaam in totaal in balans moet zijn en dat uitval/vermindering van een onderdeel effect kan hebben op het hele lichaam..

Citaat:
Alternatieve 'therapeuten' (arts mogen ze zich over het algemeen niet noemen) verzinnen er echter van alles bij waar geen basis voor is, en dan krijgen de reguliere artsen het verwijt dat ze er geen verstand van hebben := . Jammer wel.

Alternatieve verzinnen er wellicht vanalles bij zoals jij dat zo mooi noemt.. maar ze krijgen mijn paard keer op keer weer beter... stellen daarbij goede diagnoses en de behandelplannen werpen keer op keer hun vruchten af..

Helaas is dat de keren dat ik reguliere artsen erna heb laten kijken nog niet gelukt en ben ik alleen bakken met geld kwijt geweest en nog steeds een ziek/kreupel paard.. ook qua voeding kunnen ze naar mijn mening geen bijzonder goed advies geven..

Ik ben overigens helemaal niet per se voor het een en tegen het ander.. en bij bepaalde (kritieke) symptomen zou ik zeker regulier laten komen ipv alternatief..
Ik ben ook helemaal geen zweverig type.. maar ik wil gewoon t beste voor mijn paard en tot nu toe heeft alternatief altijd de spijker op zn kop geslagen ;)
En ik vind het oprecht jammer dat beide stromingen niet wat meer open staan voor elkaar zodat ze beter kunnen samenwerken, van elkaar kunnen leren en het paard zo optimaal mogelijk kunnen behandelen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:00

Organen werken inbepaalde mate samen, aangezien het allemaal in 1 lijf zit. Maar in mijn ervaring halen alternatieve therapeuten er allerlei zogenaamde feiten bij die totaal geen bewijs hebben en soms zelfs onlogisch klinken.
Mijn idee/mening is dat de darmen zeker invloed hebben op de huid, aangezien de opname van stoffen o.a. via de darmen gaat. Via het bloed kunnen deze zeker invloed uitoefenen op de huid. Tevens bestaan er natuurlijk intoleranties en allergieen.
Ik ben met mn nieuwe paard bezig met zn optimale dieet samenstellen, omdat hij zeer snel droge en schilferige huid krijgt en via zn dieet kan ik dit zeker beinvloeden. Maar imo is dit logisch omdat de voedingsstoffen nou eenmaal verschillen in het voer en hij gewoon erg gevoelig is en snel slechte huid krijgt bij bepaalde gebreken.
Sowieso is het algemeen bekend dat huid en haar een prachtige indicatie is voor de korte termijn gezondheid. Ziekte zie je vaak terug in huid en haar (medisch ook totaal logisch, geen alternatief gezweef voor nodig).

Woogy schreef:
Tsja, verklaar mij dan, wanneer mijn paard het verkeerde dieet krijgt, de groene klodders uit z'n neus komen...Ik kan dan zijn hoest en snot behandelen, maar dat is eindeloos gebed. Terwijl als ik zijn dieet aanpas, het hoesten direct stopt...

In de tijden van de Grieken was de conclusie al getrokken dat alle organen samen werken. Zodra het lichaam als 1 geheel wordt behandeld, kun je veel meer ziektes oplossen.
Je geeft zelf al aan dat hart en longen samen werken, omdat die beide gedijen op zuurstof...De milt zuivert het bloed, als het ergens vervuilt raakt, gaat de milt functie omhoog, raakt de lever over belast gezien die eveneens bezig is met bloedzuiveren. Moet het hart harder werken, moeten de longen harder werken. Dan ineens kan het wel?

Om zoiets te verklaren heb je wel veel meer info nodig. Op zn minst welk dieet je over praat: wat geef je als het slecht is en wat verander je dan?
Verander je nog meer dan het dieet?
Maar als darmen en longen zo'n directe link zouden hebben...hoe verklaar je dan dat mijn chronische darmpatient nog nooit heeft gehoest/geniest/gesnottert? Zou hij toch moeten doen als er zo'n sterk verband tussen bestaat.... Jarenlang gedoe met zn mest en kolieken en nog nooit last van zn longen gehad.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:04

Paarden kunnen longproblemen hebben die zich uiten in een verhoogde hartslag. Kennis rijdt hoog endurance en had een merrie die telkens een te hoge hartslag had. Dier op gestoomd hooi gezet en haar hartslag was nooit meer te hoog. Je hoeft dus niet altijd grote symptomen als hoesten en snot te hebben, om wel degelijk ergens last van te hebben.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:09

Ik denk dat er niet direct een link is tussen darm en longen.. maar dat het verstoorde darmfunctioneren effect heeft op heel veel dingen.. waar dat er dan uit komt is paard afhankelijk.. bij mijn draver uit dat zich meer op t bewegingsgestel..

Daarnaast is mijn draver een gevoelige waarbij andere voeding bv meteen een groot effect heeft (maar ook dingen als verhuizingen, behandeling van tandarts enz) terwijl bij de haflinger je amper verschil ziet.. het is dus ook nog paard afhankelijk

Specifieke vragen kan ik moeilijk beantwoorden aangezien ik daarin ook niet geschoold ben.. maar ik kan met dergelijke vragen altijd bij mijn therapeut terecht en ze legt alles goed uit.. heb over de jaren heen op die manier veel kennis opgedaan.. maar ben verre van expert

Edit: ik bedoel dus eigenlijk te zeggen dat darm problemen niet altijd alleen voor long problemen zorgen.. maar dat dit wel mogelijk is.. en dat darmproblemen ook net zo goed voor hart, huid of beweging problemen kan zorgen

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:12

horsies5 schreef:
Hoesten bij een wormbesmetting heeft vast nog andere verklaarbare redenen waar ik geen weet van heb..

Worm legt eitjes in longen, die komen daar uit, worden opgehoest, slijm wordt weer ingeslikt, en dan komen ze in de darmen terecht. Er zijn een behoorlijk aantal parasieten die deze levenscyclus hebben, dus het komt vrij frequent voor, bij zo ongeveer alle (zoog)dieren trouwens, niet exclusief bij paarden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:15

Woogy schreef:
Paarden kunnen longproblemen hebben die zich uiten in een verhoogde hartslag. Kennis rijdt hoog endurance en had een merrie die telkens een te hoge hartslag had. Dier op gestoomd hooi gezet en haar hartslag was nooit meer te hoog. Je hoeft dus niet altijd grote symptomen als hoesten en snot te hebben, om wel degelijk ergens last van te hebben.

Dus jij wil nu suggereren dat mijn paard wel degelijk last van zn longen heeft? Nou, ik kan je garanderen dat dit niet zo is. Sowieso zijn het bij hem puur zn darmen, verder is hij keer op keer in perfecte gezondheid. En in de afgelopen jaren is hij vanwege die darmen heel wat keren onderzocht door verschillende dierenartsen. Hart, longen, werkelijk alles keurig. Verhoogde hartslag is wel degelijk een belangrijk symptoom en de mijne heeft dus nooit zulke symptomen gehad.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:31

Je hoeft er echt geen voor of tegen regulier/alternatief van te maken hoor. Beide kanten maken fouten.

Reguliere met een uitleg over functies etc geloof ik meer dan een alternatieve.

Maar een alternatieve bekijkt vaker het gehele plaatje en kan dingen beter aanstippen.

Het ideaal voor mij: een regulier die bijscholing in alternatief (wel iets dat dus nut heeft, geen kleurentherapie ofzo he) kan volgens mij de beste en zinnigste resultaten geven.

Enkel maar met medicatie smijten (ja, bij veel reguliere) of zweverige ongefundeerde dingen aanhalen (ja, bij veel alternatieve), daar zal niemand beter van worden en is een jammer iets. Dus, de combinatie alstublieft!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:39

Interessant stukje Zwerte.
Van het haar bij mensen, Zwerte wist ik het. De kapper vertelde me dat ooit en zelf ooit een collega naar de arts gestuurd want haren waren zo dof. Helaas goed gezien, kanker dus kreeg ze als diagnose.
Darmen kan ik me wel iets bij voorstellen, maar zou graag het echte reguliere bewijs geleverd zien (zoals wel bij meer zaken zou ik dat graag willen) Glanzend vel kan gezondheid betekenen, ook al is dat ook niet 100% altijd waar.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:48

Meh, ik vind (als afgestudeerd bioloog, dus wél in het vakgebied) het niet eens zo gek dat darm huid kan beïnvloeden. Als de darm minder werkt om wat voor reden dan ook, dan worden mogelijk niet alle voedingsstoffen even efficiënt opgenomen. Ik kan me op die manier wel voorstellen dat je een tekort van een of andere vitamientje dan terug ziet in de huid of andere organen.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:50

zo heb ik nu iemand laten komen die regulier DA iets, 1 dag per week bij Laarakker heeft gewerkt, ostheopaat is en daarnaast nog japanse en Chinese accupunctuur. Waarbij bij mijn paard is uitgekomen dat ze een schimmelinfectie en onsteking in de dikke darm heeft, een niet goed functionerende milt en lichte mate van insulineresistentie. Dus nu aan de druppels en poedertjes. Haar huid is plakkerig/vetterig....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:50

Helemaal eens met aria_zz!

@pien_2010: waar wil je precies bewijs van zien? De bovenstaande info is een jip en janneke samenvatting van de theorie van diergeneeskunde (heb de opleiding jammergenoeg nooit afgemaakt maar wel alle theorie gehaald). Huid/vacht is een onderdeel van je algemene onderzoek, omdat het, zoals je al aanstipt, een indicatie is voor de gezondheid. Geen keihard bewijs, geen 1 op 1 relatie, maar slechts een indicatie.
Ik vind mijn paard daar een mooi voorbeeld van. Hij heeft een paar weken meerdere koliekaanvallen per dag gehad en keer op keer konden we niks meer vinden dan wat gas en drukke darmen. Al het andere was elke keer normaal tot perfect. En al die tijd dus een prachtig glimmend vachtje. Dierenartsen waren er stees verbaasd over, hoe kon een paard wat er zo goed uitziet en zulke goede parameters heeft toch steeds koliek krijgen? Uiteindelijk bleek het een combinatie van gevoelige/beschadigde darmen en maagzweren. Zeker niet gezond dus, ondanks zn velletje.