Ik ga volgende week maandag op kamp met mijn pony Lieke, ze is een zeventien jaar oude Draver. Ze is sowieso al niet breed gebouwd (wel op gezond gewicht) en komt niet snel tot helemaal niet aan. Ons kamp is in de Loonse en Drunense duinen, op de bospaden is het goed te doen, maar in het zware duinzand kost het haar veel energie. De afgelopen twee kampen kwam ze nogal afgevallen terug, dus vandaar dat ik dit kamp iets anders wil proberen. In het voer kan ik helaas niet te veel veranderen, maar misschien heeft iemand iets qua olie of andere supplementen die ik door het voer heen kan doen?
Tja, van eten worden ze vaak toch wel dikker en niet van een pilletje of poedertje
Maar bij mij ook devraag, hoe word er daar gevoerd, als ze afvalt lijkt het mij toch ergens dat ze daar te weinig krijgt en dus meer ruwvoer/gras moet hebben?
Op het laatste moment met olie beginnen heeft weinig zin, het lichaam moet zich aanpassen om olie goed te verteren dus als je nu al olie voert kan je de hoeveelheid wel verhogen maar als je nu niks voertgaat dat voor het ene weekje niet helpen.
Zou ook kijken naar iets van bietenpulp of luzerne. Misschien een bakje slobber na het rijden en het gewone krachtvoer wat verhogen. Daarnaast pony ook voldoende rust geven om te eten.
Ook ik zou toch tijdelijk het (kracht)voer iets verhogen. Een kamp geeft ook wat extra stress en dat vreet dus ook nog eens extra energie. En vraag vooraf ook of een van de ritten op een paard van daar kan, zodat je eigen paard een dagje minder energie verbruikt en wat op kracht kan komen. Die paarden zijn het zand gewend en kunnen er gewoon beter tegen.
Probiotica en iets dat eventueel het maagzuur wat onder controle houdt. Ik merk dat leem, zeohorse en dat soort producten wel wat helpen.
senna21
Geplaatst: 10-08-16 09:31
Op zo'n kamp gebruikt je pony meer energie, en heeft dus ook meer nodig. Supplementen gaan niet helpen, wel meer (kracht)voer. Wat voer je hem gewoonlijk? Krijgt hij op het kamp ander voer?
Nouvel
Geplaatst: 10-08-16 09:34
Ik zou een zak speedibeet/senioren priores mee nemen en een fles omega olie, of omega 369 mix. Elke dag dat even een schep van weken en geven, dat zou moeten helpen.
davinci2412
Geplaatst: 10-08-16 09:46
Ik volg even. Heb ook een paard wat niet zo dik is en snel afvalt. Met de zomer instructie week kreeg hij drie keer per dag hooi, krachtvoer, slobber en müsli en kon hem nog niet goed houden. Dus ben zeker benieuwd wat mensen hier aanraden
Stress en krachtvoer kan ook averechts werken. Samen helpen ze het paard sneller aan maag en darmzweren en granen zorgen ervoor dat een heel deel van de micro-organismen uitgeroeid worden, hierdoor wordt de opname ook gewoon snel minder en dan dan ook nog meer verbranding.
senna21
Geplaatst: 10-08-16 10:18
Het is de vraag in hoeverre het om werkelijk stress gaat, om 'domweg' vooral meer arbeid. Tijdens zo'n kampweek wordt er veelal een stuk intensiever/langer gereden dan thuis. En als de pony in een groep staat op een weide, beweegt ze ook meer. Dat kan ook stress geven, maar het gaat om een week, niet om een lange periode. Een maagzweer zal niet zo snel opkomen, tenzij deze al in aanleg aanwezig is.
wat je kan doen is wat bij voeren na het rijden doe dit op basis van de beweging dat het paard heeft gehad om de energy weer aan te vullen dat het paard heeft verbruikt tijdens het rijden.
Olie heeft inderdaad niet zoveel zin meer; het maagdarmstelsel moet wennen aan olie en het lichaam moet zich ook aanpassen op het halen van energie uit olie.
Wel kun je bietenpulp of seniores priores (subli) voeren. Zorg verder dat je paardje als er niet gereden wordt onbeperkt ruwvoer (gras, hooi) ter beschikking heeft. Qua krachtvoer zou ik niet te veel veranderen, tenzij je nu maar heel weinig voert. Dan kun je prima wat meer geven (maar niet van 3 naar 6 kg bijvoorbeeld).
Shirley
Geplaatst: 10-08-16 10:32
Meer werk verbruikt meer energie en dat vul je aan met meer voer!
Lekker onbeperkt hooi geven en inderdaad, als het mogelijk is een zak Seniores Priores meenemen! Ook voor paarden die dat niet gewend zijn geen belasting of risico op maagklachten, is speciaal ontwikkeld om lichtverteerbaar te zijn
s6801881
Geplaatst: 10-08-16 10:37
Een seniorenmuesli als pavo 18+ zet snel aan. Je kunt ook de Subli omega 369 proberen. Die combinatie werkt voor mijn schrale paardje erg goed. Ik voer ook wat SpeediBeet bij.
lailapri
Geplaatst: 10-08-16 10:39
Ik heb het hier ook meegemaakt, ik ben op trektocht geweest, pony wel wat afgevallen maar na vier dagen trekken en nog drie dagen in de omgeving rondrijden mag dat ook wel, echter hij was vooral gezonder geworden, darmen beter, beweging beter, fitter, etc. Twee andere zijn ook weggeweest, beide erg afgevallen. De een is nu een gezond gewicht, maar is naar mijn idee te hard en teveel in een week afgevallen, pony lijkt het goed te doen echter dus probeer nu maar te zorgen dat pony zo blijft. De andere is echt ingevallen en toont veel stress dingen en vertoont ook pijnklachten. In de kudde is hij niet te genieten, er is geen touw aan paard vast te knopen. Dat paard krijgt graan bijgevoerd, de andere niet. Bij hem was duidelijk de training niet kloppend en zou wel extra ondersteuning mogen. Hij krijgt wel probiotica bij, maar ik zou hem ook nog andere dingen bijvoeren.
Wat kreeg mijn pony tijdens de trektocht? Electrolyten, brok wat ze op logeeradres voerde en als ze er niets voerde dan alleen hooi. Onderweg hapte hij wat gras weg tijdens het lopen of mocht even grazen. Ik heb continu gewaakt dat hij in zijn kracht bleef. Een keer is dat niet gelukt en is hij door een groep waar geen balans in was gaan stressen, gelukkig was dit maar even en de terugweg niet meer met de groep gegaan en ernaast gelopen. Het jaar ervoor had hij wel meer gestresst en was die ook meer kilo's kwijt geraakt, ik heb toen heel bewust ook probiotica, veendrenkstof en zeohorse bijgevoerd naast kleine portie krachtvoer en Electrolyten. Na die trektocht was hij evengoed aan de diaree.
Een week stressen kan echt veel doen, misschien niet direct een maagzweerm maar het doet toch meer met een lijf als je graag zou willen.
Edit, lees je eerst goed in over senior priores, ik was er fan van, maar nu inmiddels niet meer. Omega 369 dan betere ervaring mee. Maar ik gaf zelf Vito van marstall, al vond ik dat ook niet ideaal.
Mijn paard valt ook snel in, bij haar werkt lucerne door haar krachtvoer goed. Als je weinig in het voer kunt veranderen zou je er aan kunnen denken om haar lucerne bij te voeren door haar krachtvoer of extra naast het krachtvoer/ruwvoer te verstrekken.
Ik heb ook verschillende dingen geprobeerd (slobber / olie etc), maar dit werkt voor haar op lange termijn toch het beste.
Ze krijgt daar 's ochtends en 's avonds een flinke schep brok en nog een flinke schep muesli, de merken weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar deze krijgt ze thuis ook, alleen in mindere hoeveelheden. Thuis staat ze dag en nacht op de wei en krijgt ze hooi bijgevoerd, wordt ze niet veel dikker van, terwijl we echt goed rijk gras hebben. Daar staat het gras op zandgrond dus dit is maar magertjes, er wordt ook hooi bijgevoerd en er staan weinig paarden op de wei, dus ze kan er wel volop van eten.
Tijdens een vakantie valt mijn paard ook vaak wat af, omdat ze dan ook meer loopt, maar ook door de stress. Ik voer altijd onbeperkt ruwvoer bij ondanks dat ze 24/7 op gras staat bij vakantie adressen. Ik vind het belangrijk dat ze meer dan genoeg te eten krijgt. Thuis voer ik geen hooi bij op het land, op vakantie wel, en ze eet dan ook flink. Qua krachtvoer schroef ik het ook vaak wat op. Thuis krijgt ze minimaal, vaak geef ik haar een volle schep van wat er op het vakantie adres wordt gevoerd erbij. Alleen de dag voor de dagen dat ze niets doet/weinig doet, voer ik geen extra krachtvoer.