Geschikt supplement, advies gevraagd -> vit E / glucosamine?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Geschikt supplement, advies gevraagd -> vit E / glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 09:50

Beste Bokkers,

Ik heb even geleden Ph.armaHo.rse een mail gestuurd voor advies. Zij gaven mij het volgende advies, echter ben ik er nog niet van overtuigt en daarom schakel ik jullie hulp in voor een breder beeld. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Paard in kwestie:
In de winter wordt ze erg stram. Het duurt lang voordat ze met rijden soepel wordt en helemaal als ze de dag ervoor niet gewerkt heeft. Ik weet dat zij al van zichzelf korte spieren heeft, appaloossa kruising van 13, en merk dat zij wat extra's nodig heeft. Krijgt onbeperkt goede kwaliteit droge kuil en nog geen halve voerschep cavalor fiberforce per dag.

In de zomer niets aan de hand 24/7 land. In de winter 4.5uur paddock. Ja veel te kort maar momenteel mag ik helaas niet verhuizen van mijn ouders.... Daar kan ik niets, hoe spijtig ook, aan veranderen.

Heb een tijd vit E + selenium van Sectolin gevoerd, dit werkte wel redelijk maar er zat ook veel suikers in en de selenium voelde niet echt goed gezien de verhalen.

Zij raadde mij aan Glucosamine, voor de gewrichten met Vitamine E
Of Glucosamine&MSM

Doe ik er dan goed aan om zowel Glucosamine te voeren in combi met Vit E? Of hebben jullie nog andere tips/adviezen?

Anoniem

Re: Geschikt supplement, advies gevraagd -> vit E / glucosamine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:53

Je kan altijd even bloed laten trekken voor vitamine E en selenium, dat kost geen moeite en weet je meteen of het vitamine E daadwerkelijk te laag is en dus nodig om bij te geven en of dit dan in combinatie met selenium moet of niet. Moet je daar al niet meer over piekeren ;)

Glucosamine kan volgens mij geen kwaad om te geven aangezien het is om het vocht tussen het kraakbeen op pijl te houden en dat is denk ik altijd goed, maar heb er verder geen ervaring mee dus op dat gebied kan ik je niet echt helpen :)

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:53

Ik voer al 4 jaar pharmahorse ongeveer en paard is duidelijk verbeterd met de glucosamine, daarna ook msm bij gaan geven en hierop is hij ook weer verbeterd. Vooral qua soepelheid. Hij krijgt daarnaast ook nog vit e seleen maar dat is van een ander merk, dat haal ik hier in de dierenwinkel. Verder heb ik al meerdere dure hoog aangeschreven producten geprobeerd maar pharmahorse is het enige product waarop hij goed blijft.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 09:57

SuperSuup, dus jij voert glucosamine&msm + vitamine E? Dat kan ook gewoon samen gevoerd worden zonder problemen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:05

Dat is een prima advies van Pharmahorse: Vit E/Selenium+MSM+Glucosamine.
Dat je paard het in de zomer beter doet is makkelijk te verklaren: in de zomer zit er in vers hooi sowieso meer Vit E. Een halve schep Cavalor FiberForce vind ik aan de krappe kant wat de overige vitamines/mineralen betreft.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 10:09

Jannepauli, in de zomer krijgt ze geen hooi(kuil) staat 24/7 land met voldoende vers gras en verweid regelmatig.

In de winter durf ik haar niet veel meer krachtvoer te voeren. Wel zit ik eraan de denken om naast deze hoeveelheid fiberforce weer spelt te gaan voeren omdat dat vorige winter ook vrij goed beviel.

Kan ik de selenium ook weg laten?

Edit: Als ik kijk bij Vitamine E zit er meer MSM in dan vit E. En bij gluco&msm zit t 50/50. Krijgt ze dan niet teveel msm binnen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:17

Dat zei ik toch: in de zomer doet je paard het beter omdat ze VERS GRAS kan eten ( dus ook meer VitE en andere stoffen binnen krijgt) ..
Fiber Force is geen 'krachtvoer' - je moet dit eerder zien als extra ruwvoer met toevoeging van vits/mins. De hoeveelheid hangt natuurlijk ook samen met de hoeveelheid fysieke arbeid die het paard moet verrichten; voor lichte tot middelzware training kan een voerschep Cavalor FF geen kwaad. Op het oog voeren!
Ik zou selenium niet weglaten - er zit weinig in de VitE+ van Pharmahorse ( in ieder geval zo weinig dat je niet snel een kritieke grens zal overschrijden) en aangezien de meeste paarden in NL een seleniumtekort blijken te hebben, kun je het gerust gebruiken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:19

Zou het strammer zijn in de winter (gezien de leeftijd) ook niet gewoon veroorzaakt kunnen worden door artrose?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 10:22

Nee, volgens mij staat er vers hooi in je 1e post, geen vers gras.

Klopt, gaf fiberforce idd de verkeerde benaming. Heb juist voor dit voer gekozen omdat mijn paard vrij sober is, appaloosa x haflinger en dus al vrij snel dik wordt en zocht echt voer wat laag in suiker etc zat.

Dank je voor je advies. Hoop dat er nog wat meer advies/ervaring gedeeld wordt zodat ik misschien nog wat extra leer.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 10:23

Babootje schreef:
Zou het strammer zijn in de winter (gezien de leeftijd) ook niet gewoon veroorzaakt kunnen worden door artrose?

Is het dan normaal dat ze in de zomer piekfijn loopt? Dan zou ze bij een frisse zomerdag ook al strammer moeten zijn lijkt mij of zie ik dit verkeerd?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:25

Oeps, ik bedoelde natuurlijk vers gras.. :) in de zomer!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:41

Ik zou kiezen voor een supplement zonder selenium. Gewoon vitamine E.
Dat de meeste paarden een tekort aan selenium zouden hebben lijkt gebaseerd op een aantal foute aannames. Bovendien is het dan ook niet logisch dat ze in de zomer goed loopt en in de winter niet. Selenium verdwijnt immers niet uit het hooi, maar vitamine E juist wel.

Mijn paard heb ik jaren chevivit E-selen bijgevoerd. Afgelopen winter ben ik overgestapt naar de vitamine E, daar blijkt hij het dus net zo goed op te doen.

Verder zou ik nooit zomaar supplementen gaan bijvoeren. Dus zo lang er geen duidelijk vermoeden is van artrose zou ik niet snel glucosamine en MSM bijvoeren. Alles wat je extra bijvoert is belastend voor de spijsvertering.
En voor je portemonnee ook trouwens.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:35

wortelsussie schreef:
SuperSuup, dus jij voert glucosamine&msm + vitamine E? Dat kan ook gewoon samen gevoerd worden zonder problemen?

Ik voer het al ongeveer 4 jaar samen en hij leeft nog steeds haha. Hij ziet er super uit en voelt zich prima.

Edit: nu weet ik wel dat hij selenium echt nodig heeft. Als je paard het niet nodig heeft kun je dat ook achterwege laten natuurlijk. Maar de combinatie levert geen problemen op bij mijn paard. Hij heeft dat ook wat artrose en heeft de andere supplementen nodig

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 12:49

Dankje Supersuup en Wendy.

Ik denk dat ik voor de gluco&msm + vit e zonder selenium ga

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:59

Je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar magnesium. In het Nederlandse gras/hooi/kuil zit dit vaaak te weinig. Wil je zeker zijn zou je een ruwvoeranalyse kunnen laten doen.
Magnesium zorgt voor ontspanning van de spieren na inspanning en voor spieronderhoud.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:24

als het "stram" zijn alleen in de winter is en met name kort nadat ze van het gras afgehaald worden dan is dit voor mij een teken van vit E tekort. Dit zit namelijk alleen in vers gras of extra toegvoegd in krachtvoer.

Glucosamine en MSM helpen wel voro soepelere gewrichten, maar als ze in de zomer piekfijn loopt, lijkt het me onnodig dit al te gaan supplmenteren tenzij je echt zware/gewirchtsbelastende arbeid van je paard vergt.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 15:10

Petitparis, dat is een slim idee. Dan ga ik beginnen even voordat ze weer op stal moeten met vit e en als ik merk dat ze alsnog niet helemaal soepel loopt kan ik altijd nog de gluco&msm voeren.

Dankje :)

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:22

Ik draai het even om: Mijn paard heeft Selenium, vitamine E en Magnesium tekort. Magnesium langer of te veel bijvoeren kan geen kwaad, voor het Selenium en Vitamine E moet ik over twee maanden weer bloed laten trekken om zo de dosering weer aan te passen.
Nu krijgt mijn paard volgens de DA wel "hoogwaardiger"supplement dan in de gemiddelde ruitersportzaak, maar ik zou er misschien wel evengoed mee oppassen :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 15:27

Ik dacht juist dat als je magnesium teveel en telang voerd dat ze er dan soort 'resistent' voor worden. Bedoel dat je dan steeds weer iets meer moet voeren voor t zelfde resultaat.

Parmahorse vertelde mij dat magnesium bij mijn paard niet veel nut had omdat ik
Bij de vitamine E namelijk al wat verschil merkte.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:39

wortelsussie schreef:
Ik dacht juist dat als je magnesium teveel en telang voerd dat ze er dan soort 'resistent' voor worden. Bedoel dat je dan steeds weer iets meer moet voeren voor t zelfde resultaat.

Parmahorse vertelde mij dat magnesium bij mijn paard niet veel nut had omdat ik
Bij de vitamine E namelijk al wat verschil merkte.

Nouja in principe voer je iets bij omdat/zo lang ze dat te kort hebben of baat hebben bij het effect van een extra dosering, neem ik aan? Dus zo lang het nodig is. Ik heb magnesium nog nooit zodanig lang bijgevoerd om dat zelf te ondervinden, maar het lijkt mij niet.. Het is een stof die bepaalde processen in het lijf ondersteund, dus ze gebruiken zo veel als ze nodig hebben, een tekort zal wellicht bij het ene paard eerder merkbaar zijn dan bij de ander. Maar dit klinkt een beetje alsof ze er "verslaafd" aan zouden raken, lijkt mij persoonlijk sterk, maar bij andere feiten hoor ik het graag!

Edit:
Ik denk overigens ook dat je bewering van Pharmahorse heel makkelijk kunt bevestigen of juist omver werpen door even een bloedje te trekken.. Dan weet je alles :o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:52

bij vit E supplementatie moet je idd vaak opletten met de toegevoegde selenium. Vit E overmaat kan op zich ook geen kwaad, het wordt gestockeerd in de lever voor periodes waar er te weinig vit E in he voer zit. Paarden die het slecht opnemen of toch beperkte toegang hebben tot vers gras (dat voldoende zonlicht gehad heeft) of een verhogode nood hebben, zullen toch een tekort krijgen.
Echter betekent dit niet steeds dat er ook een Selenium tekort is. Hierbij is het soms opletten.

bij magnesiumtekort. Overmaat aanbeiden betekent meer opname echter treedt er ook gewenning op waardoor de overmaat niet langer benut wordt. Net zoals met kruiden is kan het beter zijn om 3-4 weken bij te geven en dan een week pauze in te lassen of een lagere dosering te geven.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 15:54

Ik heb het ook maar gehoort hoor, haha. Dus daarom zei ik het, of het echt waar is en klopt geen idee!

Ja bloed laten afnemen zou ik zeker willen doen maar gezien ik dan moet zeggen tegen me ouders en dat zullen ze absoluut niet goedkeuren. Daarom, hoe onverstandig ook, moet ik het gewoon op gevoel doen en advies van mensen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:45

Glucosamine zit heel veel suiker in.
Je schrijft een sober paardje te hebben dus wel iets om over na te denken

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 16:55

Rivjenn schreef:
Glucosamine zit heel veel suiker in.
Je schrijft een sober paardje te hebben dus wel iets om over na te denken

Ook in die van pharma waar ze daar juist zo op letten?

Op de site staat van niet. Dat t alleen pure clugosamine en pure msm is

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 18:07

pure glucosamine kan niet, zou niet stabiel blijven en haast niet te doseren zijn. Bovendien bestaat glucosamine op zich al uit een suikergroep en een eiwit deel. Dus ga er maar vanuit dat er als vulstof suiker gebruikt wordt. Kan ook een "inerte" zijn, dus een synthetisch gemaakte suiker die door het lichaam niet kan omgezet worden