Wat eet een veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Wat eet een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 10:00

Hooi allemaal !
Ik had een vraagje (titel spreekt voor zich) wat eet een net afgespeend veulen (als ie bij z'n moeder weggaat en bijvoorbeeld voor een paar jaar de wei op gaat ). En moeten zulke jonge paarden naar de tandarts of hoefsmid ? En moeten ze ontwormt worden?

Ben gewoon nieuwsgierig (zijn namelijk van plan mischien met onze tinker merrie een veulentje te fokkeb)

Groetjes

EliseXJoelle

Re: Wat eet een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:06

Als ze op de wei staan en er ruim voldoende gras staat hoeven ze alleen gras en water. Anders ook voldoende hooi bij geven.

Hoefsmid zou ik vanaf jongs afaan gelijk doen, tandarts heb ik geen ervaring mee maar denk dat het geen kwaad kan al is het alleen maar 'oefenen'

Ik heb mijn veulen gekocht en blijft tot ze oud genoeg (3-4 jaar) is in de opfok bij de fokker. Hun regelen dat allemaal daar en weten wat ze nodig hebben.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:14

Wat elise zegt klopt inderdaad! Nu weet ik toevallig dat de tandarts oefenen inderdaad geen kwaad kan maar buiten kijken om doen ze niets, puur en alleen omdat er nog niet gewisseld is. Tenminste dit vertelde mijn tandarts laatst toen ze bij ons op stal kwam en ik vroeg of ze naar mijn jonge mini wilde kijken. Vanaf een jaar of 2,5-3 als ze klaar zijn met wisselen kunnen en zullen ze wat doen. Tenzij het diertje natuurlijk ernstige problemen met het gebit heeft.

Hoefsmid zou ik zeker op tijd mee beginnen met wennen, oefenen en daarna gewoon elke keer als je merkt dat het nodig is.

Voeding is gras indien voldoende aanwezig prima, bijvoeren indien nodig met goede kwaliteit ruwvoer lijkt mij voldoende. Ik ben niet zo van al dat krachtvoer..

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 11:31

En hoeveel hooi zou dan goed zijn ?

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:37

Dat is afhankelijk van de behoefte van het veulen. Ik persoonlijk ben echt voor onbeperkt toegang tot goede kwaliteit hooi, dit zal voor een veulen gemiddeld 5-8 kilo per dag zijn gok ik? Ligt ook aan ras en behoefte etc.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:12

een veulen dat op de wei staat hoeft nog niet heel veel bij gevoerd te krijgen. 's winters onbeperkt hooi en misschien wat krachtvoer. hoeven echt regelmatig bijhouden omdat je op jonge leeftijd de basis legt voor een goede stand later. tandarts vanaf een jaar of 2 gewoon laten controleren. en tanden wisselen en komen door, tot zo'n 5 jaar.

ontwormen is belangrijk, maar zou ik niet vaker dan 4 keer per jaar doen. als je de wei en stal iedere dag schoon maakt is uiteindelijk de kans op een wormbesmetting redelijk klein.