Eiwitten teveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sarannatjeee

Eiwitten teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 19:27

Hooi allemaal

Ik heb een verzorgpony waarvan we denken dat ze teveel eiwitten binnenkrijgt. Zodra ze 24/7 op de wei staat komt ze enorm snel aan en zweet ze heel erg met rijden en krijgt dan witte schuim verder heeft ze elk jaar ook grote bulten op haar hals als ze door een daas/horzel word gestoken.Nu is het probleem dat de eigenares geen zin heeft om haar s'ochtends van de wei af te halen en s'avonds haar weer op de wei te zetten een graasmasker is geen optie daar is het gras te kort voor dan kan ze helemaal niks eten en er staat al heel weinig ze krijgt ook geen brok ,alleen elke dag 1/4 of 1/2 vitamine blok van pavo.
Ik hoop dat jullie oplossingen hebben voor me.

Ze is trouwens een nrps d-pony
Laatst bijgewerkt door Sarannatjeee op 28-07-16 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Re: Eiwitten teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:32

Als je het over summerfit hebt zou ik daarmee stoppen en een goeie vitamine korrel doen. Zoals vitalbix of marstall force. Verder is het krijgen van bulten van een daas niet gebonden aan eiwitten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:38

Ik gok eerder op te veel suiker dan te veel eiwit. Doordat het gras zo kort is, wordt het gestresst. Dan kan het de gemaakte energie niet of weinig in groei omzetten en blijft de energie daardoor suiker. Het handigste in dit geval lijkt me om met strookbegrazing te gaan werken, het liefst met een baan om het weiland heen (track vam paddock paradise) zodat ze wel voldoende kunnen bewegen.

Van het meeste gras is het groeipunt 5cm, dat betekent dat het pas als het 5cm lang is echt gaat groeien en niet meer gestresst is. Het mooiste zou zijn als je haar gras geeft van 10cm lang en het stuk weer afzet als het 5-6 cm lang is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:40

je kunt eiwit bulten krijgen van eiwitten ja , maar bulten van dazen zijn een reaktie op het speeksel van de daas (allergie).
Zo te lezen ben je zelf niet de eigenaar...dus laat de eigenaar zijn eigen keuzes maken met zijn dier.
Je kunt slechts iemand op andere gedachten brengen door goed onderbouwde argumenten maar je kan ze niet opdringen!
Niet ieder dier heeft biks en veel mineralen nodig zeker een shet niet omdat ze echt heel weinig nodig hebben!

Als ik jou was zou ik het zo laten ....en dat is niet gemakkelijk, maar je kunt hem wel aangepast aan zijn conditie laten werken longeren ,wandelen of rijden/mennen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:08

MegsFotos

Re: Eiwitten teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:04

Mijn paard heeft ook een teveel aan eiwitten en heeft nu allemaal korsten op zijn benen... heeft die van jou dat ook ?

Sarannatjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 09:02

MegsFotos schreef:
Mijn paard heeft ook een teveel aan eiwitten en heeft nu allemaal korsten op zijn benen... heeft die van jou dat ook ?

Nee mijn pony geeft dat niet

Sarannatjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 09:03