wel of geen biotine gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marisje76

wel of geen biotine gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 15:19

ben benieuwd naar julie ervaringen, lees zoveel tegenstrijdigheden.
pony heeft last van brokkelhoeven, staat 24/7 in wei krijgt verder niks bij op het moment, alleen 1/2 pavo zomerkoek.

graag wil ik weten wat jullie ervaringen met biotine zijn en dan ook welk merk je hebt gebruikt

petitparis

Re: wel of geen biotine gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:40

Indien een strucureel biotine tekort, kan het nuttig zijn dit te supplementeren. Al moet je het dan voor een langere periode geven. Het werkelijke effect krijg je ook pas te zien na ongeveer een jaar, wanneer de hoef een voledige lente is uitgegroeid.

Meestal is de belangrijkste aanpassing voor brokkelhoeven, de hoeven goed kort houden en zelf regelmatig een keer met de vijl errond gaan om het brokkelen te voorkomen in combi met de hoeven gehydrateerd te houden.
In veel gevallen van brokkelhoeven blijkt de hoefwand gewoonweg te lang waardoor deze gaat brokkelen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 16:27

helaas is het in mijn geval niet het geval dat ze te lang zijn...
smid is net geweest heeft slechte hoefwand hij zei idd ook vochtig houden (dat deden we al om de dag in waterbadje en lauriercreme, kroonrand ziet er al veel beter uit)
hij zei evt op ijzertje zetten maar daar ben ik geen fan van.
hij zei dat ik hem altijd kon bellen als het weer gaat brokkelen dan vijlt hij er even langs ik durf dat zelf niet goed.
was wel blij om te horen dat het geen white line is of iets engs

Ga biotine proberen onder mom baat het niet dan schaad het niet

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:05

brokkelhoeven hebben ook vaak te maken met de gezondheid van een paard. genoeg ruwvoer en weinig suikers en zetmeel ( =granen) doet al heel veel.
biotine-supplementen bevatten vaak in verhouding weinig biotine en veel suikers / dextrose.
ik zou eens goed kijken naar wat je voert en hoeveel en welk krachtvoer.

en de meeste mensen denken dat de hoeven kort genoeg zijn, maar de gemiddelde traditionele smid laat de teen te lang en de hielen te hoog. vaak kun je brokkelhoeven voorkomen door ze echt goed kort te houden en dus zelf iedere 2 weken bij te vijlen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:06

kun je gewoon beter rozenbottel gebruiken. biotine werkt echt niet

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:10

Mijn hoefsmid raad biotine af, zij zegt dat als je biotine te lang bijvoerd ( wat moet om resultaat te hebben) je er ook niet meer vanaf komt omdat het paard het na de stopt niet meer goed kan aanmaken omdat het een hele tijd voorgeschoteld is en dus het lichaam zelf het niet heeft hoeven aanmaken. ( zeg overigens niet dat het niet werkt, werkt wel degelijk alleen je kan zijn leven lang het blijven voeren)

brokkelhoeven komen met deze droogte veel voor, mijn hoefsmid raadde aan om in te smeren met manen vet 4 a 5 x per week, hier nooit meer last van brokkelhoeven bij alle 13 paarden en pony's

Manen vet kan je kopen bij duo protection, het is dier eigen vet dus word snel opgenomen in de hoef in tegenstelling tot andere hoefvetten. tevens kan je deze ook gebruiken als ideale wondzalf :)
Laatst bijgewerkt door Team_Sublime op 28-07-16 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:11

Bij mijn verzorgpaarden gebruiken ze de biotine van sectolin en dat werkt echt! Het geeft pas na een lange tijd ook pas resultaat maar het werkt zeker :j

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:26

Team_Sublime schreef:
Mijn hoefsmid raad biotine af, zij zegt dat als je biotine te lang bijvoerd ( wat moet om resultaat te hebben) je er ook niet meer vanaf komt omdat het paard het na de stopt niet meer goed kan aanmaken omdat het een hele tijd voorgeschoteld is en dus het lichaam zelf het niet heeft hoeven aanmaken. ( zeg overigens niet dat het niet werkt, werkt wel degelijk alleen je kan zijn leven lang het blijven voeren)

brokkelhoeven komen met deze droogte veel voor, mijn hoefsmid raadde aan om in te smeren met manen vet 4 a 5 x per week, hier nooit meer last van brokkelhoeven bij alle 13 paarden en pony's

Manen vet kan je kopen bij duo protection, het is dier eigen vet dus word snel opgenomen in de hoef in tegenstelling tot andere hoefvetten. tevens kan je deze ook gebruiken als ideale wondzalf :)

Ik gebruik ook duo protection ( voer dit ook aan de honden) ik ben benieuwd naar het verschil, ik smeer nu een paar dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:29

Hoe is de vacht van je paard? Brokkelhoeven kunnen ook andere oorzaken hebben, vooral door de droogte de afgelopen tijd zie ik veel paarden met brokkelhoeven. Weet je dus zeker of het een biotinetekort is of kan het ook een andere oorzaak hebben?