paard eet vitamine brok niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

paard eet vitamine brok niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 20:26

Wie kan mij helpen?
Sinds ongeveer 9 maanden voer ik naar grote tevreden equilin balancer. Hij doet het hier erg goed op. Zit sindsdien super in zijn bespiering en is een stuk soepeler. Ik voerde hem eerst de vitamine brok van marstall, maar dit deed niks voor hem.
Nu is het probleem dat hij opeens de equilin niet meer eet. Eet wel nog vrolijk zijn hooi en pikt de andere brokjes er tussen uit en laat de equilin liggen.
Met appelmoes, honing, slobber van marstall geprobeerd; echter; hij eet het niet meer.

Het gaat om een tinkertje van 9 jaar oud, die de neiging tot overgewicht heeft; hij krijgt dus geen verder krachtvoer.

Ik wil heel graag dat hij de equilin blijft eten omdat het hem echt goed doet.

- Wie heeft ideeën over een smakelijke slobber? (geen PAVO; tinkers reageren daar blijkbaar niet goed op; slobber van marstall vind hij niet zo lekker.
- Of wie heeft ideeën over een vergelijkbare vitamine brok, die ze wel makkelijker eten? (dus met organische vitamines, hoog gedoseerd, als aanvulling op wat ze tekort komen uit hooi)

Daihyo

Re: paard eet vitamine brok niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:06

Je zou Vitalbix kunnen proberen. Mijn zeer kieskeurige eter at dat heel goed.
En je zou kunnen mengen met muesli of slobber van Agrobs. Daar zit niets in.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:04

Als de vitabrok je goed bevalt zou ik idd eerst proberen met wiesencobs oid of het er dan wel ingaat. Ik heb zelf altijd hele simpele vitakorrels van Hippostar, die ik ze zo of met een heel klein beetje musli of wiesencobs kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:18

Vitabix eet de mijne goed, en dat is ook een zeikerd.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:01

Ligt er aan wat voor vitaminebrok je geeft.

Ik heb geleerd van mijn Da dat als alle vitamines en mineralen zijn aangevuld dat paarden de vitaminebrok niet meer eten. Dit is om hun zelf te beschermen tegen een te veel aan bepaalde stoffen, dus eigenlijk een natuurlijke reactie dat ze de vitaminebrok laten liggen.

Mijn advies is om over te stappen op ander voer . Mijn Da had mij fiber forse ( geen idd hoe je dat schrijft ) aangeraden , omdat mijn paard ( irish cob x paint) ook heel snel te dik wordt ,zelfs van stro . ( staat nu ook op aanraden van de Da op zaagsel) En doet het prima op dit voer (fiber forse) wordt niet te dik en heeft genoeg energie om te werken ( ook het zwaardere werk) .

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:06

Zandro schreef:
Wie kan mij helpen?
Sinds ongeveer 9 maanden voer ik naar grote tevreden equilin balancer. Hij doet het hier erg goed op. Zit sindsdien super in zijn bespiering en is een stuk soepeler. Ik voerde hem eerst de vitamine brok van marstall, maar dit deed niks voor hem.
Nu is het probleem dat hij opeens de equilin niet meer eet. Eet wel nog vrolijk zijn hooi en pikt de andere brokjes er tussen uit en laat de equilin liggen.
Met appelmoes, honing, slobber van marstall geprobeerd; echter; hij eet het niet meer.

Het gaat om een tinkertje van 9 jaar oud, die de neiging tot overgewicht heeft; hij krijgt dus geen verder krachtvoer.

Ik wil heel graag dat hij de equilin blijft eten omdat het hem echt goed doet.

- Wie heeft ideeën over een smakelijke slobber? (geen PAVO; tinkers reageren daar blijkbaar niet goed op; slobber van marstall vind hij niet zo lekker.
- Of wie heeft ideeën over een vergelijkbare vitamine brok, die ze wel makkelijker eten? (dus met organische vitamines, hoog gedoseerd, als aanvulling op wat ze tekort komen uit hooi)

Als je nou een week stopt, wat slobber/pulp gaat geven en na een week weer een klein beetje balancer erin doet en dat rustig opbouwt?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:15

Murphylover schreef:
Ligt er aan wat voor vitaminebrok je geeft.

Ik heb geleerd van mijn Da dat als alle vitamines en mineralen zijn aangevuld dat paarden de vitaminebrok niet meer eten. Dit is om hun zelf te beschermen tegen een te veel aan bepaalde stoffen, dus eigenlijk een natuurlijke reactie dat ze de vitaminebrok laten liggen.

Mijn advies is om over te stappen op ander voer . Mijn Da had mij fiber forse ( geen idd hoe je dat schrijft ) aangeraden , omdat mijn paard ( irish cob x paint) ook heel snel te dik wordt ,zelfs van stro . ( staat nu ook op aanraden van de Da op zaagsel) En doet het prima op dit voer (fiber forse) wordt niet te dik en heeft genoeg energie om te werken ( ook het zwaardere werk) .

Wat ze te veel binnen krijgen dat pissen ze gewoon weer uit hoor ;) gaat allemaal vanzelf.

Ik geef ze hier grote vitamine brokken, zo groot als een paardensnoepje zegmaar. Weet zo ff snel alleen het merk niet.
Elk paard krijgt elke dag 6 van die brokken uit de hand gevoerd, en dat is alles dat ze hier krijgen. Verder staan ze 24/7 op de wei.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:46

Wat ze te veel binnen krijgen dat pissen ze gewoon weer uit hoor ;) gaat allemaal vanzelf.

Ik geef ze hier grote vitamine brokken, zo groot als een paardensnoepje zegmaar. Weet zo ff snel alleen het merk niet.
Elk paard krijgt elke dag 6 van die brokken uit de hand gevoerd, en dat is alles dat ze hier krijgen. Verder staan ze 24/7 op de wei.[/quote]

Mmhh dat kan wel zo zijn, maar van mij Da kreeg ik toch een serieuze waarschuwing hiervoor.

Mijn paard kreeg ook eerst vitaminekorrels heeft het wel geteld 4 maanden gegeten en daarna weigerde die dat te eten , hebben van alles geprobeerd en uit eindelijk de Da gebeld en die kwam dus met het verhaal van mijn vorige bericht.

Toen was het drama om ander voer te vinden, waar hij niet meteen van aankwam, geen allergie voor heeft en niet loom van werd . Uiteindelijk heeft ze me fiber forse aangeraden en dat werkt bij mijn paard prima. Maar wil niet zeggen dat het bij een ander paard goed werkt, ieder paard is eenmaal anders :D

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 12:24

fijne van de equilin is dat het aanvult wat er tekort zit in hooi. Het is vooral hooggedoseerd in vit e en magnesium, met goed opneembare, organische vitamines. De meeste vitamine brokjes zijn van anorganische vitamines; iets wat het lichaam slechter opneemt

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 12:25

Ook de slobbe van de marstall vindt hij niet zo lekker. Kent iemand een andere slobber, wat laag in suikers is en ze toch goed eten?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 12:26

Weet iemand of de vitalbix ook hoog gedoseerd is in vit e en magnesium? en of het gemaakt is met organische vitamines?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:39