Paard eet weinig hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Paard eet weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 17:17

Mijn 7 jarige ruin is zaterdag naar stal verhuisd. Daarvoor stond hij vier weken dag en nacht in de wei zonder bijvoeding.
Hij gaat sinds zaterdag overdag het land op en in de nacht is hij binnen. In de stal hangt zijn hooi en de eerste drie nachten was dit 's ochtends op! Maar de afgelopen twee nachten is dit minder, het lijkt wel alsof hij amper iets gegeten heeft...

Het is dezelfde baal hooi dus aan de kwaliteit kan het niet liggen. Hij eet het ook niet meer uit mijn hand. We hebben de manier of plek van ophangen ook niet veranderd.

Zit hij dus gewoon vol na een dag weidegang? Mij lijkt van niet want in de ochtend hoor ik zijn buik hardop rommelen. Hij krijgt ook 2x per dag klein beetje krachtvoer met een wortel en dat gaat er wel in...

Zo trof ik het vanmorgen aan:
Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft wel wat gegeten aan de rommel op de grond te zien maar het is verre van op! Wat denken jullie?

Kelly08

Re: Paard eet weinig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:46

Zou sowieso een andere baal eens proberen. Zijn verder zijn tanden goed? Mest hij wel? Of eet hij misschien stro? Rommelende darmen zijn goed, teken dat ze goed aan het werk zijn. Als hij die andere baal ook niet eet en de rest hierboven geschreven is niet van toepassing, dan heeft hij er gewoon geen behoefte aan denk ik. Gras is vast lekkerder hihi

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:51

Als ze hier overdag op het land staan en s nachts op stal, eten ze de eerste weken ook nauwelijks van het hooi, wat voor baal we ook geven.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:52

Hier op stal hebben we ook een aantal paarden die geen hooi meer eten of weinig als ze terug komen van het gras. Zitten ze gewoon vol denk ik.

Gewoon hooi voeren en als hij er trek in heeft eet hij wel wat, hij eet dus nog gewoon brok en gras ik zal me niet al te druk maken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:11

somokkele schreef:
Als ze hier overdag op het land staan en s nachts op stal, eten ze de eerste weken ook nauwelijks van het hooi, wat voor baal we ook geven.

Eens..

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:25

Misschien dat hij het niet lekker vindt? Toen mijn paard hooi kreeg, liet ze dit ook bijna allemaal liggen en ging ze stro eten. Ze krijgt nu kuilgras en dat eet ze wel.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 22:36

ierusju schreef:
Misschien dat hij het niet lekker vindt? Toen mijn paard hooi kreeg, liet ze dit ook bijna allemaal liggen en ging ze stro eten. Ze krijgt nu kuilgras en dat eet ze wel.

Heb niet de indruk dat hij het stro eet... Misschien vind hij kuil wel lekkerder ja, weet alleen even het Engelse woord niet (ik woon sinds kort in UK) dus geen idee hoe ik eraan moet komen :+ Google zegt bij kuilgras "grass silage". Zal wel niet kloppen :'). Hij heeft dit ook gegeten voordat hij vier weken het land op ging, maar toen was hij nog niet van mij en weet ook niet hoe zijn eetgedrag toen was. Zal het eens vragen. Dank je in ieder geval!

alice0cullen schreef:
Hier op stal hebben we ook een aantal paarden die geen hooi meer eten of weinig als ze terug komen van het gras. Zitten ze gewoon vol denk ik. Gewoon hooi voeren en als hij er trek in heeft eet hij wel wat, hij eet dus nog gewoon brok en gras ik zal me niet al te druk maken.

Helaas lukt het me niet om zo makkelijk te denken ;( ik zou het vervelend vinden als hij zich verveeld in stal en stalontdeugden zou gaan ontwikkelen, want hooi eten houdt ze tenslotte lekker bezig.... Hij krijgt maar klein beetje krachtvoer (4 handjes per dag) omdat hij nog niet echt werkt. Als hij meer gaat werken bouw ik dit natuurlijk ook op. Hopelijk gaat hij dan ook weer hooi eten, als hij ervoor moet werken :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 22:38

somokkele schreef:

Echt? Weet je ook waarom? Dus na een paar weken is dat ook voorbij en eten ze het weer gewoon? Interessant :7

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 22:44

Kelly08 schreef:
Zou sowieso een andere baal eens proberen. Zijn verder zijn tanden goed? Mest hij wel? Of eet hij misschien stro? Rommelende darmen zijn goed, teken dat ze goed aan het werk zijn. Als hij die andere baal ook niet eet en de rest hierboven geschreven is niet van toepassing, dan heeft hij er gewoon geen behoefte aan denk ik. Gras is vast lekkerder hihi

Ja hij mest heeel veel _/-\o_ , heb zijn gebit nog niet laten controleren, maar hij at de eerste drie nachten flink veel hooi en hij eet de hele dag door gras... of is het daar niet aan af te zien? Hij at ook van deze soort baal voordat hij vier weken 24/7 op de wei stond. Daarnaast is er nu geen andere baal beschikbaar, de stalmeester heeft 1 baal gehaald toen mijn paard naar stal kwam. De andere paarden zijn namelijk nog op 'vakantie' in de wei 24/7. Dus dan zit hij met een baal hooi die niet gegeten wordt... En die baal is GROOT :=
Hmmm...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:56

Kan ook gewenning zijn. Als ik kijk naar die van mij.
Zodra ze van 24/7 op het land naar de nachten eraf gaan eten ze in het begin ook veel kuil. Het is dan weer even wat anders als gras voor ze. Na een paar dagen zie je het minder worden.
Het nieuwtje is eraf.

danique998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:04

Hay = hooi
Haylage = voordoog/kuil
Silage = persvoer/koeienkuil zegmaar

;)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 23:48

danique998 schreef:
Hay = hooi
Haylage = voordoog/kuil
Silage = persvoer/koeienkuil zegmaar

;)

Dank u :D

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 00:15

Je kunt altijd nog zo n jolly bal in de stal hangen tegen verveling. Moet hij het wel leuk vinden ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 04:56

Misschien is er iets op stal s nachts waarvan hij stress heeft en niet eet? Lijkt het dat hij veel in zijn stal rondloopt? Ligt de mest in 1 hoek of overal verspreid (dat zegt iets over hoe hij beweegt). Mijn eerste pony weigerde ook hooi als het beschimmeld was, waar anderen het wel aten: hij niet hoor.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 06:06

Wil je snel weten wat er aan de hand kan zijn, hang dan een webcam neer. Kan goed zijn dat hij op de (wsl andere dan voorheen?) weide overdag minder rust krijgt en daardoor heel de nacht staat te dutten?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 10:49

HippoLogic schreef:
Misschien is er iets op stal s nachts waarvan hij stress heeft en niet eet? Lijkt het dat hij veel in zijn stal rondloopt? Ligt de mest in 1 hoek of overal verspreid (dat zegt iets over hoe hij beweegt). Mijn eerste pony weigerde ook hooi als het beschimmeld was, waar anderen het wel aten: hij niet hoor.

Poe lastige vragen :=
Zijn poep ligt voornamelijk langs 1 zijde, en de helft van zijn stal is met stro en dat ligt - vind ik - in de ochtend nog redelijk netjes op die helft. Volgens mij is het ook niet beschimmeld. Vannacht heeft hij weer klein beetje gegeten, gelukkig niet niks :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 10:51

Taucha schreef:
Wil je snel weten wat er aan de hand kan zijn, hang dan een webcam neer. Kan goed zijn dat hij op de (wsl andere dan voorheen?) weide overdag minder rust krijgt en daardoor heel de nacht staat te dutten?

Hihi dat kan ook, hij staat overdags alleen in de wei met hoog gras omdat de andere te dik zijn en ze in een kalere wei staan. Maar dat is dus tijdelijk, binnenkort komt er een maatje bij hem. Misschien is hij gewoon vet druk met grazen :=

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:18

Wordt je paard mager of valt hij duidelijk af? Zo niet? Dan gewoon niet te veel stressen. ;) Als hij echt in een wei met hoog gras staat dan is hooi gewoon 2e keus.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:22

Mijn paard had een duidelijke voorkeur voor gras. Als dat er was in de zomer, raakte hij het hooi niet aan.