Wat voeren aan stressgevoelige pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Wat voeren aan stressgevoelige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 08:39

Ik zou graag wat advies krijgen over wat ik het beste kan voeren aan mijn pony, het is mijn eerste eigen pony dus ik ben er nog niet helemaal in thuis :)

In het kort:
Pony is enorm stressgevoelig, hoog in de spanning en erg heet. Tijdens de hengstigheid kan ze extreem worden. Verder qua karakter ontzettend lief. Pony wordt op dit moment doorgereden en werkt zo'n 5-6x per week waarvan 2 keer per week een rustige training (buiten wandelen bijvoorbeeld). Schiet heel snel in de stress, ook bij de hoefsmid.

Staat in de zomer 24/7 buiten op de wei (of paddock als de wei te nat is), in de winter overdag op de paddock en 's nachts op stal. Ze krijgen grote porties hooi over de dag verdeeld. Helaas op de paddock niet overdag, maar dit wordt geregeld (slowfeeder). Daarnaast 2 keer per dag ('s morgens en 's avonds) basis conditiebrok wat de staleigenaar standaard voert, mijn pony krijgt hiervan een klein schepje. Ik heb een tijdje magnesium bijgevoerd, maar die emmer is nu leeg. De pony krijgt na het werken 2 handjes muesli (weinig suikers) met lijnzaadolie en eventueel wat luzerne.

Wat zou een goed voerschema zijn voor deze pony?
Ik weet het exacte merk van de brok die ze krijgen niet, maar dat kan ik zo op stal gelijk checken.

barbar

Re: Wat voeren aan stressgevoelige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:51

Hoe lang heb je je pony nu? Sommige paarden doen er weleen half jaar over om aan een nieuwe stal/ eigenaar te wennen. En deed de magnesium helemaal niks?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 08:54

Sinds januari, maar dit zit echt in haar karakter. De magnesium voerde we bij in het begin omdat ze toen inderdaad nog moest wennen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:37

Herkenbaar! Mijn paard is precies zo.. Ik geef 1x per dag ('s avonds) een halve schep muesli (Pavo Nature's Best). Daar krijgt ze 100gram Equilin bij. Ik ben echt heel erg tevreden over Equilin, mijn paard is daar echt een stuk relaxter van geworden. Het is een soort van totaalsupplement. Alleen magnesium reageert mijn paard niet op. Van conditiebrok wordt ze overigens ook erg heet (overprikkeld).

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 09:41

Pavo Nature's Best is inderdaad de muesli die wij ook hebben! Mijn idee was ook dat de conditiebrok niet geschikt is voor een pony met zo'n heet karakter. Daarom wil ik even uitzoeken wat ik in plaats van de conditiebrok kan geven, ze krijgt er al extra weinig van maar ik heb toch liever ander voer. Equilin ga ik eens opzoeken, dat ken ik niet :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:50

Nature's best werd de mijne ook heel druk van.
Ik geef hem nu Agrobs Alpengrun muesli. Daar zit niks in, dus puur om het lekkere smaakje (anders eet hij de rest niet :+ ). Daarnaast een vitaminebrokje, lijnzaadvlokken, kamille, magnesium.
Hij is nog steeds wel heet, maar prima onder controle te houden en goed om te zetten in het werk.
Ander voer zorgt echt voor een schieterige stuiterbal.

Dus mijn advies: brok en muesli helemaal schrappen, vitaminebrokje bijvoeren (Marstall Force, Vitalbix, of andere balancer), eventueel een muesli waar de suikers zo laag mogelijk zijn om te mengen of handje na het werk. Ruwvoer zit zo te lezen wel goed :j
Fijn ook dat ze zoveel buiten komt, dan kan ze haar ei ook goed kwijt.

En verder is het ook kwestie van vertrouwen opbouwen, in de nieuwe stal, in jou. Dat heeft bij dit soort paarden vaak nog wel langer nodig dan een half jaar. Ga naast het rijden ook veel grondwerk doen. Gewoon simpele dingen om vertrouwen in elkaar te krijgen en elkaar te leren kennen. Dingen die je ook prima met wandelen (aan de hand) kan doen (halthouden, pasje terug, op jou focussen, kennismaken met 'rare' dingen, over andere soorten bodem stappen zoals hout, zeiltje, zand, straat, gras, enz). Rijd je alleen in de bak of ook buiten?
Ik merk aan mijn pony dat hij ook echt minimaal 1x in de 2 weken moet uitrazen buiten. Dus echt een lang stuk rechtdoor galopperen. Daarna is hij ook veel relaxter. Doe ik dat niet gaat hij na 2 weken bakwerk ook spoken lopen zien, wegschieten op de kleinste dingen, overtrokken reageren op dingen die hij allang kent en blijft hier ook echt in hangen. 1x buiten rennen en het is weer over. Alsof hij in de training en op de wei toch zijn ei niet helemaal kwijt kan.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:53

Moet zeggen dat ik altijd heel sceptisch was over voer. Ze stond op een schepje basisbrok en onbeperkt hooi dus 'dat moest toch goed zijn'. Totdat ik toch eens ging experimenteren en duidelijk verschil merkte bij verschillende soorten voer, merken en hoeveelheden. Groot verschil merkte ik al bij het weglaten van de brok en switchen naar klein beetje muesli (voor de fun zeg maar). Dat loperige werd er een stuk minder door. Na een tijd op aanraden van een kennis toch een emmer equilin gekocht. Het is mij nog steeds een raadsel hoe maar dat hoogsensibele, overprikkelende, explosieve is er vanaf! Het lijkt wel alsof ze nu precies binnen krijgt wat ze nodig heeft en daardoor haar emoties ook beter kan afvloeien ofzo. Ik heb een hooggespannen paard die van een bromvlieg al kon ontploffen, zien veranderen in een paard die ook heerlijk kan ontspannen. Qua karakter is ze nog precies hetzelfde hoor, maar de scherpe kanten zijn er echt vanaf. En dan alleen door verandering van het voer!! Succes ermee!!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:55

Amanda schreef:
Nature's best werd de mijne ook heel druk van.
Ik geef hem nu Agrobs Alpengrun muesli. Daar zit niks in, dus puur om het lekkere smaakje (anders eet hij de rest niet :+ ).

Dat ga ik eens opzoeken! Ik wil de Nature's Best ook graag nog vervangen door een natuurlijkere muesli.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 09:57

Top hier kan ik echt wat mee! :D Ik ga eens op onderzoek uit en het voerschema aanpassen. Ben heel benieuwd of het gaat werken.

Amanda, grondwerk doen we inderdaad ook veel. In het begin was ze echt extreem heet, denderde ze ook gerust over je heen. Dat is gelukkig al een stuk beter! Rijden doen we op dit moment niet, mijn instructrice is bezig met doorrijden (lees: we kunnen rondjes stappen). Dit doen we op rustig tempo omdat de pony anders weer compleet in de stress schiet. Zelf kan ik nog niet rijden in verband met een rugblessure :) We doen ook vrijheidsdressuur, want dat vindt ze helemaal geweldig :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:06

Equilin is ook een balancer toch? www.rwdh.nl verkoopt Agrobs in Nederland. Dat zoekt wat makkelijker :D
Voer kan zo bepalend zijn inderdaad. Ik heb diezelfde zoektocht ook gedaan. En heb het 100% perfecte antwoord ook nog niet gevonden. Wel een hoop geleerd onderweg.

TS: Het is dus al wel verbeterd? Dat is goed, dan ben je in ieder geval op de goede weg.
En ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb de mijne nu 8 jaar en hij doet regelmatig nog steeds zo (de achter-het-behang-plak-momenten) :D
Verschil is dat ik hem veel beter kan lezen, kan zien waar het probleem zit. En zie ik het niet, weet ik wel hoe ik het op kan lossen zodat het morgen minder is. Het zijn niet de makkelijkste paarden, maar uiteindelijk wel de leukste :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 10:10

Op dit soort momenten ben ik heel blij met bokt :D

Ik zal straks op stal eens kijken welke conditiebrok ze nu krijgen, ben wel erg benieuwd. We hebben nog een halve ton Pavo muesli liggen, die ik samen deel met een stalgenoot, dus die moet eerst leeg :+ De volgende zak wordt Agrobs :j

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:14

Hier ook ervaring met een heette en sensibele pony.
Ik ben erachter gekomen dat mijn pony niet tegen PAvo kan, daar flipt die volledig van en het maakt niet uit wat het is, zelfs de summerfitkoek heeft hij het van.
Wij voeren nu aan mijn pony Cavalor strucomix pony en daar doet hij het geweldig op.

Het is toch ff uitzoeken wat het beste bij jullie past.
Geen van onze paarden krijgt trouwens brok, allemaal op de strucomix en ze doen het er geweldig op!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:20

Cavalor heeft ook fijne muesli's. Agrobs wordt thuisbezorgd overigens. Maar als je dat lastig vindt is bijvoorbeeld Cavalor Fiber Force ook interessant en bij veel winkels te verkrijgen.
Zo zijn er nog meer merken overigens. In ieder geval laag in suikers en zetmeel zoeken. Dat geeft vaak energiepieken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:30

Zeker eens wat proberen qua merk inderdaad. Ook hier de ervaring dat niet alle paarden goed tegen pavo kunnen. Verder voer ik over het algemeen weinig krachtvoer zolang ze niet echt aan het werk zijn. Dus zeker in de gaten houden of dat kleine beetje van de stalhouder niet per ongeluk een halve schep is zeg maar.

Verder als de hengstigheid haar zo dwars zit is provarium breeding misschien ook wel de moeite om te proberen. Mijn merrie is er heel veel stabieler door geworden en je doet er superlang mee waardoor het prima betaalbaar is.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 10:33

Ik heb wat verschillende soorten voer opgeschreven en opgezocht en ga me daar nog verder in verdiepen. Als mijn salaris binnen is, dan kan ik wat dingen kopen want nu is het geld op :D

Ook zit ik eraan te denken om door middel van bakjes het voer zelf klaar te zetten voor de staleigenaar. Dan hoeft hij er niet over na te denken, maar alleen in de bak te gooien en dan heb ik zelf in de hand wat er gevoerd wordt :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:38

Vooral ook op Bokt de merknamen en producten zoeken. Er staat hier een berg aan ervaringen en informatie. Dan kun je ongetwijfeld weer wat van je lijst afstrepen.
Bakjes neerzetten is altijd handig, dat doe ik ook met mijn stalgenoot. Zo weet je precies wat er in gaat :j

Ik zit me ineens te bedenken, voer je structureel luzerne?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:38

Als ze met hengstigheid zo extreem is, kan je ook eens kijken naar Bronscur. Wij gaven het vroeger aan onze merrie die enorm last van haar hormonen had en onze hengst krijgt het tegenwoordig in het voorjaar en najaar. Dat wil ook nog wel verschil maken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 10:39

Amanda schreef:
Vooral ook op Bokt de merknamen en producten zoeken. Er staat hier een berg aan ervaringen en informatie. Dan kun je ongetwijfeld weer wat van je lijst afstrepen.
Bakjes neerzetten is altijd handig, dat doe ik ook met mijn stalgenoot. Zo weet je precies wat er in gaat :j

Ik zit me ineens te bedenken, voer je structureel luzerne?

Luzerne alleen af en toe een handje na het werken, maar over het algemeen niet want volgens mij vindt ze het niet zo lekker :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 20:16

Ik twijfel nu tussen:

Cavalor FiberForce
Marstall Force
Vitalbix Daily Complete

De prijs maakt voor mij niet uit, dus dat is geen probleem. Het gaat echt om de samenstelling van het voer. De Cavalor FiberForce kun je gewoon bij de PetsPlace krijgen zie ik? :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:58

Van de Fiber Force moet je wel meer voeren, dat is geen vitaminebrok. Het minst voer je van de Marstall Force.

Vitalbix liet ik thuisbezorgen via Feral horse care. Marstall heeft zijn eigen webshop.