Op de wei met een graasmasker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

P0lly

Op de wei met een graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 11:37

Hoi allemaal,

Nouja zoals de titel al zegt wil ik graag jullie mening over en graasmasker horen. Mijn 3 pony's zijn momenteel echt te dik. Meer beweging lukt niet en ze staan 24/7 buiten, wat ook zo blijft ivm de omstandigheden. Nu had iemand het over een graasmasker en daar heb ik nooit aan gedacht haha.

Maar met zo'n masker kunnen ze elkaar toen niet meer lekker kriebelen?
En moet je zo'n masker opbouwen?
Heeft dit ook echt zin voor te dikke paarden?
Laat je het 's nachts ook op of maar beperkte uren?
en natuurlijk wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb me er al eens in verdiept, maar kom er toch niet helemaal uit hoe en wat. Alvast bedankt voor het reageren! :j :j

(weet trouwens niet of ik het hier goed heb geplaatst)

snorkel1986

Re: Op de wei met een graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:40

Kan je geen strook begrazing toepassen aangezien ze alle 3 te dik zijn

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:42

Een paard wat ik ken heeft in het voorjaar een masker op omdat hij erg koliek gevoelig was met al het jonge gras. Hij kan dan niet meer kriebelen bij een ander, maar bij ons was er weinig keus, of een grasmasker, of paard iedere week met koliek in de wei. Kun je niet de wei iets kleiner maken? Zodat ze dus niet zo veel te vreten hebben. Of de wei even voor maaien zodat het gras korter is.

Het hoeft niet opgebouwd te worden, gewoon met een bandje achter de oren, een beetje zoals een halster.

Hij had het de hele dag op als hij buiten stond. In de stal natuurlijk niet.

Wat hierboven gezegt wordt is ook een goeie oplossing!

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 11:45

snorkel1986 schreef:
Kan je geen strook begrazing toepassen aangezien ze alle 3 te dik zijn

Strookbegrazing zou ideaal zijn, maat helaas niet mogelijk omdat er ook andere paarden op deze weien staan. Het is een kudde van 12 paarden, en buiten de 4 pony's zijn het allemaal trekpaarden die het goed kunnen hebben.

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 11:46

jasmijn16 schreef:
Een paard wat ik ken heeft in het voorjaar een masker op omdat hij erg koliek gevoelig was met al het jonge gras. Hij kan dan niet meer kriebelen bij een ander, maar bij ons was er weinig keus, of een grasmasker, of paard iedere week met koliek in de wei. Kun je niet de wei iets kleiner maken? Zodat ze dus niet zo veel te vreten hebben. Of de wei even voor maaien zodat het gras korter is.

Het hoeft niet opgebouwd te worden, gewoon met een bandje achter de oren, een beetje zoals een halster.

Hij had het de hele dag op als hij buiten stond. In de stal natuurlijk niet.

Wat hierboven gezegt wordt is ook een goeie oplossing!

ben alleen bang dat ze het slopen haha, vandaar het opbouwen. Kon ik de wei maar veranderen, heb all= vanalles geprobeerd... Maar heel erg bedank voor je reactie! ga toch nog eens kijken voor die maskers

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:48

Een eigen mini kudde de dikkertjes. En die acher de gewone kudde aan laten grazen..

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:31

Ik sluit me aan bij Snorkel1986. Ik denk dat dat de beste oplossing is. :j
Hebben de pony's aanleg om dik te worden of is dit puur teveel voer?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:41

Ik zie dagelijks veel paarden met maskers en ze worden (afgezien van het teveel eten) bijna niet beperkt in het paard zijn. Zorg er wel voor dat ze ruim genoeg zijn, sommigen zijn zo strak dat ze niet eens fatsoenlijk kunnen kauwen en veel paarden kunnen ook niet meer gapen met een masker om. Ook een puntje van aandacht is dat ze ermee moeten kunnen drinken en dat het masker dan niet urenlang nat blijft (ivm gewicht en schuren).
Enne ze kriebelen vrolijk terug met een masker hoor! Zie ze vaak genoeg 'terug schuren' :D Het heeft zeker zin om te dikke pony's met een masker te zetten. Let er wel op dat ze zich in 3 uur volledig vol kunnen vreten zonder een masker. Ze krijgen met bijv de greenguard ook maar 30% minder binnen. Als ze eenmaal doorhebben hoe ze ermee moeten eten worden ze er erg handig in. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:44

Ik vind die grasmaskers juist 1 van de vriendelijker oplossingen. Paard kan lekker naar buiten, benen strekken, met z'n vrienden mee, drinken en eten. Alleen het eten in iets mindere mate. Gewoon omdoen en kijken of ie het snapt. Gaat meestal wel snel. Het enige nadeel vond ik de schuurplekjes die mijn pony er van kreeg rond zijn neusje.

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 14:51

jolijn2001 schreef:
Ik sluit me aan bij Snorkel1986. Ik denk dat dat de beste oplossing is. :j
Hebben de pony's aanleg om dik te worden of is dit puur teveel voer?

Niet echt aanleg om dik te worden, maar sinds de verhuizing hebben ze minder beweging. Ik heb ook al besproken om de pony's apart te zetten, maar ivm met het bedrijf en andere zaken is dit helaas niet mogelijk. Zelf zie ik het liever ook anders maar ik heb er nou eenmaal niks over te zeggen haha

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:32

Mijn paard (groot paard, dus groot graasmasker) kon in de wei niet meer uit drinkbak drinken met graasmasker. Ook de ervaring dat ze door de honger eenmaal op stal veel stro ging eten en heeft daardoor koliek (stro) gekregen. Ik kies er nu voor om haar 's ochtends in de paddock te zetten, 's middags in de wei.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:33

Mijn paard (groot paard, dus groot graasmasker) kon in de wei niet meer uit drinkbak drinken met graasmasker. Ook de ervaring dat ze door de honger eenmaal op stal veel stro ging eten en heeft daardoor koliek (stro) gekregen. Ik kies er nu voor om haar 's ochtends in de paddock te zetten, 's middags in de wei.

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 14:18

Bora2013 schreef:

Oh dat is minder indd! Ik heb er nu 1 om uit te proberen even kijken hoe de dikste hierop reageert...

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:20

Zou je in combinatie niet wat bijrijder of verzorgers kunnen zoeken zodat ze ook meteen wat beweging krijgen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:24

En een kleinere wei in de wei maken dan?
Weet niet hoe de wei bij jullie is, maar bij ons is die redelijk recht. Kan je heel makkelijk een hoek uit de wei halen, voor de dikkertjes, en de rest het overige gedeelte geven. Neemt geen extra ruimte in beslag, maar voor de dikkertjes niet het hele stuk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:26

Hier heb ik ze voor hun dikke buik helaas maar nog 4/8 uur per dag op de wei. Voor de rest staan ze binnen met goor hooi, eten ze met lange tanden en alleen voor de HONGER, ze smullen er dus niet de hele dag van. Werkt perfect moet ik zeggen.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:40

Mijn paard heeft er ook eentje op, hij eet zo verschrikkelijk veel als het gras op de wei lang is dat hij snachts koliek heeft.
Hij staat van 9 tot 21 uur op de wei, op stal mag hij af uiteraard.
Hij kan kriebelen met vriendjes en drinken uit de waterbak.
Het duurde een uur voordat hij doorhad dat hij best kon eten.
Hij krijgt zo weinig binnen dat hij snachts kuil bij krijgt.
Zodra het gras korter is kan hij zonder eten, maar zodra ze verweid worden en het gras is lang krijgt hij hem weer op, hele of halve dagen, hangt van de lengte van het gras af.
Hij heeft hem dus niet op omdat hij anders te dik wordt maar ter voorkoming van koliek bij lang gras.
3 x koliek in anderhalve week is niet grappig...

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 18:36

dankjewel allemaal voor het reageren! sorry voor deze late reactie. Ze lopen nu allemaal met graasmasker en gaat perfect moet ik zeggen. We hebben nu een paddock gemaakt, waar ze 's nachts zonder masker op staan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 05:51

Ben niet voor graasmaskers...
Ik doe de omgekeerde tactiek van weidegang... in de zomer paddock/kaal land en in de winter zomerweides.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 06:02

Mijn paardjes ( tinkers) lopen ook met een graasmaskers om in het weiland. Mijn ruin eet op een dag erg veel , ook al doe ik aan stook begrazing dan blijft mijn ruin echt door eten. Hij was echt te dik en is nu goed aan het afvallen. Mijn merrie heeft nu ook een dikke buik en daarom staat ze nu ook met een graasmasker om.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 06:07

Hier fijne ervaringen! Paard kan er gewoon mee drinken en kriebelen doen ze terug met het masker. Hij kan alleen niet meer bijten nu, dus andere paarden zijn er blij mee!

Zolang het gras lang genoeg is (maar niet te lang) kan hij er goed mee eten en staat hij er rustig mee.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:48

Ik ben geen voorstander van een graasmasker!

Een pony (ieder paard) heeft een bepaalde drogestof behoefte. Droge stof is nodig voor een voldaan gevoel, voldoende vulling en werk voor het verteringsstelsel. Het resulteert dus in een blij paard en gezond verteringsstelsel.

De minimale behoefte aan drogestof is vastgesteld op ongeveer 1,5% van het lichaamsgewicht. Stel jouw pony weegt 300 kg (of zou dat moeten wegen/ ideale gewicht) heeft hij 4,5 kg drogestof op een dag nodig. Gras bevat 20% drogestof, de rest is water. Van gras moet deze pony dus 4,5 / 0,2 = 22,5 kg gras per dag kunnen eten.

Zonder graasmasker zou dat waarschijnlijk al niet haalbaar zijn omdat het land wellicht niet zoveel kg levert en doet het dat wel zou de pony heel erg veel te dik worden.

Met graasmasker vermindert het de opname zo veel dat de drogestof behoefte helemaal niet gehaald wordt. Geen blij paard en een ongezond verteringsstelsel!

Beter zou zijn de pony enkele uren toegang te geven tot gras en de rest van de tijd in een paddock oid geschikt ruwvoer bij te voeren.

Afvallen doen ze zeker maar naar mijn idee geen gezonde oplossing!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:14

Levita30 schreef:

Een pony (ieder paard) heeft een bepaalde drogestof behoefte. Droge stof is nodig voor een voldaan gevoel, voldoende vulling en werk voor het verteringsstelsel. Het resulteert dus in een blij paard en gezond verteringsstelsel.

De minimale behoefte aan drogestof is vastgesteld op ongeveer 1,5% van het lichaamsgewicht. Stel jouw pony weegt 300 kg (of zou dat moeten wegen/ ideale gewicht) heeft hij 4,5 kg drogestof op een dag nodig. Gras bevat 20% drogestof, de rest is water. Van gras moet deze pony dus 4,5 / 0,2 = 22,5 kg gras per dag kunnen eten.

Zonder graasmasker zou dat waarschijnlijk al niet haalbaar zijn omdat het land wellicht niet zoveel kg levert en doet het dat wel zou de pony heel erg veel te dik worden.

Met graasmasker vermindert het de opname zo veel dat de drogestof behoefte helemaal niet gehaald wordt. Geen blij paard en een ongezond verteringsstelsel!

Beter zou zijn de pony enkele uren toegang te geven tot gras en de rest van de tijd in een paddock oid geschikt ruwvoer bij te voeren.

Als je ze maar enkele uren toegang geeft tot gras, krijg je toch hetzelfde effect als wat jij nu beweert?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:46

Levita30 schreef:

Een pony kan gemiddeld 3 kg gras per uur eten, laten we stellen dat een graasmasker dit halveert naar 1,5 kg/h (want meer dan halveren doet het echt niet). Dan heeft die pony 15 uur nodig om de 22,5 kg te halen, dat moet dus makkelijk lukken met 24/7 weidegang. Paarden slapen 4 uur, heeft hij zelfs nog 5 uur over om te feesten met de rest/te rijden met eigenaar :+ .

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 13:41

Levita30 schreef:

Wat interessant van dat droge stof! nog nooit van gehoord haha.
Ik heb zo als ik in mijn laatste bericht zei de pony's met graasmaskers gehad. Dit ging een hele lange tijd erg goed, totdat eentje het graasmasker sloopte en ze vervolgens allemaal kapot waren in een paar weken tijd. Nu zelfs met dit weer en de bijna kale zijn ze gewoon moddervet. Ze krijgen gemiddeld 4 dagen per week beweging, waarvan 2 keer intensief. Ik weet gewoon niet waar in moet beginnen haha. Voor nu krijgen ze even niks bij (ook geen hooi) en voor het voorjaar hoop ik dat de wei aan de andere kant ik vlakken verdeeld kan worden.