Haalt mijn paard voldoende uit het gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LHS_80

Haalt mijn paard voldoende uit het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 21:08

Mijn paard staat op een stal waar 24/7 weidegang de norm is. Hij staat op een stukje land met een maatje en krijgt middels strookbegrazing elke dag een beetje gras erbij. Het gras is oud/ hoog/ volgroeid. Dus grof langstengelig gras met pluimen erop. Het weiland wordt eens in de 3 jaar bemest en verder niet gemaaid. Ik weet niet hoe het zit met het soort gras en onkruid etc. Er staat wel van alles op zoals boterbloemen, wat distels etc.

Mijn paard is een grote Gelderse ruin van 7 die redelijk intensief getraind wordt. Hij is wat gevoelig voor suiker en eiwitten en hij heeft snel mok. Meteen een week de start van het weideseizoen toen hij het rijke groene vette gras op mocht had hij al mok aan twee benen. Dit heb ik nu redelijk onder controle; nu hij alleen nog op het stuk staat met het oude/ lange gras gaat het beter.

Door het slechte weer van de afgelopen weken was er van zijn weiland weinig meer over; hij stond constant in de modder en het gras wat er nog stond leek me ook niet erg voedzaam meer. Het kleine strookje gras dat hij erbij kreeg was ook zomaar op. Hij ging ook weer wat afvallen (al kon hij dat wel hebben ;)).
Ik ben hem toen (tegen betaling) hooi gaan bijvoeren in het land en dat ging er met smaak in. Hij leek echt honger te hebben. De mok bleef ook onder controle dus volgens mij was dit een goede beslissing.

De staleigenaar heeft mij hier nu echter op aangesproken omdat hij het onzin vindt. Volgens hem haalt mijn paard voldoende uit het lange grasstrookje dat hij er elke dag bij krijgt. Het gaat bovendien al jaren goed zo, volgens hem. Ik mag nu dus geen extra hooi meer van hem inkopen en bijvoeren. Dit zit me echter toch niet lekker. Ik twijfel of mijn paard onder deze weersomstandigheden voldoende voeding haalt uit het doorweekte, kortgegeten en stukgetrapte gras in zijn land plus het strookje oude gras dat hij elke dag krijgt. Vandaar mijn vraag; wat denken jullie? Zijn er hier mensen met kennis en ervaring op dit gebied die mij kunnen adviseren?
Laatst bijgewerkt door LHS_80 op 01-07-16 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:13

Nou ja, als je paard afvalt terwijl het op dat gras staat krijgt het naar mijn idee dus wel te weinig, en zal er een groter blok gegeven moeten worden
Bij ons momenteel ook op stripbegrazing in hoog lang gras,maar ze zijn tonnetje rond.

Maar kijk naar zijn gewicht,is dat goed dan laat he het zo en geef je eventueel een vitaminekorrel bij :j
Valt hij af dan is het niet aan jou om extra voer te kopen,jij betaald voor de verzorging van je paard en als er dan een groter blok gras bij moet is dat de verantwoording van de staleigenaar en echt niet die van jou.
Dus daar zou ik dan de stalhouder wel op aanspreken

Martje80

Re: Haalt mijn paard voldoende uit het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:29

Jou paard jou beslissing toch? Je betaald er netjes voor dus ik zie het probleem niet

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:36

Als je paard graag het hooi nog op eet naast de strook begrazing, geeft het al aan dat zn maag nog niet vol is. Ik zou m dan wel bij gaan voeren.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 15:50

Thanks mensen. Ik zie het probleem ook niet maar helaas bepaalt de staleigenaar de regels en moet ik maar verhuizen als ik het anders wil :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:56

En dat snap ik ergens ook wel. Naast jou zijn er waarschijnlijk nog stalgenoten en als de stalhouder van iedereen een apart eisenlijstje krijgt is er geen beginnen aan. Hij biedt iets aan, wat in principe niet verkeerd is. Het werkt alleen niet voor jouw paard en dan is iets anders zoeken helemaal geen drama en dat maakt hem niet perse een slecht persoon.

Edit, in overleg zou het wellicht een optie zijn om hem op stal bij te voeren. Elke dag zelf even naar stal halen en hem een uurtje hooi laten eten kan natuurlijk ook een optie zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:00

Arjan1983 schreef:
Als je paard graag het hooi nog op eet naast de strook begrazing, geeft het al aan dat zn maag nog niet vol is. Ik zou m dan wel bij gaan voeren.

Dit is niet juist, een paard vreet het liefst 24 uur, dus dat hij dat hooi op eet wil niet zeggen dat hij niet genoeg krijgt. Mijn merrie loopt ook op grof gras (wat niet inhoud dat het oud is ) en ook met stripbegrazing. Daags een halve meter over een lengte van 40 meter. Het langste is er af want de schapen lopen er ook op. Zij is eigenlijk te dik. Als jou paard veel moet werken en afvalt, zou ik er voor kiezen om hem na het werk een kilo krachtvoer te geven. Dan is dit werk gerelateerd en krijgt hij niks extra als hij niks doet. Blijft hij afvallen dan zal het strookje gras toch groter moeten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:03

Maar je betaald het hooi toch? Dan is het niet zo dat je extra kost.
Als het niet mag van de stal eigenaar ondanks bijbetaling dan zocht ik idd iets anders

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:05

Je paard is te dik schrijf je, dus wat is het probleem dat hij wat aan het afvallen is? Waarom zou je hem dan gaan bijvoeren met hooi?
Ik zou eerder vallen over de modderige wei als je paard zo gevoelig is voor mok

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 16:08

Nee hij is niet te dik, maar iets afvallen is ook geen ramp. Hij is nu eigenlijk goed zoals hij is. Dit wil ik graag zo houden, en tevens de mok binnen de perken houden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:11

Hoe voer jij bij? Krijgt hij dat apart van de andere paarden? Doe jij dat zelf of de staleigenaar?

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 16:11

karev schreef:
Maar je betaald het hooi toch? Dan is het niet zo dat je extra kost.
Als het niet mag van de stal eigenaar ondanks bijbetaling dan zocht ik idd iets anders

Tja dat zou ik ergens ook wel willen.. :roll: maar das makkelijker gezegd dan gedaan. Overal is wel wat en nergens heb je t precies naar al je wensen.

Ik vroeg me alleen af of het inderdaad waar is wat hij zegt; dat in het strookje dat hij erbij krijgt precies hetzelfde zit als in hooi. Vervolgens wordt de vraag dan of hij daar qua hoeveelheid ook genoeg aan zou moeten hebben.
Laatst bijgewerkt door LHS_80 op 02-07-16 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 16:13

Gillbo schreef:
Hoe voer jij bij? Krijgt hij dat apart van de andere paarden? Doe jij dat zelf of de staleigenaar?

Doe ik zelf, aan zijn maatje en hem in het land waar ze samen staan. Ook niet ideaal overigens aangezien dat dus een grote modderpoel is en er geen hooiruif beschikbaar is.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:19

Gras wat jij beschrijft is prima maagvulling, maar voedingsstoffen zitten er niet echt meer in. Zeker als hij zo afvalt zou ik hem ook hooi bij willen voeren, of misschien wat luzerne. Vitamine supplement zou ook absoluut niet verkeerd zijn. Want bekijk het zo: wat er ook in het gras zit, dat is het enige wat ze krijgen, 24 uur per dag. Dat is dus echt een heel eentonig dieet!

Je noemt trouwens ook mok en dat er boterbloemen in de wei staan. Boterbloemen bij teveel inname giftig zijn (al zullen ze ze meestal laten staan) en kunnen mok veroorzaken bij contact met de huid. Iets om in je achterhoofd te houden!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 16:32

Dank Nirvana. Zoals jij denkt, denk ik inderdaad ook. Ik merk ook gewoon aan hem dat hij honger heeft.

Hij liet de boterbloemen overigens eerst staan maar zodra het land korter en korter werd heeft hij die ook opgegeten. Was ik al niet zo blij mee, t waren er echt veel. Maar om die nou zelf weg te gaan halen ;)
De mok had hij meteen al trouwens hoor, nog voor hij de boterbloemen toe was.

Ik geef hem overigens alleen als ik er ben (5x per week) *edit: en alleen als ik hem getraind heb* een halfje van die Pavo biks voor IJslanders en nature's best muesli, op ander spul krijgt ie ook op stal mok of dikke benen. Hij is echt best sober en erg gevoelig voor (teveel) eiwit en suiker. Wanneer hij dof wordt of invalt geef ik hem vitaminespuit of koek bij, daar knapt hij dan onwijs van op.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:02

Zou die muesli s weglaten bij een gevoelig paard en dan kiezen voor C4L oid van pavo en er ene vit/min korrel bij geven .
De mok kan ook komen door weerstand probleem komend vanuit de darmen .

Dat je op eigen kosten geen hooi mag voeren vindt ik belachelijk

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:53

Een paard eet geen 24 uur, want ze slapen, spelen etc ook. De meeste paarden stoppen ook met eten zodra ze door hebben dat ze 24 uur per dag ruwvoer hebben (op enkele na natuurlijk die blijven eten). Een paard wat hooi eet in de wei, krijgt gewoon niet voldoende ruwvoer binnen. Als je geen hooi mag bijvoeren zou ik kiezen voor een grasbrok van agrobs, luzerne of bietenpulp met zemelen. Goede ruwvoer buikvulling en geen troep met zetmeel en suikers. Hiernaast is een vitamine korrel altijd verstandig. Als hij inderdaad al begint aan de boterbloemen, is de kans op maagzweren groot als hij te lang moet vasten. En daarbij nog de giftige bloemen die worden gegeten.... Lijkt mij geen ideale weidegang daar!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 19:14

Nee is t ook niet. Tis in veel opzichten een fijne stalling maar ze zijn wat mij betreft te makkelijk met een aantal dingen. Zo van 't zijn maar paarden hoor dat redt zich wel'. Ik voel me ook altijd een grote zeurpiet daar.

Nu maar op zoek naar goed hooi wat ik dan zelf inkoop en ga geven, al is hij het daar dus niet mee eens. Ik kocht de baaltjes eerst van hem namelijk.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:18

Nirvana_ schreef:
Gras wat jij beschrijft is prima maagvulling, maar voedingsstoffen zitten er niet echt meer in. Zeker als hij zo afvalt zou ik hem ook hooi bij willen voeren, of misschien wat luzerne. Vitamine supplement zou ook absoluut niet verkeerd zijn. Want bekijk het zo: wat er ook in het gras zit, dat is het enige wat ze krijgen, 24 uur per dag. Dat is dus echt een heel eentonig dieet!

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Lang en hoog gras zit vol voedingsstoffen, maar bevat veel minder fructaan dan kort gras. Juist heel goed voor paarden. Goed gras is ook niet eentonig, maar bevat meerdere soorten: het beste eten voor een paard, simpelweg omdat ie daarvoor gemaakt is.

Vitaminekorrel bijvoeren is zeker niet verkeerd, in NL zit vaak te weinig variatie in de wei voor alle vitamines en mineralen.

Als je paard afvalt op lang gras, dan kun je meer gras gaan geven. Als een paard hooi eet in de wei is dat (vaak) een teken van te weinig gras. Vindt de staleigenaar het wel goed om de strook te vergroten?

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 19:25

Nee. Volgens hem is t prima zo. Ik durf na twee keer flinke discussie ook niet nog eens aan te komen met iets. Ik ga dan liever m'n eigen plan trekken; inderdaad toch zelf van buitenaf hooi kopen en bijvoeren of als dat ook niet mag, toch een ander plekje zoeken. Bedankt voor jullie advies iig! Het bevestigt mijn gevoel dat ik wel hooi moet bijvoeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:28

In gras zit vaak niet voldoende en is het ook niet genoeg gevarieerd.

Wat voor gras staat er? Wordt het bemest en hoe? Wat staat er nog meer?

Te weinig of te kort gras zou ik niet willen. OOk omdat ze vaak teveel zand/aarde binnen krijgen. Kort gras is vaak gestresst en ook rijk, zeker in fructaanrijke periodes.

Paarden zouden zelf gevarieerder eten als ze mochten kiezen, dus ook andere bomen en planten. Ik zie toch wel dat paarden vooral op gras non stop blijven eten. Ik denk zelf heel erg dat ze dan tekort hebben en blijven eten om dat aan te vullen, wat dus niet werkt met eenzijdig gras.

Van agrobs heb je bijv pre alpin wat een mooie aanvulling kan zijn, maar ook de alpen grun muesli bijv.

Mok is toch grotendeels een weerstands probleem. Een paard met slechte weerstand, zal snel gevoelig zijn voor mok.

Onze merrie had het toen ze na verwaarlozing bij ons kwam. Die is op goed voer gekomen en veel vrije beweging. heel kort ook van buitenaf geholpen, omdat het lichaam erg te lijden heeft gehad, maar de mok was echt met 3 weken verdwenen en is nu in 3 jaar nooit meer teruggekomen.

Onze 3 liepen echt op een vreselijk modder stuk, maar hadden nooit mok. Na verhuizing mooi zand, dus probleem van modder sowieso weg.

Stallen zijn nog lang niet ontwikkelt op welzijn, dus helaas lopen veel mensen tegen diverse problemen aan op hun stal.
Ik heb op stallen gewerkt en het is echt een keus die je moet maken uit liefde, want het is 24/7 werken en beschikbaar zijn zonder veel verdienste.

De eigenaren mogen best eisen stellen, want je laat wel je liefde ergens achter en werkt heel hard om de rekening te betalen.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 19:35

Over de mok ben ik inmiddels volledig ingelezen en ben dan ook bekend met jouw verhaal. Mijns inziens is het ook een weerstandsverhaal bij mijn paard maar ook daar wil de stalhouder niet aan. 'Hij heeft gewoon chronisch mok en ik moet er maar gewoon wat agressief spul op smeren om het binnen de perken te houden en er verder mee leren leven.'

Ik krijg van allerlei mensen van alles aangeraden. Maar het voelt een beetje als dweilen met de kraan open als het in de basis (dus zijn ruwvoer) al niet helemaal goed zit.

Ik zal me desalniettemin eens verdiepen in wat jij me aanraadt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:38

Klinkt als mijn vorige stalbaas. Ieniemienie strookje gras elke dag voor een groot aantal paarden. Beesten vielen elkaar aan als hij in de buurt kwam, omdat dat vaak betekende dat de draad werd verzet. Het gras was daar echt gemillimeterd en nieuw gras was heel snel op. Als je geen gras of hooi mag bijvoeren, zou ik heel snel op zoek gaan naar een andere stal. De huidige situatie kan maagzweren opleveren, vergiftiging (als je paard boterbloemen gaat opeten, staat er echt veel te weinig gras), voernijd etc.

superpony schreef:
Paarden zouden zelf gevarieerder eten als ze mochten kiezen, dus ook andere bomen en planten. Ik zie toch wel dat paarden vooral op gras non stop blijven eten. Ik denk zelf heel erg dat ze dan tekort hebben en blijven eten om dat aan te vullen, wat dus niet werkt met eenzijdig gras.

Vaak is dat een tekort aan structuur (vezels) die ze wel vinden in boompjes, struikjes etc. Over het algemeen geldt voor een paard dat er voldaan moet worden aan een dagelijkse hoeveelheid structuur en een dagelijkse hoeveelheid energie in het voer. Als aan de energiebehoefte is voldaan, maar aan de structuurbehoefte nog niet, blijven ze dooreten.

Onze paarden lopen 24/7 in de wei, met track, paddock en schuilstallen die altijd toegankelijk zijn. Ze eten niet de hele dag, maar staan rustig een tijd te dutten in de paddock, onder een boom of in de schuilstallen (met name bij dazen en heet weer). Ons gras is in de ene wei langstengelig en vrij grof van structuur; als ze op die wei staan, eten ze bijna geen hooi (hoewel het er wel altijd ligt of hangt). In de wei die al gemaaid of begraast is en dus korter, sappiger gras heeft, eten ze langer (want ze zijn minder snel vol) en komen hooi eten tussendoor.

Mok komt m.i. door een gebrek aan weerstand; dat gebrek aan weerstand kan goed te maken hebben met een tekort aan ruwvoer (structuur) en daardoor maag-darm problemen. Stalhouders die dingen roepen over 'chronische mok' en 'smeer er maar wat op' :n

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 19:47

Ja balen he.. Qua voerbeleid is t echt niet mogelijk dingen voor elkaar te krijgen. Ze voeren ook maar 2x per dag ruwvoer in de winter dus als ik om 9.30 op stal kom staat m'n kanjer alweer zonder hooi.. Dan ga ik hem trainen en moet hij tot ca. 19u wachten voor hij weer wat krijgt, wat hij vervolgens weer opheeft voor tienen. Dus gaat ie maar stro eten tussendoor.

Ik baal er echt van want voor de rest is het namelijk zo'n fijne stal.. Wil m'n beestje ook niet weer verhuizen want hij is al zo ril op nieuwe dingen en verandering en weet eerlijk gezegd ook niet echt iets beters hier in de buurt. :(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:50

:wow: das echt lang zonder ruwvoer. 6 uur is maximaal, maar persoonlijk vind ik een uur zonder al te lang. En je mag zeker zelf ook niet bijvoeren in de winter, eventueel zelf een voerronde organiseren met stalgenoten? Of je ruwvoer aanbieden in hooinetten (die je zelf vult, zodat je ze extra groot kan kopen en extra vol kan proppen)?