De Ultieme Dikmaker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

De Ultieme Dikmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 18:49

Mijn zoektocht naar de ultieme dikmaker is begonnen! Mijn (op zijn minst) 32jarige welsh merrie heeft moeite met op gewicht te blijven en ik wil haar hier bij helpen.
Tandjes zijn gedaan, geen wormpjes, ze is in super
conditie, gewoon wat moeite met haar gewicht.
Nu hoop ik van jullie hulp te krijgen, wat is de Ultieme dikmaker?

Wat ik al heb gegeven:
Recup Mash van aveve
Bietenpulp
Maiskuil
Fiber force (?) voor darmwerking te bevorderen
Lijnzaadolie

Ze krijgt onbeperkt hooi, mag elke dag gras eten, dus aan ruwvoer komen we niet tekort, ze heeft gewoon een beetje extra nodig.

Wat zijn jullie ervaringen met verschillende producten?

troi

Re: De Ultieme Dikmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:25

Wat was het effect van die dingen die je opsomt?

Ik heb maisvlokken gebruikt. Werkte prima. Ook veel goeds gehoord over subli seniores priores. Moet wel lang weken vanwege de bietenpulp dat erin zit.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 21:37

Ze komt er heel langzaam van aan of blijft op haar gewicht hangen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:42

Op die leeftijd kan het heel goed dat de darmen minder voedingsstoffen uit het voedsel opnemen. Licht verteerbaar voer geven wat redelijk veel calorieën bevat. Dan kom je al snel richting een seniorenslobber/bietenpulp/grasbrok + vet bv. En dat als hoofdvoer geven, dus voor een portie hooi en 1kg/100kg gewenst gewicht. Hooi en gras zijn dan extra, want daar moet meer moeite voor gedaan worden. Slobber, etc. is al zeg maar voorgekauwd en dus makkelijker opneembaar.

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:46

Bij ons "bejaarde" paard hielp naast genoeg ruwvoer maislijnzaad- brokken erg goed

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:55

troi schreef:
Wat was het effect van die dingen die je opsomt?

Ik heb maisvlokken gebruikt. Werkte prima. Ook veel goeds gehoord over subli seniores priores. Moet wel lang weken vanwege de bietenpulp dat erin zit.

Ben ik ook fan van!

En als je heet water gebruikt, valt die inweektijd ook nog mee.
Na vier uurtjes heb je een heerlijke maaltijd met een aangename eettemperatuur :9

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:00

Wij gebruiken voor ons rusthuis paardjes ook seniores priores, niet iedereen is fan. Maar wij wel :) Enorm makkelijk in gebruik (op de inweek tijd na) en bevat nagenoeg alles wat ze nodig hebben voor wat extra gewicht. Ook heb ik laatst de tip gehad van palmolie/vet. Dit is een harde vet waar je wat van af schraapt en dan over voer heen voert. Het schijnt beter op genomen te worden dan lijnzaad olie. Ze moeten er minder moeite voor doen in de darmen om het op te nemen, ideaal voor oudere paarden dus.
Maar persoonlijk nog geen ervaring mee hoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:20

Geweekte grasbrok :j
En ook al is het gewoon gras, het helpt wel enorm goed dat ze toch in gewicht aankomen

En toevallig afgelopen week gehoord dat marstall force een hoog gedoseerd supplement is wat goed is om er bij te geven zodat ze die ook voldoende krijgen.
Maar het,is een ouder paard dus gebit en vertering gaat toch anders
Dus zou zeker kijken naar grasbrok, :j

Doutsen_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:28

Onze 38-jarige shet is ook dol op Subli's Seniores Priores en blijft hierdoor ook mooi op gewicht. eind van de middag zetten we 2 emmers klaar, eentje voor de laatste voerbeurt, dus voor de nacht, en eentje voor 's ochtends vroeg. Werkt prima zo. :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:30

Kuilgras kan ook wat meer aanzetten tot gewicht.. Maar 32 Jr!! Op die leeftijd mogen ze ook invallen! Lijnzaadolie + dagelijks slobber scheelt al aanzienlijk althans bij mijn oudje!!

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 23:42

Ik heb al gelezen over maïsvlokken, suikerbietenpulp, grasbrok, seniores priores,... Ik probeer een beetje de beste eruit te filteren om echt aan te komen zodat ze lekker op gewicht is tegen de winter :) dan krijgt ze ook fijn haar dekentje om en zo doet ze het prima :)
Ze leeft ook zo ontzettend graag, 4 jaar geleden weggehaald inclusief veulen bij een broodfokker met de boodschap dat ze 16 was, dat doorprikte de tandarts dus mooi even maar hij zei ook, ze kan ook ouder zijn. Zolang zij happy rondloopt blijf ik moeite doen om dat zo happy mogelijk toe te laten :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:01

Mijn oude welsh dame van 33 krijgt slobber van Gerstemix van het merk Mijten.In de winter samen met maisvlok als dikmaker.Wel 2 keer per dag 5 scheppen(ik gebruik een plasic notenbakje)en in de winter 2 keer 4 schep maisvlok.Nu staat ze 24/7 op gras en kreeg ze 6 schep gerstemix.Maar ze valt toch een beetje in,dus ga weer terug naar 2 keer 5.Mijn ruin moet het doen met 2 schep gerstemix per dag.Britta werd van Subli's seniores erg hyper door de haver.En als wij later 90 zijn zien we er ook niet meer zo fris en fruitig uit :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:17

Al eens gekeken naar de voeders van Dodson&Horrell ? Vind ik persoonlijk super kwaliteit, ook voor oudjes :j

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:27

Hier ook een goede ervaring met seniores priores bij onze oudere merrie die door eohrt (of hoe was die afkorting nou precies }:0 ) een deel van haar gebit mist.
Ze eet het goed en ziet er weer een stuk beter uit. Ze krijgt het naast zomers 24/7 op het gras met evt nog wat muesli voor de lekker, en swinters naast haar kuil en muesli van havens.
Soms wel lastig dat je het een aantal uur moet laten weken, en in de zomer blijft het geweekt niet langer dan een dagje fris in het schuurtje waar het bij ons staat. Daarna gaat het minder fris ruiken en geef ik het liever niet meer.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:32

Die van mij heeft het in de winter altijd wat zwaarder (is nog niet oo leeftijd) en bij haar was het enige wat hielp merriebrok, mais kwam ze niks van aan en wilde ze op een gegeven moment niet meer eten. Maar weet niet of merriebrok bij oudere paardjes ook werkt..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:12

EOTRH, bijna goed ;)

Klopt, na lang staan wordt het zurig.
Ik maak het ook echt drie maal per dag vers aan, ook omdat het dan een fijne temperatuur heeft om te eten.
Te koud blieven die van mij het ook niet :n

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:55

EOTRH dus, haha, so close :') ...

Ik doe het wel met koud water 1 x per dag klaarzetten. gelukkig eet ze dat goed, want we hebben geen warm water op stal en alleen een iniemienie waterkokertje.
Zomers krijgt ze het in een a twee porties verdeeld naast de weidegang al naargelang er meerdere keren iemand naar stal kan/wil. Swinters wat meer in 3en over de voerbeurten verdeeld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:00

Voor mijn seniorenpaard (toentertijd 23 jaar) voerde ik maismeel bij.
Het was een paard met veel volbloed, waardoor hij eenmaal op leeftijd helemaal moeilijk op gewicht te houden was. Met maismeel lukte dit prima. Je moet het wel rustig opbouwen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:04

Ik weet niet hoeveel Pavo 18+ invloed heeft? Mijn 20-jarige merrie krijgt dat sinds dit jaar en ze doet er goed op, maar ze is dan ook niet mager geweest. Zou je eventueel nog kunnen proberen

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:37

Merrie brok met luzerne

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 19:06

Maïsmeel? In welke hoeveelheden?
En wat voor merriebrok stellen jullie dan voor?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:21

Ik gaf een 1 merriebrok ( subli) en 2 kg luzerne op een dsg en daarnaast nog 1 kg onderhoudsbrok met lijnzaad, overigens geen oud paard maar wel een grote ie erg snel afvalt
Zie het resultaat Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:05

Caaatje schreef:
Maïsmeel? In welke hoeveelheden?
En wat voor merriebrok stellen jullie dan voor?

Caatje wat op zich wel handig is is om even op de site van http://www.voervergelijk.nl te kijken.
Daar kun je zelf allerlei voeders vergelijken en kijken wat je het meest aan spreekt.
Ik had ook naar merriebrok gekeken van subli,maar viel me op,dat bijvoorbeeld de pavo 18 plus hoger in eiwit en vitamines zat.
Dus zou dat mijn voorkeur dan hebben

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:29

Ik heb mijn merrie een mix gegeven van bietenpulp 1/6 + luzernekorrels 3/6 en Sport mix zero van Aveve 6/6. Mijn merrie was veel afgevallen na 2 operaties, maar na twee weken op dit mengsel met water was ze enorm aangekomen (met hooi en gras uiteraard).

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:42

Ik heb goede ervaringen met pavo 18+. Tot nu toe geeft 18+ eigenlijk het beste resultaat bij het paard waarbij ik ook allerlei dingen geprobeerd heb.