Hoeveel moet mijn new forest pony?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amberkelsey

Hoeveel moet mijn new forest pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 18:31

Ik heb nu een verzorgpony die binnenkort vlakbij mijn huis komt staan, nu staat ze nog ergens anders en waarschijnlijk word ze van mij.
Maar ik geef haar nu 2 handjes pavo care4life zonder haver en 1 handje normale brokken..
Ze is 14 maar hoeveel gram zou ik haar het best van elk brok moeten geven?
Ze verricht geen zwaar werk soms een ritje in de bak, longeren of over straat een stukje lopen.

troi

Re: Hoeveel moet mijn new forest pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:33

Wat krijgt ze aan ruwvoer en is ze goed op gewicht/te dik/te dun?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:34

je moet op het oog voeren, dus als je pony veel te dik of te dun wordt geef je meer of minder en dit geldt ook wanneer je pony er heel erg druk van wordt of juist niet. wat nog veel belangrijker is, is dat hij/zij voldoende ruwvoer binnen krijgt. dit zit voornamelijk in hooi en gras, ruwvoer houdt de darmen aan de gang en dan wordt hij niet ziek. krachtvoer is meer als extratje.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:37

Waarom zou je haar brok moeten geven? Mensen geven vaak zonder er verder bij na te denken 'gewoon' maar brok bij, zonder te weten waarvoor. Dat wordt immers al jaren der jaren door mensen gedaan, dus dan 'hoort' het zo (maar geen idee waarom). Voer bewust! In brok zit vaak een bom aan suikers en granen, iets wat je niet graag in je paard wilt hebben.

Goed hooi is prima. Wil je echt extra voeren omdat ze schraal is, kies dan voor bietenpulp met zemelen en luzerne ;)

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 18:42

troi schreef:
Wat krijgt ze aan ruwvoer en is ze goed op gewicht/te dik/te dun?

Nu staat ze ong 2/3 dagen van half 9 's ochtends tot half 10 's avonds buiten en kan ze onbeperkt gras eten (doet de eigenaar)
En de rest van de week staat ze 's ochtends half 9 weer op het landje en daarna word ze gepoetst en gelongeerd of gereden enzo en daarna gaat ze weer het landje op tot half 10 's avonds

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:52

Ingrid_92 schreef:
Waarom zou je haar brok moeten geven? Mensen geven vaak zonder er verder bij na te denken 'gewoon' maar brok bij, zonder te weten waarvoor. Dat wordt immers al jaren der jaren door mensen gedaan, dus dan 'hoort' het zo (maar geen idee waarom). Voer bewust! In brok zit vaak een bom aan suikers en granen, iets wat je niet graag in je paard wilt hebben.

Goed hooi is prima. Wil je echt extra voeren omdat ze schraal is, kies dan voor bietenpulp met zemelen en luzerne ;)

Omdat in brok een uitgebalanceerde hoeveelheid vitaminen en mineralen zit. Van hooi weet je nooit wat erin zit (tenzij je van eigen land voert en dat hebt laten testen). Dus ik zou voorzichtig zijn met dit soort adviezen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:53

Ingrid_92 schreef:

Goed hooi is echter ook zeer, zéér schaars. In Nederlands hooi zitten maar hoogst zelden genoeg vitamines, mineralen en sporenelementen. Een goede balancer of basisbrok is echt geen overbodige luxe.

In luzerne zitten geen eiwitten die een paard makkelijk kan afbreken. Het is een mode-ruwvoer wat vaak meer kwaad dan goed doet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:55

Als ze netjes op gewicht is heeft ze naast vrijwel onbeperkt gras niks meer nodig. Alle vitaminen zitten er in en ook genoeg calorieen om haar werk te doen, anders zou ze mager zijn. Als je wat wilt voeren als beloning zou ik iets kiezen met weinig ballaststoffen zoals suiker Care4 life is daar prima geschikt voor. Een handje is dan al genoeg.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:31

Babootje schreef:
Ingrid_92 schreef:

Omdat in brok een uitgebalanceerde hoeveelheid vitaminen en mineralen zit. Van hooi weet je nooit wat erin zit (tenzij je van eigen land voert en dat hebt laten testen). Dus ik zou voorzichtig zijn met dit soort adviezen.

Paarden maken veel vitaminen zelf aan in de darmen. We vermenselijken paarden vaak door te denken dat ze allerlei vitaminen e.d. nodig hebben en dat we die zelf in het eten toe moeten voegen. Er is dan ook een heel scala aan producten/supplementen e.d. Mensen kopen het graag, want het klinkt goed: vitaminen. Alleen vitamine E is een vitamine om in de gaten te houden, omdat dit een vitamine is die een paard niet zelf aan kan maken en in ouder wordend hooi snel verloren gaat. Als je paard veel op gras staat, zul je hier niet zo snel problemen mee hebben.

Je hooi analyseren is inderdaad àltijd slim.
Ben je bang voor een mineralentekort, dan kun je een goede liksteen/mineralenblok ophangen. Je paard kan dan naar eigen behoefte de mineralen tot zich nemen.