Spieropbouw en onderhoud

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Spieropbouw en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 11:37

Nu we weer fanatieke aan het rijden en lessen zijn.

Kreeg ik de tip om eens te kijken naar vitamine e, selenium en Magnesium.

Ik heb een 12 jarige merrie. Die ik gewoon basis train. Zijn we voornamelijk bezig met recht richten en fijn en soepel door de lijf te krijgen. We rijden zo'n 2 a 3x in de week gemiddeld 3 kwartier dressuurmatig. Gaan 1x in de week een staprondje naar buiten en ze loopt 1x in de week aan de dubbele longe.

Ze is van zich zelf niet echt lekker soepel. En heeft ook altijd wat tijd nodig om te herstellen naar een zware les. Ook blijft der spieropbouw wat achter.

Ze hebben enkele weken geleden bloed geprikt en daar kwamen geen te korten uit.

Ze krijgt naast onbeperkt hooi 2x per dag een halve schep luzerne en een halve schep cavalor strucomix en 1x per dag een kwartje slobber.

Kwa energie hoeft ze niet veel meer te hebben.

Nu heb ik zitten kijken naar een supplement maar ik vind geen supplement met vitamine e en selenium en magnesium. Of kijk ik verkeerd?

En zou ander voer ook een optie kunnen zijn? En in welke richting moet ik dan gaan kijken?

Kunnen jullie me op weg helpen?

DarkoFoitzik

Re: Spieropbouw en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:42

als ze geen tekorten heeft zie ik niet in waarom je een supplement zou moeten voeren. aanvullend, je paard loopt niet dramatisch veel en kan in de tijd dat ze niet werkt meer dan voldoende voedingstoffen tot zich nemen. je voerschema ziet er ook prima uit, je zou zelfs de musli en dergleijke weg kunnen laten. naast onbeperkt hooi een vitamin brok voeren. Als ze verder goed in haar vel zit en goed zit kwa energie, vooral niks aan doen. overschotten kunnen namelijk schadelijk zijn.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:55

Vitamine e en magnesium wil inderdaad nog wel eens helpen bij stramme spieren. Maar weet je zeker dat de stijfheid uit de spieren komt?

Je zou m ook eens kunnen laten behandelen door een osteopaat. Daar kunnen net wat blokkades uit komen die ervoor zorgen dat ze zich te veel vasthoudt in het lijf. Bij mijn paard maakte dat in ieder geval veel verschil.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 12:04

Ze staat al jaren op dit voer (schema).

We reden eerst alleen maar recreatief. Beetje hobbelen niks spannends.
Nu we toch echt serieus aan het lessen zijn en stiekem ook aan wedstrijden denken.
Kwam mijn instructrice ermee dat het misschien wel handig was om naar een supplement te kijken voor de spieropbouw en onderhoud.

Ze vind der wat schaal in de bespiering zitten en het is echt een dieseltje heeft even de tijd nodig om op te warmen en soepel te worden. Het trainingsschema is ook zo opgebouwd omdat als ik meerdere dagen achter mekaar wil rijden ik dat toch merk. Ze is dan wat stijver en lijkt er echt moeite mee te hebben.
Misschien toch wat spierpijn.

Ik heb er nooit aan gedacht om der over te zetten op ander voer of een supplement en heb me er dan ook niet in verdiept. Ik pas mijn schema aan op mijn paard.

Maar misschien kan ik met wat ondersteunends toch wat meer of intensiever (gaan) rijden.

Osteopaat is ook een goede is al weer even geleden dat ie geweest is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:07

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 12:13

Dankjewel.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:14

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:18

conditie en kracht opbouwen duurt jaren. neem rustig de tijd en luister naar je paard. dan komt alles goed :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:21

Ik ben heel teveden over equitop myoplast. Google daar eens na

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 12:23

Wij rijden nu ook om de dag. Wil der niet te veel belasten maar er moet wel gewerkt worden.

Zondag 20 min buiten gestapt
Maandag 30 min in de bak gereden
Woensdag 30 min in de bak gereden
Vandaag 60 min les
En zondag mag ze mee op wedstrijd.

Wil maandag gewoon relaxt een rondje buiten gaan stappen en mag ze woensdag weer aan de dubbele longe.

Eigenlijk zeggen jullie dus. Gewoon lekker zo door blijven gaan. Goed luisteren en kijken naar mijn paard en daar de training op basseren dan zouden supplementen of ander voer helemaal niet nodig hoeven zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:27

josien_m_ schreef:
Als ze spierpijn heeft, heb je net te veel gedaan. Neem rustig de tijd om op te bouwen, de kracht moet van binnen uit komen en kun je niet altijd met voer vergroten.
https://nicolebrandesblog.wordpress.com ... -dressuur/

Als je spierpijn hebt (of je paard) heb je niet gelijk teveel gedaan.
Er zijn twee soorten spierpijn:
Vroege spierpijn wordt dus veroorzaakt door ophoping van melkzuur in je spieren (verzuring, kan als kramp voelen). Verlate spierpijn wordt veroorzaakt door minuscule spierscheurtjes in je spiervezels. Deze spierscheurtjes kunnen ontstaan door (over)belasting.

Spierpijn is in elk geval niet per definitie fout. Als je gaat beginnen of gaat opvoeren zal je altijd wat spierpijn hebben, dat is logisch om verder te komen. Daar wen je weer aan en om dan een nieuwe stap te zetten gaat dat proces overnieuw.

Ik voer die van mij alleen magnesium bij voor het verzuren van de spieren. Geen poeders, maar de magnesiumcitraatpillen van de tuinen. 3 pillen verstopt in een wortel 8-)

In het geval van ts zal ik niet bijvoeren, maar als ze wat stijf blijven is magnesium prima om te voeren.
Ik neem zelf bij zware trainingen aminozuren (zit ook door t voer van mn paard) wat ook ondersteund bij spierpijn. Volgende dag veel minder stijf.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:36

Citaat:
Ze vind der wat schaal in de bespiering zitten en het is echt een dieseltje heeft even de tijd nodig om op te warmen en soepel te worden. Het trainingsschema is ook zo opgebouwd omdat als ik meerdere dagen achter mekaar wil rijden ik dat toch merk. Ze is dan wat stijver en lijkt er echt moeite mee te hebben.
Misschien toch wat spierpijn.

Dit kan ook meer in de gewrichten zitten. Heeft ze bijvoorbeeld meer last als het vochtig is? Dit zou wellicht wel de moeite zijn om uit te vogelen. Het hoeft niet enorme artrose ofzo te zijn hoor, maar het zou zo zonde zijn als je een supplement geeft voor de spieren wanneer het probleem ergens anders vandaan komt.

Voor de spieren geef ik trouwens Muscle Impulse. Magnesium alleen gaf bij hem geen verschil.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 12:40

Ik heb niet het idee dat het de gewrichten zijn.
Merk namelijk geen verschil met warm of nat en koud weer. Met opstaan na het rollen heeft ze ook geen moeite. Omrollen doet ze ook nog gewoon. En dan het liefst op de meest vieze blubberige plek _-:(

Ze is 2 jaar geleden op de foto geweest en er was toen geen atrose te zien. Maar dat is natuurlijk alweer 2 jaar geleden heb geen idee hoe het er nu voor staat.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:56

Muscle support is spieropbouwend en ondersteunt de spierstofwisseling (waardoor je minder spierpijn hebt) Prijzig, maar je doet er lang mee en ik ben er echt ontzettend tevreden over!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:50

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:20

Lucerne in combinatie met omegamix werkt wel fijn voor spieropbouw.
Voor stijfheid zou je inderdaad meer vit E en magnesium kunnen geven.
Ik heb ook wel goede ervaringen met muscle impuls van superhorse.