Hoe elektrolyten bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSelina

Hoe elektrolyten bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 20:46

Hallo,
Ik heb elektrolyten voor mn paard gekocht maar hoe kun je dit nou bijvoeren? Op de verpakking staat met 1 liter water maar hij staat op de wei (24/7) dus dat is niet echt handig lijkt mij. Kan ik het ook door z'n voer heen doen? Hij krijgt 's middags altijd een schep pavo sportsfit met wat lijnzaadolie. Misschien zou ik daar ook nog wat water bij kunnen doen?

Alvast bedankt!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:48

Waar gebruik je elektrolyten bij paarden voor? Ik gebruik ze namelijk zelf tegen chronische obstipatie dus ik ben erg benieuwd welk doel het bij paarden heeft :)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 20:54

Eight schreef:
Waar gebruik je elektrolyten bij paarden voor? Ik gebruik ze namelijk zelf tegen chronische obstipatie dus ik ben erg benieuwd welk doel het bij paarden heeft :)

Ik heb samen met mijn instructrice overlegd en ik gebruik het nu voor de dagen dat hij intensief getraind word of wedstrijden rijd omdat hij behoorlijk kan zweten. Zo heb ik morgen springles van een eventing ruiter dus hij zal na drie kwartier wel zeiknat zijn :+ En dat composeerd het vocht verlies van hem!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:10

ik geef het niet zo vaak, alleen bij heel extreem zweten en dan doe ik het door de slobber die ik na het rijden geef, evt met wat extra water

Mandy73_unes

Re: Hoe elektrolyten bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:28

Volgens mij is t advies voordat je gaat trainen/rijden en het erg warm is en ze dus veel zweten...je kunt gewoon een handje los geven. 100 gram per dag bij paard van 600 kg. Onze merrie eet het gewoon uit de hand...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 00:26

Het paard van mijn vriendin drinkt het met smaak gewoon op. Mijn paard vind het ook niet vies dus ik zit er aan te denken om dat spul ook te kopen.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:54

Ik heb nu vloeibare electrolyte, deze doe ik door de slobber. Hiervoor had ik korreltjes van Pavo, deze deed ik door de muesli.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 20:21

Ik heb van equifit(?) elektrolyten maar kan ik het gewoon doen dat ik zegmaar gewoon een schep muesli geef met lijnzaad elektrolyten erbij en gewoon een scheut water ofzo?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:26

Wij geven poeder vorm en gooien dit gewoon over het voer. Dus je kan het gewoon bij je muslie stoppen!

Voor het rijden zou ik niet aanbevelen, eerder erna. Lijkt me vreselijk om dorst te hebben tijdens werk

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:20

volgens mij mag je electrolyten in principe niet door droog voer geven, liefst in drinkwater of anders in slobber

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 21:39

Van slobber komen ze toch meestal aan en zit geen haver in? Want hij reageert echt super op haver dus daarmee wil ik niet stoppen. En hij moet echt niet aankomen...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:43

Je eigen voer gewoon goed nat maken en laten staan dan heb je ook slobber. Paarden krijgen er dorst van dus zorgen dat er genoeg beschikking is over water als je het voert. Mijn paarden knapte er erg van op! Na een zware training krijgen ze het, herstel is zichtbaar makkelijker voor ze.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:48

Wij hebben een zeer kieskeurig paard :( .
Vloeibare elektrolyten (met appelsmaak)deden we door de slobber, maar at hij echt niet.
Nu hebben we korrels en doen we het door de musli. Hij eet niet gelijk zijn hele bak leeg, hij likt tussendoor aan zijn voerbak. Maar uiteindelijk is zijn bak musli toch leeg.
Hij krijgt het na een (zware) les of wedstrijd, vooral omdat hij erg zweet, zeker als het warm is.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:52

elektrolyten moet je toch alleen met water toedienen. ( staat er op de mijne wel op)

Ik doe 1 schep per dag in ze drinkbak.:)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:57

Priscilla_90 schreef:
elektrolyten moet je toch alleen met water toedienen. ( staat er op de mijne wel op)

Ik doe 1 schep per dag in ze drinkbak.:)

En alleen voeren na inspanning en zweten, ze plassen wat ze over hebben weer uit.
Bij mij staat erop voeren met toegang tot water. Dus droog voeren ook prima mits wel water tot beschikking

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 22:07

bij mij staat 1 schepje / 1 liter water maar het staat er niet echt of het in het water meot of dat er gewoon echt meer dan 1 liter water beschikbaar moet zijn... Want ik voer m na het rijden en daarna gaat ie meteen de wei op waar hij genoeg water tot beschikking heeft.

Die van mij zijn trouwens van equivital

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 22:17

smurffie schreef:
Je eigen voer gewoon goed nat maken en laten staan dan heb je ook slobber. Paarden krijgen er dorst van dus zorgen dat er genoeg beschikking is over water als je het voert. Mijn paarden knapte er erg van op! Na een zware training krijgen ze het, herstel is zichtbaar makkelijker voor ze.

Moet ik dan bij die schep muesli gewoon een liter kokend water doen? En dan laten afkoelen natuurlijk. Wist niet dat dat gewoon kan :Y)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:24

thoranLOVE schreef:
smurffie schreef:

Moet ik dan bij die schep muesli gewoon een liter kokend water doen? En dan laten afkoelen natuurlijk. Wist niet dat dat gewoon kan :Y)

Sterker nog, als je voor het rijden gewoon met koud water klaar zet is het na het rijden ook prima haha. Ik heb kieskeurige paarden dus op deze manier gaat alle medicatie ect erin.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:37

Je kunt ook je eigen slobber maken (zemelen, gekookte lijnzaad + nog wat smakelijks waar hij warm voor loopt). Elektrolyten erin, supplementen, magnesium, wat je maar wilt en klaar. Ik maak altijd zelf slobber naar smaak en behoeften van het paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:48

De korreltjes van Pavo zijn makkelijk door het voer te geven. Paard moet altijd beschikking hebben tot voldoende water als je het geeft.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:58

Ik doe deze ook wel eens door slobber heen, of inderdaad korrelvorm/supplement kopen zoals die van Pavo. :) Ben zowel van de vloeibare vorm als de vaste vorm heel tevreden, had echt goede resultaten bij mijn paarden.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 10:05

Laurievc schreef:
Ik doe deze ook wel eens door slobber heen, of inderdaad korrelvorm/supplement kopen zoals die van Pavo. :) Ben zowel van de vloeibare vorm als de vaste vorm heel tevreden, had echt goede resultaten bij mijn paarden.

ik doe nu indd gewoon door slobber en merk ook echt verschil! :D

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:31

Ik heb hier ook een vraag over, dus stel ik hem maar hier, zoekfunctie gebruikt.. :)

Welke elektrolyten kan ik het beste kopen? Ik lees net dat er zo min mogelijk suiker in moet zitten, welk merk raden jullie aan? Ik ga het gebruiken voor mijn endurance wedstrijden. En hoe snel je resultaat? Is dat gelijk nadat je het voert of duurt dat wel een paar uur?

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 17:48

_Evelien schreef:
Ik heb hier ook een vraag over, dus stel ik hem maar hier, zoekfunctie gebruikt.. :)

Welke elektrolyten kan ik het beste kopen? Ik lees net dat er zo min mogelijk suiker in moet zitten, welk merk raden jullie aan? Ik ga het gebruiken voor mijn endurance wedstrijden. En hoe snel je resultaat? Is dat gelijk nadat je het voert of duurt dat wel een paar uur?

Ik geef het nu bijna elke dag na het rijden en merk best wat verschil! Hij drink nu wel heel veel waardoor zn mest dun dus ik geef hem wat extra hooi en hoop dat het dan ook wegtrekt.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:07

Elke dag wil ik het niet gaan geven. Alleen als ik wedstrijd heb gehad, dus direct na het rijden op de wedstrijd. :) Ben benieuwd of het resultaat dan direct zichtbaar is (dat ze wat opgewekter worden) of is dat pas een dag later?