kuil van vogeltjesweiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuil

kuil van vogeltjesweiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 15:39

Wij kunnen kuil kopen van iemand die het "oogst" van vogeltjesweiland.

Is dit kuil ook geschikt voor paarden? (voedzaamheid ed)

Ibbel

Re: kuil van vogeltjesweiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:52

Voedingswaarde van welk ruwvoer dan ook is alleen te bepalen door een analyse te laten doen.
Met alleen 'kuil' (hoeveel % droge stof bedoel je?) en 'vogeltjesland' (wat ís vogeltjesland?) zeg je niets.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:53

Goed kontroleren op eventuele schadelijke planten en onkruid voordat het gemaaid wordt, dan herken je die gemakkelijker!

Kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 16:12

Vogeltjesland is land waar de weidevogels eerst gebroed hebben.

De vraag is dan ook of kuil van dit land geschikt is voor paarden.

En of er hier mensen op dit forum ervaringen hebben met dit soort kuil.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:25

Wat er groeit op het vogeltjesland lijkt me het belangrijkst. Ik zou vrezen voor onkruid.

Kuil zou ik aan mijn paard sowieso niet voeren, maar voordroog (dus een eind droger dan kuil, maar nog wel gewikkeld) zou te overwegen zijn. Mits bekend is dat er geen giftige planten mee ingepakt zijn!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:31

De percelen die ik ken zou ik te schraal vinden. Daarbij goed controleren op de planten die erin staan.

Kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 16:39

Maar is het niet zo dat je zowiezo niet weet of er giftige planten in ruwvoer zitten?

Wij krijgen nu ook balen van leveranciers die het gewoon van een weiland halen. Maar wie zegt mij of hierin geen schadelijke planten zitten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:41

Kuil schreef:
Vogeltjesland is land waar de weidevogels eerst gebroed hebben.

Ja, dat snap ik ook. Is er bemest ná de vogeltjes? Wanneer wordt gemaaid? Wordt er gespoten? Is met een gebruikelijk graszaadmegsel ingezaaid land?
Maw, is het 'gewoon' boerenland dat laat wordt gemaaid of is het 'natuur' - maw: er wordt geen f*ck aan gedaan, en het staat vol JKK?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:42

Kuil schreef:
Maar is het niet zo dat je zowiezo niet weet of er giftige planten in ruwvoer zitten?

Wij krijgen nu ook balen van leveranciers die het gewoon van een weiland halen. Maar wie zegt mij of hierin geen schadelijke planten zitten?

Een goede foeragehandelaar laat controleren en geeft een JKK-vrij verklaring.
En nogmaals, met een analysecertificaat weet je alles, voedingswaarde plus afwezigheid giftige planten.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:44

Kuil schreef:

Je leverancier als het goed is. Bij mij weten ze exact van welk land het komt. En rijden ze percelen met "rommel" (jkk en aanverwante ongewenste planten) niet in het pak. Dat willen ze niet verkopen.

Kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 17:29

Bij de fouragehandelaar kopen wij niet. Dit is eenvoudigweg te duur. Wij kopen bij de boer "om de hoek".

Ter info.Vogeltjesland is dus land waar de weidevogels hebben gebroed en er is niets aan het land gedaan. Dus het is "langstengelig" verpakt hooi/kuil.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:34

Kuil schreef:
Bij de fouragehandelaar kopen wij niet. Dit is eenvoudigweg te duur. Wij kopen bij de boer "om de hoek".

Tja, voor goede kwaliteit en controle op voedingswaarde en giftige planten moet je betalen. Goedkoop is soms duurkoop.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:36

Of zelf tijd in steken en het voor het maaien bekijken en opschonen ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:39

Ik zie het voor me: je klanten ontdoen jouw weiland van onkruid, en volgend jaar kun je je hooi duurder verkopen omdat het onkruidvrij is. Als ik boer was, wilde ik wel zulke klanten zeg...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:40

Zorgen dat steeds het hooi koopt, dan werk voor jezelf :D

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:42

Kan je gewoon aan de paarden voeren. Is mooi langstengelig en grof van hooi kuil. Qua voedingswaarde zit er weinig in. Mag pas na 13 juni gemaaid worden en mag ook niet voor die tijd bemest worden. Enkel na die datum alleen kunstmest

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:43

Kuil schreef:

Ter info.Vogeltjesland is dus land waar de weidevogels hebben gebroed en er is niets aan het land gedaan. Dus het is "langstengelig" verpakt hooi/kuil.

Waarom wil jij perse dit voer en niet van een "normaal" hooiland? Omdat het grof is? Arm? Langstengelig?

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:45

Kan goed spul zijn of rotzooi,dat hangt af wat er staat.Is niet te zeggen vanaf bokt.Ook niet met wat voor weer je gaat grassen en of het te nat in de pakken gaat of droog genoeg....
Goed grassen en graslandbeheer is eigenlijk vakwerk.
Zo duur zullen goede balen dit jaar niet worden,er is genoeg.
Welke regio zit je?
Laatst bijgewerkt door SARINO op 14-06-16 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:51

paardje1983 schreef:
Kan je gewoon aan de paarden voeren. Is mooi langstengelig en grof van hooi kuil. Qua voedingswaarde zit er weinig in. Mag pas na 13 juni gemaaid worden en mag ook niet voor die tijd bemest worden. Enkel na die datum alleen kunstmest

Ligt aan het type vogeltjesland ;) . Er zijn pakketten waarbij je mag mesten/maaien etc. Er zijn pakketten waarbij het land 'gewoon' grasland is, alleen wordt er actief naar nesten gezocht en je hebt de stukken natuurland die gewoon vol "zooi" staan maar vogeltjesland worden genoemd. Daarnaast zijn er nog meer pakketten. (In mijn werk heb ik hiermee te maken ;) ).

Wat ik hiermee wil zeggen: de term vogeltjesland zegt totaal niets over wat voor land het is en wat voor gras eraf komt.
Als het gewoon (engels raai)gras is met uitgestelde maaidatum kan het prima geschikt zijn. Je zult het zelf aan de boer moeten vragen. Dat geeft je het duidelijkste antwoord (naast de ruwvoeranalyse).

Succes

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:27

VSW -> VS