Twijfels over welk voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Larissajulia

Twijfels over welk voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 16:40

Hallo allemaal,

Ten eerste, sorry als dit verkeerd staat. Alvast bedankt voor het lezen.

Sinds ongeveer een week ben ik eigenaresse geworden van mijn eerste pony! Ik ken haar al twee jaar, en heb haar zelf beleerd. Ze kan moet alleen tot september op haar oude adres blijven, aangezien ze nu nog een veulen aan de voet heeft.

Het gaat om een zes jarige merrie. Zoals ik al zei heeft ze op dit moment een veulen aan de voet. Ze is nu ook nog een beetje rond, om maar zo te zeggen. Ze is niet echt dik maar heeft wel wat den buikje. Dit kan natuurlijk ook komen om haar veulen. Op dit moment krijgt ze 1 kilo basis brok en een halve kilo haver. Ze staat ongeveer 9 uur per dag op het land. Ze krijgt eigenlijk onbeperkt ruwvoer. Dit ruwvoer is rijk gevuld kuil. Het voer wordt over vier voerbeurten verspreid.

Larissa (de pony) krijgt ongeveer 4/5 keer per week beweging. Dit is rijden en longeren, waarbij ik soms intensief train en soms gewoon lekker ontspannen. We rijden ook wedstrijden, maar zijn nog niet vaak gestart. Nu kan ze van dat haver soms best wel heet worden op sommige momenten, vandaar dat ik eigenlijk (geleidelijk) wil stoppen met haver voeren en in plaats van basis brok dan een soort sportbrok wil geven waar ze wel de juiste voedingsstoffen en nodige energie van krijgt, maar ze ook iets minder heet wordt. Ik heb geen idee of dit er is, dus als jullie iets weten of andere oplossingen hebben hoor ik het graag.

Op de stalling waar ze komt te staan hebben ze rijk kuil en minder rijk hooi. Aangezien ze nu ook rijk kuil krijgt wil ik daar eigenlijk aan vast blijven houden. Haar mest ziet er nu steeds goed uit en ze doet het er goed op. Als ik minder rijk hooi zou geven zou ik dit weer moeten compenseren met iets meer brok.

Ik ben me al wat aan het verdiepen in voer, maar ik vind het nogal lastig aangezien er zoveel verschillende soorten brokken zijn.

Alvast bedankt, als je iets weet hoor ik het graag.
Groetjes Julia

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:49

Als het veulen niet meer drinkt kan het maar zo zijn dat het kuil te rijk is. En misschien hoef je ook niet zo veel brok te voeren. Het is afwachten tot het veulen niet meer drinkt.

Larissajulia

Re: Twijfels over welk voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 17:14

Daar heb je wel een punt inderdaad. Ze krijgt eigenlijk altijd rijk kuil, ook in de periodes dat ze geen veulen heeft. Maar we gaan hier zeker op letten en kijken hoe ze reageert op de andere stal. :j Hier zal ze ook meer buiten komen te staan, dus dat gaat ook schelen.

Verder iemand nog ideeën over wat voor soort brok? En wel of niet haver?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:40

VSW → VS

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:47

Komt de pony straks meer op stal te staan?Of gaat ze dan ook op het land?
Ik zou stoppen met rijk kuil, dat is niet zo goed voor paarden. Geef gewoon hooi. Brok ....tja, ik ben geen voorstander. Zo ook haver.Granen zijn niet zo gezond voor paarden. Een pony heeft niet veel nodig. Ook niet als je vaak met haar werkt. Probeer gewoon goed hooi. Dat mag best wat grof zijn. Een mineralenblok erbij en vers water.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 18:11

Pony komt in de zomer meer buiten, bij goed weer soms dag en nacht. Bedankt voor de tips. Ik wil alleen wel een soort van brokken blijven voeren, aangezien ik niet ineens helemaal het voer wil omgooien. Dit wil ik heel geleidelijk doen, en graag wat vast houden aan wat ze gewend is. Alleen ik zou graag in plaats van haver bijvoeren een andere brok willen geven. Bedankt voor de tips :) ik vind het nogal lastig en ben me al wat aan het oriënteren, maar hield me nooit zo heel veel bezig met voer, aangezien ik nooit een eigen pony had en ook niet dacht dat ik ooit een zou krijgen. Wel gehoopt natuurlijk, ben me nu goed op alles aan het oriënteren! Wel rijd ik al 9 jaar, en heb ik zes jaar lang een pony met iemand gedeeld. Maar van dit soort dingen heb ik dan weer iets minder verstand..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:14

Ik zou gewoon de brokken rustig afbouwen en dan kijken hoe ze het zonder doet, eventueel met vitaminekorrel (Marstall Force of Pavo VitalComplete, geen Pavo Summerfit). Brokken zijn eigenlijk alleen nuttig als ze met onbeperkt ruwvoer te mager worden.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 18:18

Kan dat geen kwaad dan als ze altijd brok heeft gehad?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:23

Nee hoor. Alleen sommige paarden vallen wat af als ze van de brok afgehaald worden, maar een hoop paarden ook niet. Ik ben zelf wel voorstander van een vitaminekorrel, dat krijgen al onze paarden ook (kwpn'er en 2 shetten) maar verder krijgen ze geen krachtvoer (=brok). Alleen als het grote paard weer mager wordt ondanks dat hij onbeperkt ruwvoer krijgt, krijgt hij een kwart of een halve schep muesli, afhankelijk van wat nodig is. Maar dat is een bijzonder grote eter. Op het moment krijgt op stalling eigenlijk maar 1 paard echt krachtvoer (een hengst die heel lastig op gewicht te houden is). De meeste trainingspaarden krijgen niets of een handje, behalve als de eigenaar heel graag wil dat er krachtvoer in blijft gaan.

Je moet ongeveer rekenen dat 1kg brok/haver gelijk staat aan 1.5-2kg ruwvoer. Aangezien je kuil voert is dat dan iets meer (kuil bevat veel water), 2-2.5kg, maar dat is het dan. De meeste paarden eten dat er gewoon extra bij als ze minder krachtvoer krijgen.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:42

Ik zou de brok en haver straks achterwege laten, zelf geef ik pony Cavalor. Hier zitten alle mineralen en tevens lijnzaadbrokjes in. In plaats van kuil zou ik hooi gaan geven. Dit aangezien je pony ook al in de wei staat.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 19:51

Bedankt voor de tips! Ik ga ook nog even met een voedingsdeskundige overleggen, aangezien ik wel zeker wil zijn dat ze de goede stoffen binnen krijgt zonder dat ze teveel binnenkrijgt. Aangezien ze m'n eerste pony is, wil ik het wel graag goed doen :o

Volgens jullie kan ik dus het beste:
- stoppen met brok/haver
- niet te rijk kuil maar hooi

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:57

Jetta schreef:
Komt de pony straks meer op stal te staan?Of gaat ze dan ook op het land?
Ik zou stoppen met rijk kuil, dat is niet zo goed voor paarden. Geef gewoon hooi. Brok ....tja, ik ben geen voorstander. Zo ook haver.Granen zijn niet zo gezond voor paarden. Een pony heeft niet veel nodig. Ook niet als je vaak met haar werkt. Probeer gewoon goed hooi. Dat mag best wat grof zijn. Een mineralenblok erbij en vers water.

De meeste granen zijn niet gezond voor paarden. Haver en gerst kunnen ze toevallig wél goed verteren. In tegenstelling tot tarwe, mais, spelt enz.

TS ik zou de pony ook hooi geven ipv kuil. Kuil is niet gezond voor paarden. Je zegt ook zelf dat ze wat te dik is nu met het kuil wat ze krijgt.

In Nederlands ruwvoer zit bijna altijd te weinig vitamines, mineralen en sporenelementen. Daarom is het meestal nodig om een (basis)brok of vitaminebrok bij te voeren. Het ruwvoer is altijd de basis van wat je pony eet, een aanvullend voer (brok) is om de tekorten in het ruwvoer weer recht te trekken.

Een mineralenlikblok klinkt heel leuk maar dat gebruikt een pony pas als een tekort al is ontstaan. Als je wil voorkomen dat hij een tekort krijgt zijn er genoeg types brok je je haar kunt geven. Zorg wel dat je de juiste hoeveelheid geeft, aan 2 keer per dag een handje basisbrok heeft ze nog niks.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:59

die van mij geef ik subli basis flink aangemengd met daily plus..
maar dat is puur omdat hij op ruwvoer alleen afvalt..

wat je kunt doen is de eerste periode gewoon een klein schepje basisbrok geven (1/4-1/2 schep), eventueel gemend met daily plus, zodat er wat te kauwen valt..

je kunt dan rustig kijken of ze afvalt, aankomt of gelijk blijft.. valt ze af, heeft ze meer nodig.. komt ze aan, kun je het brok dus eigenlijk gewoon weglaten, blijft ze gelijk, dan kun je haar gewoon weer door beweging in conditie brengen en zit je qua voeding dus wel ok...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:01

elenaMM77 schreef:
je kunt dan rustig kijken of ze afvalt, aankomt of gelijk blijft.. valt ze af, heeft ze meer nodig.. komt ze aan, kun je het brok dus eigenlijk gewoon weglaten, blijft ze gelijk, dan kun je haar gewoon weer door beweging in conditie brengen en zit je qua voeding dus wel ok...

Een gezond paard blijft op gewicht met ruwvoer, niet met krachtvoer. Een krachtvoer is bedoeld voor de juiste balans in vitamines en mineralen. En voor sommige paarden voor extra energie maar met een recreatiepony zal dat laatste wel meevallen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:10

Niet alle dieren hebben voldoende aan onbeperkt ruwvoer, de meesten wel overigens. Krachtvoer is bedoeld voor extra energie/kcal. Als je puur vitamines en mineralen wilt voeren is daar een supplement voor, krachtvoer moet je te veel van voeren om een serieuze bijdrage te leveren.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:14

Verdiep je eens in de producten van "BioRon"
Puur voer zonder troep.
Hij kan je ook heel goed adviseren!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:33

Ik ga mee met veel andere reactie's om goed hooi te voeren en geen kuilvoer.
je kunt als krachtvoer bijv. ook pavo care4life voeren. Daar zit genoeg energie in maar geen granen. Is ook laag in suikers en zetmeel.
dit sluit aan bij de natuurlijke behoefte van een paard.
Onze 2 pony's lopen op deze pavo en goed hooi zo'n 60km per week. Dus over genoeg energie hoef je je geen zorgennte maken.