Alstublieft; een bak vol met zand. Eet smakelijk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MBJ

Alstublieft; een bak vol met zand. Eet smakelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 14:12

Mijn kleine man van ongeveer 10 maanden eet zand. Hiervoor had ik al om raad gevraagd en het meest overheersende antwoord was dat ik hem himalaya-liksteen moest geven.
Dit heb ik toen meteen gedaan maar we zijn alweer even verder en gister deed ik hem weer even in de bak om te kijken maar zelfs in de galop probeerde hij nog wat van de grond mee te snaaien.

Ook op stal waar hij vlas heeft liggen dat gister niet meer in de winkel op voorraad was en eenmalig nu zaagsel erbij heeft liggen met dun laagje stro en een heerlijk gevuld net voordroog; ik zou het wel weten als ik hem was maar ik ben hem niet anders had ik jullie advies ook niet nodig. Hij koos voor stro als voorgerecht.

Nu is dit mijn eerste veulen en ik moet nog zoveel van hem gaan leren alleen geeft hij mij de praktijk les (de beste die er is, maar dat geld voor elk paard) en hoop ik door jullie de theorie tot een hoger niveau te krijgen, maar voordat ie iets simpels als een boterham of zachte appel eindelijk binnen houd en onder controle heeft, heeft dat stuk lekkers wel eerst al zo'n 30 keer de grond van dichtbij gezien.

Ik heb een filmpje maar hoe en wat met die computer naar telefoon en andersom en dan weer zorgen dat ie hier zichtbaar is, ik ben op dat gebied een flut leerling en wil t ook eigenlijk niet eens leren, ben liever buiten bezig dan achter die computer dus als je nieuwsgierig bent naar zijn eet-gewoontes app dan even zodat ik het via de telefoon kan verzenden.

Ik zou denken wat dat eten moeilijk binnen krijgen/houden betreft dat ie pijn heeft aan zijn tanden maar voordat ik van alles probeer dat me bankroet maakt, hou ik misschien wel geen geld over voor datgene dat ie wél echt nodig heeft dus graag jullie ideëen en/of ervaringen hiermee.

Mocht het uitmaken, het is nog een hengstje.

Tel nummer voor filmpje ***

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Laatst bijgewerkt door Gini op 31-05-16 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Telefoonnummer verwijderd

Azmay

Re: Alstublieft; een bak vol met zand. Eet smakelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:13

Krijgt hij verder nog iets aan brok of vitaminen?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:14

Misschien komt hij mineralen tekort? Dat los je niet op met enkel een liksteen. Wat voer je verder?

MarjanB

Staat ie alleen of in een kudde met jong spul? Verder zou ik kijken of ie genoeg binnenkrijgt aan mineralen en daar gaat een hymalaya steen echt niet bij helpen want die bestaat gewoon uit zout, hoewel verkooppraatjes soms anders doen vermoeden.

Shirley

Gooi hem lekker de wei in met soortgenootjes, kan hij gras eten!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:15

Ik kan je geen tip over je paard geven, wel zou ik je telefoon nummer weghalen.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:17

Is die al gespeend? Krijgt die veulenbrok en staat die op het gras overdag?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:18

Hoe weet je dat hij pijn heeft aan zijn tanden? Waarom kan een veulen van 10 maanden niet een stukje appel of een boterham eten? Lijkt mij ook niet normaal :n
Staat hij op gras? Lijkt me een eerste stap. Een veulen hoort niet op stal. Verder komt hij blijkbaar iets te kort omdat hij zand eet. Verdiep je eens in vitamines en mineralen brokjes (Vitalbix, Marstall Force, enz).
Heeft hij moeite met harde dingen, bied dan eens slobber aan.

MBJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 14:30

Ik WEET niet dat dat t is, alleen het is het eerste dat bij me opkwam, meer niet.
Hij staat overdag de hele dag in een mooie wei met drie vrienden bij hem en in aangrenzende weide nog wat vriendinnetjes. Enkel snachts gaan ze op stal met voordroog en bij binnen zetten krijgt ie bak veulenbrok gemixt met appelmix en sochtends krijgt ie dat ook.

En wat mijn tel.nr betreft ga ik er vanuit dat mensen, net als ik, betere dingen te doen hebben dan.....ja dan wat eigenlijk? Ik geef mijn pincode niet af ofzo. En zover ik weet doet, mocht t onverhoopt tóch nodig zijn, mijn 'blokkeer-toets' het nog gewoon naar behoren. Ik vind het moeilijk uit te leggen zonder beeld en wil gewoon erg graag leren wat maar over te leren valt.

Slobber is inderdaad een goeie tip denk ik ja! Heb t ook gewoon staan maar totaal niet aan gedacht...momenteel vallen even heel veel verschillende stress-opwekkende gebeurtenissen samen waardoor je de simpelste dingen (die recht voor je neus staan) zelfs nog kan vergeten.

MBJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 14:34

Oh ja en nog even over die steen. Het was echt meest gegeven antwoord en niet eens van verkopers, maar gewoon op facebook ergens bij zo'n groep. Hij had toen al een liksteen maar er werd beweerd dat ik toch echt perse zo'n himalaya moest hebben (hoogstwaarschijnlijk dan want t blijven altijd een beetje speculaties...)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:34

De meest voorkomende oorzaak van zand eten is zout gebrek. De mijne deden het ook, en zo erg dat er 1 zelfs koliek van heeft gekregen. die krijgen nu standaard elke dag zout over hun voer. En geen van allen likt nog zand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:34

Ik ben inderdaad ook benieuwd of hij regelmatig met soortgenoten op de wei staat. Liefst zelfs met leeftijdsgenootjes, dat is gewoon heel belangrijk op die leeftijd. Gras is erg belangrijk voor zo'n jonge paarden. Ze halen er zo veel vitamines en mineralen uit.
Waarom hij het voordroog niet lust, geen idee, maar je ziet bv wel eens dat het gras gemest is geweest met paardenmest, of er toch wat schimmel in zit waardoor paarden het liever niet eten. Gewoon vers gras aangevuld met grof hooi is in mijn ogen veel beter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:45

Fijn dat hij overdag op de wei staat +:)+
Staat hij dan wel te grazen? Zout over het voer is een goeie, zeker als hij slobber wel eet, daar kun je het prima doorheen mengen. En ik zou ook wel iets zoeken dat goed in de vitamines staat en ondersteunt bij de groei. Dat heeft zo'n uk wel nodig. Bijvoorbeeld een goede veulenbrok.

Als je echt pijn vermoed, is een dierenarts misschien een idee. Dat zou namelijk niet moeten op die leeftijd. Maar als hij pijn heeft, zou stro eten niet logisch zijn. Dat is veel ruwer dan voordroog. Het voordroog kan niet in de smaak vallen, door schimmel bijvoorbeeld. En stro eten kan anderzijds ook weer behoefte zijn aan vezels.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:52

Miss een bloedtestje op vitamine en mineralen? Meestal als ze dingen gaan eten die ze niet moeten eten komen ze ergens wat tekort. Zou ik niet gek vinden met een veulen/jong paard.

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:30

Ik zou denken dat het veulen een te kort heeft aan structuur in het voer. De meeste weilanden zijn ingezaaid met koeiengras en dat is sappig vet gras. Paarden hebben juist droog lang stengelig gras nodig. Daarom kiest hij ook om het stro te eten ipv het voordroog. Geef hem snachts lang stengelig hooi en kijk of hij dat wel wil eten.

Verder denk ik niet dat het een vitamine te kort is. In vers gras zitten meer dan genoeg vitaminen.

Hoeveel maakt hij op dit moment gebruik van het liksteen? Als hij geen gebruik van maakt kun je proberen het liksteen in het weiland naast de waterbak te hangen. Daar wordt er meestal meer gebruik van gemaakt.

Hoeveel kilo brokken krijgt hij op dit moment? Want je kunt ook nog denken aan een maagzweer. Dan gaan paarden ook alles wat los en vast zit kauwen om de pijn te verlichten.

Drinken de paarden in het weiland uit de sloot of krijgen ze kraanwater? Want slootwater kan ook mest of gifstoffen bevatten. In veel slootwater zit ook teveel ijzer wat ook schadelijk is. Vooral in combi met brokken. In brokken zit vaak ook onnodig ijzer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:46

Een beetje zand eten is niet erg ,doen alle paarden en is een onderdeel van hun eten.
Maar teveel is natuurlijk niet goed.

Zand eten kan ook komen door wormen, kijk dus of je goed ontwormd hebt.

En lees deze pagina even
http://holistichorse.com/health-care/eq ... -his-diet/

Heel interresant over waatom een paard zand eet
Kijk dus naar maagdarmproblemen, en je ontworming,maar ook of het rantsoen uitgebalanceerd is :j

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:53

ik weet van mijn verzorgpaard dat zei vroeger ook een veulentje had dat zandhapte en ik kreeg te horen dat ze hem toen niet over hebben gekocht omdat het toch dood ging weet niet of dit in alle gevallen is misschien een idee om hem voorlopig uit de buurt te houden van zand?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 14:51

rina schreef:
De meest voorkomende oorzaak van zand eten is zout gebrek. De mijne deden het ook, en zo erg dat er 1 zelfs koliek van heeft gekregen. die krijgen nu standaard elke dag zout over hun voer. En geen van allen likt nog zand.

Dit. Bij mij precies zo. Ze likken zand als ik ze geen zout geef. Dat komt door het gras. Vers gras = veel kalium. Daarmee verstoor je de kalium-natrium-chloorverhouding. De oplossing is om natriumchloride, oftewel keukenzout, over het voer te doen. Niet wachten tot hij die steen gaat snappen. Gewoon zout over het voer doen.

Tenzij je echt gigántisch veel boterbloem in de wei hebt staan. Boterbloem is een kaliumslurper. Maar begin eens met gewoon zout over het voer. Bij mij was het zand likken met 2 dagen weer over.

Boterhammen zijn overigens erg ongezond voor paarden, vooral de zachte. En zoals al gezegd: overmatig bemest productiegras is te slap voor paarden en is niet zo geschikt als ruwvoer. Evenals voordroog. Een paard heeft vezelig, stengelig ruwvoer nodig. Zoals grof hooi, voederstro, takken, distels, riet enz.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:16

Vezels en zouten/mineralen te kort. :j

Voer maar gewoon elke dag een flinke smak stro als het kan. Hang een himalaya op en als het mogelijk is een minerale/vitamine brok erbij, eventuaal een beetje zout over het voer! Dan zou het zo opgelost moeten zijn :D