rina schreef:De meest voorkomende oorzaak van zand eten is zout gebrek. De mijne deden het ook, en zo erg dat er 1 zelfs koliek van heeft gekregen. die krijgen nu standaard elke dag zout over hun voer. En geen van allen likt nog zand.
Dit. Bij mij precies zo. Ze likken zand als ik ze geen zout geef. Dat komt door het gras. Vers gras = veel kalium. Daarmee verstoor je de kalium-natrium-chloorverhouding. De oplossing is om natriumchloride, oftewel keukenzout, over het voer te doen. Niet wachten tot hij die steen gaat snappen. Gewoon zout over het voer doen.
Tenzij je echt gigántisch veel boterbloem in de wei hebt staan. Boterbloem is een kaliumslurper. Maar begin eens met gewoon zout over het voer. Bij mij was het zand likken met 2 dagen weer over.
Boterhammen zijn overigens erg ongezond voor paarden, vooral de zachte. En zoals al gezegd: overmatig bemest productiegras is te slap voor paarden en is niet zo geschikt als ruwvoer. Evenals voordroog. Een paard heeft vezelig, stengelig ruwvoer nodig. Zoals grof hooi, voederstro, takken, distels, riet enz.