Pony op hooi toch wat bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Pony op hooi toch wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 15:32

Hey!

Ik zit al een week of 2 met deze vraag en ben wel benieuwd naar wat bokt feedback.

Ik heb momenteel drie ponies bij mijn ouders op stal/wei staan. De twee kleine dartmoors staan samen in een stal en krijgen naast de hele dag weidegang op stal alleen wat hooi. Mijn 24jarige arabkruising krijgt daarnaast ook nog gewoon brok ed. De kleintjes doen het hier eigenlijk heel goed op, maar 1 van de ponies komt nu voor het tweede jaar achtereen niet goed uit de vacht. Waar de andere 2 alweer even glimmen in hun zomervacht, heeft deze echt nog dons en lange haren erop zitten. Ze krijgen A-kwaliteit hooi en staan op een wormvrije weide (2x per jaar mestonderzoek). De pony is 10. Afgelopen twee winters zonder deken gestaan, na jaren met deken.

Hoe zouden jullie deze situatie aanpakken? Wat brok bijvoeren, olie, vitaminespuit? Of toch ff DA informeren? Pony is netjes op gewicht, hoewel wat aan de schrale kant (vooral weinig spieren, doet momenteel niet zoveel).
Het verschil tussen hem en zijn vriendje is bijzonder groot. Die andere kleine ziet er geweldig uit.

Independant

Re: Pony op hooi toch wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:37

Hoe was de vacht toen je 10 jarige pony wel een deken droeg?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:41

Ik zou gaan voor een vitaminebrokje (daar lopen al topics over hier op bokt; ik raad Balancer van Je Paard Gezond en Fit aan) en gemalen lijnzaad (hele lijnzaadjes even in de koffiemolen fijnmalen). Blijkbaar heeft je pony ergens een tekort aan, waardoor hij de vacht nog wat langer vast wil houden. Dit kan overigens ook te maken hebben met net iets te schraal zijn.

Helpt dit niet, dan is onderzoek naar Cushing / PPID wellicht te overwegen (hoewel je pony geen problemen lijkt te hebben met gras, begrijp ik).

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:15

missverynice schreef:
Hoe was de vacht toen je 10 jarige pony wel een deken droeg?

Prima eigenlijk. Is altijd glanzende pony geweest. Afgelopen zomer toen hij eenmaal in de zomervacht zat overigens ook. In de winter heeft hij het iets zwaarder. Hij krijgt een goede dikke vacht, maar geen mooie gelijkmatige wintervacht zeg maar. Het is gewoon een beetje en lelijk ding in de winter. In de toekomst wil ik ze wel (weer) gaan scheren/dekens in de winter, maar zolang ze in de winter niets doen zie ik dat het nut niet van in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:20

In Nederlands hooi zitten echt onvoldoende vitamines, mineralen en sporenelementen. Helemaal nu, dat hooi is al bijna een jaar oud en de gehaltes aan vitamines enzo lopen terug in de loop der maanden.

Een dartmoor zou ik een vitamine- en mineralenbrokje geven. Er zijn verschillende merken te krijgen. En mijn pony krijgt in de verhaarperiode een beetje extra. Kan ze wel gebruiken.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:22

Koper schreef:
In Nederlands hooi zitten echt onvoldoende vitamines, mineralen en sporenelementen. Helemaal nu, dat hooi is al bijna een jaar oud en de gehaltes aan vitamines enzo lopen terug in de loop der maanden.

Een dartmoor zou ik een vitamine- en mineralenbrokje geven. Er zijn verschillende merken te krijgen. En mijn pony krijgt in de verhaarperiode een beetje extra. Kan ze wel gebruiken.

We voeren geen Nederlands hooi. We kiezen heel bewust voor hooi van gemengde weides.
Hilary schreef:
Ik zou gaan voor een vitaminebrokje (daar lopen al topics over hier op bokt; ik raad Balancer van Je Paard Gezond en Fit aan) en gemalen lijnzaad (hele lijnzaadjes even in de koffiemolen fijnmalen). Blijkbaar heeft je pony ergens een tekort aan, waardoor hij de vacht nog wat langer vast wil houden. Dit kan overigens ook te maken hebben met net iets te schraal zijn.

Helpt dit niet, dan is onderzoek naar Cushing / PPID wellicht te overwegen (hoewel je pony geen problemen lijkt te hebben met gras, begrijp ik).

Het punt is een beetje dat eigenlijk hetzelfde type pony met dezelfde arbeid en hetzelfde rantsoen als zijn vriendje er echt minder lekker bij loopt. Het zit dus niet in het voer, maar in de pony. Het helpt denk ik ook niet dat de schrale pony absoluut te onderdanig voor zijn eigen bestwil is. Hij laat nogal over zich heen lopen. Bijvoeren in de wei wordt daardoor lastig. Ik doe het wel, maar de twee anderen eten meer dan deze.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:29

Ook als je bij voorbeeld Frans of Tsjechisch tophooi hebt zullen de waardes daarvan inmiddels flink zijn teruggelopen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:26

Ondanks dat het ras hetzelfde is, de leefomstandigheden hetzelfde en de trainingshoeveelheid en -intensiteit hetzelfde is, het blijven verschillende pony's. De ene kan best iets meer nodig hebben van bepaalde stoffen dan de andere.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:55

Vandaag hebben we besloten te beginnen met een klein beetje basisbrok en muesli. Mijn pensionado krijgt dat al, dus kleine moeite. Even kijken hoe hij daar de komende 2 weken op reageert.